Jag bor där. I ett sånt där område som av polisen räknas som extra brottsligt, där polishelikoptern snurrar regelbundet bara för att hålla koll, där folk (inkl jag) har cykeln i lägenheten för att inte bli bestulen på den, där både boende och polis vet var tjuvarna och droghandlarna bor, där flera (inkl jag) blivit vittne till mord på öppen gata eller känner någon som blivit det.
Jag röstar inte på SD, eller någon som samarbetar med dem. Jag är inte ens rädd för mina grannar, utan gläds åt vår fina sammanhållning här så att vi kan hålla vår port fri från de kriminella (vi har tillsammans samlat bevis och fått några vräkta tex).
Jag är ute dygnet runt, alla dagar i veckan, även som ensam kvinna och känner mig inte otrygg. Jag vet ju att även om de otrevliga typerna finns överallt så är de flesta bara mina snälla grannar. Då är jag mer obekväm inne i Sthlm, framförallt om det skulle vara i samband med någon stor fotbollsmatch eller liknande, och en vanlig fredagskväll är också läskig pga alla fulla män.
Tittar man på röstningsresultatet från förra valet hade SD inte speciellt stort stöd här, inte heller M. Pratar man nu med kollegor (som åtminstone bor i samma kommun) eller grannar så är de flesta eniga om att rösta på vad som helst förutom SD. Och tro mig. Vi vet hur det är att bo här.