Valtråden 2022 del 2

Helt jättefult ryck (citat).

Men är det inte så (tror jag såg grafik efter förra valet) att ju invandrartätare ju mindre röster på SD? Och orter/platser/kommuner som är väldigt 'sverige norm' har högst andel röstande på SD?

Dvs, man är rädd för det okända.
Jo, det var uppgifterna jag skrev i inlägget innan. Ungefär hälften mellan tummen och pekfingret.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...kerna-ar-ett-storre-hot-mot-sverige-an-gangen

Intressant krönika (Cantvell har ofta förnuftiga åsikter i juridiska frågor). Alla pratar om fler poliser men inte om att öka antalet anställda på åklagarmyndigheten och domstolsväsendet. Att öka antalet poliser är bara första steget. Om det inte görs skyndsamt så kommer ärenden läggas på lager, i värst fall tills den misstänkte måste släppas eftersom du inte kan sitta häktad mer än en viss tid. Även häktena måste isof byggas ut och mer personal anställs. Liksom kriminalinspektörer och frivården. I värsta fall kommer brottmålsärenden att läggas ner pga tidsbrist. Fler poliser kommer inte automatiskt resultera i fler domar i brottsmålsärenden.

Vad det inte talas om mycket är att hur man ska få tillbaka och skapa förtroende för att vittnen boende i utsatta områden ska våga vittna eftersom enbart teknisk bevisning oftast inte räcker för fällande dom. Utan att då rasera hela vår demokrati och rättsväsende som innebär att vittna är frivilligt. Och vad säger att vittnen pekar ut rätt person när de vittnar mot sin vilja. No-go zones, vi och dom, kommer inte uppmuntra fler att känna något förtroende för det svenska rättsväsendet. Att försvaret har rätt att förhöra vittnen är en mycket, mycket viktig princip.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...kerna-ar-ett-storre-hot-mot-sverige-an-gangen

Intressant krönika (Cantvell har ofta förnuftiga åsikter i juridiska frågor). Alla pratar om fler poliser men inte om att öka antalet anställda på åklagarmyndigheten och domstolsväsendet. Att öka antalet poliser är bara första steget. Om det inte görs skyndsamt så kommer ärenden läggas på lager, i värst fall tills den misstänkte måste släppas eftersom du inte kan sitta häktad mer än en viss tid. Även häktena måste isof byggas ut och mer personal anställs. Liksom kriminalinspektörer och frivården. I värsta fall kommer brottmålsärenden att läggas ner pga tidsbrist. Fler poliser kommer inte automatiskt resultera i fler domar i brottsmålsärenden.

Vad det inte talas om mycket är att hur man ska få tillbaka och skapa förtroende för att vittnen boende i utsatta områden ska våga vittna eftersom enbart teknisk bevisning oftast inte räcker för fällande dom. Utan att då rasera hela vår demokrati och rättsväsende som innebär att vittna är frivilligt. Och vad säger att vittnen pekar ut rätt person när de vittnar mot sin vilja. No-go zones, vi och dom, kommer inte uppmuntra fler att känna något förtroende för det svenska rättsväsendet. Att försvaret har rätt att förhöra vittnen är en mycket, mycket viktig princip.
Vet pga av en närstående som arbetart inom rättsväsendet att det har otroligt hög arbetsbelastning och inte hinner med. Det gör dem frustrerade och hen har valt att byta jobb pga av detta. Så att bara öka poliser i Sverige kommer inte hjälpa det behövs fler människor i domstolsväsendet och absolut fler åklagare som du skriver för att det ska hinna med och orka med sina jobb.

Varför ska jag kommentera röster? Min poäng var att SD är ett förhållandevis stort parti i vissa utsatta områden. För att tillhöra höger/allians.
Jag började kolla igenom sanningshalten i ditt påstående och undrar nu vilka dessa "vissa utsatta områden" är. På Tv4s hemsida hittade jag lättast en lista över utsatta områden. Därefter började jag kolla upp det senaste valresultatet (riksdagsval) i de områdena. Min tanke var att ta samtliga områden, men jag orkar faktiskt inte. Min början ser ut såhär, med SDs procent först och det mest populära partiet för valkretsen inom parentes. Totalt i landet fick SD 17,5% och S fick 28,3%. I de områden jag kollade så låg alltså S långt över landet i genomsnitt och SD under landet i genomsnitt.

Bergsjön norra:
SD: 13,5 (S störst med 29,1)
Bergsjön södra:
SD: 7,9 (S: 58,3)
Bergsjön östra:
SD: 5,5 (S: 61,1)

Husby C:
SD: 11,1 (S: 46,3)

Rinkeby C:
SD: 2,7 (S: 68,5)
Rinkebystråket:
SD: 2,6 (S: 70,3)
Rinkeby mellersta:
SD: 2,2 (S: 68,7)

Skäggetorp C:
SD: 13,0 (S: 58,8)

Källor:
https://valresultat.svt.se/2018/114803051.html
https://www.tv4.se/artikel/6SioeqrocNqeAjjIuBffWM/haer-aer-alla-utsatta-omraden-i-sverige

Stod där och svajade i röstbåset innan jag till slut fattade ett beslut. Kände mig bara säker när det gällde regionen 😅

Så ja, jag är en av dem som fattar det sista beslutet i röstbåset 😅 men då hänger det mest mellan två partier och i samma block, inte så himla stor skillnad.

Det har du rätt i, om de hamnar under spärren så spelar det liksom ingen roll om jag röstat på V istället - det blir en blåbrun regering.
Jag hoppas mest på att det i Sthlm ska bli slut på blått på regionnivå, och att de blåbruna i regering inte hinner ställa till med tillräckligt mycket elände för att det ska vara svårt att återställa efter 4 år...

Jag började kolla igenom sanningshalten i ditt påstående och undrar nu vilka dessa "vissa utsatta områden" är. På Tv4s hemsida hittade jag lättast en lista över utsatta områden. Därefter började jag kolla upp det senaste valresultatet (riksdagsval) i de områdena. Min tanke var att ta samtliga områden, men jag orkar faktiskt inte. Min början ser ut såhär, med SDs procent först och det mest populära partiet för valkretsen inom parentes. Totalt i landet fick SD 17,5% och S fick 28,3%. I de områden jag kollade så låg alltså S långt över landet i genomsnitt och SD under landet i genomsnitt.

Bergsjön norra:
SD: 13,5 (S störst med 29,1)
Bergsjön södra:
SD: 7,9 (S: 58,3)
Bergsjön östra:
SD: 5,5 (S: 61,1)

Husby C:
SD: 11,1 (S: 46,3)

Rinkeby C:
SD: 2,7 (S: 68,5)
Rinkebystråket:
SD: 2,6 (S: 70,3)
Rinkeby mellersta:
SD: 2,2 (S: 68,7)

Skäggetorp C:
SD: 13,0 (S: 58,8)
Vilken sanningshalt? Jag har endast konstaterat att det röstas på SD. I områden med majoritet vänsterväljare.

Ska försöka få fram förändringar och visa .

Skulle vara roligare om de i tråden som nedlåtande skrev om tanter svarar

Jag har redan ont i magen. Vad som än händer kommer det bli en röra som efter förra valet om inte L och SD sitter i samma regeringen, iofs inte omöjligt. Men kan M verkligen regera när SD är det största partiet?

Sedan är jag livrädd för att vi kommer ha miljöförnekare i regeringen, som dessutom vill skära i klimatbudgeten och i biståndsbudgeten som arbetar med att hjälpa fattigare länder att ha råd att ställa om till mer klimatvänlig el och ersätta fossilbränslen. Hur kan man rösta på ett klimatförnekarparti? I det större sammanhanget är gängbrottsligheten en bagatell. Även om det gör livet osäkrare för ffa människor i utsatta områden.

Även när folk blir utförsäkrade kommer desperationen och fattigdomen ökar vilket i sin tur leder till ökad brottslighet och socioekonomiska klyftor. Den absolut största majoriteten av arbetslösa idag VILL arbeta, men får inga jobb. Jag såg just att S vill höja kravet för arbetskraftsinvandring till 29,000 kronor/månad och att återinföra arbetsmarknadsprövning. Där är det vi måste börja, inte några tusen asylsökanden.

Vilken sanningshalt? Jag har endast konstaterat att det röstas på SD. I områden med majoritet vänsterväljare.

Ska försöka få fram förändringar och visa .

Skulle vara roligare om de i tråden som nedlåtande skrev om tanter svarar
Du skrev att det är "förhållandevis stort parti" i vissa utsatta områden, men alla siffror jag hittar visar på att det är ett väldigt litet parti i de utsatta områden som jag orkade kolla. M.a.o. kan jag inte få det till att det du säger faktiskt stämmer.

Jag hoppas mest på att det i Sthlm ska bli slut på blått på regionnivå, och att de blåbruna i regering inte hinner ställa till med tillräckligt mycket elände för att det ska vara svårt att återställa efter 4 år...
Regionen var den som jag hade lättast att fatta beslut för. Det blev solklart S där (hade dock lika gärna kunnat rösta på V iofs men kände att det var viktigare att samla rösterna iår). Jag är en av dem som röstade på MP där i förra valet och blev sviken :mad:

Regionen var den som jag hade lättast att fatta beslut för. Det blev solklart S där (hade dock lika gärna kunnat rösta på V iofs men kände att det var viktigare att samla rösterna iår). Jag är en av dem som röstade på MP där i förra valet och blev sviken :mad:
En kollega till mig tänkte rösta MP i regionen, i hopp om att få bort Sveronius. När jag berättade om nuvarande läget blev det istället en röst på S därifrån...

Jag har redan ont i magen. Vad som än händer kommer det bli en röra som efter förra valet om inte L och SD sitter i samma regeringen, iofs inte omöjligt. Men kan M verkligen regera när SD är det största partiet?

Sedan är jag livrädd för att vi kommer ha miljöförnekare i regeringen, som dessutom vill skära i klimatbudgeten och i biståndsbudgeten som arbetar med att hjälpa fattigare länder att ha råd att ställa om till mer klimatvänlig el och ersätta fossilbränslen. Hur kan man rösta på ett klimatförnekarparti? I det större sammanhanget är gängbrottsligheten en bagatell. Även om det gör livet osäkrare för ffa människor i utsatta områden.

Även när folk blir utförsäkrade kommer desperationen och fattigdomen ökar vilket i sin tur leder till ökad brottslighet och socioekonomiska klyftor. Den absolut största majoriteten av arbetslösa idag VILL arbeta, men får inga jobb. Jag såg just att S vill höja kravet för arbetskraftsinvandring till 29,000 kronor/månad och att återinföra arbetsmarknadsprövning. Där är det vi måste börja, inte några tusen asylsökanden.
SD kommer ju inte kunna bilda en regering (tror jag), så det bör ju gå till M om det nu blir en blåbrun regering. Men ja, M kommer nog att behöva ge efter för SD en hel del om de ska kunna bilda regering.
Om inte, så blir det ju samma röra som efter förra valet. Ingen kan och allt bara går runt tills något avtal skapas :cautious:

En kollega till mig tänkte rösta MP i regionen, i hopp om att få bort Sveronius. När jag berättade om nuvarande läget blev det istället en röst på S därifrån...
Det där är himla lurigt! Speciellt när man kanske inte är så politiskt intresserad och har mest koll på riksdagens block. Hade nog själv samma bild förra gången :cautious:

Du skrev att det är "förhållandevis stort parti" i vissa utsatta områden, men alla siffror jag hittar visar på att det är ett väldigt litet parti i de utsatta områden som jag orkade kolla. M.a.o. kan jag inte få det till att det du säger faktiskt stämmer.

Jag tror att SD är stora i mellanområdena. D.v.s. de områden som varken är utsatta eller rika. Men det är min gissning och så det ser ut i min stad.

SD kommer inte kunna bilda regering såvida de inte får +50%. M har lättare för att samla en regering och att få tillräckligt många med sig. Så det behöver vi nog inte oroa oss för.

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
5 371
Senast: pepp
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 615
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
47 48 49
Svar
969
· Visningar
28 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka