Valtråden 2022 del 2

Fint tanke men hade inte valt att ta bort eller sänka arbetsgivaravgiften men tanke på det är ju den skatten som går till pension, sjukförsäkring, föräldraförsäkring mm.

Särskilt som det redan används för personer som står långt ifrån arbetsmarknaden oavsett etnicitet, eg nystartsbidragen som är just lättnader i arbetsgivaravgifter.

Jag har precis varit och röstat - skulle aldrig förtidsrösta annat än om jag hade varit aktivt förhindrad från att rösta på valdagen. Valdagen är en högtidsdag!

Samtidigt har jag i år en stark domedagskänsla, men jag hoppas på människors klokhet och att de kan sansa sig och välja en inkluderande demokrati, jämlik frihet och solidaritet.

Någon mer än jag som tyckte att det saknades valsedlar? Numera är det ju röstmottagarna som ansvarar för att lägga ut valsedlar. Jag tycker inte att det fungerade särskilt väl i min vallokal. Det saknades valsedlar - bland annat saknades valsedlar för personval för det parti jag önskade rösta på till riksdagen. Illa! Pga att det numera även är bås för att hämta valsedlarna tycker jag även gjorde det svårare att hitta rätt valsedlar. De stod trångt och oöverskådligt.
Nu röstade vi 1,5 timme efter öppning så det fanns gott om valsedlar och alla lättillgängliga/till synes framme :).

Jag förtidsröstade redan för två veckor sedan. För mig var det plättlätt vad jag skulle rösta på. Det enda partiet som över huvud taget bryr sig om oss sjuka/funktionsnedsatta, en grupp som helt har glömts bort i den här valrörelsen. Jag röstade på Vänsterpartiet och jag vet många, många andra sjukpensionärer som har/kommer göra detsamma. Många är jätteoroliga för sin ekonomi om högerblocket kommer till makten.

Det är bland annat därför jag hängde kvar vid V istället för att byta till MP ❤

Nu har jag röstat. Hoppas verkligen min röst kan göra skillnad. Har varit uppgiven före det här valet.

Skrämmande många i min närhet har röstat på SD inklusive min mor. Jag är så galet besviken över hur hon resonerar. Det är som att prata med en vägg.

Du behöver inte svara alls, men jag är nyfiken, hur är det hon resonerar?

Alltså det är så orättvist, jag ser att de visst har vallokal utanför mitt fönster men i år skulle jag tvingas åka till en gymnasieskola någonstans, därför jag förtidsröstade. Men det känns inte alls lika högtidligt och riktigt.

Här var det också lite så när jag var liten att man klädde upp sig, röstade och sedan gärna gick till ett konditori eller liknande (alltså mina föräldrar eftersom jag inte fick rösta tills vi flyttade utomlands). Det var speciellt. Att direkt medverka i demokratin. Tyvärr fick jag då inte rösta vilket jag ansåg ytterst orättvist :D

Nu har jag röstat. Hoppas verkligen min röst kan göra skillnad. Har varit uppgiven före det här valet.

Skrämmande många i min närhet har röstat på SD inklusive min mor. Jag är så galet besviken över hur hon resonerar. Det är som att prata med en vägg.
Du tror inte hon blir lite trött på att hon måste ställas till svars för vad hon röstar på, blir jag upptryckt mot en vägg och ska rättfärdiga något jag har gjort så blir jag som väggen själv. Vi alla har rätt till vår åsikt utan att bli uppfostrad av någon att den är fel. Det är ju precis den mentaliteten som gjort sd så pass stora

Hos mig var det välfyllt med valsedlar men lite svårt att hitta, men det tycker jag alltid. Vet inte vilket system de använde för att sätta ut dem, inte bokstavsordning i alla fall.

De hade slagit ihop flera kretsar som röstade på samma ställe (men olika rum), så jag fick gå länge än förra gången.

Vi är många som röstar SD (ca 20%), så inget att bli upprörd över. Man har lika stor rätt att rösta SD som vilket annat parti som helst! Jag tycker SD har mycket bra förslag och idéer och då pratar jag absolut inte bara om invandrings frågan.

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 321
Senast: pepp
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 610
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
46 47 48
Svar
956
· Visningar
27 840
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar