Valtråden 2022 del 2

dethär med dom olika valsedlarna -- namnvalsedel o partivalsedel.

namnvalsedel där en inte kryssat för ngn kandidat räknas väll som partiröst inte ogiltig? lika för alla valen -- riksdag kommun region?

räknas dom också nu eller kommer alla namnvalsedlar ’i högen’ för personröstning o räknas senare?…

Namnvalsedel utan kryss räknas som partiröst på samma sätt som en valsedel med bara partinamnet. Dvs alla partisedlar har buntats ihop och räknats tillsammans som röstresultat oavsett om de har personnamn eller inte under partinamnet, och oavsett om namnvalsedlarna innehåller några personkryss eller inte.

Finliret = kryssen för personröstning inom varje parti är inte räknade nu, den delen får tas i den slutliga genomgången.

Namnvalsedel utan kryss räknas som partiröst på samma sätt som en valsedel med bara partinamnet. Dvs alla partisedlar har buntats ihop och räknats tillsammans som röstresultat oavsett om de har personnamn eller inte under partinamnet, och oavsett om namnvalsedlarna innehåller några personkryss eller inte.

Finliret = kryssen för personröstning inom varje parti är inte räknade nu, den delen får tas i den slutliga genomgången.

tack för förklaringen :)!

Jag är så nöjd med resultatet (inte helt färdigräknat än men ett solklart resultat finns) i min kommun!! Men jag var aldrig orolig på riktigt! Men nu är jag glad! Det var det viktigaste valet för mig.

Jag hoppas verkldet blir maktskifte i region Stockholm.
Och kanske är det bäst att det blir blåbrunt styre i Sverige ett tag nu, så kanske det blir tyst på offerkoftorna. Och kanske blir det inte så perfekt som de verkar tro?

Dagens enda glädje är att Coronademokraten (Storforsdemokraterna) inte verkar komma in i kommunen. Ett distrikt kvar och han har 1%. Dock fascinerande att 24 pers röstar på honom.
Man får helt enkelt leta efter de små ljusglimtarna när Sverige träder in i 4 år av nattsvart mörker

Även om jag hade förutspått att det skulle bli jämnt så känns det som en rysare. Inget är klart förrän på onsdag, blir lite mer långbänk. Ingen seger oavsett sida att det är så jämnt... Självklart är jag glad att den blå sidan ser ut att vinna, men det blir ingen lätt mandatperiod med dessa siffror.

På kommunal nivå kommer vi byta styre, men jag kommer att hinna flytta innan de kommer på plats och verkar. På kommunal nivå dit jag flyttar blir det ungefär som jag hade trott och såsom det alltid varit, tyvärr. Tråkigt att Landsbygdspartiet Oberoende tappar sitt mandat i kommunen där. Jag tror att de har betydligt bättre politik för landsbygden än SD, som ökade.

Regionen här är samma sak. Jag kommer inte att hinna uppleva resultatet. Dit jag flyttar har det skett stora förändringar men eftersom jag inte bott där under mandatperioden så är jag inte insatt i hur det fungerat eller ej.

Vad jag tror och hoppas att valresultatet ska ge är åtminstone det Mona Sahlin var inne på igår, en tankeställare. Det går inte att ignorera så många människor. Övriga partier måste rannsaka sig och fundera över valresultatet, det är en skam att det inte gjorts i tid. Nu hoppas jag att de lärt sig nåt av detta och inte gör om misstaget med Nyans.

Min enda ljusglimt idag är typ buke, så skönt att det här forumet finns, känns ibland som att hela internet är ett svart hål av hat och sverigedemokrater, men det här stället tar de aldrig över! ❤️
Plus att det var skönt att komma till jobbet och få ösa ur mig av min ångest till min kollega som känner exakt samma.

För min del fokuserar jag på kommunvalet. Valet till riksdagen känns som en pest eller kolera-situation där båda sidorna har partier som jag inte vill ska ha något inflytande alls, än mindre ha i en Regering.

Men det är solklart så att det inte går att ignorera SD. Det funkar inte. Man kan inte ignorera en femtedel av det svenska folket. Förutom att det är odemokratiskt så blir inte heller konstruktivt om man vill att de ska minska i popularitet. Man kan inte ignorera en så stor del av det svenska folket och kalla dem för idioter och rasister om man vill att folk ska rösta på något annat. Det har skapats ett vi och dem samhälle i Sverige p.g.a. stor segregation. Det måste ändras. Det måste ändras snabbt!

För min del fokuserar jag på kommunvalet. Valet till riksdagen känns som en pest eller kolera-situation där båda sidorna har partier som jag inte vill ska ha något inflytande alls, än mindre ha i en Regering.

Men det är solklart så att det inte går att ignorera SD. Det funkar inte. Man kan inte ignorera en femtedel av det svenska folket. Förutom att det är odemokratiskt så blir inte heller konstruktivt om man vill att de ska minska i popularitet. Man kan inte ignorera en så stor del av det svenska folket och kalla dem för idioter och rasister om man vill att folk ska rösta på något annat. Det har skapats ett vi och dem samhälle i Sverige p.g.a. stor segregation. Det måste ändras. Det måste ändras snabbt!

Helt enig.

Jag hoppas att detta var SDs bästa val. Om de får inflytande nu kommer förhoppningsvis deras väljare att inse att de inte hade de enkla svaren på de svåra frågorna. Nästa val kan bli helt annorlunda. Men då krävs det att de först visar vad de går för och inte bara att folk klappar deras väljare på huvudet. Blir en intressant mandatperiod minst sagt.

SD vill ju dock inte jobba för minskad segregation, eftersom segregeringen är en väldigt stor orsak till varför människor röstar på SD. Rimligtvis kommer de verka för att öka klyftorna samtidigt som man kör med "hårdare tag" och ger människor tydliga syndabockar samtidigt som man kan synas i ramljuset som en av de som "faktiskt gör något åt problemet". Söndra och härska, som de lyckats så bra med hittills.

I och med det oroliga läget i landet så gör de troligtvis ett ännu starkare val nästa gång, utan att ha skämt ut sig alltför mycket eftersom de kan gömma sig bakom UK, alt. om de inte släpps in i regeringen denna gången, bakom att de inte fått igenom sin politik.

Men hur kan du tycka att SD har blivit ignorerade inför det här valet? Alla partier har ju tagit efter deras retorik och de har ingått i ett regeringsalternativ? Det har ju inte alls minskat deras popularitet utan snarare ökat det. Precis som vi var många som gissade att det skulle göra.

Även om jag hade förutspått att det skulle bli jämnt så känns det som en rysare. Inget är klart förrän på onsdag, blir lite mer långbänk. Ingen seger oavsett sida att det är så jämnt... Självklart är jag glad att den blå sidan ser ut att vinna, men det blir ingen lätt mandatperiod med dessa siffror.

På kommunal nivå kommer vi byta styre, men jag kommer att hinna flytta innan de kommer på plats och verkar. På kommunal nivå dit jag flyttar blir det ungefär som jag hade trott och såsom det alltid varit, tyvärr. Tråkigt att Landsbygdspartiet Oberoende tappar sitt mandat i kommunen där. Jag tror att de har betydligt bättre politik för landsbygden än SD, som ökade.

Regionen här är samma sak. Jag kommer inte att hinna uppleva resultatet. Dit jag flyttar har det skett stora förändringar men eftersom jag inte bott där under mandatperioden så är jag inte insatt i hur det fungerat eller ej.

Vad jag tror och hoppas att valresultatet ska ge är åtminstone det Mona Sahlin var inne på igår, en tankeställare. Det går inte att ignorera så många människor. Övriga partier måste rannsaka sig och fundera över valresultatet, det är en skam att det inte gjorts i tid. Nu hoppas jag att de lärt sig nåt av detta och inte gör om misstaget med Nyans.
Nej det går inte att ignorera så många människor men om det fortsätter åt detta håll så kommer våra demokratiska rättigheter beskäras svårt.
Rannsaka sig hjälper inte

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
881
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
5 270
Senast: Flixon
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 610
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
46 47 48
Svar
946
· Visningar
27 694

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka