Valtråden 2022 del 2

Elbilarna har ett batteri som snabbt blir sämre och kostar multum att byta. Andrahandsmarknaden är ett skämt.
What? Källa? Ungefär 100 000 mil räcker moderna batterier innan de blir för sega för att sitta i bilar, det är ju inte så tokigt! Inte många bilar idag som går 100 000 mil... Försämringen går fortast de första åren, sen planar den ut.

Min bil är drygt 1,5 år och jag har inte märkt någon försämring överhuvudtaget i räckvidd ännu. Kört 4200 mil. Får se hur det utvecklar sig.
 
Elbilarna har ett batteri som snabbt blir sämre och kostar multum att byta. Andrahandsmarknaden är ett skämt.

Jag har faktiskt haft min i över 8 år nu och den har väl gått 15-16 kmil nu utan så himla märkbar försämring! Positivt överraskad. Då tror jag ändå min bil tillhör någon sämre variant (så bra koll har jag inte), den var ju typ första "riktiga" generationen svenssonbil ut på marknaden.
 
Jag har helt tappat tråden på den här diskussionen nu ska jag erkänna, det började om MP's åsikter om att skogsbruket bör förändras för att passa deras mål om en hållbar utveckling, alltså anser de att dagens skogsbruk inte håller måttet vad gäller resursutnyttjande och hållbarhet. Så om Sveaskog idag inte sköter sig utifrån de bestämmelser som finns är det en argument mot MP's modell? Eller är det så att om Sveaskog skötte sig så skulle skogsbruket vara hållbart och inga förändringar bör göras?

Det är ganska naturligt att frågor vidareutvecklas under resonerandets gång. Ursprunget är egentligen detsamma.

1. Hur ska man få ihop ökat bevarande med ökat uttag av virkesråvara? Jag uppfattar att MP vill båda delar.

2. Sveaskog är ett statligt bolag. Om staten vill begränsa möjligheter att ta ut virkesråvara så borde staten helt enkelt kunna föregå med gott exempel själva. Det är trots allt inte små privata skogsägare som står för de stora volymerna uttagen virkesråvara. Jag tog upp exemplet med Sveaskog för att poängtera för "vanliga människor som ej är speciellt skogligt insatta" att det upplevda hotet mot skogen inte utgörs av småägare som äger mindre arealer som de förvaltat i generationer och för kommande generationer, vilket oftast är fallet i familjeskogsbruk. De är dock dessa som drabbas hårdast när myndigheter går in och konfiskerar områden för reservat eller vill implementera inventering av fåglar på individnivå för att kunna bedriva skogsbruk.

Tidigare i tråden berörde vi reservat och ersättning för dessa. Dessa reservat och den ersättning som vill erbjudas kan tex för att förtydliga det hela liknas vid följande: A äger en villa i valfritt område. Myndigheten X vill använda den villan som förvaring, och erbjuder A 1 miljon för att lösa in villan. Men A vet att villan är värd 2,5 miljoner. Det tar A 10 år av rättsprocesser och oro att driva ärendet mot Myndigheten X. Under den tiden har Myndigheten X redan börjat använda villan gratis.
Alternativt blir A erbjuden en ny villa, men den villan ligger 30 mil bort där A inte har någon anknytning, inget närliggande arbete eller känner till närområdet.

Jag tror inte så många villaägare varit så glada över detta. De flesta borde kunna sätta sig in i ovanstående situation och därmed förstå svårigheterna i ersättningsfrågan samt motståndet hos de som drabbas.
 
Jag har en elbil och jag har ju kollat lite extra på detta, bl a med elavtal osv. Med laddning under de billigaste timmarna verkar det landa på ungefär halva priset mot att köra på diesel, och jag laddar ju ändå på natten vanligtvis så det blir inget ytterligare besvär för mig. Det som kommer ändras är ju att jag inte kommer ladda alls på dagtid, vilket väl har hänt någon gång ibland annars.

Elbilen är förresten totalt sett den billigaste bilen jag någonsin haft. Förstår att få har råd att slänga upp 500 000 för en ny bil, men även nya bilar blir ju begagnade så småningom. Körde tur och retur Stockholm - Ringsted i Danmark för det enorma drivmedelspriset 600kr, det var inte så illa tyckte jag!
Inte illa! :)
 
Apropå klimatkrisen och att vi räknar med att (fler) människor kommer att behöva fly sina hem pga klimatet. Vissa partier som är så negativa till att hjälpa flyktingar, borde inte de vara mer intressade av klimatet för att förebygga?

För övrigt kanske vi skulle tänka mer på om vi kommer att kunna bo kvar, på samma sätt, i vårt eget land med klimatförändringarna? Om golfströmmen vänder, och vi får samma förutsättningar som Alaska (som ligger på samma breddgrad) kanske vi måste flytta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Subarktiskt_klimat
 
What? Källa? Ungefär 100 000 mil räcker moderna batterier innan de blir för sega för att sitta i bilar, det är ju inte så tokigt! Inte många bilar idag som går 100 000 mil... Försämringen går fortast de första åren, sen planar den ut.

Min bil är drygt 1,5 år och jag har inte märkt någon försämring överhuvudtaget i räckvidd ännu. Kört 4200 mil. Får se hur det utvecklar sig.
Ja, det som är bra med att det är så många som satsar på elbilar är ju att det också då finns ett intresse för att få dem bättre, effektivare osv. Jämför man någon av de tidiga elbilarna med en som produceras idag så är nog skillanden jättestor på många punkter.

Med det sagt: en begagnad bensinbil som fungerar ok går att köpa för 20 000kr. Ibland mindre än så. Det hinns med att köpa bil + mycket bensin innan man kommer i närheten av kostnaden för en elbil, ens om man tittar på en begagnad elbil av lite bättre variant (dvs inte de första där batteriet inte har någon direkt kapacitet).

Jag tror inte en sekund på att alla ska byta till elbil. Däremot alla de som köper ny bil så fort deras nuvarande blir 1-2 år gammal, de har nog gott och väl råd och möjlighet att köpa elbil.
 
Ang det här med att skylla på andra:
Jag tycker det är fult att göra det i debatter, men där har iaf motståndaren möjlighet att säga något. Att istället skicka ut sms till så många som möjligt som bor i specifika områden enbart för att säga "andra är dumma".... Det är i mina ögon helt galet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mQRjKq/sd-i-sms-s-forsoker-lura-dig
Är någon förvånad?
Synd han glömde säga att han egentligen vill lösa problemet genom att deportera den som sitter innanför dörren, alltså den som fick SMSet
 
Ja, det som är bra med att det är så många som satsar på elbilar är ju att det också då finns ett intresse för att få dem bättre, effektivare osv. Jämför man någon av de tidiga elbilarna med en som produceras idag så är nog skillanden jättestor på många punkter.

Med det sagt: en begagnad bensinbil som fungerar ok går att köpa för 20 000kr. Ibland mindre än så. Det hinns med att köpa bil + mycket bensin innan man kommer i närheten av kostnaden för en elbil, ens om man tittar på en begagnad elbil av lite bättre variant (dvs inte de första där batteriet inte har någon direkt kapacitet).

Jag tror inte en sekund på att alla ska byta till elbil. Däremot alla de som köper ny bil så fort deras nuvarande blir 1-2 år gammal, de har nog gott och väl råd och möjlighet att köpa elbil.
Ja, det är en enorm skillnad och utvecklingen har ju inte direkt stannat av. Det går väldigt fort. Min bil är inte på något sätt den senaste tekniken eller var det ens när jag köpte den, men det är defintivt den bästa bil jag haft.

Självklart är en bensinbil för 20' billigare än en begagnad elbil... än så länge. Det var lite det jag menade, om de som har råd köper en elbil så blir det fler elbilar på marknaden och vartefter också billigare och billigare begagnade elbilar. Sedan tror jag att många som TROR att det blir för dyrt med elbil egentligen skulle spara pengar på att äga en, även om inköpskostnaden blir dyrare - men det måste så klart varje person/familj räkna på. Att någon som köper en gammal bensinare för 15 000 inte har råd att byta till elbil tycker jag inte är ett argument för att inte pusha för elbilar, självklart är det inte de personerna som i första läget ska köpa en elbil! Det är snarare de som kollar på beg-bilar i segmentet 100 000 - 200 000 och kör mycket varje år, som skulle tjäna på elbil, tror jag. Men en hel del vågar inte för de tror det är för dyrt, när det i själva verket blir betydligt billigare i längden.

I slutändan måste alla faktiskt byta till elbil, och mer än så - vi måste ha färre bilar överlag, för inte ens om hela världen skulle byta till elbil i natt kl 24:00 och ingen någonsin körde fossilbil efter det, skulle det räcka för att bromsa klimatförändringarna. Men det är ju delvis en annan fråga.
 
2. Sveaskog är ett statligt bolag. Om staten vill begränsa möjligheter att ta ut virkesråvara så borde staten helt enkelt kunna föregå med gott exempel själva.
Det är väl just detta MP vill? Ge Sveaskog lite smisk så de föregår med gott exempel. :p

I övrigt håller jag med dig. Det är inga lätta frågor.
 
Ja, det är en enorm skillnad och utvecklingen har ju inte direkt stannat av. Det går väldigt fort. Min bil är inte på något sätt den senaste tekniken eller var det ens när jag köpte den, men det är defintivt den bästa bil jag haft.

Självklart är en bensinbil för 20' billigare än en begagnad elbil... än så länge. Det var lite det jag menade, om de som har råd köper en elbil så blir det fler elbilar på marknaden och vartefter också billigare och billigare begagnade elbilar. Sedan tror jag att många som TROR att det blir för dyrt med elbil egentligen skulle spara pengar på att äga en, även om inköpskostnaden blir dyrare - men det måste så klart varje person/familj räkna på. Att någon som köper en gammal bensinare för 15 000 inte har råd att byta till elbil tycker jag inte är ett argument för att inte pusha för elbilar, självklart är det inte de personerna som i första läget ska köpa en elbil! Det är snarare de som kollar på beg-bilar i segmentet 100 000 - 200 000 och kör mycket varje år, som skulle tjäna på elbil, tror jag. Men en hel del vågar inte för de tror det är för dyrt, när det i själva verket blir betydligt billigare i längden.

I slutändan måste alla faktiskt byta till elbil, och mer än så - vi måste ha färre bilar överlag, för inte ens om hela världen skulle byta till elbil i natt kl 24:00 och ingen någonsin körde fossilbil efter det, skulle det räcka för att bromsa klimatförändringarna. Men det är ju delvis en annan fråga.

Jag ser det som sannolikt att det kan finnas bilar med olika typer av drivmedel även i framtiden när vi gått över till fossilfritt. Dvs inte alla-alla som nödvändigtvis kommer att ha just elbil, det kan även vara något annat.

I övrigt håller jag helt med om det du skriver! Särskilt det om att olika personer kommer att byta biltyp i olika takt, beroende på vilka förutsättningar man har. Och att bara för att inte alla-alla kan byta över samma natt, så är det inte skäl till att inte stimulera teknikutvecklingen bort från nuvarande drivmedelsbas - för även om vi inte vet exakt hur framtiden ser ut i detalj, så vet vi att vi inte kan fortsätta krama det historiska tänket kring bilen.
 
Dagens undersökning. Status quo i mandaten.

1662720435438.webp
 
Har du gått in och läst hur partierna svarat på frågorna i valkompassen också eller bara tittat på hur många procent av deras svar som stämmer med dina? :)

Jag gjorde i förrgår kompassen två gånger, en gång först och läste sedan igenom alla partiernas svar på frågorna, sedan en gång till när jag hade lite bättre förståelse för hur man kunde tänka kring frågorna. Det blev tydligare resultat då, främst för att jag insåg att jag nog missförstått vissa frågor första gången.
Jag tittade på vad partierna svarade redan första gången jag gjorde kompassen och kollade även efteråt igen. Därav min svängning till att kanske rösta på MP, såg att de passade mig bra i många frågor 😅
 
Med tanke på hur många jordklot vi som bor i Sverige förbrukar genom vår livsstil så är det väl snarare vi som ska skärpa oss?

Men förändring är jobbigt och sanningen är jobbig, och därför tycker många att det känns bekvämare att lyssna på Ulf och Jimmie som säger det jag vill höra - att det inte är jag som behöver ta ansvar, det är någon annan som borde lösa problemen jag orsakar.
Alltså... denna tråden. Hur vet du att det känns bekvämare att lyssna på Ulf och Jimmie? Du har ingen aning är min gissning. Lika god gissning som din ovan tänker jag.

Finns inlägg i tråden om tanter i småorter som röstar fel också. Om ni tagit er tid att kika lite på statistik så ser ni att otryggheten ökat enormt sen 2014 i Sverige. Småbrott, störningar märks också för medborgare.

Jag vill inte att SD får något inflytande alls politiskt. Men tror att allt detta förnekande om stora problem med integration, påhopp på de som tycker det är ett enormt problem gjort SD så stora som de tyvärr är .

Det har varit en ganska onyanserad diskussion om Sveriges misslyckade integration. Och det har gjort SD till , förmodligen, Sveriges näst största parti.

Vet inte var ni bor i tråden. Men flytta till Tensta, Rinkeby, Husby, Fittja, Alby osv. Helst ni som har barn. Eller utmed tunnelbanelinjerna, kanske ni ändrar uppfattning om de som uppleveler otrygghet i sin vardag.
 

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
887
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 344
Senast: pepp
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 615
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
47 48 49
Svar
963
· Visningar
28 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp