Valtråden 2022 del 2

Jag hade liknande funderingar nyligen. Men att debattformatet är för populärt för att avskaffas, folk vill se blod. Men för att få fram politiken, är debatterna värdelös pajkastning.
Det främjar populism, polarisering och okunskap på ett mycket skadligt sätt. Det har dock funnits andra format inför detta val som varit mycket bättre och även debatter som varit oändligt mycket bättre än dessa mellan partiledarna med 30 sekunders one-liners utan helheter som ska levereras.

Dottern frågade igår (en kort session på 10 minuter framför TV4) hur partiledarna kan prata om ordning och reda i skolan och samtidigt bete sig ganska exakt som en skolklass helt utan ordning och respekt för varandra alls. Då bestämde vi att stänga av var en bra idé.

Idag på morgonen kom vi överens om att programledarna borde begära i början av debatten att partiledarna ska bete sig så som de önskar att skolbarnen ska bete sig i skolan. Vem vet, kanske skulle ta skruv en kort stund i alla fall. Ungefär så som det funkar med 10-åringar.

Men vilken bra idé! Jag tycker att du ska skicka in den till SVT så kan de säga det inför slutdebatten ikväll.

Skicka på stört, så hinner den nå fram! Annars gör jag det, men jag vill inte sno er braiga idé 😁

Dottern frågade igår (en kort session på 10 minuter framför TV4) hur partiledarna kan prata om ordning och reda i skolan och samtidigt bete sig ganska exakt som en skolklass helt utan ordning och respekt för varandra alls. Då bestämde vi att stänga av var en bra idé.

Idag på morgonen kom vi överens om att programledarna borde begära i början av debatten att partiledarna ska bete sig så som de önskar att skolbarnen ska bete sig i skolan. Vem vet, kanske skulle ta skruv en kort stund i alla fall. Ungefär så som det funkar med 10-åringar.
Jag förstår inte att man inte helt sonika stänger av alla nickar förutom för den som just då har ordet

Nu verkar valreklamen ha nått sin botten. Igår fick jag upp en film där Ulf Kristerssons fru pratar om sin kärlek till honom 😳 Antar att den är gjord eftersom han hamnar så lågt i förtroendeundersökningar. Jag har mycket svårt att se att detta skulle öka hans popularitet.
Du menar som när man intervjuar en kompis till någon som mördat och det tas upp saker som. Men han är ju så snäll och har alltid kliat mina katter.

Varför får alltid MS eller PB sämst betyg varje gång det mäts i en debatt? Värför hamnar aldrig JÅ där
Ja du...Folk uppskattar kanske mer hans sakliga lugn än deras gap så fort de behöver göra sig hörda ?!? Många tycker antagligen att det är lätt att förstå det JÅ pratar om då han inte använder nått invecklat språk med politiska termer hela tiden.

Ja du...Folk uppskattar kanske mer hans sakliga lugn än deras gap så fort de behöver göra sig hörda ?!? Många tycker antagligen att det är lätt att förstå det JÅ pratar om då han inte använder nått invecklat språk med politiska termer hela tiden.

Det verkar poppis med kunskapsbefriad populism helt enkelt, passar formatet perfekt. Dessutom lyckades JÅ under sina inlägg som vanligt fantastiskt bra med att lägga allt ansvar på någon annan, det är nog också framgångsrikt hos en del. Det är invandringens fel, det är sossarnas och miljöpartiets fel, det är andra som ska fixa klimatet. Det var lite frapperande att nästan varje gång påstå att något är väldigt viktigt - men inte ha ett enda konkret förslag för att fixa det utom att någon annan ska utses som syndabock. (Reservation för att jag inte såg hela debatten utan bara en del)

Gud vad svårt det är att rösta i år! Jag har velat mellan mp och v och landat i mp pga så viktigt att ha dem kvar, men nu är jag lite sugen på att rösta S. Jag såg inte gårdagens debatt för orkar inte med hur de beter sig, men hörde precis från mina kollegor att det hade varit kaos. Jag blir så trött på att varken Ulf eller Ebba nånsin svarar på en fråga, de berättar aldrig hur de vill lösa saker, bara vad som är fel med regeringen. Det är ju svårt att skylla på regeringen när det är moderaternas och kristdemokraternas budget de regerat på och dessutom saknar majoritet i riksdagen.

Det verkar poppis med kunskapsbefriad populism helt enkelt, passar formatet perfekt. Dessutom lyckades JÅ under sina inlägg som vanligt fantastiskt bra med att lägga allt ansvar på någon annan, det är nog också framgångsrikt hos en del. Det är invandringens fel, det är sossarnas och miljöpartiets fel, det är andra som ska fixa klimatet. Det var lite frapperande att nästan varje gång påstå att något är väldigt viktigt - men inte ha ett enda konkret förslag för att fixa det utom att någon annan ska utses som syndabock. (Reservation för att jag inte såg hela debatten utan bara en del)
Fast skylla ifrån sig gör ju alla partiledare, ingen unikt för ett enda parti direkt. Jag säger inte att klimatet inte är viktigt, det är det absolut men gå i denna riktning är inte bra alls. En vanlig svensson har inte råd att ställa om sig i tex form av elbil (dessutom elen nu??! verkligen rimligt??) med de levnadskostnader vi har, inte konstigt fler och fler kommer välja vedeldning som uppvärmning i vinter och det gynnar ju inte klimatet.

Fast skylla ifrån sig gör ju alla partiledare, ingen unikt för ett enda parti direkt. Jag säger inte att klimatet inte är viktigt, det är det absolut men gå i denna riktning är inte bra alls. En vanlig svensson har inte råd att ställa om sig i tex form av elbil (dessutom elen nu??! verkligen rimligt??) med de levnadskostnader vi har, inte konstigt fler och fler kommer välja vedeldning som uppvärmning i vinter och det gynnar ju inte klimatet.
Vilken riktning är kass och vilken riktning ska väljas istället?

Nej, jag håller med om att formatet på debatterna ger plus för de som är bäst på att skylla ifrån sig och det gör alla i olika grad. De som har populism och någon-annan-ismen i blodet sedan 25 år tillbaka gynnas stenhårt av den formen.

Tittade lite kort på tv när Magdalena Andersson och Ulf Kristersson fick frågor om lite allt möjligt. Jag orkade bara titta på en fråga + svar, sedan stängde jag av gick runt och svor högt här i lägenheten :angel:

Jag missade lite själva frågan, någon här såg det säkert. Men det var iaf om BUP och lååånga köer dit och vad man ska göra åt det.

Magdalena Andersson gav svar med flera olika åtgärder, vad som skulle kunna bli resultatet av det och hur de olika åtgärderna tillsammans ska förbättra läget. Sakligt, välformulerat och det kändes som om hon verkligen brydde sig och var närvarande.

Ulf Kristersson... Det tog tre sekunder innan han började skylla på Socialdemokraterna, sedan pratade han om att han BRINNER för de här frågorna, ja jösses vad han brinner för det, jättemycket faktiskt! Därför vill han införa vårdgaranti så att man får hjälp inom 30 dagar. Hur man skulle få till det i praktiken nämndes inte ens en gång, men det gör ju inget för han BRINNER ju för det här!

Jag vet ju helt klart vem av de två som jag helst ser som statsminister framöver...

Det är ju samma som när S lovar att rekrytera fler poliser. Hur ska de kunna göra det när polishögskolan går ut om att kvaliteten på de som antas till polishögskolan redan är för låg? Ska de sänka kraven ytterligare för att rekrytera fler poliser? Det kommer ofelbart leda till ökat polisvåld när vi får fler poliser med för dålig kompetens.

Min känsla är att vi borde kalla det något annat än "vallöften". Politiker lovar ditt och datt... Grejen är ju att de aldrig kan lova att genomföra något för det beror helt på hur många mandat de får och vad som övrigt händer i politiken och världen, utan "vallöften" ska ju ses som något som de vill jobba för, något de vill FÖRSÖKA genomföra. Om de får tillräckligt stöd av väljarna.

Känns som att många missförstår detta. "X parti lovade faktiskt"... och så kanske parti X har försökt genomföra sak Y men inte fått tillräckligt med röster för sitt förslag, och då röstar man på ett annat parti som röstade emot förslag Y för att man vill att förslag Y ska gå igenom. Jag blir så frustrerad.

Det är ju samma som när S lovar att rekrytera fler poliser. Hur ska de kunna göra det när polishögskolan går ut om att kvaliteten på de som antas till polishögskolan redan är för låg? Ska de sänka kraven ytterligare för att rekrytera fler poliser? Det kommer ofelbart leda till ökat polisvåld när vi får fler poliser med för dålig kompetens.
Här om dagen skrev GW en krönika om det här med poliser. Ska se om jag hittar den igen. Intressanta synpunkter faktiskt.

Ja, det där är ju tröttsamt, alla tävlar om att vi ska ha fler poliser, men ingen säger hur det ska gå till.

Men återigen är ju inte elpriset regeringens fel?

Vilken riktning är kass och vilken riktning ska väljas istället?

Nej, jag håller med om att formatet på debatterna ger plus för de som är bäst på att skylla ifrån sig och det gör alla i olika grad. De som har populism och någon-annan-ismen i blodet sedan 25 år tillbaka gynnas stenhårt av den formen.
Källa på att det är 25 år tillbaka, tack

Nej inte priset som så men kanske idiotiskt att stänga ner så mycket av kärnkraften för nu står vi ju här med elbrist som egentligen inte existerar och hushåll riskerar att bli bortkopplade från elen i vinter.
Bara för att nyansera, roterande bortkoppling betyder strömavbrott i 1 eller 2 timmar per dag. En trist åtgärd, men det bör alla klara utan att det blir katastrof.

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
887
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 335
Senast: pepp
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 615
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
46 47 48
Svar
958
· Visningar
27 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat