Fast vissa partier är helt verklighetsfrånvända. Såg nån utfrågning från kommunal hur de ville förbättra vården. Nåt parti hade fler chefer som svar, alltså snälla det behövs inte mer administration det behövs fler händer på golvet!
Jag har jobbat både inom kommun och privat och är emot privatisering av vården, iallafall att man kan ta ut vinst. Att man återinvesterar pengarna i verksamheten borde vara ett krav. De privata företag jag jobbat för har minimibemanning, använder personalen som förbrukningsvaror (att folk blir sjukskrivna och utarbetade och att äldre erfaren personal inte orkar tempot bryr de sig inte om då kan man ta in billigare arbetskraft i form av outbildad/oerfaren personal) och snålar på allt de kan snåla på. Sen att vinsterna försvinner utom landets gränser är ju också ett minus.
Det kan finnas vissa fördelar med privat men jag upplever inte att de uppväger de otroligt stora nackdelarna iallafall inom äldreomsorgen där jag arbetar. Jag har ändå arbetat för flertalet olika utövare pga upphandlingar och när man inte tror att det kan bli sämre så, jo det kan det... Sen har absolut kommun en stor skuld i det, när man väljer utövare efter billigaste pris så vad tror man att man får för vård då?