Valtråden 2022 del 2

Känslan av att läsa hur folk öppet deklarerar att de röstar för KD- ett parti som i mångt och mycket drivs av folk som stödjer omvändelseterapi av homosexuella och transpersoner... känslan går inte att beskriva. Amnesty kallar det TORTYR. Folk tycker att det är konstigt att vi som tillhör HBTQIA+ reagerar!

SD, partiet som stödjer och kommer ur rörelsen som mördade, torterade och brände hela den samlade kunskapsbanken om transpersoner för knappt 100 år sedan... Det är fan inte en "åsikt som alla andra". Det är folk som öppet deklarerar att jag borde dö, och att det är mitt problem om jag reagerar.

Jag klarar inte av att köra bil i samhället utan att bli illamående. Där sitter nämligen valaffisher från ett parti som, om de hade makten, skulle - TORTERA- mig på grund av min könsidentitet och sexuella läggning.

Fattar ni hur fruktansvärt det är?
Nej, jag tror inte att folk förstår. Är man själv inte någon vars existens ifrågasätts, så verkar det vara jävligt lätt att ifrågasätta om det verkligen är så illa - kanske är det så att personen som säger sig ifrågasättas ropar varg? (sen sitter de väl där och blir förvånade när aborträtten tummas på om några år, och undrar hur sjutton det kunde hända)

Känslan av att läsa hur folk öppet deklarerar att de röstar för KD- ett parti som i mångt och mycket drivs av folk som stödjer omvändelseterapi av homosexuella och transpersoner... känslan går inte att beskriva. Amnesty kallar det TORTYR. Folk tycker att det är konstigt att vi som tillhör HBTQIA+ reagerar!

SD, partiet som stödjer och kommer ur rörelsen som mördade, torterade och brände hela den samlade kunskapsbanken om transpersoner för knappt 100 år sedan... Det är fan inte en "åsikt som alla andra". Det är folk som öppet deklarerar att jag borde dö, och att det är mitt problem om jag reagerar.

Jag klarar inte av att köra bil i samhället utan att bli illamående. Där sitter nämligen valaffisher från ett parti som, om de hade makten, skulle - TORTERA- mig på grund av min könsidentitet och sexuella läggning.

Fattar ni hur fruktansvärt det är?
:heart :heart :heart

Fast rasistisk ska man inte vara, det är inte okej någonstans. På mitt fd jobb hade vi flera rasistiska vårdtagare och det satte jag ner foten emot och försvarade mina kollegor alla gånger. Tyckte för övrigt det var rätt "kul" att vi var "uppdelade" infödda svenskar samt bosnier och afrikaner som gjorde ett väldigt fint jobb och flyter in i samhället, jobbar och bidrar med att betala skatt som alla andra. Sista julfirandet vi hade gjorde vi knytis med mat från jordens alla hörn; hur uppskattat som helst :). Och nej det störde mig INGET att några av kollegorna hade sjal och bad på sina raster; vad skulle det bekomma mig? Ingenting!
Inte uppdelade utan menar: en tredjedel infödda svenskar, en tredjedel bosnier och en tredjedel afrikaner: att vi var lika stora delar av nationaliteter :) varav en av mina absoluta bästa kollegor var en av afrikaner, helt underbar människa och han han hade iaf då alltid ett leende på läpparna, såg honom arg en gång under alla år.

Inte uppdelade utan menar: en tredjedel infödda svenskar, en tredjedel bosnier och en tredjedel afrikaner: att vi var lika stora delar av nationaliteter :) varav en av mina absoluta bästa kollegor var en av afrikaner, helt underbar människa och han han hade iaf då alltid ett leende på läpparna, såg honom arg en gång under alla år.

Men du kan nog tänka ett varv till ang din indelning i ”svenskar, bosnier och afrikaner”.

Jag känner en sån olust-känsla när jag läser på svt att sd kan bli andra största partiet i riksdagen. Kanske dålig jämförelse men kände liknande när jag upptäckte att Trump blivit president. Hur tänker folk, liksom?
Var finns analysen varför folk röstar som de röstar? Allt har en orsak. Försök förstå det så kommer du fram till varför folk tänker som de gör.

Konstigt val för mig. Finns liksom inget bra alternativ i riksdagen längre. Röstade på det minst dåliga (C) men det tar lite emot för det är ändå ett par för mig stora frågor där jag inte tycker som dem.

Sen har jag för första gången i mitt liv missnöjesröstat. På S i regionen. Jag är verkligen inte Socialdemokrat men nuvarande styre är helt orimligt.

Tur att iaf kommunen var lätt :p

Jag känner flera trevliga KD:are, och det som skiljer dem från de M:are jag känner (som också kan vara trevliga 🙂) är att de ofta är mer familjeorienterade och lägger större vikt vid tradition i kulturella aspekter (som ofta sammanfaller med vår religiösa historia, men långt ifrån alla är starkt religiösa själva). Medan M:are oftare har mycket åsikter om staten (vars roll de oftast vill minska, gå mot nattväktarstat), samt mycket fokus på brott och ordning.

Men precis som för L, så har en del av de jag känner känts sig alltmer vilsna under Buschs förflyttning av partiet. De är dock kvar i partiet, som jag uppfattat det beroende på att de inte tycker att det finns något annat familjeorienterat parti.
Nu har jag inget emot att KD i grunden är ett kristet parti, jag tror på religionsfrihet. Det jag har emot att man förtäcker sin rasism och brist på jämställdhet i att värna om Sverige och "traditioner". KDs försvar och utrikespolitiska talesperson var med och grundade Ja till livet, en antiabortrörelse och han har bland annat jämför abort med avlivning. Där skaver min sko. Att man vill inskränka i människors lika värde och i kvinnans rätt till sin kropp och livmoder.
Såklart att det finns "trevligt folk" bland alla partier, att vara trevlig innebär inte att man har en humanistisk syn/politik.

Men om ni är nära vänner så spelar det väl ingen roll?
Uppenbarligen så uppskattar du henne, annars hade hon väl inte varit din vän.
Jag har vänner på bägge sidor, inga problem alls.
För mig spelar det roll. Jag känner att det skaver när jag försöker berätta hur jag finner Sverigedemokraternas radioreklam jag hörde idag jävligt oskön,
"om du inte vill utvisa utländska våldtäktsmän, så kan ni rösta på de andra partierna. Annars rösta på oss" (och ifrågasätter var dom tänkt göra av dom svenska våldtäktsmän, på Gotland eller? Med ironi) och jag får ett "ja men jag förstår vad dom menar. Dom säger bara vad folk vill höra" till svar. Jag är för hårdare straff för våldtäktsmän och brottslingar över lag. Men att gå ut så öppet med rasism, och att hon ställde sig neutral/positiv till det, det är inte en vänskap jag vill fortsätta bygga en relation på.
KD är SD vänliga, och för mig är det sanslöst med utspel som att vi inte ska ta emot asylsökande hbtq personer till exempel.

Förmodligen för att de bara tänker på sig själva.
Folk får rösta hur de vill, vi har den friheten i Sverige. Men jag behöver inte förstå dom som väljer att rösta så.
Kan ju säga att påskupploppen var en stor katalysator till att sd får många röster. Tror inte de har särskilt mycket upplopp i deras väljares områden va? Det har väl mera med hur landet upplevs som helhet, inte det individuella? Hade man bara tänkt på sig själv så hade man väl röstat mer nyliberalt?

Någon som vet hur det funkar med röstning för utlandssvenskar (läs klart är EN specifik fråga)
Jag har en släkting som bott utomlands i sisådär 50 år. Han, det är en man, röstar mig veterligen i alla val. I år får han inte rösta då han inte anmält sig till röstlängden. På valmyndighetens sida så står det att man måste anmäla sig vart 10e år för att tas med i röstlängden. Jag kan tycka det är rimligt men han har då aldrig hört talas om detta.
När infördes den här regeln?

Hur har vallokalsundersökningarna gått till? Det har väl inte gjorts vid tidigare val? Eller?
Tycker det låter konstigt 🤔

Hur har vallokalsundersökningarna gått till? Det har väl inte gjorts vid tidigare val? Eller?
Tycker det låter konstigt 🤔

Jo det har gjorts vid varje val sen flera år. De intervjuar folk som röstat, SVT intervjuar 11000 personer sen gör de en del uträkningar typ att Vissa partis väljare är mindre benägna att säga vad de röstar på.

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
881
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
5 281
Senast: Flixon
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 610
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
46 47 48
Svar
947
· Visningar
27 725
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar