Valtråden 2022 del 2

Jag har fortfarande inte bestämt hur jag ska rösta i regionvalet. Tyckte det här resultatet var lite kul, C i botten i kommun och i topp i region:
Visa bifogad fil 99879
Tycker regionvalet är jättesvårt. Vet liksom inte vad som krävs för att åstadkomma det jag önskar, när det gäller vården främst känner jag mig för okunnig för att veta om ett förslag är bra eller dåligt.
Vad är det du önskar med regionen? :)

Vad är det du önskar med regionen? :)
Vad alla önskar antar jag: fasta läkare (jag har ett läkarbesök var tredje månad och träffar aldrig samma läkare), de som arbetar inom vården verkar missnöjda men jag vet inte vad som behövs. Alla partier vill förbättra vården men jag vet ju inte ens vilka förslag som faktiskt är bra.

Vill att det ska satsas på kollektivtrafiken men där är det tydligt vilka partier som har bra förslag.

Jag är sån där velpelle som man stör sig på vid valbåset 😄

Nej, skämt åsido så har jag bestämt mig när jag ställer mig i kön. Men det har hänt att jag fått gå en längre promenad på vägen dit, innan jag känt mig redo att ställa mig i kön.

Sen är en anledning till att det tar lite tid för att jag är så nyfiken av mig och vill läsa igenom om jag känner någon på någon lista 😁

Men nu har jag hittat den här sidan, så det är ett tips till alla som är som jag. Här kan man frossa i roliga (och dåliga) namn på alla partier som ställer upp, samt läsa namnen på dem man är intresserad av: https://data.val.se/partier/valsedlar?valtyp=RD

Vad alla önskar antar jag: fasta läkare (jag har ett läkarbesök var tredje månad och träffar aldrig samma läkare), de som arbetar inom vården verkar missnöjda men jag vet inte vad som behövs. Alla partier vill förbättra vården men jag vet ju inte ens vilka förslag som faktiskt är bra.

Vill att det ska satsas på kollektivtrafiken men där är det tydligt vilka partier som har bra förslag.
Ett tips då är att gå in och läsa på de intressanta partiernas hemsidor om hur de vill förbättra vården :)

Just det här med fast läkarkontakt är något som Socialdemokraterna skriver redan i första punkten på sin hemsida i listan med vad de vill göra inom vården: https://www.socialdemokraterna.se/var-politik/a-till-o/sjukvard

Tar man sedan Moderaterna som exempel så tycker de att svårt sjuka ska få fast läkarkontakt (står längst ner på sidan här): https://moderaterna.se/var-politik/halso-och-sjukvard/

Nu tog jag just S och M som exempel eftersom det är de två största partierna, men genom att googla på "partinamn vård" så kommer du direkt till den del av deras hemsida där det går att läsa på om vad de vill göra. Sedan hur mycket som "faktiskt är bra" eller inte... Det är väl mycket där ideologi kommer in. Själv tror jag tex att det är positivt om privata företag INTE kan ta ut vinster inom vården eftersom vården är skattefinansierad, jag vill att skattepengarna går till just vård och inte till någons plånbok. Men så finns det ju de som tänker att om privata aktörer kan ta ut vinst så blir de mer motiverade att jobba bra, effektivt och så sätt förbättra vården.

Att jag tänker som jag gör beror på vad jag sett från länder där vinster inom vård är tillåtet (typ USA) och jämfört med länder där all sjukvård är gratis och skattefinansierad (vilket jag har för mig att det är i tex UK och flera andra europeiska länder). Vi har ju något bökigt mellanläge som det är nu.

Jag har fortfarande inte bestämt hur jag ska rösta i regionvalet. Tyckte det här resultatet var lite kul, C i botten i kommun och i topp i region:
Visa bifogad fil 99879
Tycker regionvalet är jättesvårt. Vet liksom inte vad som krävs för att åstadkomma det jag önskar, när det gäller vården främst känner jag mig för okunnig för att veta om ett förslag är bra eller dåligt.
Om du vill nörda ner dig lite så kan du ju läsa de olika partiernas budgetförslag i regionen. Det säger en del om vad de vill. Sen kan du läsa protkoll och se vilka som reserverar sig och hur de röstar i olika frågor men det kan vara svårt om man inte är insatt i frågorna. Tex när det tas fram olika program från politiskt håll så kan det ju för blotta ögat se bra ut men det kan vara en annan femma om det alls funkar i verkligheten, om de har tillsatt medel/flyttat resurser eller om det ens är det som är behovet. Har jobbat länge i politiskt styrda organisationer och tycker mig se fler hemmasnickrade dåliga idéer från politiker nu för tiden. Det kan också vara så att jag tröttnat och reagerar mer på dem.

Ett exempel vad gäller vården är förslaget att adhd testa barn i utsatta förorter och samtidigt försvåra eventuell behandling vid diagnos pga nedläggning av BUP och nedskärningar i budgeten för barnpsykiatri. En bra idé om man är osäker är att titta på budgetförslagen, vad de gjort tidigare om de haft makten, och inte vad som lovas i partiboken.

Äsch tvåa på bollen ;)

Oj, vet inte vad som hände. Ser nåt helknäppt med med Mr Bean på TV. Känner mig helt utanför detta. Tack ock förlåt. 😅

Det hade jag gillat 😁
Jag har ju M och KD högst i valkompasser, därefter S. I de frågor jag inte håller med M, håller jag med S.
SD hamnar såklart väldigt högt ockymen de tycker ju lika som M i mycket och lika som S i mycket.
Sen har de egna idéer som inte visar sig i valkompasser 🙃
Jag förstår dig, det hade väl blivit en mera "lagom" ställning (i landet lagom :D) på den politiska skalan som kan antas passa de flesta personer i landet.

Men då hade jag nog tyckt att det var svårt att komma till med förslag från vänstern som inte ligger i mitten. Aldrig nöjd, det är mina mellannamn :angel:

Nej, skämt åsido så har jag bestämt mig när jag ställer mig i kön. Men det har hänt att jag fått gå en längre promenad på vägen dit, innan jag känt mig redo att ställa mig i kön.

Sen är en anledning till att det tar lite tid för att jag är så nyfiken av mig och vill läsa igenom om jag känner någon på någon lista 😁

Men nu har jag hittat den här sidan, så det är ett tips till alla som är som jag. Här kan man frossa i roliga (och dåliga) namn på alla partier som ställer upp, samt läsa namnen på dem man är intresserad av: https://data.val.se/partier/valsedlar?valtyp=RD
Jag tog två valsedlar för riksdagen när jag röstade, bestämde mig inte förrän jag stod i valbåset och skulle lägga ned ett i kuvertet :laugh::D

I lite mera seriös anda så tycker jag att folk får ta lite tid på sig om de känner att de behöver det. Det finns ju flera valbåsar (alltid?) som andra kan använda, och det är ju bra att ta valet seriöst.
Fast kanske inte stå där tills vallokalen stänger iofs :angel:

Kollade nu i länken och hittade detta "Enskild person/Riksdagen val"
.. Är detta alltså en person som vill hamna i riksdagen som en politisk vilding? Ambitiöst 😅
Och nu såg jag ett namn längre ned. Börjar bli lite storhetsvansinne :angel:

"Kapitalism med vänligt ansikte"
i don't know her.

"Common sense i Sverige", fasen om jag hade sett dem i vallokalen så hade jag röstat på dem, det är ju något som vi behöver :angel:

Tittade igenom listan mera och förutom de vanliga och F! så vad jag kan minnas så såg jag i min vallokal även valsedlar från SKP, Piratpartiet, Medborgerlig samling, klimatalliansen och kanske Familjens frihet.

Tittade igenom listan mera och förutom de vanliga och F! så vad jag kan minnas så såg jag i min vallokal även valsedlar från SKP, Piratpartiet, Medborgerlig samling, klimatalliansen och kanske Familjens frihet.

Jag såg Nyans också. Har inte riktigt förstått vad de är för några...

Lite sloppad arbetsgivaravgifter vad anställning av vissa etniska grupper, skattelättnader för företag som anställer via arbetsförmedlingen. Lättare upp kring bygge av lägenheter för att få det billigare och fler hyreslägenheter.
Mindre krångligt att starta och driva eget.
Positiva till EU.

https://www.partietnyans.se/vara-viktigaste-fragor/

Ptja, ett parti för muslimer i Sverige med huvudfråga att skapa misstro mot myndigheter. Håller nog med om den analysen från Nyhetsmorgon igår. På sikt vill de väl få in lagar i vårt land med stöd från Koranen, vilket är min största farhåga med att de får för stort inflytande. Vi ska fortsatt vara ett sekulärt samhälle, vilket dessa krafter inte vill. Ska vi tala om hot mot landets säkerhet är det helt klart Nyans vi ska rikta strålkstaren mot, inte SD. Min personliga åsikt. Hänvisar då tillbaka till tidigare diskussion i tråden ang att den situation människor flytt från, är inget vi ska återskapa här...

Sitter här och velar om jag ska gå till vallokalen och ändra mitt val trots allt. Tur att jag har några timmar på mig. Jag trodde förra valet engagerad mig ovanligt mkt men detta tar nog ändå priset...

Fast vissa partier är helt verklighetsfrånvända. Såg nån utfrågning från kommunal hur de ville förbättra vården. Nåt parti hade fler chefer som svar, alltså snälla det behövs inte mer administration det behövs fler händer på golvet!

Jag har jobbat både inom kommun och privat och är emot privatisering av vården, iallafall att man kan ta ut vinst. Att man återinvesterar pengarna i verksamheten borde vara ett krav. De privata företag jag jobbat för har minimibemanning, använder personalen som förbrukningsvaror (att folk blir sjukskrivna och utarbetade och att äldre erfaren personal inte orkar tempot bryr de sig inte om då kan man ta in billigare arbetskraft i form av outbildad/oerfaren personal) och snålar på allt de kan snåla på. Sen att vinsterna försvinner utom landets gränser är ju också ett minus.
Det kan finnas vissa fördelar med privat men jag upplever inte att de uppväger de otroligt stora nackdelarna iallafall inom äldreomsorgen där jag arbetar. Jag har ändå arbetat för flertalet olika utövare pga upphandlingar och när man inte tror att det kan bli sämre så, jo det kan det... Sen har absolut kommun en stor skuld i det, när man väljer utövare efter billigaste pris så vad tror man att man får för vård då?

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
887
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 331
Senast: pepp
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 615
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
46 47 48
Svar
956
· Visningar
27 851
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Vegansk efterrätt?