Valtråden 2022 del 2

Jag såg Nyans också. Har inte riktigt förstått vad de är för några...
Nyans partiledare Mikail Yüksel kandiderade 2018 för C men uteslöts eftersom han har kopplingar till den turkiska högerextrema organisationen Grå vargarna.
En annan kandidat för partiet nyans, Bashir Aman Ali, hamnade nyligen i blåsväder efter att han på ett valmöte i Rinkeby påstod att muslimer i Sverige kan fängslas när som helst utan rättegång.
En av nyans huvudfrågor är vad de kallar ”LVU-missbruket” som har samband med konspirationsteorierna kring att socialtjänsten kidnappar muslimska barn.

Nyans partiledare Mikail Yüksel kandiderade 2018 för C men uteslöts eftersom han har kopplingar till den turkiska högerextrema organisationen Grå vargarna.
En annan kandidat för partiet nyans, Bashir Aman Ali, hamnade nyligen i blåsväder efter att han på ett valmöte i Rinkeby påstod att muslimer i Sverige kan fängslas när som helst utan rättegång.
En av nyans huvudfrågor är vad de kallar ”LVU-missbruket” som har samband med konspirationsteorierna kring att socialtjänsten kidnappar muslimska barn.

Ja de vill destabilisera och skapa misstro i och för samhället, mobilisera den stora grupp muslimer vi har i landet och bli stora. Sedan tror jag att de kommer hugga både sina egna väljare och Sverige i ryggen, för sina egna syften. Precis det är vad jag tror är agendan.

Vi tog oss också tidigt till vallokalen, vi vill ju ändå hoppas att våra röster betyder något.

Känns tyvärr rätt mörkt iår, både pga retoriken som ställer människor mot människor, och att det är så jämt mellan höger och vänster. Ingen kommer att kunna styra landet utan att bli bakbundna av oppositionen. Tänker att vi kommer att stå och stampa på samma fläck i fyra år, och sen kommer missnöjet att vara ännu större till nästa val.

306489595_10225606711492754_262619206020829839_n.webp

Så de är som SD fast de riktar sig till en annan grupp?

Jag skulle nog säga att SD är städade i jämförelse. Min tolkning är att SD har en utgångspunkt i att de värnar landet (även om man nu kan ha åsikter om sättet de vill värna landet på) medan Nyans är precis motsatt, de vill motverka allt som är Sverige idag.

Fast vissa partier är helt verklighetsfrånvända. Såg nån utfrågning från kommunal hur de ville förbättra vården. Nåt parti hade fler chefer som svar, alltså snälla det behövs inte mer administration det behövs fler händer på golvet!

Jag har jobbat både inom kommun och privat och är emot privatisering av vården, iallafall att man kan ta ut vinst. Att man återinvesterar pengarna i verksamheten borde vara ett krav. De privata företag jag jobbat för har minimibemanning, använder personalen som förbrukningsvaror (att folk blir sjukskrivna och utarbetade och att äldre erfaren personal inte orkar tempot bryr de sig inte om då kan man ta in billigare arbetskraft i form av outbildad/oerfaren personal) och snålar på allt de kan snåla på. Sen att vinsterna försvinner utom landets gränser är ju också ett minus.
Det kan finnas vissa fördelar med privat men jag upplever inte att de uppväger de otroligt stora nackdelarna iallafall inom äldreomsorgen där jag arbetar. Jag har ändå arbetat för flertalet olika utövare pga upphandlingar och när man inte tror att det kan bli sämre så, jo det kan det... Sen har absolut kommun en stor skuld i det, när man väljer utövare efter billigaste pris så vad tror man att man får för vård då?

Och bytte från min vanliga regionala vårdcentral för att de var usla och bytte till en privat och har aldrig varit så nöjd som nu! Nu har jag ju faktiskt fått hjälp och de har personal som lyssnar och engagerar sig.

Jag skulle nog säga att SD är städade i jämförelse. Min tolkning är att SD har en utgångspunkt i att de värnar landet (även om man nu kan ha åsikter om sättet de vill värna landet på) medan Nyans är precis motsatt, de vill motverka allt som är Sverige idag.

Min personliga åsikt är att SD är just det där, de vill motverka allt som är Sverige idag, det Sverige jag lever och verkar i. Och som hot är någon med massor av mandat mycket större än någon med inga mandat alls.

Och bytte från min vanliga regionala vårdcentral för att de var usla och bytte till en privat och har aldrig varit så nöjd som nu! Nu har jag ju faktiskt fått hjälp och de har personal som lyssnar och engagerar sig.
Ja, det är dock lätt att snåla på de som inte kan välja och göra sin röst hörd. Alternativt som jag hört att det är i vissa hemtjänstbolag där man plockar upp kunder som nekar hjälpmedel med bekostnad av personalens ergonomi. De kunderna är säkert nöjda men är kostnaden för samhället värt det när personal sen blir långtidssjukskrivna med rygg och axelproblem till följd av onödigt tunga lyft?

Det är olika verksamhetsområden och jag säger inte att privat alltid är dåligt, särskilt om det inom områden där kunden kan välja. Samtidigt finns det ju säkert baksidor där med om man börjar kolla. Allt har ju både sina fördelar och sina nackdelar 🤷‍♀️.

Min personliga åsikt är att SD är just det där, de vill motverka allt som är Sverige idag, det Sverige jag lever och verkar i. Och som hot är någon med massor av mandat mycket större än någon med inga mandat alls.

Tolka inte mitt svar som att jag försvarar SD. Men SD har också poppat upp från ingenstans en gång i tiden, det finns inget säger att Nyans inte kan göra detsamma. Jag tycker att en avgörande skillnad är att den ena vill värna sitt land och den andra vill krossa det. Typ så ser jag på saken. Båda är givetvis skräp, men en skillnad är det ändå på dem. Och är ens farhåga att kvinnor, HBTQI-personer och svaga grupper i samhället kommer få det svårt med SD så har jag svårt att se islamister som några som kämpar för dessa gruppers existens och rättigheter... deras hot ska inte på nåt sätt underskattas.

Tolka inte mitt svar som att jag försvarar SD. Men SD har också poppat upp från ingenstans en gång i tiden, det finns inget säger att Nyans inte kan göra detsamma. Jag tycker att en avgörande skillnad är att den ena vill värna sitt land och den andra vill krossa det. Typ så ser jag på saken. Båda är givetvis skräp, men en skillnad är det ändå på dem. Och är ens farhåga att kvinnor, HBTQI-personer och svaga grupper i samhället kommer få det svårt med SD så har jag svårt att se islamister som några som kämpar för dessa gruppers existens och rättigheter... deras hot ska inte på nåt sätt underskattas.

SD vill inte värna om Sverige, de vill värna om den syn de har på Sverige och hur DE tycker Sverige borde vara. Vilket inte är någon skillnad mot andra extremister.

Min berättigade farhåga är att SD står för något helt annat än det välkomnande och öppna , demokratiska och transparenta samhälle där vi tror på varandra, där vi värnar varandras frihet att leva sina liv på det sätt som varje medmänniska vill, där vi jämnar ut förutsättningar för människor att kunna få den friheten. Där vi tar hand om varandra när vi hamnar i svåra situationer vi inte kan lösa på egna händer.

Och samma gäller till stor del Nyans, men den avgörande skillnaden är att på de förstnämnda röstar ca 20%, ca 30 ytterligare procent tycker de är helt okej att ge inflytande och på de sistnämnda några tiondels procent och ingen annan vill ge den minsta lillfinger. Så värderingen av storleken på hoten är fullständigt glasklar för mig. Det kan ju ändras men 2022 är det glasklart.

Senast ändrad:
Vi har röstat; jag röstade för första gången på tre olika partier i de olika valen. Hjälpte morfar med budröstning :); lite knöligt vad jag hörde på dem och dagens första budröst. De tyckte jag är ett snällt barnbarn men jag tycker det är en självklarhet efter allt han hjälpt mig, klart han med ska kunna rösta ❤.

Lite sloppad arbetsgivaravgifter vad anställning av vissa etniska grupper, skattelättnader för företag som anställer via arbetsförmedlingen. Lättare upp kring bygge av lägenheter för att få det billigare och fler hyreslägenheter.
Mindre krångligt att starta och driva eget.
Positiva till EU.

https://www.partietnyans.se/vara-viktigaste-fragor/
Inte så himla illa även om jag inte är 100% säker på alla ståndpunkter. Tror dock inte att de kommer att någonsin få tillräckligt många röster. Fin tanke bakom stöttningen av minoritetsgrupper :up:

Vi tog oss också tidigt till vallokalen, vi vill ju ändå hoppas att våra röster betyder något.

Känns tyvärr rätt mörkt iår, både pga retoriken som ställer människor mot människor, och att det är så jämt mellan höger och vänster. Ingen kommer att kunna styra landet utan att bli bakbundna av oppositionen. Tänker att vi kommer att stå och stampa på samma fläck i fyra år, och sen kommer missnöjet att vara ännu större till nästa val.
Tror och känner som du, tyvärr.

Ptja, ett parti för muslimer i Sverige med huvudfråga att skapa misstro mot myndigheter. Håller nog med om den analysen från Nyhetsmorgon igår. På sikt vill de väl få in lagar i vårt land med stöd från Koranen, vilket är min största farhåga med att de får för stort inflytande. Vi ska fortsatt vara ett sekulärt samhälle, vilket dessa krafter inte vill. Ska vi tala om hot mot landets säkerhet är det helt klart Nyans vi ska rikta strålkstaren mot, inte SD. Min personliga åsikt. Hänvisar då tillbaka till tidigare diskussion i tråden ang att den situation människor flytt från, är inget vi ska återskapa här...
Hur tänker du/nyhetsmorgon med misstro mot myndigheter? :confused: Det står på deras hemsida att de vill skapa en myndighet för bostadsbyggandet i landet, skolan och sjukvården ska förstatligas, och positiva till EU. (Jag känner inte dock inte till partiet, utan utgår från det som står på deras hemsida.)

Plus att de skriver även om kristofobi på hemsidan, något som jag inte riktigt vet om jag håller med om finns men visar att de vill ta hand om alla religiösa grupper. Känns inte så extrem islamism.

Edit: Såg nu @Sednas inlägg :( jag reagerade faktiskt på just punkterna om att de vill att Turkiet ska få gå med i EU och LVU.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
887
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 328
Senast: pepp
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 615
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
46 47 48
Svar
956
· Visningar
27 848
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar