Nu har jag inget emot att KD i grunden är ett kristet parti, jag tror på religionsfrihet. Det jag har emot att man förtäcker sin rasism och brist på jämställdhet i att värna om Sverige och "traditioner". KDs försvar och utrikespolitiska talesperson var med och grundade Ja till livet, en antiabortrörelse och han har bland annat jämför abort med avlivning. Där skaver min sko. Att man vill inskränka i människors lika värde och i kvinnans rätt till sin kropp och livmoder.
Såklart att det finns "trevligt folk" bland alla partier, att vara trevlig innebär inte att man har en humanistisk syn/politik.
För mig spelar det roll. Jag känner att det skaver när jag försöker berätta hur jag finner Sverigedemokraternas radioreklam jag hörde idag jävligt oskön,
"om du inte vill utvisa utländska våldtäktsmän, så kan ni rösta på de andra partierna. Annars rösta på oss" (och ifrågasätter var dom tänkt göra av dom svenska våldtäktsmän, på Gotland eller? Med ironi) och jag får ett "ja men jag förstår vad dom menar. Dom säger bara vad folk vill höra" till svar. Jag är för hårdare straff för våldtäktsmän och brottslingar över lag. Men att gå ut så öppet med rasism, och att hon ställde sig neutral/positiv till det, det är inte en vänskap jag vill fortsätta bygga en relation på.
KD är SD vänliga, och för mig är det sanslöst med utspel som att vi inte ska ta emot asylsökande hbtq personer till exempel.