Valtråden 2022 del 2

Hur har vallokalsundersökningarna gått till? Det har väl inte gjorts vid tidigare val? Eller?
Tycker det låter konstigt 🤔
Jag minns att det var vallokalsundersökning när jag var med mamma när hon röstade när jag var i mellanstadieåldern, typ 35(?) år sedan.
De använder väl statistiska metoder för att plocka ut ett urval av vallokaler som totalt sett ska ge bra representativitet?

Nu har jag inget emot att KD i grunden är ett kristet parti, jag tror på religionsfrihet. Det jag har emot att man förtäcker sin rasism och brist på jämställdhet i att värna om Sverige och "traditioner". KDs försvar och utrikespolitiska talesperson var med och grundade Ja till livet, en antiabortrörelse och han har bland annat jämför abort med avlivning. Där skaver min sko. Att man vill inskränka i människors lika värde och i kvinnans rätt till sin kropp och livmoder.
Såklart att det finns "trevligt folk" bland alla partier, att vara trevlig innebär inte att man har en humanistisk syn/politik.

För mig spelar det roll. Jag känner att det skaver när jag försöker berätta hur jag finner Sverigedemokraternas radioreklam jag hörde idag jävligt oskön,
"om du inte vill utvisa utländska våldtäktsmän, så kan ni rösta på de andra partierna. Annars rösta på oss" (och ifrågasätter var dom tänkt göra av dom svenska våldtäktsmän, på Gotland eller? Med ironi) och jag får ett "ja men jag förstår vad dom menar. Dom säger bara vad folk vill höra" till svar. Jag är för hårdare straff för våldtäktsmän och brottslingar över lag. Men att gå ut så öppet med rasism, och att hon ställde sig neutral/positiv till det, det är inte en vänskap jag vill fortsätta bygga en relation på.
KD är SD vänliga, och för mig är det sanslöst med utspel som att vi inte ska ta emot asylsökande hbtq personer till exempel.

Ja, jag tycker ju att det är synd att de inte lämnar partiet när de inte känner sig hemma i den inriktning det har. Men de känner sig som sagt inte hemma någon annanstans heller, och har därför valt att försöka förändra partiet inifrån istället för att lämna politiken helt. Och det perspektivet kan jag också förstå.

Undrar vad Ulf tänker nu. Han har lett M till inte bara nederlag i de senaste valen utan också sett sitt en gång så självklara ledarparti inom den forna Alliansen gå till att spela andra fiol till SD trots sin rasistiska retorik. Hur mycket längre höger ut kan han gå innan tom M väljare inte kan svälja bitterheten mer.

Tittar man på M väljare så är de traditionellt relativt välbärgade som vill ha sänkta skatter och ffa stabilitet i samhället. Och vissa tror jag faktiskt sätter miljöfrågorna relativt högt på agendan, särskilt kvinnorna. Till slut tror jag faktiskt att inte ens de står ut med SD retorik.

Edit: för att förtydliga, att M apar efter SD högerpopulistiska retorik.

Tittar man på M väljare så är de traditionellt relativt välbärgade som vill ha sänkta skatter och ffa stabilitet i samhället. Och vissa tror jag faktiskt sätter miljöfrågorna relativt högt på agendan, särskilt kvinnorna. Till slut tror jag faktiskt att inte ens de står ut med SD retorik.

Edit: för att förtydliga, att M apar efter SD högerpopulistiska retorik.
Det är inte riktigt så det fungerar. De anammar SDs retorik vilket bara gör den normaliserad, ergo fler och fler rycker på axlarna och tänker att det är okej.

Samma här.
Och, på kommunnivå är KD riktigt vettiga där jag bor. Hade det inte varit för att de kan tänka sig ta stöd av SD och samarbeta med tex M, så hade jag tyckt mycket bra om dem. Det betyder dock inte att jag vill se dem ha inflytande på högre nivå än så. Men när jag tex pratar med flera KD-politiker här i kommunen, då kan jag undra hur de alls hamnat i det partiet. Hade blivit mindre förvånade av att se dem sitta hos V.

Jag älskar att vår "starke man" i regionen, en moderat, sa rätt ut i en debatt med oppositionsledaren (S) att han ALDRIG kommer att regera regionen med SDs hjälp. Då gick han hellre till hon som satt bredvid honom, dvs S.

---
Rent allmänt, det är klart att alla får rösta på det som de anser är rätt. Men SD är inte ens i närheten av att ha gjort upp med sina bruna rötter och visar inget större intresse för att göra det.

Om vi glömmer att de är bruna så kommer nästa problem, de har i många fall inte hanterat sina mandat på olika nivåer med någon större skicklighet eftersom de inte ens har basala kunskaper i hur politik fungerar (vi har tex en dalakommun där deras oppositionsbudget inte har några siffror eftersom de inte klarar av det...). Jag fattar heller inte hur en kan vilja ha någon som företräder en med så undermålig kunskap i hur det fungerar.

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
881
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
5 280
Senast: Flixon
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 610
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
46 47 48
Svar
947
· Visningar
27 714
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar