Valtråden 2022 del 2

Bara för att nyansera, roterande bortkoppling betyder strömavbrott i 1 eller 2 timmar per dag. En trist åtgärd, men det bör alla klara utan att det blir katastrof.
Back to 1800-talet men visst skulle vi klara det! Så länge det inte bli större uppehåll så maten i frys och kyl blir förstört är man tacksam, har ju inte god lust att slänga dyr mat. Men nu låg ju inte vår region värst till för den risken utan bla stockholm och jag hoppas politikerna blir drabbade dessutom. Småskrattar för mig själv men jag tycker synd om vanligt folk i stockholm och de söder om oss som drabbas vid ev. bortkoppling.

Ja, det där är ju tröttsamt, alla tävlar om att vi ska ha fler poliser, men ingen säger hur det ska gå till.
Ja, i AF stod det att många polisaspiraner var odugliga. Nån "skjöt" en polis instruktör, nån gick o gömde sig när det började osa hett och nån kunde inte ens tanka polisbilen. Katastrof skulle jag säga för samhället

Håller med, men det talar man inte lika mycket om.

Tröttsamt när politiken inte pratar om det verkliga frågorna. T.ex. kollektivtrafiken är dyr och fler behöver åka kollektivt för att rädda klimatet. Lösningen från politikerna: Ge seniorerna gratis kollektivtrafik. Som om det är Nisse 80 år som behöver bilen för att köra till affären och handla ibland som kör mest av alla och inte alla de personer som pendlar med bil till jobbet fem dagar i veckan. De glömmer man helt bort när det är de man behöver få att ställa bilen för klimatets skull.

Back to 1800-talet men visst skulle vi klara det! Så länge det inte bli större uppehåll så maten i frys och kyl blir förstört är man tacksam, har ju inte god lust att slänga dyr mat. Men nu låg ju inte vår region värst till för den risken utan bla stockholm och jag hoppas politikerna blir drabbade dessutom. Småskrattar för mig själv men jag tycker synd om vanligt folk i stockholm och de söder om oss som drabbas vid ev. bortkoppling.
Jag hoppas istället att vi solidariskt i Europa lyckas spara de 5% i effekt som krävs för att få ned priserna och risken för bortkoppling till noll. Skrattar inte ett dugg om vi misslyckas.

Jag har svårt att se någon annan konstellation än S+C+MP i regering på den sidan. Om V kräver alltför mycket inflytande så är risken stor att det inte blir någon regering alls. Till skillnad mot andra blocket, som är mycket lättare att samverka med deras kantparti, och ett högt resultat för SD snarare underlättar för M och KD att kunna släppa in rasisterna i värmen.

Så vore jag V skulle jag rösta MP faktiskt. Om de åker ut så faller hela det blocket, och just i detta val är det extremt mycket viktigare att behålla MP i riksdagen än att själv bli en stark oppositionen till regeringen från vänsterkanten.

Att det vore bättre att stödet kom från S-väljare än V-väljare håller jag därför inte med om, när man tittar på vad som står på spel i stort.

Men alla får rösta som de vill 🙂 Det viktiga är att MP blir kvar i riksdagen.
Absolut, och som sagt - jag håller med om att det är viktigt att MP klarar spärren. Men... även om alla partier behandlar V som en dörrmatta så har spelar de också roll för att själva blocket blir stort nog. Sedan kan det såklart bli krångligt. Dessutom talar väl ganska mycket för att S hellre sitter i regering med bara C än MP också, det tycker jag är synd. För jag uppskattar inte riktigt S högersväng. Och jag vet, det är ännu ett skäl att rösta på MP så de blir lite större och därmed kan få mer anspråk...

Jag hoppas istället att vi solidariskt i Europa lyckas spara de 5% i effekt som krävs för att få ned priserna och risken för bortkoppling till noll. Skrattar inte ett dugg om vi misslyckas.
Ptja då kanske inte ladda elbilar borde vara så upprioriterat kan jag tycka men är väl för jag är skeptisk till en sådan och själv inte äger en heller. Jag håller ner på elen det jag kan och som sagt så hoppas även jag att det är nått alla kan göra (vilket jag iofs tror folk försöker med i och med de sjuka priserna)

Ptja då kanske inte ladda elbilar borde vara så upprioriterat kan jag tycka men är väl för jag är skeptisk till en sådan och själv inte äger en heller. Jag håller ner på elen det jag kan och som sagt så hoppas även jag att det är nått alla kan göra (vilket jag iofs tror folk försöker med i och med de sjuka priserna)

Nej, ladda elbil på effekttoppstider borde ge spöstraff :idea:. Kanske borde till och med laddstationer krävas vara avstängda helt då? Men jag tänker att de allra flesta inte vill betala mer för sitt batteribränsle än för en stor dieselbil, så de styr sina laddtider bättre än så.

(Viktigt i debatten är att vi egentligen inte måste spara energi, utan att det akut handlar om att vi måste spara effekt när förbrukningen är som störst).

Nej, ladda elbil på effekttoppstider borde ge spöstraff :idea:. Kanske borde till och med laddstationer krävas vara avstängda helt då? Men jag tänker att de allra flesta inte vill betala mer för sitt bränsle en dieselbil, så de styr sina laddtider bättre än så.
Nej såklart inte, ska man byta till elbil ska det ju löna sig och spara pengar så det bör och lär antagligen undvikas.

Nej såklart inte, ska man byta till elbil ska det ju löna sig och spara pengar så det bör och lär antagligen undvikas.
Jag har en elbil och jag har ju kollat lite extra på detta, bl a med elavtal osv. Med laddning under de billigaste timmarna verkar det landa på ungefär halva priset mot att köra på diesel, och jag laddar ju ändå på natten vanligtvis så det blir inget ytterligare besvär för mig. Det som kommer ändras är ju att jag inte kommer ladda alls på dagtid, vilket väl har hänt någon gång ibland annars.

Elbilen är förresten totalt sett den billigaste bilen jag någonsin haft. Förstår att få har råd att slänga upp 500 000 för en ny bil, men även nya bilar blir ju begagnade så småningom. Körde tur och retur Stockholm - Ringsted i Danmark för det enorma drivmedelspriset 600kr, det var inte så illa tyckte jag!

Jag har en elbil och jag har ju kollat lite extra på detta, bl a med elavtal osv. Med laddning under de billigaste timmarna verkar det landa på ungefär halva priset mot att köra på diesel, och jag laddar ju ändå på natten vanligtvis så det blir inget ytterligare besvär för mig. Det som kommer ändras är ju att jag inte kommer ladda alls på dagtid, vilket väl har hänt någon gång ibland annars.

Elbilen är förresten totalt sett den billigaste bilen jag någonsin haft. Förstår att få har råd att slänga upp 500 000 för en ny bil, men även nya bilar blir ju begagnade så småningom. Körde tur och retur Stockholm - Ringsted i Danmark för det enorma drivmedelspriset 600kr, det var inte så illa tyckte jag!

För oss som inte har en egen laddare och kan ladda på natten så blir nog inte elbil en så lönsam affär tyvärr. Jag kör vidare med min bensinbil tills vidare.

För oss som inte har en egen laddare och kan ladda på natten så blir nog inte elbil en så lönsam affär tyvärr. Jag kör vidare med min bensinbil tills vidare.
Ja, självklart, kan man av någon anledning inte installera en egen laddare så blir ju allt superkrångligt (även om jag hade bilen ett helt år utan laddare och betalade ett laddabbonnemang på 400kr i månaden för att ladda, körde 2500 mil och betalade alltså knappt 2kr/milen för drivmedel).

Jag är den dåliga elbilsägaren som oftast laddar dagtid 🙋 Det finns helt enkelt inte en enda långsamladdning (! Shit, trodde faktiskt inte det fortfarande skulle vara helt tomt...) i min stad och jag bor i hyresrätt så jag laddar på jobbet när jag går på mitt skift (dvs bara ibland natt) eller när jag är i stallet och där är jag ju inte heller på natten.

Ja, självklart, kan man av någon anledning inte installera en egen laddare så blir ju allt superkrångligt (även om jag hade bilen ett helt år utan laddare och betalade ett laddabbonnemang på 400kr i månaden för att ladda, körde 2500 mil och betalade alltså knappt 2kr/milen för drivmedel).

Speciellt om man har ett batteri på bara 24 kWh 😁 (vilket innebär under 10 mil full). Men, man slösar ju inte med energin iaf. Jag kör ca 2500 mil/år främst pga jag är hos hästen på landet varje dag, till jobbet har jag mycket nära men också där jag kan ladda.

Elbilarna har ett batteri som snabbt blir sämre och kostar multum att byta. Andrahandsmarknaden är ett skämt.

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
887
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 344
Senast: pepp
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 615
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
47 48 49
Svar
963
· Visningar
28 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka