Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag gjorde det när mitt syskon satt i kommunfullmäktige och vi bodde i samma stad. Kändes rimligt.Samma här, jag har faktiskt aldrig personröstat.
Varför inte?Heh! Jag personröstade inte ens på mig själv ett val när jag stod på listan till dåvarande Landstinget (så länge sedan var det).
Varför inte?
Men ändå, jag hade helt klart röstat på mig själv. Det gjorde jag redan i mellanstadiet när man skulle rösta till elevråd.Fick väl en attack av svenska, nej jag ska inte framhäva mig själv. Det skulle fö inte ha spelat någon roll, jag var långt nedanför valbar plats.
Men ändå, jag hade helt klart röstat på mig själv. Det gjorde jag redan i mellanstadiet när man skulle rösta till elevråd.
Fast jag har svarat på de frågorna också. Nu har jag möjligtvis större kunskap än de flesta i ämnet och arbetar även delvis med frågan - vilket kanske biaserar mina resonemang en del. Men vågen och insikten om kärnkraftens varande och blivande nödvändighet har funnits med mig och många sedan 25 år(?) tillbaka, så det är inte nån våg i den bemärkelsen.
Jag är fortfarande lite fast i tanken i den där debatten om energi från i våras när representanter från V och MP var högt uppe i det blå trots experter närvarande. Det var en ögonöppnare om att de verkligen inte förstår området utan baserar sina förslag på något helt annat än kunskap. För mig är det lite svårt att ta in. Sorry.
Jag tänker att oavsett valutgång kommer insikterna att komma.
Det är Aftonbladets valkompass som ger grafen.
Det var DN som rapporterade om det samt att Vattenfall eldade med kol i Uppsala. Borde gå att hitta på nätet om man googlar.Eftersom jag arbetar i energibranschen så vet jag att stopp ingår på alla sorters kraftverk, oavsett de är planerade eller ej så är det sånt man får räkna med. Det finns inte en enda kraftkälla som är underhållsfri, fri från komplikationer osv. Allt handlar inte om olyckor, det kan vara så enkelt att reservdelar är svåra att få fram i rätt tid, personal till specialåtgärder inte finns tillgängliga just då eller att nån glömt en dammsugare...
Där jag jobbar sinkades vi tex nästan en hel säsong pga renovering av en turbin som var tvungen att göras utomlands och försenades flera månader. Månader. Under vintern. Shit happens. Landets energiförsörjning kan inte vara utlämnad till Shit Happens, därför måste det finnas back up, en stabil bas som är planerbar och övriga energislag är bra komplement.
Intressant med flis från Brasilien. Kan man läsa om det nånstans? Vårt bränsle som jag använder på jobbet är strikt varudeklarerat med ursprung och energiinnehåll. I min enfald tänkte jag att det gäller alla?
Ska man personrösta, så ger det ofta mest effekt i kommunvalet, i synnerhet i en liten kommun (antal innevånare).Jag känner mig nu, efter mycket funderande och research, nöjd med vilka partier jag ska rösta på i respektive val. Det här med personröstning gör mig dock helt yr i bollen... har försökt läsa på partiernas hemsidor om vilka kandidater de har i de olika valen, men det är ju hur snurrigt som helst. Jag vet att man inte måste personrösta, men är det något man bör sätta sig in i? Förra gången det var val var jag blott 20 år och ännu relativt dum i huvudet, så jag gick mest på feeling då
Det var DN som rapporterade om det samt att Vattenfall eldade med kol i Uppsala. Borde gå att hitta på nätet om man googlar.
Jag är faktiskt för de flesta kraftslag, om man tillämpar försiktighetsprincipen när man ska bygga.Återigen, jag argumententerar inte för vindkraft. Jag efterfrågar mer diskussion/argumenation om hur det man själv förespråkar kan genomföras. Vi vet ju att alla olika energislag har utmaningar, ingen är perfekt utan negativa konsekvenser eller svårigheter, och ingen kan ensamt lösa vårt framtida energibehov.
Förespråkar du mer utbyggd vattenkraft eller är du bara emot vindkraft?
Nej, har jag sagt det? Tycker du Fortum skulle stänga Värtaverket när de eldade med flis eller hitta andra alternativ?Jo jag hittade...
Ang kol i Uppsala, är det detta du syftar till? https://sverigesradio.se/artikel/7129619
Jag ser inte det anmärkningsvärda i det faktiskt. Vi eldade med kol i rätt hög utsträckning i Sverige tills inte alltför längesedan. Det vitkiga är ju att det inte planeras för det framgent. Det som artikeln refererar till är användning av reservlager, inte nyköpt lager. Hade det vart bättre att stänga av verket?
Nej, har jag sagt det? Tycker du Fortum skulle stänga Värtaverket när de eldade med flis eller hitta andra alternativ?
Ja, men själva grejen med att ha en omröstning utan det alternativet känns skev i dagens mått mätt. Det hade varit intressant att se vad befolkningen i stort tycker nu. Men jag är lite kluven till om en folkomröstning är vad som behövs, jag tycker inte att det ska vara så mkt mer folkomröstningar än vad vi har - vi har folkvalda vars arbete är att sätta sig in i sakfrågor.
Det lät som att du anser att bristen på alternativ att behålla/bygga ny kärnkraft styrde vilket resultat det blev.
Under 1900-talet hölls 5 folkomröstningar på nationell nivå, och under 2000-talet har vi haft 1, så det är ju inte så jätteofta precis. Senaste var 19 år sedan så att ha en ny om kärnkraften skulle inte innebära fler omröstningar än under 1900-talet.
Jag tror framförallt att olyckan som var färskt i minne bidrog till hela grejen, omröstning, alternativen osv.