Valtråden 2022 del 2

Nyans är ju ett helt parti. Förstår nog inte första frågan där.

Det grundades av en fd centerpartist som uteslöts när hans kopplingar till högerextremister upptäcktes. Medan när SD upptäckte att en medlem som arbetade på SD kansli varnade för nazister i partiet avskedades. Det är skillnaden på hur partierna väljer att handskas med personer som har kopplingar till extremism.

Det grundades av en fd centerpartist som uteslöts när hans kopplingar till högerextremister upptäcktes. Medan när SD upptäckte att en medlem som arbetade på SD kansli varnade för nazister i partiet avskedades. Det är skillnaden på hur partierna väljer att handskas med personer som har kopplingar till extremism.

Ja? Bra av C, dåligt av SD. Men vad har det att göra med att både Nyans och Snecker sprider lögner och sprider misstro gentemot myndigheter i utsatta områden. Jag tycker att det är skandal att en högt uppsatt politiker i ett riksdagsparti gör så. Nyans hade jag inga högre tankar om, jag hoppas att de aldrig nånsin får nåt inflytande nånstans öht, men jag tror tyvärr de kommer få det.
Och min koppling till inlägget jag svarade på, är att i de områdena är stödet nog högre för de som bekräftar en "vi" och "dom" utifrån deras situation, inte för SD.

Sverige har historiskt haft låga elpriser. Jag håller med om att den sittande regeringen har varit naiva som trott att det skulle fortsätta och inte förutsåg Rysslands invasion av Ukraina. Och att de under Reinfeldt inte skulle gett efter när Danmark krävde att Barsebäck som då var Sveriges enskilt största elkälla skulle stängas ner pga att den låg så nära Danmark.

Samt då kravet från Danmark att Sverige inte skulle kunna stoppa exporten av el till Danmark när det råder brist på el i Sverige. Danmark hotade att dra Sverige till EU domstolen eftersom de hävdade att Sveriges vägran att överföra el till Danmark vid eventuell brist bröt mot den fria rörligheten. Vilket i sin tur resulterade i att Sverige delades upp i fyra zoner.
Absolut... men sittande regering nekade till problem. Fast företag, regioner (spårtrafik) påtalade problemet. I åratal.

Kan du svara på det jag frågade om skattelättnader för höginkomsttagare?

Här har vi beviset på att det inte går att lita på KD:s beräkningar:

49C66C59-E02E-410C-918B-A3A892A44AF1.webp

Jag känner mig trygg med att lägga politiken i händerna på unga kvinnor.

Ja, jag träffar många ansvarstagande, ambitiösa, hårt jobbande unga kvinnor. Jag är inte heller så orolig för denna grupp, att de inte skulle kunna sätta sig in i komplexa frågor, ta ansvar och göra nödvändiga kompromisser.

Och ändå är det denna grupp som vissa vill förpassa till spis och barnafödande.

Som spin-off på tidigare svar ska jag snart börja arbeta för ett omedelbart avskaffande av rösträtten för män, för att rädda det Sverige jag älskar. Vi män verkar som grupp i medel inte ha alla hästar hemma.

På gruppnivå finns det lite att önska, ja.

Jag har skrivit det många gånger förr i våra diskussioner om rasism och tillväxten hos SD, att jag lägger stor vikt vid att det finns en rätt stor mängd män som inte känner sig hemma i det nya Sverige som växt fram. För många av dessa är invandring bara en liten del, och något man fått "hjälp" med att identifiera som orsak. En mycket större del (för en del) är allt annat i det moderna samhället, att saker och ting inte är lika enkla och förutsägbara som förr, inte ens för en vit, ung man från arbetarklass eller medelklass. Det kan vara svårt att hitta en partner, kvinnorna stannar inte i bygden och nöjer sig inte med en partner som bara har försöjning att erbjuda, eller det tråkiga i att de skämt man drog som folk skrattade åt, skrattar ingen åt idag.

Mansrollen har förändrats, och många män känner sig inte hemma i det.

Jag håller med dem om att vi har pratat och gjort alldeles för lite åt detta, samtidigt som feminismen har kämpat hårt och nått framgångar senaste decennierna. Men jag håller inte med om att det skulle vara kvinnornas fel att männen inte hängt med, att det (igen) är någon annan som ska lösa problemen åt en...

Absolut... men sittande regering nekade till problem. Fast företag, regioner (spårtrafik) påtalade problemet. I åratal.

Kan du svara på det jag frågade om skattelättnader för höginkomsttagare?

Läste om ditt inlägg och jag ser ingenting om höginkomsttagare. Men håller med om att regeringar av båda färgerna har ignorerat det potentiella problemet med elförsörjningen under 2000-talet trots många varningar. Men som jag skrev så är det till viss del pga Danmark som vi sitter här nu. Jag vet inte om Danmark skulle gjort allvar av sitt hot om EU-domstolen och om de skulle vunnit där. Eller varför dåvarande regeringen gav efter för Danmark vad gäller Barsebäck. Det får du fråga dåvarande regeringen om.

Kom över en intressant analys av partiernas valmanifest (gjord av civil right defenders).

Det blir ju som alltid mycket populistiskt valsnack, nu är ju brott och straff väldigt högt på agendan bland samtliga partier, så den här analysen var faktiskt lite intressant ur ett framtida perspektiv.

https://crd.org/sv/vi-har-granskat-partiernas-valmanifest/
Svarar mig själv men det fanns en del skrämmande förslag från flera olika partier där man återigen inte tänker längre än näsan räcker.

En intressant analys av SDs valmanifest. Jag undrar om SD har tänkt i flera steg? Eller om SD kanske hoppas att ingen vill komma till Sverige alls när SD får bestämma.
  • Partiet vill inte respektera flyktingars rättigheter eftersom partiet förespråkar en aktiv återvandringspolitik. Enligt människorättsrekommendationer följer det av flyktingars skyddsbehov att de har rätt till en säker tillvaro på platsen dit de har kommit. Att fokusera på återvandring innebär en ökad osäkerhet för flyktingar, vilket i sin tur kommer att försvåra flyktingars integrationsprocess.

Hörde en finsk journalist prata idag på P1 om hur sannfinländarnas inflytande bara gått ned sedan de tvingats ta ansvar för politiken som genomförs. Antydan var att vi i Sverige skulle spela samma spel med SD.

Rysk roulette med allt bra med vårt land. Nej tack. Det har liksom inte alltid varit utan kula i loppet genom historien.

Svarar mig själv men det fanns en del skrämmande förslag från flera olika partier där man återigen inte tänker längre än näsan räcker.

En intressant analys av SDs valmanifest. Jag undrar om SD har tänkt i flera steg? Eller om SD kanske hoppas att ingen vill komma till Sverige alls när SD får bestämma.
  • Partiet vill inte respektera flyktingars rättigheter eftersom partiet förespråkar en aktiv återvandringspolitik. Enligt människorättsrekommendationer följer det av flyktingars skyddsbehov att de har rätt till en säker tillvaro på platsen dit de har kommit. Att fokusera på återvandring innebär en ökad osäkerhet för flyktingar, vilket i sin tur kommer att försvåra flyktingars integrationsprocess.

Ja, SD:s förhoppning är att ingen utanför väst/nordeuropa ska vilja komma till Sverige, det är vad deras politik i grunden går ut på.

I förra versionen av deras partiprogram motiverade de detta med att varje människa har en viss essens, som inte kan förändras ens under lång tid i ett nytt land. Nu har de bytt ut begreppet "essens" till ett fluffigare skrivet avsnitt om att arv är en mycket viktig faktor för hur en människa blir.

Hörde en finsk journalist prata idag på P1 om hur sannfinländarnas inflytande bara gått ned sedan de tvingats ta ansvar för politiken som genomförs. Antydan var att vi i Sverige skulle spela samma spel med SD.

Detta är min största förhoppning. Jag hoppas de ska straffa ut sig själva. Ignorerandet har bevisligen bara ökat deras populäritet, man kan inte fortsätta med samma strategi och förvänta sig ett annat resultat.

Ja, SD:s förhoppning är att ingen utanför väst/nordeuropa ska vilja komma till Sverige, det är vad deras politik i grunden går ut på.

I förra versionen av deras partiprogram motiverade de detta med att varje människa har en viss essens, som inte kan förändras ens under lång tid i ett nytt land. Nu har de bytt ut begreppet "essens" till ett fluffigare skrivet avsnitt om att arv är en mycket viktig faktor för hur en människa blir.
Usch vad jag inte vill ha det så. Jag vill inte vara utan mina kollegor, killen jag träffar (han hade nog dock setts som ok ändå) eller någon av mina nära vänner :(

Tja, i Skäggetorp (utsatt område) i Linköping röstade 13% på SD jämfört med 17,5% på riksnivå. I Vivalla Örebro (utsatt område) röstade 7,8% på SD. Varför röstar de i betydligt mindre utsträckning på SD än snittet är kanske en mer relevant fråga i den kontexten du ställer fram. (Röstetalen på Socialdemokraterna var strax över 50 resp 60 procent i dessa områden)
Spelar ingen roll om området är utsatt eller inte här. Valdeatrikt Länsmansgården N (ligger i Biskopsgården) som räknas som utsattområde så röstade 19,34% på sd i föra valet.
Länsmansgården C så röstade 18,53 på SD.
Rymdtorget som också räknas som utsattområde så röstade 6,79% på SD.

Tycker det varierar massor hur mycket SD har fått i utsatta områden i Göteborg.

Rysk roulette med allt bra med vårt land. Nej tack. Det har liksom inte alltid varit utan kula i loppet genom historien.
För mig är problemet med den taktiken att man i det läget får FifflarUffe på köpet som statsminister. Han hinner plundra landet rejält på 4 år. Ska vi gissa att LKAB och Vattenfall är företag som då kommer att vara i privata händer, sålda för vrakpris. Detta kommer han köpa genom att sabba alla möjligheter till integration eller han propagerar ju rakt ut för det redan nu i valrörelsen så han behöver ju inte ens försöka något. Till det kan vi nog glömma välfärdsstaten totalt och säga hej till typ ett nytt statarsamhälle.

Undrar om han inräknar Pehrsons två adopterade barn i de som inte har ett svenskt arv. Eller jag själv som är etnisk asiat. Men tja, jag känner mig nog relativt svensk och inte ett dugg koreansk. Förutom att jag älskar koreansk mat. Och hatar surströmming, nyckelharpa och små grodorna. Och Sabaton, sorry. Jag tycker även att Ingmar Bergman är som kejsarens nya kläder, dvs en kass regissör som ingen vågar kritisera eftersom han är Ingmar Bergman.

Hmm, jag kanske inte är så svensk egentligen? :idea:

Undrar vad alla SD som är låginkomsttagare och beroende av ett starkt socialt skyddsnät som de brunblåa monterar ner, kommer att säga när de står där med skägget i brevlådan. Naturligtvis kommer allt att skyllas på 'invandrarna.'

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
887
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 339
Senast: pepp
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 615
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
28 015
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar