Valtråden 2022 del 2

Inte förvånande att SD riktar över 80% av sina annonser mot män, med tanke på siffrorna som presenterades tidigare i tråden. Man vet sin målgrupp.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...lgrupper-pa-sociala-medier-och-tillhor-du-dem

Samtidigt vet jag inte om jag tror att anledningen till att de lyckas så väl med det är att samhället eller feminismen har försummat män. Feminismen har ändå pratat om att mansrollen skadar även män sen över 20 år tillbaka, och jobbat för att den ska ändras under flera decennier. Problemet är kanske att de som jobbat för denna förändring av mansrollen har varit främst kvinnor, HBTQ-rörelsen och så vidare, grupper som inte står lika högt i kurs i ett patriarkalt samhälle som hetero cis-män och som dessutom har haft mage att driva egna rättighetsfrågor vilket i vissa fall skapat en intressekonflikt. Samhällets maktpositioner har under all denna tid också i mångt och mycket fortfarande tillhört män som inte heller har jobbat för att ändra allt detta. Det är inte så att feminismen på egen hand har kunnat format samhället de senaste decennierna, då hade nog samhället sett väldigt annorlunda ut. Feminismen har lyckats med en del, men de gamla normerna och värderingarna som den försöker bekämpa har lyckats med annat. Miljörörelsen har lyckats med en del, men inte annat.

Både i den här valrörelsen och samhället i stort är det också fortfarande SDs och följaktligen då männens hjärtefrågor som får ta väldigt stor plats. Hela den politiska kartan har tagit ett kliv åt höger, totalt sett, vilket traditionellt är dessa mäns domän. Det är inte som att deras problembeskrivning ignoreras av samhället, jag tycker lite tvärtom att den fortfarande tillåts ta alltför stor plats och att den politiska debatten hade mått bra av att bli betydligt bredare. Jag tror att många män helt enkelt har valt det "gamla goda", det lite mossigt trygga, där SD passar mycket väl in med sin värdekonservatism och hela sin världsbild. Där de inte utmanas. Jag tror alltså inte att det nödvändigtvis är en reaktion på något som någon annan har gjort fel eller misslyckats med utan att det är den inbyggda trögheten i att förändra rådande system och värderingar som gör sig påmind. Rasismen, sexismen, förnekandet av klimatkrisen, inget av det är ju nyheter, det är bara mer av vad vi redan haft årtionden av. Vi tar ett steg framåt för att sedan ta två bakåt. Jag tror att risken är att man köper lite för mycket av dessa bakåtsträvande mäns världsbild om man går med på att de har blivit försummade av den förhärskande feminismen och andra liknande rättighets-rörelser, jag skulle nog gärna se lite bevis först innan jag accepterar sådant som fakta. Det finns mycket som talar emot det.

Det gjordes också en studie av SDs väljare för några år sedan, där man konstaterade att de i högre grad än S och Ms väljare upplevde ett slags utanförskap men att de som grupp inte befann sig i någon direkt utsatt position utifrån sådant som socioekonomiska förhållanden eller psykisk ohälsa. Det är svårt att integrera en grupp i samhället som inte, rent objektivt, verkar stå utanför i någon konkret bemärkelse. Var den här känslan av utanförskap kommer ifrån, när man egentligen inte verkar vara mer arbetslös, mer utsatt, eller må sämre än någon annan, är svårt att svara på men det ligger kanske nära till hands att prata om förlorade privilegier och obehaget som kan komma när andra vill bli hörda eller formulera problem på ett sätt som kräver förändring.
Bra skrivet!
Det är absolut gruppen vita hetero cis män som förlorat sina privilegier och nu skriker om det, jag tänker då även på USA där det märks mycket av detta. Jag tror att de vill liksom bli utnämnda som en utsatt grupp också för man kan inte ha stolthet över det idag utan att det låter väldigt illa. (Men de är inte heller så utsatta som de vill säga som du skriver.)

S och C sitter i regering med V och MP som stödpartier, är det helt orimligt?

Jag är eg S men kommer att rösta på MP imorgon då jag även om jag eg inte har de främst ser det som viktigt att de är kvar dels pga att deras mandat behövs för en röd/grön regering och dels för att jag tycker de ser till att vrida ett fokus på miljön. Lite på samma sätt som att jag vill ha V i svensk politik (fast inte som största parti) men de sitter ju rätt säkert.

Är så rädd för att blå sidan vinner med SD som största parti 😬
Det är nog mera min personliga åsikt som gör att jag inte så gärna vill ha C i regeringen :p känns som att S ger efter en del för C för att hålla sig vän med dem så att inte C väljer att avstå att säga ja till dem.
Och så gillar jag MPs politik, de ligger ju ändå rätt nära V i de flesta ämnena. Men är tydligen lite mera "rumsrena" då det är mera "ok" att rösta på dem än på V. Hot take :D

Edit: Plus att det känns troligare att både C och V kan släppa fram S+MP. Jag tror inte att V skulle vara så glada över att släppa fram C i regeringen utan att de får någon plats, och C vill inte ha V i regeringen.

Tycker på sätt och vis det är naturligt att de vill försöka få så mycket inflytande som möjligt, och se vart förhandlingar efter valet landar? Beror väl också på hur många röster de olika partierna till vänster kommer att få.
Ja de kan väl inte säga rakt ut att de skulle släppa fram en regering utan dem nu när de vill sitta i regeringen, det vore lite kontraproduktivt.
Men samtidigt hade det personligen varit lite betryggande att höra 😅

Och som en liten ytterligare detalj så stör jag mig enormt på att folk tar upp Vs gamla kopplingar till Sovjet som ett problem för vad som pågår idag. Putin är inte kommunist, och de som ligger närmast till hands att hylla honom finns till höger...
Men ja!! Det ena är dessutom historia och det andra nuläget. Men ryskt inflytande är visst okej när det gäller dem själva, inte andra :up:

Bra skrivet!
Det är absolut gruppen vita hetero cis män som förlorat sina privilegier och nu skriker om det, jag tänker då även på USA där det märks mycket av detta. Jag tror att de vill liksom bli utnämnda som en utsatt grupp också för man kan inte ha stolthet över det idag utan att det låter väldigt illa. (Men de är inte heller så utsatta som de vill säga som du skriver.)
Poängen är ju att vi inte förlorat några privilegier. Alls.

Poängen är ju att vi inte förlorat några privilegier. Alls.
Bara känslan av att ligga till bäst i allt, och det räcker visst för att börja skrika 😅

(Skrev visst lite slarvigt i det inlägget, menade mera att några andra grupper (absolut inte alla) börjar ses som lite mera fördelaktiga i vissa specifika sammanhang. Plus att de kan vara stolta. Det är ett slags privilegium.)

Det är nog mera min personliga åsikt som gör att jag inte så gärna vill ha C i regeringen :p känns som att S ger efter en del för C för att hålla sig vän med dem så att inte C väljer att avstå att säga ja till dem.
Och så gillar jag MPs politik, de ligger ju ändå rätt nära V i de flesta ämnena. Men är tydligen lite mera "rumsrena" då det är mera "ok" att rösta på dem än på V. Hot take :D

Edit: Plus att det känns troligare att både C och V kan släppa fram S+MP. Jag tror inte att V skulle vara så glada över att släppa fram C i regeringen utan att de får någon plats, och C vill inte ha V i regeringen.
Tror det kanske ligger något i det du säger. Sedan är väl ytterligare en detalj att jag tror att S hellre sitter i regering med C än MP, men som du säger blir det nog svårare att komma överens om.

Vallokalen iordningställd inför i morgon. Det blir lite märkligt att inte vara hemma och följa valvakan men ändå lite högtidligt att vara med och "bidra" till den med att leverera resultatet från mitt lilla distrikt.

Har inte tidigare lagt märke till alla mindre partier som har valsedlar till riksdagsvalet, när man står och tar röstsedlar lusläser jag ju inte alla valsedlar med partier som jag inte känner till. Men nu var det så många så facken till valsedlarna blev fyllda och krävde extra lådor.

Partiet Knapptryckarna var en komplett nyhet för mig t ex, och Klimatalliansen är nog något som seglat förbi i nyhetsflödet men först nu fattade jag att Gudrun Schyman hamnat som representant där. Det hade nog gått mig förbi i år också om jag inte deltagit i förberedelserna och sorterandet.

Inte förvånande att SD riktar över 80% av sina annonser mot män, med tanke på siffrorna som presenterades tidigare i tråden. Man vet sin målgrupp.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...lgrupper-pa-sociala-medier-och-tillhor-du-dem

Samtidigt vet jag inte om jag tror att anledningen till att de lyckas så väl med det är att samhället eller feminismen har försummat män. Feminismen har ändå pratat om att mansrollen skadar även män sen över 20 år tillbaka, och jobbat för att den ska ändras under flera decennier. Problemet är kanske att de som jobbat för denna förändring av mansrollen har varit främst kvinnor, HBTQ-rörelsen och så vidare, grupper som inte står lika högt i kurs i ett patriarkalt samhälle som hetero cis-män och som dessutom har haft mage att driva egna rättighetsfrågor vilket i vissa fall skapat en intressekonflikt. Samhällets maktpositioner har under all denna tid också i mångt och mycket fortfarande tillhört män som inte heller har jobbat för att ändra allt detta. Det är inte så att feminismen på egen hand har kunnat format samhället de senaste decennierna, då hade nog samhället sett väldigt annorlunda ut. Feminismen har lyckats med en del, men de gamla normerna och värderingarna som den försöker bekämpa har lyckats med annat. Miljörörelsen har lyckats med en del, men inte annat.

Både i den här valrörelsen och samhället i stort är det också fortfarande SDs och följaktligen då männens hjärtefrågor som får ta väldigt stor plats. Hela den politiska kartan har tagit ett kliv åt höger, totalt sett, vilket traditionellt är dessa mäns domän. Det är inte som att deras problembeskrivning ignoreras av samhället, jag tycker lite tvärtom att den fortfarande tillåts ta alltför stor plats och att den politiska debatten hade mått bra av att bli betydligt bredare. Jag tror att många män helt enkelt har valt det "gamla goda", det lite mossigt trygga, där SD passar mycket väl in med sin värdekonservatism och hela sin världsbild. Där de inte utmanas. Jag tror alltså inte att det nödvändigtvis är en reaktion på något som någon annan har gjort fel eller misslyckats med utan att det är den inbyggda trögheten i att förändra rådande system och värderingar som gör sig påmind. Rasismen, sexismen, förnekandet av klimatkrisen, inget av det är ju nyheter, det är bara mer av vad vi redan haft årtionden av. Vi tar ett steg framåt för att sedan ta två bakåt. Jag tror att risken är att man köper lite för mycket av dessa bakåtsträvande mäns världsbild om man går med på att de har blivit försummade av den förhärskande feminismen och andra liknande rättighets-rörelser, jag skulle nog gärna se lite bevis först innan jag accepterar sådant som fakta. Det finns mycket som talar emot det.

Det gjordes också en studie av SDs väljare för några år sedan, där man konstaterade att de i högre grad än S och Ms väljare upplevde ett slags utanförskap men att de som grupp inte befann sig i någon direkt utsatt position utifrån sådant som socioekonomiska förhållanden eller psykisk ohälsa. Det är svårt att integrera en grupp i samhället som inte, rent objektivt, verkar stå utanför i någon konkret bemärkelse. Var den här känslan av utanförskap kommer ifrån, när man egentligen inte verkar vara mer arbetslös, mer utsatt, eller må sämre än någon annan, är svårt att svara på men det ligger kanske nära till hands att prata om förlorade privilegier och obehaget som kan komma när andra vill bli hörda eller formulera problem på ett sätt som kräver förändring.
Gud så bra skrivet, håller helt med! Det blir så märkligt att säga att ingen lyssnar på de här mannen när typ alla partier verkar lyssna till endast dem.

Tror det kanske ligger något i det du säger. Sedan är väl ytterligare en detalj att jag tror att S hellre sitter i regering med C än MP, men som du säger blir det nog svårare att komma överens om.
Ursäkta men jag hoppas att du har fel, även om nu när du säger det så låter det ganska troligt.
Jag gillar bara inte hur S har flyttat sig närmare och närmare mitten :cautious:

Vallokalen iordningställd inför i morgon. Det blir lite märkligt att inte vara hemma och följa valvakan men ändå lite högtidligt att vara med och "bidra" till den med att leverera resultatet från mitt lilla distrikt.

Har inte tidigare lagt märke till alla mindre partier som har valsedlar till riksdagsvalet, när man står och tar röstsedlar lusläser jag ju inte alla valsedlar med partier som jag inte känner till. Men nu var det så många så facken till valsedlarna blev fyllda och krävde extra lådor.

Partiet Knapptryckarna var en komplett nyhet för mig t ex, och Klimatalliansen är nog något som seglat förbi i nyhetsflödet men först nu fattade jag att Gudrun Schyman hamnat som representant där. Det hade nog gått mig förbi i år också om jag inte deltagit i förberedelserna och sorterandet.
Jag såg också ett par stycken som var nya för mig medan jag plockade sedlar, men ville inte ta för mycket tid där så jag slängde bara en blick.
Kunde bara hoppas att inte de alla var högerextremister 😅

Ursäkta men jag hoppas att du har fel, även om nu när du säger det så låter det ganska troligt.
Jag gillar bara inte hur S har flyttat sig närmare och närmare mitten :cautious:
Har sett att media skrivit om det, från folk med "insyn" flera gånger nu, men vet såklart inte hur korrekt det är. Och jag tycker ju snarare att S är som M i väldigt många frågor (fast inte gällande skatt då såklart).

Har sett att media skrivit om det, från folk med "insyn" flera gånger nu, men vet såklart inte hur korrekt det är. Och jag tycker ju snarare att S är som M i väldigt många frågor (fast inte gällande skatt då såklart).
Om de inte var så hätska fiender så skulle S och M bli en oslagbar allians.
Kanske lika bra det dock 😅

Har inte heller bestämt mig. Satt en expertgubbe (naturligtvis) på nyheterna och babblade om att de som inte hade bestämt sig var de som inte hade så stor koll. Kändes som en typisk mansplainer som slår sig själv för bröstet. Alltså jag är absolut ingen expert men jag har läst samtliga partiprogram och tror jag satt mig in betydligt mer än många. Det är därför det känns så svårt (givet läget).
Är sen på den här bollen men var tvungen att fundera först.
Jag tror att det är precis tvärt om i det här valet. Om vi går tillbaka några valrörelser så har de handlat mer om vad man vill med samhället nu består hela valrörelsen av treordsmeningar där man inget säger om vart man egentligen vill. Allt har blivit enkla tillrättalagda one liners där man fångar in de som inte är intresserade genom små enskilda frågor. De som är intresserade och letar efter en större bild med mer djupgående analyser står däremot helt förvirrade.
Jag har frågat några i min omgivning om just detta i form av "har du någon koll på hur moderaterna vill att samhället ska se ut om 10 år?" och sedan samma fråga vad gäller sossarna. INGEN har svarat ja på de frågorna.
Så helt ärligt han har fel. Det är de som har koll och vill ha koll som bestämt sig sent den här gången eftersom det är en stor jäkla gissninglek vad partierna egentligen vill.
Jag hoppas man tar ett ordentligt grepp inom medievärlden och ser över den här fördummande dyngan man sysslat med den här valrörelsen. Jag förstår att man vill ha klatschiga uttryck att slänga in i rubriker för att samla klick men i längden så gräver man sin egen grav iom att man skapar en samhällsdebatt som är på så låg nivå så medierna spelat ut sin roll då vem som helst kan sköta den genom att skriva snärtiga meningar som kablas ut till redan troende.

Ptja då kanske inte ladda elbilar borde vara så upprioriterat kan jag tycka men är väl för jag är skeptisk till en sådan och själv inte äger en heller. Jag håller ner på elen det jag kan och som sagt så hoppas även jag att det är nått alla kan göra (vilket jag iofs tror folk försöker med i och med de sjuka priserna)
Det finns en funktion åtminstone i den populäraste laddboxen som innebär att bilen laddar när tillgången till el är som störst.

Idag brann det för mig på jobbet. En karlslok sitter och drömmer om att det inte ska finnas alternativ mat i skolan utan att alla ska äta gris. På fråga om varför så var det viktigt att man tog seden dit man kom. När jag frågade om jag då ska tvingas äta ägg och sill som jag avskyr så var det inte det han sa. Nej just det jag är ju sedan generationer av svensk härkomst så mitt matval är fritt (min kommentar).
Han satt även och ansåg att man skulle förbjuda slöja. På fråga om vilka problem en slöja är så dillades det om maskering under demonstrationer. Hur maskering under demonstrationer länkar till hijab blev inte riktigt utrett. Han blev märkbart obekväm när jag frågade om han ansåg att vi skulle leka Nordkorea framförallt då jag påpekade att han i så fall fick byta frisyr.

Alltså vad är det med folk som anser att höjden av svensk kultur är att inte ha "mössa" på sig och att äta gris? Om det är det som är svensk kultur så har vi helt klart behov av att importera kultur för då är allt våra liv väldigt fattiga.
Heja dig!

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
887
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 333
Senast: pepp
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 615
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
46 47 48
Svar
956
· Visningar
27 855
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Burkmat