Valtråden 2022 del 2

SD kommer inte kunna bilda regering såvida de inte får +50%. M har lättare för att samla en regering och att få tillräckligt många med sig. Så det behöver vi nog inte oroa oss för.
Frågan är hur mycket de kommer behöva ge efter för SD innan SD säger ok :meh:

Fast nu ska jag försöka inte vara pessimist, än så länge kan de rödgröna fortfarande vinna.

Att ha en klimatförnekare som miljöminister som SD föreslagit är min mardröm. M är inte heller kända för att vara miljövänliga. Fatta vilken skada de kan göra under de nästa fyra åren som är livsviktiga för framtiden.

Att ha en klimatförnekare som miljöminister som SD föreslagit är min mardröm. M är inte heller kända för att vara miljövänliga. Fatta vilken skada de kan göra under de nästa fyra åren som är livsviktiga för framtiden.
Tycker du regeringen har haft och har bra ministrar i frågan?

Fatta vad Skåne får lida och Sverige för att Ygestam förnekade problem med el/effektbrist i Skåne. Problem påtalades och Ygestam nekade...länkar inte , ni får själva hitta och lösa

Jag förstår att man röstar ideologiskt. Men det går att nyansera

Jag hoppas mest på att det i Sthlm ska bli slut på blått på regionnivå, och att de blåbruna i regering inte hinner ställa till med tillräckligt mycket elände för att det ska vara svårt att återställa efter 4 år...
Glädjande nyheter då.

"Det blågröna styret i Region Stockholm backar stort och har inför söndagens val bara drygt 41 procent av väljarna med sig, enligt dagens SvD/Sifo-mätning. Samtidigt går S starkt framåt och får 33,9 procent av rösterna. Därmed kan ett maktskifte vara nära i regionen, efter 16 år."

https://www.svd.se/a/kEJWJB/svd-sifo-moderaterna-i-underlage-i-stockholm

Tycker du regeringen har haft och har bra ministrar i frågan?

Fatta vad Skåne får lida och Sverige för att Ygestam förnekade problem med el/effektbrist i Skåne. Problem påtalades och Ygestam nekade...länkar inte , ni får själva hitta och lösa

Jag förstår att man röstar ideologiskt. Men det går att nyansera

Sverige har historiskt haft låga elpriser. Jag håller med om att den sittande regeringen har varit naiva som trott att det skulle fortsätta och inte förutsåg Rysslands invasion av Ukraina. Och att de under Reinfeldt inte skulle gett efter när Danmark krävde att Barsebäck som då var Sveriges enskilt största elkälla skulle stängas ner pga att den låg så nära Danmark.

Samt då kravet från Danmark att Sverige inte skulle kunna stoppa exporten av el till Danmark när det råder brist på el i Sverige. Danmark hotade att dra Sverige till EU domstolen eftersom de hävdade att Sveriges vägran att överföra el till Danmark vid eventuell brist bröt mot den fria rörligheten. Vilket i sin tur resulterade i att Sverige delades upp i fyra zoner.

Alltså... denna tråden. Hur vet du att det känns bekvämare att lyssna på Ulf och Jimmie? Du har ingen aning är min gissning. Lika god gissning som din ovan tänker jag.

Att känna att det är bekvämt när problem inte är min sak att lösa utan någon annans, är mänskligt skulle jag säga. Jag pratar med rätt många människor från olika politiska sidor, och min uppfattning att det känns bra att tänka och höra att det inte är vi i Sverige behöver ändra på oss, grundar jag på mina samtal och det jag läser. Så jag vill hävda att din gissning att jag gissar inte är korrekt.

Finns inlägg i tråden om tanter i småorter som röstar fel också. Om ni tagit er tid att kika lite på statistik så ser ni att otryggheten ökat enormt sen 2014 i Sverige. Småbrott, störningar märks också för medborgare.

Var har det skrivits om tanter som röstar fel?

Jag vill inte att SD får något inflytande alls politiskt. Men tror att allt detta förnekande om stora problem med integration, påhopp på de som tycker det är ett enormt problem gjort SD så stora som de tyvärr är .

Det har varit en ganska onyanserad diskussion om Sveriges misslyckade integration. Och det har gjort SD till , förmodligen, Sveriges näst största parti.

Jag håller med om att det varit väldigt svårt att diskutera integrationsproblem, segregation, hedersvåld och utsatta områden under lång tid i Sverige. Jag menar att en stor anledning till det är den polarisering som byggts upp, och där skulle jag faktiskt säga att det är SD som jobbat hårdast på det. När SD har fått sätta agendan och ramverket för HUR vi ska prata om detta så har det per definition gjort att alla andra verkar tafatta. Men det är ju inte så att andra inte diskuterar ovanstående saker, men andra pratar inte om det utifrån grundförutsättningen att det man ska komma fram till är hur invandrade personer ska kastas ut ur landet. Dvs ur SD:s perspektiv så pratar andra partier inte om detta och inte på rätt sätt, men det är för att de (tyvärr) fått/tagit sig rätten att definiera vad som är rätt sätt och inte för att de faktiskt har rätt.

Vet inte var ni bor i tråden. Men flytta till Tensta, Rinkeby, Husby, Fittja, Alby osv. Helst ni som har barn. Eller utmed tunnelbanelinjerna, kanske ni ändrar uppfattning om de som uppleveler otrygghet i sin vardag.

Jag känner väl till några av ovanstående nämnda förorter, men vill av anonymitetsskäl inte berätta var jag bor.

Du lyfter verkligen det trista debattklimatet med din konstanta flod av passiv aggressivitet. Ville du inte kommentera varför bara hälften så många röstar SD i utsatta områden jämfört med rikssnittet ?

För att Partiet Nyans och Linda Snecker sprider ut rykten om att barn ska tvångsomhändertas av myndigeheterna om de inte talar perfekt svenska? 🤔

(sorry, kunde inte låta bli 🙄)

Jag håller med om att det varit väldigt svårt att diskutera integrationsproblem, segregation, hedersvåld och utsatta områden under lång tid i Sverige. Jag menar att en stor anledning till det är den polarisering som byggts upp, och där skulle jag faktiskt säga att det är SD som jobbat hårdast på det. När SD har fått sätta agendan och ramverket för HUR vi ska prata om detta så har det per definition gjort att alla andra verkar tafatta. Men det är ju inte så att andra inte diskuterar ovanstående saker, men andra pratar inte om det utifrån grundförutsättningen att det man ska komma fram till är hur invandrade personer ska kastas ut ur landet. Dvs ur SD:s perspektiv så pratar andra partier inte om detta och inte på rätt sätt, men det är för att de (tyvärr) fått/tagit sig rätten att definiera vad som är rätt sätt och inte för att de faktiskt

Det började redan innan SD började växa. Det är anledningen till att SD började växa. De har utnyttjat det till sin fördel. Men de skapade inte det.

Frågan är hur mycket de kommer behöva ge efter för SD innan SD säger ok :meh:

Fast nu ska jag försöka inte vara pessimist, än så länge kan de rödgröna fortfarande vinna.

Att tro att ngn kommer "vinna" i detta valet är nog att ha lite för höga förhoppningar.
Angående "rödgröna" är det väl knepigt att säga att det finns ngt sådant "block" då V och C absolut inte kan tänka sig att samarbeta? Eller vad har jag missat?

Detta tycker jag var intressant (från SvD)

2D20C42F-87A5-4DCE-B043-1C0E31BC1F7D.webp

Det började redan innan SD började växa. Det är anledningen till att SD började växa. De har utnyttjat det till sin fördel. Men de skapade inte det.

Jag tycker definitivt att polarisering i frågan verkligen tog fart när SD kom in på spelplanen, även om det förstås har funnits även tidigare. Det jag avsåg var dock inte att de skapat den, utan att de medvetet skruvat upp den.

Jag känner mig trygg med att lägga politiken i händerna på unga kvinnor.

Och jag känner mig otrygg med hur dåligt pålästa många är. Hörde en senast idag (medelålders välutbildad person) som hade fått L och C högst på kompasserna men inte förstod att det avgörande blir vilken sida av blocken man väljer på....

Jag har fortfarande inte bestämt mig för vad jag ska rösta på. Första gången som jag känner att jag inte riktigt vet hur jag ska tänka eller välja.:crazy:

Jag har fortfarande inte bestämt mig för vad jag ska rösta på. Första gången som jag känner att jag inte riktigt vet hur jag ska tänka eller välja.:crazy:

Har inte heller bestämt mig. Satt en expertgubbe (naturligtvis) på nyheterna och babblade om att de som inte hade bestämt sig var de som inte hade så stor koll. Kändes som en typisk mansplainer som slår sig själv för bröstet. Alltså jag är absolut ingen expert men jag har läst samtliga partiprogram och tror jag satt mig in betydligt mer än många. Det är därför det känns så svårt (givet läget).

Har inte heller bestämt mig. Satt en expertgubbe (naturligtvis) på nyheterna och babblade om att de som inte hade bestämt sig var de som inte hade så stor koll. Kändes som en typisk mansplainer som slår sig själv för bröstet. Alltså jag är absolut ingen expert men jag har läst samtliga partiprogram och tror jag satt mig in betydligt mer än många. Det är därför det känns så svårt (givet läget).
I riksdagsvalet har utvecklingen lämnat mig med ett enda alternativ, som ändå tycker nästan helt skit i för mig väldigt avgörande fråga. Men är ändå ett par ljusår närmare mig än nästa alternativ som de där partierna ställer upp i det stora vakuum jag befinner mig i sedan 1,5 år tillbaka. Så det är definitivt.

Har inte bestämt kommun och region helt än.

Känner samma. Jag har varit politiskt intresserad sedan tonåren och väldigt insatt sedan unga år och då varit trogen det parti jag då sympatiserade med.
Men idag ser jag annorlunda på mycket och det har även hänt en del i Sverige och världen så min röst kommer gå till något annat parti, oklart vilket än så länge

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
5 371
Senast: pepp
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 615
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
47 48 49
Svar
969
· Visningar
28 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka