Ja, det är en enorm skillnad och utvecklingen har ju inte direkt stannat av. Det går väldigt fort. Min bil är inte på något sätt den senaste tekniken eller var det ens när jag köpte den, men det är defintivt den bästa bil jag haft.
Självklart är en bensinbil för 20' billigare än en begagnad elbil... än så länge. Det var lite det jag menade, om de som har råd köper en elbil så blir det fler elbilar på marknaden och vartefter också billigare och billigare begagnade elbilar. Sedan tror jag att många som TROR att det blir för dyrt med elbil egentligen skulle spara pengar på att äga en, även om inköpskostnaden blir dyrare - men det måste så klart varje person/familj räkna på. Att någon som köper en gammal bensinare för 15 000 inte har råd att byta till elbil tycker jag inte är ett argument för att inte pusha för elbilar, självklart är det inte de personerna som i första läget ska köpa en elbil! Det är snarare de som kollar på beg-bilar i segmentet 100 000 - 200 000 och kör mycket varje år, som skulle tjäna på elbil, tror jag. Men en hel del vågar inte för de tror det är för dyrt, när det i själva verket blir betydligt billigare i längden.
I slutändan måste alla faktiskt byta till elbil, och mer än så - vi måste ha färre bilar överlag, för inte ens om hela världen skulle byta till elbil i natt kl 24:00 och ingen någonsin körde fossilbil efter det, skulle det räcka för att bromsa klimatförändringarna. Men det är ju delvis en annan fråga.