Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fredrik Dolff gjorde en analys av oplanerade stopp i kärnkraften 2018. Det var drygt 70st...Jag säger inte emot att vi behöver mixen av kraftslag, men vad är ofantligt många stopp i produktionen enligt dig? De årliga underhållen av alla reaktorer i drift per år måste räknas bort eftersom de är planerade. Den data jag hittar på nätet för åren 1993 - 2009 säger att det var 191 oplanerade snabbstopp totalt. Det är 191 snabbstopp fördelat på 10 kärnkraftverk under 16 år. Dvs utslaget på antalet kärnkraftverk och 16 år så är det 1,2 snabbstopp per år och block.
Utan kärnkraften som basproduktion kommer vi behöva bygga fler olje- kol-, gas och biobränsleverk. För några år sedan, vet inte hur det ser ut idag, så köpte Fortum tankers med flis från Brasilien! Det påstods att den flisen inte kom från Amazonas, men var hittar man så mycket skog att förstöra att man kan skicka det med båt till Stockholm för att eldas upp? Deras "försvar" var att den volym som krävdes inte fanns att tillgå i Sverige, men tydligen i Brasilien ...
Uteslutet för L skulle jag säga. De skulle tappa trovärdigheten helt då. Ja tappa den lilla trovärdighet de nu fått som ett liberalt högerkonservativ (?!) parti.Kollar på dagens väljarbarometer. Det är inte jättelångt ifrån att kunna bli majoritet för S+C+L+Mp. Om några från V istället röstar på MP och några från M och KD röstar på L eller C.
Men skulle L (och C) kunna tänka sig en sådan konstellation...?
Kollade på Per Bolund i Utfrågningen igår och jag tyckte han var riktigt bra faktiskt. Bland annat nämnde han att de vill att det inte skall vara en klassfråga att kunna ha elbil och att de vill stötta inhemsk produktion av livsmedel m.m. då det är fördelaktigt för klimatet bland annat. Tyckte också inställningen till energikrisen var rimlig.
Uteslutet för L skulle jag säga. De skulle tappa trovärdigheten helt då. Ja tappa den lilla trovärdighet de nu fått som ett liberalt högerkonservativ (?!) parti.
C har tydligt strävat mot en mittregering. Det är vad de nu bygger sin trovärdighet kring, men utan L blir det ingenting.
det är i alla fall bättre än fb som anser att jag har behov av reklam från Sd. Får varje dag läsa om längre straff, utvisa brottslingar (förklarar väl iofs varför de själva begår så mycket brott då det bara räknas som brott om du har utländsk härkomst) varghat, invandrarhat osv osv i all oändlighet . Det enda som gläder mig med det är att partiet slösar pengar på att göra reklam till mig vilket är helt fruktlöst. Jo och så får jag reklam från Moderaterna i Södertälje också via samma plattform. Jag har varit i Södertälje typ 5 ggr, 2-4 gånger under nollningen och en gång för ett årsmöte men vad vet jag det är säkert viktigt att sprida även de dumheterna till mig.Jag bara måste få kräkas ut hur trött jag är på all valreklam någonstans! Liberalerna har terroriserat mig i två månader med reklam främst här men även på andra ställen på nätet, jag får upp deras annonser gång på gång trots att jag trycker bort dom. Först fick jag för min hemkommun, sedan var jag på en spelning i Huddinge och då fick jag reklam även för den kommunen. Sen var jag hos mamma i Sollentuna och fick från Sollentunaliberalerna. Därefter fick jag reklam för olika kommuner ute i landet som jag inte besökt på åratal. den senaste veckan har jag fått från grannkommunen.
Jag får upp valfilmer/reklam från andra partier också, men det är 90% liberalerna. Man blir ju inte precis lockad av att se dom minst 30 gånger per dag, känns inte som en strategi att få folk att börja gilla dom, snarare blir effekten tvärtom. Nu är jag inte dragen åt det hållet, men skulle jag bli dränkt av lika mycket reklam från partiet jag sympatiserar mest med hade jag inte längre varit lika sympatiskt inställd till dom.
Tror de skulle tyna bort i en mittregering också eftersom Centern skulle skörda vinsten av alla liberala reformer. Tror L skulle må bäst av att kunna profilera sig som tydligt liberala i opposition. Deras nuvarande strategi handlar bara om överlevnad och den tror jag inte heller är så lysande på lång sikt. Som regeringsunderlag till en M,KD regering tror jag de får det minst lika svårt att överleva på lång sikt. Jag ger de nästan en dödsdom va?!Jag tänker istället att L just inte har så mycket kvar...? Så om inte konservativa sidan vinner valet, vore det inte bättre att bilda en mittenregering istället för att tyna bort ytterligare fram till nästa val?
Vilka lösningar är det du ser på den högra sidan so du inte ser på den vänstra?Kommer rösta blått för första gången. Energipolitiken är min hjärtefråga och det är helt ohållbar på de rödgrönas sida. Jag vill alltså ha ett fungerande elsystem som är fossilfritt och håller i årtioenden framöver.
Kärnkraft om 20 år, är väl största skillnaden?Vilka lösningar är det du ser på den högra sidan so du inte ser på den vänstra?
Vilka specifika beslut är det MP drivit igenom sedan 2014 som nu hotar den inhemska produktionen?Men all politik som MP drivit är ju för minst medelklassen. Att livsmedelproduktionen är hotad är ju direkt korrelerad med deras politik.
Du får räkna bort de planerade stoppen i år, revisioner är knappast oplanerade så exvis Ringhals 4 fick en förlängd och jag vet att iaf tre av stoppen O3 hade var planerade. Forsmark 2 hade årlig revision, så hur du får revisionerna till att vara en massa stopp vet jag inte. Jag vill gärna se en länk på Dolffs analys innan jag kan uttala mig om den.Fredrik Dolff gjorde en analys av oplanerade stopp i kärnkraften 2018. Det var drygt 70st...
Bara i år har Oskarshamn 3 haft 5 stopp hittills, Forsmark 2 var stoppad en stor del av juli och just nu är RInghals 4 ur drift och kommer vara i 3 månader till
Gå in på partiernas hemsidor och läs.Vart kan jag snabbt och enkelt läsa mig till vad de olika partierna står för?
Riks redovisar hela sanningen jmf med tex Svt, AF, Expr. Tex våldtäkter så rapporterar Svt mfl bara att en våldtäkt ägt rum medan Riks ofta namnger personen som gjort den. Ibland anger man varifrån dom kommerOch nästan varje gång jag går in på Youtube får jag överst en annonsvideo från ”Riks” (verkar vara SD-propaganda) och trots att jag varje gång går in och klickar ”visa inte annonsen igen” så kommer det bara nya . Förra gången klickade jag mig vidare och blockerade hela sidan. Men de kommer i alla fall
Riks sprider också osanningar och hat (och det är inte förenligt med en rättsstat att hänga ut folk sådär.)Riks redovisar hela sanningen jmf med tex Svt, AF, Expr. Tex våldtäkter så rapporterar Svt mfl bara att en våldtäkt ägt rum medan Riks ofta namnger personen som gjort den. Ibland anger man varifrån dom kommer
Det är väl ingen går till val på att de skulle vilja detta. Visst, C vill ha mittenpolitik. Men L har utan tvekan gått till val på att de vill ha en borgerlig regering. Och Åkesson ska enligt Pehrson kunna lita på L, etc.Kollar på dagens väljarbarometer. Det är inte jättelångt ifrån att kunna bli majoritet för S+C+L+Mp. Om några från V istället röstar på MP och några från M och KD röstar på L eller C.
Men skulle L (och C) kunna tänka sig en sådan konstellation...?
Nästa gång jag går igång, vilket hände när jag gick in här, ska jag tänka att jag istället får vara glad över vad jag slipper sedet är i alla fall bättre än fb som anser att jag har behov av reklam från Sd. Får varje dag läsa om längre straff, utvisa brottslingar (förklarar väl iofs varför de själva begår så mycket brott då det bara räknas som brott om du har utländsk härkomst) varghat, invandrarhat osv osv i all oändlighet . Det enda som gläder mig med det är att partiet slösar pengar på att göra reklam till mig vilket är helt fruktlöst. Jo och så får jag reklam från Moderaterna i Södertälje också via samma plattform. Jag har varit i Södertälje typ 5 ggr, 2-4 gånger under nollningen och en gång för ett årsmöte men vad vet jag det är säkert viktigt att sprida även de dumheterna till mig.
Den får jag också upp. De senaste dagarna har jag fått något från scientologerna.Och nästan varje gång jag går in på Youtube får jag överst en annonsvideo från ”Riks” (verkar vara SD-propaganda) och trots att jag varje gång går in och klickar ”visa inte annonsen igen” så kommer det bara nya . Förra gången klickade jag mig vidare och blockerade hela sidan. Men de kommer i alla fall