Valtråden 2022 del 2

Det är en högtidlig dag idag. Kände idag när jag röstade att jag är så tacksam för att leva i ett land där vi alla - än så länge iaf - har den möjligheten.

I land efter land har Putins trollfabriker sått splittring i sociala medier och högerextrema partier har stöttats. Högerpartier har sen slagit sig ihop med de högerextrema för att få makt och därefter har det burit utför.

De som mest tänker på sig själva har samlats i samma läger som de som har svårt att se helhet och sammanhang i politiken och är lätta att skrämma i en riktning.

Efter Brexit blev många förvånade över att det inte var så enkelt som det stod på bussreklamen; "lämna EU så spar vi pengar och allt blir bättre". Efter stormningen av Capitolium blev många förvånade att de hamnade i fängelse och att ingen Trump att benåda dem syntes till.

Hittills har vi varit förskonade i Sverige. Vi har lyckats stå emot. Måtte vi klara detta även det år vi bestämde oss för att gå med i NATO. Måtte vi klara detta även då högerpartierna även i Sverige bestämde sig för att släppa in SD i ledningen av landet. Måtte alla som även fortsatt vill ha ett Sverige så som vi känner igen det ta sig till vallokalen idag och göra sin röst hörd.

Det är nu det gäller.

Jag tycker nog det känns mer korkat att relativisera ett hot som är på väg in i Rosenbad med ett hot som inte ens är på väg in i riksdagen. Det är klart att det är smart att sluta tvätta på natten för brandriskens skull, men lite mer prioriterat att stoppa pyromanen med bensin och tändstickor som just nu står utanför huset.

Nyans är där SD var i början av 90-talet så det kan också bli otäckt i framtiden och skall inte avfärdas. Men som sagt 20% direkta röster och 30% accepterande av andra partier jämfört med tiondels procent röster och noll,noll procents acceptans från alla andra partier - är liksom nattsvart och slut jämfört med lite svagt grått att kanske behöva hantera i framtiden.

Jaja, vi är helt enkelt inte överens. Det är helt ok. Vi får se i framtiden hur det blev.

Tyckte hon vid ena debatten började vackla till exempel över det här med att privatisera sjukvården; de som ville privatisera skulle räcka upp en hand och hon började osäkert titta sig omkring och räcker upp en hand och sen när hon ska få ordet skakar hon bara på huvudet. De är ju emot och tydliggjort det innan...Reagerade på det.
Jag kanske missade nåt i debatten men det var ju inte privatisering av vården det var handräckning om utan att förstatliga vården?
Och Magdalena och flera andra räckte då upp handen lite halvt och sa ”till viss del”?

Här har vi haft en valbuss för första gången och det har varit lång kö när den varit här. Mannen röstade i lokalen idag och även där var det lång kö så min kvalificerade gissning att röstdeltagandet gått upp i vår by åtminstone.
Jag tror mer på att förändringar har gjort att det tar längre tid att rösta. Som att man nu måste plocka valsedlarna bakom "skynke".

Tyckte hon vid ena debatten började vackla till exempel över det här med att privatisera sjukvården; de som ville privatisera skulle räcka upp en hand och hon började osäkert titta sig omkring och räcker upp en hand och sen när hon ska få ordet skakar hon bara på huvudet. De är ju emot och tydliggjort det innan...Reagerade på det.

Nu minns jag inte just den frågan, var den formulerad exakt så som du skrev här? "Vilka vill privatisera sjukvården?" Det är en väldigt svår fråga att svara ja eller nej på kan jag också tycka. Delar av sjukvården ÄR redan privatiserad, så det är ju snarare om man ser ett egenvärde i att privatisera mer än idag, som borde vara frågan. Och om man vill begränsa privat företagande inom sjukvården så är det inte säkert att det är ägandeformen man är emot, utan att man vill minska vinstuttag och begränsa möjligheten att välja sina patienter utifrån egna önskemål snarare än vårdbehov.

Det är en högtidlig dag idag. Kände idag när jag röstade att jag är så tacksam för att leva i ett land där vi alla - än så länge iaf - har den möjligheten.

I land efter land har Putins trollfabriker sått splittring i sociala medier och högerextrema partier har stöttats. Högerpartier har sen slagit sig ihop med de högerextrema för att få makt och därefter har det burit utför.

De som mest tänker på sig själva har samlats i samma läger som de som har svårt att se helhet och sammanhang i politiken och är lätta att skrämma i en riktning.

Efter Brexit blev många förvånade över att det inte var så enkelt som det stod på bussreklamen; "lämna EU så spar vi pengar och allt blir bättre". Efter stormningen av Capitolium blev många förvånade att de hamnade i fängelse och att ingen Trump att benåda dem syntes till.

Hittills har vi varit förskonade i Sverige. Vi har lyckats stå emot. Måtte vi klara detta även det år vi bestämde oss för att gå med i NATO. Måtte vi klara detta även då högerpartierna även i Sverige bestämde sig för att släppa in SD i ledningen av landet. Måtte alla som även fortsatt vill ha ett Sverige så som vi känner igen det ta sig till vallokalen idag och göra sin röst hörd.

Det är nu det gäller.
Jag sätter demokratin högre än så och säger istället att måtte så många som möjligt ta sig till vallokalen och göra sin röst hörd. Självklart föredrar jag att man gör det på ett informerat vis, men i slutändan är själva rösten viktig helt oavsett vad man vill med vårt samhälle. Särskilt idag, när klyftan är så enorm mellan de utmålade alternativen.

Ska snart åka till vallokalen med fru och yngste sonen som är förstagångsröstare. (Har förtidsröstat tidigare val men sonen ville absolut rösta i vallokal på valdagen, så det blir ett slags firande av vår fria demokrati tillsammans. Särskilt nu när den under hot på olika vis, är det viktigt.)

Lyssnade på kvällspasset i radio för några dagar sen. En person som ringde in hade synnedsättning tror jag det var och hon skulle få hjälp att rösta i hemmet. Det skulle helt enkelt komma hem röstmottagare till henne så hon kunde rösta. Man kan säga mycket om svenska samhället och mycket behöver förbättras. Men där blev jag faktiskt lite stolt över att vårt land ändå ser till att alla kan göra sin röst hörd och ges möjlighet att utöva sin demokratiska rättighet. 🙂

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 325
Senast: pepp
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 610
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
46 47 48
Svar
956
· Visningar
27 844
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar