Valtråden 2022 del 2

Alltså... denna tråden. Hur vet du att det känns bekvämare att lyssna på Ulf och Jimmie? Du har ingen aning är min gissning. Lika god gissning som din ovan tänker jag.

Finns inlägg i tråden om tanter i småorter som röstar fel också. Om ni tagit er tid att kika lite på statistik så ser ni att otryggheten ökat enormt sen 2014 i Sverige. Småbrott, störningar märks också för medborgare.

Jag vill inte att SD får något inflytande alls politiskt. Men tror att allt detta förnekande om stora problem med integration, påhopp på de som tycker det är ett enormt problem gjort SD så stora som de tyvärr är .

Det har varit en ganska onyanserad diskussion om Sveriges misslyckade integration. Och det har gjort SD till , förmodligen, Sveriges näst största parti.

Vet inte var ni bor i tråden. Men flytta till Tensta, Rinkeby, Husby, Fittja, Alby osv. Helst ni som har barn. Eller utmed tunnelbanelinjerna, kanske ni ändrar uppfattning om de som uppleveler otrygghet i sin vardag.
Såg att jag råkat svara dig tomt så här kommer ett riktigt svar :)
Jag tror inte heller att man får något vidare bra resultat av att hoppa på SD-väljare. De kommer garanterat inte övertygas av det du tror på med den taktiken. Med det sagt måste jag ändå säga att jag har svårt att föra dialog med dem. Dels pga att de uppenbarligen stöttar SDs partiprogram men också pga kommentarsfälten som fyller facebook när tidningar skrivit artiklar om klimat eller brott.

Upplevd otrygghet och faktisk otrygghet är inte samma sak. Det kryllar av folk som upplever samhället som väldigt otryggt trots att de bor mycket tryggt. Det finns så klart otrygghet och brottslighet på riktigt och det behöver vi bekämpa. Bekämpa med evidensbaserade metoder istället för populistiska förslag.
Men vi behöver också fundera över varför folk känner sig otrygga när de inte är det. Och se till att förbättra det.
En av anledningarna till den upplevda otryggheten är medierapporteringen.

"Enligt mediehuset Fanzingos granskning av nyhetsmedier är det nästintill omöjligt att få uppmärksamhet om du är ung, har något positivt att säga eller vill berätta om forskning. De senaste årens nyhetsrapportering har präglats av negativa nyheter, med oro och rädsla kopplat till covid19, kriminalitet och politiska utspel.

• Mest utrymme i riksnyheter får covid19, politik och kriminalitet. Och hälften av alla nyhetsinslag anspelar på känslor som oro och rädsla.
  • Minst plats får nyheter som handlar om miljö, utbildning och forskning. Minst plats får också nyheter av positiv karaktär, som bara får 8% utrymme.
  • Unga personer (25 år eller yngre) får nästan aldrig komma till tals i medierna (4%), och när de omnämns så handlar 44% av nyhetsinslagen om att unga är förövare eller brottsoffer.
  • I april 2020 handlade 84% av alla nyhetsinslag om covid-19, dvs enbart 1-2 andra nyheter handlade om något annat.
  • Nyheter från förorten handlar nästan uteslutande om kriminalitet (83%).
  • Dödligt våld, våld och terrorbrott står för majoriteten av brottsrapporteringen i nyhetsmedia (63%). I verkligheten mindre än 1% av rapporterade brott relaterade till dödligt våld."

Källa: https://www.mynewsdesk.com/se/medie...r-koden-foer-vad-som-faar-bli-nyheter-3150306

Om man ska rösta åt anhörig vilket man ju får om de inte kan själva (morfar klarar inte att stå alls långt stund) ska jag bara ta med hans röstkort och leg. Och rösta? Någon som vet för jag kan inte läsa mig till någon annan information än just så.

Om man ska rösta åt anhörig vilket man ju får om de inte kan själva (morfar klarar inte att stå alls långt stund) ska jag bara ta med hans röstkort och leg. Och rösta? Någon som vet för jag kan inte läsa mig till någon annan information än just så.

Kan han inte följa med till vallokalen så måste han budrösta med särskilt material (finns i vallokalerna, du får hämta det där först) och du måste ha ett vittne som intygar att röstningen går rätt till.

Någon nytta ska man ju ha av utbildningen till röstmottagare! :) (budröster är bland det som jag var lite nervös för att det ska kludda till sig i morgon så har studerat det ämnet lite extra)
Då hoppas jag att det finns sådant material när jag röstar imorgon! Kan min sambo vara vittne? Uppfattar inget hinder?

Idag var jag aggressiv i trafiken.
Körde på en stor väg och över vägen var det en gångbro. På bron stöd det typ 10-15 män med sverigeflaggor och en stor banderoll där det stod "Återinvandring nu" på hängandes över broräcket. Vet inte vilka de var, missade det, men jag blev så förbannad att jag tutade på pekade finger åt dom. Inte för att jag tror de uppfattade det, men blev så arg.
Var så nära att åka dit och skälla ut dom, men stoppade mig då det inte hade gett något alls.

Trafikfara?
Uuuusch.... Där jag bor brukar NMR hänga banderoller på ett liknande ställe, varje gång vill jag liksom dra på varningsblinkers, stanna bilen och dra ner skiten 🤮🤮🤮

Såg att jag råkat svara dig tomt så här kommer ett riktigt svar :)
Jag tror inte heller att man får något vidare bra resultat av att hoppa på SD-väljare. De kommer garanterat inte övertygas av det du tror på med den taktiken. Med det sagt måste jag ändå säga att jag har svårt att föra dialog med dem. Dels pga att de uppenbarligen stöttar SDs partiprogram men också pga kommentarsfälten som fyller facebook när tidningar skrivit artiklar om klimat eller brott.

Upplevd otrygghet och faktisk otrygghet är inte samma sak. Det kryllar av folk som upplever samhället som väldigt otryggt trots att de bor mycket tryggt. Det finns så klart otrygghet och brottslighet på riktigt och det behöver vi bekämpa. Bekämpa med evidensbaserade metoder istället för populistiska förslag.
Men vi behöver också fundera över varför folk känner sig otrygga när de inte är det. Och se till att förbättra det.
En av anledningarna till den upplevda otryggheten är medierapporteringen.

"Enligt mediehuset Fanzingos granskning av nyhetsmedier är det nästintill omöjligt att få uppmärksamhet om du är ung, har något positivt att säga eller vill berätta om forskning. De senaste årens nyhetsrapportering har präglats av negativa nyheter, med oro och rädsla kopplat till covid19, kriminalitet och politiska utspel.

• Mest utrymme i riksnyheter får covid19, politik och kriminalitet. Och hälften av alla nyhetsinslag anspelar på känslor som oro och rädsla.
  • Minst plats får nyheter som handlar om miljö, utbildning och forskning. Minst plats får också nyheter av positiv karaktär, som bara får 8% utrymme.
  • Unga personer (25 år eller yngre) får nästan aldrig komma till tals i medierna (4%), och när de omnämns så handlar 44% av nyhetsinslagen om att unga är förövare eller brottsoffer.
  • I april 2020 handlade 84% av alla nyhetsinslag om covid-19, dvs enbart 1-2 andra nyheter handlade om något annat.
  • Nyheter från förorten handlar nästan uteslutande om kriminalitet (83%).
  • Dödligt våld, våld och terrorbrott står för majoriteten av brottsrapporteringen i nyhetsmedia (63%). I verkligheten mindre än 1% av rapporterade brott relaterade till dödligt våld."

Källa: https://www.mynewsdesk.com/se/medie...r-koden-foer-vad-som-faar-bli-nyheter-3150306

Detta gör mig så förbannad! Förstår inte medierna vad de håller på med?

Idag var jag aggressiv i trafiken.
Körde på en stor väg och över vägen var det en gångbro. På bron stöd det typ 10-15 män med sverigeflaggor och en stor banderoll där det stod "Återinvandring nu" på hängandes över broräcket. Vet inte vilka de var, missade det, men jag blev så förbannad att jag tutade på pekade finger åt dom. Inte för att jag tror de uppfattade det, men blev så arg.
Var så nära att åka dit och skälla ut dom, men stoppade mig då det inte hade gett något alls.

Trafikfara?
Det är väl du som är trafikfaran om du inte klarar hålla känslorna i styr pga några idioter som viftar med flaggor?

Jag blir bombaderad av M-reklam när jag spelar mobilspel. Mer korrekt en kortversion av denna:
Varför skulle jag bry mig om att Birgitta Ed är mamma, student och präst?
Vem från senaste århundradet benämner sina barn som "flickflocken"?
Det här är en så jävla märklig reklam?
Det är precis den där som jag också fått upp! Jag kan verkligen inte förstå vad i den som skulle kunna få mig att tycka bättre om UK, för mig gör den min inställning till honom ännu mer negativ.

Bara om S kan hålla de andra partierna stången vad gäller försvaret av socialförsäkringen och stoppa utförsäljning av statliga bolag som Vattenfall och se till att ingen viktig infrastruktur hamnar i utländska (ffa inte kinesiska) händer enbart för en kortsiktig profit, eg kärnkraften. Bibehålla biståndsbudgeten på 1% och öka klimatbudgeten. Sänka skatterna för låginkomsttagarna och höj eller bibehåll skatterna för höginkomsttagarna.

Stoppa riskkapitalister från att skörda enorma vinster av skattebetalarnas pengar. Satsa på de som står längst från arbetsmarknaden, behandla sjukskrivna mänskligt. Stoppa inflödet av billig okvalificerad arbetskraft när vi har hög arbetslöshet redan.

Hmm, ja, inte så troligt.

Jag har fortfarande inte bestämt hur jag ska rösta i regionvalet. Tyckte det här resultatet var lite kul, C i botten i kommun och i topp i region:
Screenshot_20220910-203720_Chrome.jpg
Tycker regionvalet är jättesvårt. Vet liksom inte vad som krävs för att åstadkomma det jag önskar, när det gäller vården främst känner jag mig för okunnig för att veta om ett förslag är bra eller dåligt.

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
887
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 331
Senast: pepp
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 615
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
46 47 48
Svar
956
· Visningar
27 852
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben