Valtråden 2022 del 2

Undrar om han inräknar Pehrsons två adopterade barn i de som inte har ett svenskt arv. Eller jag själv som är etnisk asiat. Men tja, jag känner mig nog relativt svensk och inte ett dugg koreansk. Förutom att jag älskar koreansk mat. Och hatar surströmming, nyckelharpa och små grodorna. Och Sabaton, sorry. Jag tycker även att Ingmar Bergman är som kejsarens nya kläder, dvs en kass regissör som ingen vågar kritisera eftersom han är Ingmar Bergman.

Hmm, jag kanske inte är så svensk egentligen? :idea:

I mitt Sverige vill jag i alla fall ha dig med, och jag hoppas att vi aldrig behöver låta SD få reell makt över den frågan.

Ja, SD:s förhoppning är att ingen utanför väst/nordeuropa ska vilja komma till Sverige, det är vad deras politik i grunden går ut på.

I förra versionen av deras partiprogram motiverade de detta med att varje människa har en viss essens, som inte kan förändras ens under lång tid i ett nytt land. Nu har de bytt ut begreppet "essens" till ett fluffigare skrivet avsnitt om att arv är en mycket viktig faktor för hur en människa blir.
Det är många som tyvärr går på valfläsket och röstar på det som är "inne" för dagen. Från början fick man inte röra i SD med tång, nu har ju nästan samtliga partier ändrat linje i många frågor om brott, straff, asyl osv.

Det är inte politik utan rent röstfiske många partier sysslar med idag där man vänder kappan efter vinden. Se även kärnkraften som ett annat bra exempel.

Nej, när Europa blir allt mer odemokratiskt och slutet så vill jag inte gärna bidra till att rösta på ett parti som kan föra Sverige åt samma håll. Det är även lite tråkigt att vi har en så smal skala av partier och färger att välja på idag så jag kommer förmodligen bli tvungen att rösta lite taktiskt i det här valet.

Nu kommer inte min lilla röst påverka speciellt mycket i det avseendet, hade jag haft tid och ork så hade jag engagerat mig på riktigt.

Lite förvånad över att L ändå gjorde det uppenbart att de står ganska långt ifrån sitt valda blocks syn på klimathotet etc. Även om det såklart var ett tydligt marknadsperspektiv, så känns det som fel gäng :(

Att tro att ngn kommer "vinna" i detta valet är nog att ha lite för höga förhoppningar.
Angående "rödgröna" är det väl knepigt att säga att det finns ngt sådant "block" då V och C absolut inte kan tänka sig att samarbeta? Eller vad har jag missat?
Den (någorlunda realistiska) möjlighet jag ser är isåfall att S och MP sitter i regering med V och C som stödpartier. Då behöver inte C (jag tror inte att V har sagt att de inte kan tänka sig samarbeta med C) säga att de samarbetar med V på så vis.

Men jag har lite svårt att tro att C (och V) vill släppa chansen till platser i regeringen så lätt, utan det får isåfall bli efter diskussioner.
Jag tror nämligen som du, det blir diskussioner och ev avtal som efter förra valet. Det blir nog inget klart resultat.

Svarar mig själv men det fanns en del skrämmande förslag från flera olika partier där man återigen inte tänker längre än näsan räcker.

En intressant analys av SDs valmanifest. Jag undrar om SD har tänkt i flera steg? Eller om SD kanske hoppas att ingen vill komma till Sverige alls när SD får bestämma.
  • Partiet vill inte respektera flyktingars rättigheter eftersom partiet förespråkar en aktiv återvandringspolitik. Enligt människorättsrekommendationer följer det av flyktingars skyddsbehov att de har rätt till en säker tillvaro på platsen dit de har kommit. Att fokusera på återvandring innebär en ökad osäkerhet för flyktingar, vilket i sin tur kommer att försvåra flyktingars integrationsprocess.
De vill ju att folk ska vända i dörren, genom att göra det så otrevligt som möjligt.

Det är många som tyvärr går på valfläsket och röstar på det som är "inne" för dagen. Från början fick man inte röra i SD med tång, nu har ju nästan samtliga partier ändrat linje i många frågor om brott, straff, asyl osv.

Det är inte politik utan rent röstfiske många partier sysslar med idag där man vänder kappan efter vinden. Se även kärnkraften som ett annat bra exempel.

Nej, när Europa blir allt mer odemokratiskt och slutet så vill jag inte gärna bidra till att rösta på ett parti som kan föra Sverige åt samma håll. Det är även lite tråkigt att vi har en så smal skala av partier och färger att välja på idag så jag kommer förmodligen bli tvungen att rösta lite taktiskt i det här valet.

Nu kommer inte min lilla röst påverka speciellt mycket i det avseendet, hade jag haft tid och ork så hade jag engagerat mig på riktigt.
Ja gud, jag tänker på valrörelsen innan förra valet (var det väl?) då högerblocket nästan snubblade över sig själva över att säga att de inte skulle samarbeta med SD.
Jag tänker speciellt på L, jag har för mig att M och KD försökte undvika svara rakt nej på de frågorna (även om Uffe ska ha lovat en halocaust överlevare..). Men L var ju rätt tydliga med att de inte skulle samarbeta med SD. Det ändrade ju sig ganska snart.

Och nu i den här valrörelsen fyra år senare så snubblar L istället över sig själv att lova så vackert jimmie att de ska ställa upp för SD i alla väder (SvD).

Det är verkligen galet fort hur SD har blivit mera rumsrent :crazy:

Ja gud, jag tänker på valrörelsen innan förra valet (var det väl?) då högerblocket nästan snubblade över sig själva över att säga att de inte skulle samarbeta med SD.
Jag tänker speciellt på L, jag har för mig att M och KD försökte undvika svara rakt nej på de frågorna (även om Uffe ska ha lovat en halocaust överlevare..). Men L var ju rätt tydliga med att de inte skulle samarbeta med SD. Det ändrade ju sig ganska snart.

Och nu i den här valrörelsen fyra år senare så snubblar L istället över sig själv att lova så vackert jimmie att de ska ställa upp för SD i alla väder (SvD).

Det är verkligen galet fort hur SD har blivit mera rumsrent :crazy:
Samtidigt lämnade väldigt många partiet då när partiet flyttade högerut och i konservativ riktning , så det är inte alls samma parti idag som vid valet 2018. Inte samma väljare heller.

Annars håller jag med om att det är ren galenskap att låta rasism, intolerans och extremkonservativa värderingar normaliseras och accepteras på maktbegärets altare. M och L är verkligen på många sätt helt andra partier än under 00-talet. Då var de liberala strömningarna väldigt starka i båda partierna (vilket några gammelmoderater på den tiden tyckte var dumma nymodigheter) - där människors frihet var i fokus. Även om dessa partier såg lite olika på hur frihet för människor kunde skapas.

Den (någorlunda realistiska) möjlighet jag ser är isåfall att S och MP sitter i regering med V och C som stödpartier. Då behöver inte C (jag tror inte att V har sagt att de inte kan tänka sig samarbeta med C) säga att de samarbetar med V på så vis.

Men jag har lite svårt att tro att C (och V) vill släppa chansen till platser i regeringen så lätt, utan det får isåfall bli efter diskussioner.
Jag tror nämligen som du, det blir diskussioner och ev avtal som efter förra valet. Det blir nog inget klart resultat.
V har ju sagt rakt ut att de inte agerar stödparti åt S utan att också få platser i regeringen?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AP28Wz/nooshi-dadgostar-vi-maste-sitta-i-regering

Inte förvånande att SD riktar över 80% av sina annonser mot män, med tanke på siffrorna som presenterades tidigare i tråden. Man vet sin målgrupp.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...lgrupper-pa-sociala-medier-och-tillhor-du-dem

Samtidigt vet jag inte om jag tror att anledningen till att de lyckas så väl med det är att samhället eller feminismen har försummat män. Feminismen har ändå pratat om att mansrollen skadar även män sen över 20 år tillbaka, och jobbat för att den ska ändras under flera decennier. Problemet är kanske att de som jobbat för denna förändring av mansrollen har varit främst kvinnor, HBTQ-rörelsen och så vidare, grupper som inte står lika högt i kurs i ett patriarkalt samhälle som hetero cis-män och som dessutom har haft mage att driva egna rättighetsfrågor vilket i vissa fall skapat en intressekonflikt. Samhällets maktpositioner har under all denna tid också i mångt och mycket fortfarande tillhört män som inte heller har jobbat för att ändra allt detta. Det är inte så att feminismen på egen hand har kunnat format samhället de senaste decennierna, då hade nog samhället sett väldigt annorlunda ut. Feminismen har lyckats med en del, men de gamla normerna och värderingarna som den försöker bekämpa har lyckats med annat. Miljörörelsen har lyckats med en del, men inte annat.

Både i den här valrörelsen och samhället i stort är det också fortfarande SDs och följaktligen då männens hjärtefrågor som får ta väldigt stor plats. Hela den politiska kartan har tagit ett kliv åt höger, totalt sett, vilket traditionellt är dessa mäns domän. Det är inte som att deras problembeskrivning ignoreras av samhället, jag tycker lite tvärtom att den fortfarande tillåts ta alltför stor plats och att den politiska debatten hade mått bra av att bli betydligt bredare. Jag tror att många män helt enkelt har valt det "gamla goda", det lite mossigt trygga, där SD passar mycket väl in med sin värdekonservatism och hela sin världsbild. Där de inte utmanas. Jag tror alltså inte att det nödvändigtvis är en reaktion på något som någon annan har gjort fel eller misslyckats med utan att det är den inbyggda trögheten i att förändra rådande system och värderingar som gör sig påmind. Rasismen, sexismen, förnekandet av klimatkrisen, inget av det är ju nyheter, det är bara mer av vad vi redan haft årtionden av. Vi tar ett steg framåt för att sedan ta två bakåt. Jag tror att risken är att man köper lite för mycket av dessa bakåtsträvande mäns världsbild om man går med på att de har blivit försummade av den förhärskande feminismen och andra liknande rättighets-rörelser, jag skulle nog gärna se lite bevis först innan jag accepterar sådant som fakta. Det finns mycket som talar emot det.

Det gjordes också en studie av SDs väljare för några år sedan, där man konstaterade att de i högre grad än S och Ms väljare upplevde ett slags utanförskap men att de som grupp inte befann sig i någon direkt utsatt position utifrån sådant som socioekonomiska förhållanden eller psykisk ohälsa. Det är svårt att integrera en grupp i samhället som inte, rent objektivt, verkar stå utanför i någon konkret bemärkelse. Var den här känslan av utanförskap kommer ifrån, när man egentligen inte verkar vara mer arbetslös, mer utsatt, eller må sämre än någon annan, är svårt att svara på men det ligger kanske nära till hands att prata om förlorade privilegier och obehaget som kan komma när andra vill bli hörda eller formulera problem på ett sätt som kräver förändring.

Fick precis veta att det även idag är låång kö till förtidsröstningen. Det verkar vara det konstant nu så fort folk inte är på jobbet, och ändå har jag hört många som säger att de väntar till imorgon med att rösta. Undrar om alla röstberättigade i kommunen tänker rösta i år för det här känns galet?

Helt jättefult ryck (citat).

Men är det inte så (tror jag såg grafik efter förra valet) att ju invandrartätare ju mindre röster på SD? Och orter/platser/kommuner som är väldigt 'sverige norm' har högst andel röstande på SD?

Dvs, man är rädd för det okända.

Kanske är så i storstäderna isf? Men i Sveriges kommun med minst andel invandrare (och en stor del är finska eller ’vita’ som då de som inte gillar invandrare inte brukar ’räkna med’ 🙄) var iaf SD betydligt under genomsnittet i förra valet (11,8%). Hoppas det håller i sig och vi fortsatt är starkt röda 💪

S och C sitter i regering med V och MP som stödpartier, är det helt orimligt?

Jag är eg S men kommer att rösta på MP imorgon då jag även om jag eg inte har de främst ser det som viktigt att de är kvar dels pga att deras mandat behövs för en röd/grön regering och dels för att jag tycker de ser till att vrida ett fokus på miljön. Lite på samma sätt som att jag vill ha V i svensk politik (fast inte som största parti) men de sitter ju rätt säkert.

Är så rädd för att blå sidan vinner med SD som största parti 😬

S och C sitter i regering med V och MP som stödpartier, är det helt orimligt?

Jag är eg S men kommer att rösta på MP imorgon då jag även om jag eg inte har de främst ser det som viktigt att de är kvar dels pga att deras mandat behövs för en röd/grön regering och dels för att jag tycker de ser till att vrida ett fokus på miljön. Lite på samma sätt som att jag vill ha V i svensk politik (fast inte som största parti) men de sitter ju rätt säkert.

Är så rädd för att blå sidan vinner med SD som största parti 😬

Det undrar jag också. Om inte C heller sitter i regeringen kommer V nöja sig med att vara stödparti då? Helt klart en konstellation jag gillat. Det hade också varit intressant att se en rödgrön regering regera på sin egen budget.

V har ju sagt rakt ut att de inte agerar stödparti åt S utan att också få platser i regeringen?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AP28Wz/nooshi-dadgostar-vi-maste-sitta-i-regering
De är knepiga med den saken när de använder ord som måste, jag håller med! Men samtidigt har de betonat att det är ett erbjudande. Jag kontaktade V för att fråga om de skulle släppa fram S och MP som stödparti för att inte släppa fram SD. Fick ett svar om att de inte tänker släppa fram SD, men att de kommer vilja sitta med i regeringen.
Jag hoppas verkligen att det innebär att de kan bli ett stödparti även om de helst vill ha plats i regeringen.
För annat innebär ju att de släpper fram SD, vilket de säger att de inte ska medverka till.

Jag reagerar mest på det här:
"Under intervjun i Perspektiv-TV bär Arne Weinz den högerextrema så kallade HMF-medaljen. Den delas ut till personer som dömts för brottet hets mot folkgrupp."

En MEDALJ för hets mot folkgrupp!?! Wtf?!
Jag visste inte att det var en grej alls, men jag är samtidigt inte förvånad i de kretsarna? Även om jag är är lite chockad över att läsa allt det här samtidigt.

Och som en liten ytterligare detalj så stör jag mig enormt på att folk tar upp Vs gamla kopplingar till Sovjet som ett problem för vad som pågår idag. Putin är inte kommunist, och de som ligger närmast till hands att hylla honom finns till höger...

De är knepiga med den saken när de använder ord som måste, jag håller med! Men samtidigt har de betonat att det är ett erbjudande. Jag kontaktade V för att fråga om de skulle släppa fram S och MP som stödparti för att inte släppa fram SD. Fick ett svar om att de inte tänker släppa fram SD, men att de kommer vilja sitta med i regeringen.
Jag hoppas verkligen att det innebär att de kan bli ett stödparti även om de helst vill ha plats i regeringen.
För annat innebär ju att de släpper fram SD, vilket de säger att de inte ska medverka till.
Tycker på sätt och vis det är naturligt att de vill försöka få så mycket inflytande som möjligt, och se vart förhandlingar efter valet landar? Beror väl också på hur många röster de olika partierna till vänster kommer att få.

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
887
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 339
Senast: pepp
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 615
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
28 017
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?