Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inser att jag borde tagit en med MP tryckt men utan namn och skrivit namnet på den jag ville kryssa men jag blev stressad när valsedeln inte fanns och det var kö osv.Ja MP har det iaf. Den ena heter Jämtland och den andra heter "hela landet". Den för hela landet saknades. På val.se syns det tydligt om man väljer MP.
Ja MP har det iaf. Den ena heter Jämtland och den andra heter "hela landet". Den för hela landet saknades. På val.se syns det tydligt om man väljer MP.
Det jag inte förstår är varför så många har så mycket åsikter och tyckanden om vad alla andra röstar på. Jag skulle tex aldrig någonsin rösta på MP, men inte går jag och hackar på de som väljer dem för det. Det är väl upp till var och en att välja det parti man själv vill rösta på.
Vår vallokal är väl inte jättestor i och med mindre samhälle men fanns två ställen att ta valsedlar istället för ett .
Fast man kan väl bara personrösta på de personer som står på någon lista? Dvs om listorna är låsta?Nu spelade det inte jättestor roll för mig eftersom jag inte "behöver" kryssa den jag i så fall skulle kryssat, men bra att veta. Det var första gången i år som jag hittade valsedlarna på val.se och lusläste inte alla, och tidigare år har jag slutat leta när jag hittat en lapp med rätt partinamn och en lista av personer på. Har inte tänkt tanken faktiskt att det skulle finnas flera listor för varje parti...har tänk att man skriver dit namnet på en tom lapp om man vill rösta på någon som inte finns med på partiets lista. Men då tycker jag inte att det är så konstigt att det tar tid vid lappbåsen!
Dåligt!Både där jag röstade och där mormor röstade (två olika distrikt inom samma kommun) hade det definitivt funnits plats för mer än ett men fanns bara ett, tyvärr.
Fast man kan väl bara personrösta på de personer som står på någon lista? Dvs om listorna är låsta?
Blev lite förvånad över att det helt saknades information på engelska/andra språk i vallokalen, en i mitt sällskap pratar inte svenska och det är ett ganska internationellt område generellt. Det gick bra ändå men kan tänka mig att det kan vara lite förvirrande. I informationen på röstkortet står det visserligen en hänvisning till val.se och "Allt du behöver veta för att rösta" och att det finns information på "flera andra språk", men det är enbart på svenska det står så där på röstkortet.
Det var också en kommentar om valet generellt, att det har varit lite krångligt att ta reda på vad man ska rösta på när man inte vet var man ska hitta information om vad olika partier står för, vad de har gjort och vad de vill göra, samt hur man rent konkret röstar där på valdagen, när man inte kan svenska. I hemlandet sker numera röstningen digitalt på skärmar i vallokalen, här går man runt på olika "stationer" med papper och kuvert och måste känna till sådant som att man inte ska vika valsedeln osv. Fick också kommentaren att om vi inte gått tillsammans hade hen nog inte gått och röstat, då det kändes för krångligt. Det är något jag ska ta med mig till nästa val, att fråga fler människor om de vill gå tillsammans till vallokalen och rösta.
Röstat. Blev S i region och kommun och C i riksdagen.
Jag har fått veta att en nära vän börjat engagera sig i politiken, och blev väldigt förvånad när det kom fram att det var inom KD. Att hon är blå/moderat visste jag sen innan (arv och miljö, silversked och Östermalm, pappa betalar trots 40+ osv), men KD?! Jag har jättesvårt för det och vet inte hur jag ska "förhålla" mig till det. Det känns så långt ifrån mina egna värderingar och vad jag trodde om henne. Nog att alla får rösta på vad dom vill, men min personliga åsikt är att det blå blocket vara blir mer och mer brunt...
Större chans att jag röstar på V än KD om vi säger så
Det där med kärnkraften har jag så svårt att förstå. Som det ser ut nu ligger det ju på elproducenterna att bygga ut kärnkraften om de vill men låter bli av en anledning. Har de som vill bygga ut kärnkraften funderat på vad kostnaderna för det kommer bli och varifrån pengarna ska plockas när detta är klart? Hur gör vi för att det inte ska landa på konsumenternas plånböcker?Kriminaliteten och brott o straff, anonyma vittnen
Utbyggnaden av kärnkraft, elpriserna
Sänkta priser drivmedel
Skolpolitiken
Vård o omsorg, korta vårdköerna
Migrationen
Är lite av det som jag tycker, finns mer.
Ja. Fruktansvärt och odemokratiskt, ovärdigt en representant för ett riksdagsparti.Men det är bara rätt enligt Skyttedal.
Röstat. Blev S i region och kommun och C i riksdagen.
Jag har fått veta att en nära vän börjat engagera sig i politiken, och blev väldigt förvånad när det kom fram att det var inom KD. Att hon är blå/moderat visste jag sen innan (arv och miljö, silversked och Östermalm, pappa betalar trots 40+ osv), men KD?! Jag har jättesvårt för det och vet inte hur jag ska "förhålla" mig till det. Det känns så långt ifrån mina egna värderingar och vad jag trodde om henne. Nog att alla får rösta på vad dom vill, men min personliga åsikt är att det blå blocket vara blir mer och mer brunt...
Större chans att jag röstar på V än KD om vi säger så
Kanske det nya normala. Ogenomtänkta rasistiska förslag som mest bara finns där för att peka ut vilka som inte ska få vara med i samhället. Jag hoppas vi orkar protestera, stå emot och visa att det inte alls är normalt eller värdigt vårt samhälle.Ja. Fruktansvärt och odemokratiskt, ovärdigt en representant för ett riksdagsparti.
Här var det en som stod och gav extremt tydliga instruktioner. Typ "gå dit, ta en blå, en vit och en gul valsedel. Sen får du tre kuvert av min kollega där. Sen går du till skärmen där och sen lämnar du kuverten där" och pekade. Dock behöver man ju förstås förstå skillnaden mellan blå, gul och vit.Blev lite förvånad över att det helt saknades information på engelska/andra språk i vallokalen, en i mitt sällskap pratar inte svenska och det är ett ganska internationellt område generellt. Det gick bra ändå men kan tänka mig att det kan vara lite förvirrande. I informationen på röstkortet står det visserligen en hänvisning till val.se och "Allt du behöver veta för att rösta" och att det finns information på "flera andra språk", men det är enbart på svenska det står så där på röstkortet.
Det var också en kommentar om valet generellt, att det har varit lite krångligt att ta reda på vad man ska rösta på när man inte vet var man ska hitta information om vad olika partier står för, vad de har gjort och vad de vill göra, samt hur man rent konkret röstar där på valdagen, när man inte kan svenska. I hemlandet sker numera röstningen digitalt på skärmar i vallokalen, här går man runt på olika "stationer" med papper och kuvert och måste känna till sådant som att man inte ska vika valsedeln osv. Fick också kommentaren att om vi inte gått tillsammans hade hen nog inte gått och röstat, då det kändes för krångligt. Det är något jag ska ta med mig till nästa val, att fråga fler människor om de vill gå tillsammans till vallokalen och rösta.
Vi är många som röstar SD (ca 20%), så inget att bli upprörd över. Man har lika stor rätt att rösta SD som vilket annat parti som helst! Jag tycker SD har mycket bra förslag och idéer och då pratar jag absolut inte bara om invandrings frågan.
Själv tycker jag att det är trösterikt att folk reagerar mot SD!Det jag inte förstår är varför så många har så mycket åsikter och tyckanden om vad alla andra röstar på. Jag skulle tex aldrig någonsin rösta på MP, men inte går jag och hackar på de som väljer dem för det. Det är väl upp till var och en att välja det parti man själv vill rösta på.