Valtråden 2022 del 2

Ett av de största hoten mot Sverige idag bedöms vara de högerextrema grupperna i Norge, Sverige, Danmark och Finland. De samarbetar de över gränserna, flera har åkt på träningsläger i Ryssland och de är även tungt beväpnade enligt initierade säkerhetskällor. Breivik är det mest kända exemplet när det gäller högerextremism. Säk. ser även att det har ökat en massa rysk propaganda på bl a FB av unga infuencers som är köpta och med falska påståenden inför valet och vi har ju ett rysstroll som härjar här på Buke med. Köpt reklam på EPA-traktorer, anyone?

Vad det gäller islamismen så bedöms Al Quida inte vara något hot i Sverige de har inget intresse här. De som utför terrordåd och sedan ger "äran" åt IS är svårare att komma åt då många är isolerade grupper på enstaka eller ett par personer och inte ett nätverk. Terrordådet på Drottninggatan med självmordsbombaren tar inte IS på sig då det misslyckades.

När det gäller nationer som har intressen av svensk politik och säkerhet är det Ryssland, Kina och Iran. Kränkningarna mot Sveriges gränser från ryskt håll har ökat och på senare tid även på östkusten, men aktiviteten inom landets gränser har även ökat betydligt. Kina och Iran är mer intresserade av industrispionage men bl a Iran har låtit utföra flera mord.

Av ovanstående anledning vet jag bestämt att min röst inte kommer att läggas på högerblocket trots att jag inte tycker alternativen är klockrena heller. SDs smutsiga byk finns det inte tillräckligt med industrisanering att tvätta rent. :turd: Jag vet att alla som röstar på SD inte röstar för att de gillar dem utan för att det är en missnöjesyttring, men jag tänker inte bidra till att de får något att säga till om.

Min närmsta familj vet jag vill inte ha ett Sverige där de kommer till makten, vi röstar för fred, jämlikhet och allas lika rättigheter. :heart

Samma här, aldrig varit så nervös inför ett valresultat.
Jag har väl alltid lite ångest veckorna innan valet, men det här är något helt annat. Svårt att fokusera på saker och tankarna på valet pockar upp hela tiden. Känns som att landet kan komma att bli väldigt mörkt.
Tycker synd om mina ungerska vänner som bor i Sverige som ser samma utveckling här som hemma i Ungern.

Jag har väl alltid lite ångest veckorna innan valet, men det här är något helt annat. Svårt att fokusera på saker och tankarna på valet pockar upp hela tiden. Känns som att landet kan komma att bli väldigt mörkt.
Tycker synd om mina ungerska vänner som bor i Sverige som ser samma utveckling här som hemma i Ungern.
Ja, fy fan. Avskyr SDs Ungernvurm. Kommer aldrig släppa Jomshofs kommentar om att eftersom att Sverige inte är Ungern så måste de anpassa sin retorik: "Eftersom Sverige inte är Ungern, eftersom vi inte sitter i regeringsställning (än) och eftersom media i Sverige inte fungerar som media i Ungern, är vi tvungna att anpassa oss till den verklighet som råder här. Det innebär inte minst att vi måste anpassa vår retorik efter det rådande läget." Kommentaren är från 2015...

Ja, fy fan. Avskyr SDs Ungernvurm. Kommer aldrig släppa Jomshofs kommentar om att eftersom att Sverige inte är Ungern så måste de anpassa sin retorik: "Eftersom Sverige inte är Ungern, eftersom vi inte sitter i regeringsställning (än) och eftersom media i Sverige inte fungerar som media i Ungern, är vi tvungna att anpassa oss till den verklighet som råder här. Det innebär inte minst att vi måste anpassa vår retorik efter det rådande läget." Kommentaren är från 2015...

Var är kräkssmiley-reaktionen när man behöver den?

Var är kräkssmiley-reaktionen när man behöver den?
Haha. En annan grej som är "lite jobbig" är ju att samma karl sprider rykten om valfusk, och verkar ha en liten annan approach till kampanjande än resten av SD där det säkert är GO STÄMNING, istället står han själv och föreläser om islamism och hot.

Ytterligare en jobbig grej är att jag brukade gilla hans gamla synthpopband, Elegant Machinery, eller gör väl egentligen fortfarande om jag får höra en låt, men skammen som kommer med det... borde kanske ha det som argument för att folk i min närhet inte ska rösta höger, för att min skam ska minska.

Haha. En annan grej som är "lite jobbig" är ju att samma karl sprider rykten om valfusk, och verkar ha en liten annan approach till kampanjande än resten av SD där det säkert är GO STÄMNING, istället står han själv och föreläser om islamism och hot.

Ytterligare en jobbig grej är att jag brukade gilla hans gamla synthpopband, Elegant Machinery, eller gör väl egentligen fortfarande om jag får höra en låt, men skammen som kommer med det... borde kanske ha det som argument för att folk i min närhet inte ska rösta höger, för att min skam ska minska.
Apropå band så spelas SD:s val låt på Rix FM. Tycker den är så check ✅️. Man vill gärna tralla med 😀

Alltså, kan inte säga att jag känner samma skamfyllda dragning till den, som Jomshofs gamla band.

Hahaha nä inte riktigt jämförbart. Elegant var ett bra band när det begav sig, tyvärr får man väl säga. Kommer ihåg när Jomshof ringde hem till mig och mitt synthar-ex i ngt musikärende. Väste att sambon inte var hemma och slängde på luren. Moget, nej men ville inte ha Lill-Hitler in i hemmet.

Hahaha nä inte riktigt jämförbart. Elegant var ett bra band när det begav sig, tyvärr får man väl säga. Kommer ihåg när Jomshof ringde hem till mig och mitt synthar-ex i ngt musikärende. Väste att sambon inte var hemma och slängde på luren. Moget, nej men ville inte ha Lill-Hitler in i hemmet.
Haha, förståeligt.

Kommer nu att tänka på alla skriverier som uppkom efter att SGA-festivalen bokade EM...

Känner likadant. Försöker att inte utsätta mig för det för jag vet att jag inte kan påverka så mycket nu (jag gör det jag kan, ofc), men ändå kommer paniken till och från. Vilket lidande som kan komma att skapas... Nä, jag bara orkar inte tänka på det mer än jag redan måste.

Känner likadant. Försöker att inte utsätta mig för det för jag vet att jag inte kan påverka så mycket nu (jag gör det jag kan, ofc), men ändå kommer paniken till och från. Vilket lidande som kan komma att skapas... Nä, jag bara orkar inte tänka på det mer än jag redan måste.
Är svårt att inte utsätta mig för det, är valaffischer överallt, folk som delar ut valpropaganda för partier man inte vill ska finnas, kom hem idag och hade KD-propaganda på hallmattan.. Jag orkar inte mer.
Blev till och med irriterad på att jag fått mail av MP idag, och det är ändå mitt parti liksom.

Men iaf skönt att ingen på jobbet pratar om valet eller politik, det är befriande.

Är svårt att inte utsätta mig för det, är valaffischer överallt, folk som delar ut valpropaganda för partier man inte vill ska finnas, kom hem idag och hade KD-propaganda på hallmattan.. Jag orkar inte mer.
Blev till och med irriterad på att jag fått mail av MP idag, och det är ändå mitt parti liksom.

Men iaf skönt att ingen på jobbet pratar om valet eller politik, det är befriande.

Nej det är svårt att ens tillfälligt frigöra sig från den helt deprimerande loopen av valet - energipriserna - energipriserna - valet - energipriserna - valet - (matpriserna) - valet - energipriserna - (ny skjutning) - valet - (Ukraina) - energipriserna. Det känns så avlägset när nyhetsnavet kretsade kring de dagliga pressträffarna med FHM och Tegnell, även om jag givetvis inte saknar covidfrågorna i övrigt.

Nej det är svårt att ens tillfälligt frigöra sig från den helt deprimerande loopen av valet - energipriserna - energipriserna - valet - energipriserna - valet - (matpriserna) - valet - energipriserna - (ny skjutning) - valet - (Ukraina) - energipriserna. Det känns så avlägset när nyhetsnavet kretsade kring de dagliga pressträffarna med FHM och Tegnell, även om jag givetvis inte saknar covidfrågorna i övrigt.
Ja, allt kretsar runt valet. Allt relaterar till det. Usch.

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 312
Senast: pepp
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 610
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
46 47 48
Svar
956
· Visningar
27 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka