Valtråden 2022 del 2

Samma här, aldrig varit så nervös inför ett valresultat.

Jag var faktiskt nästan gråtfärdig när jag förtidsröstade igår. Det här valet känns viktigare än på länge! :heart

Jag behövde inte visa leg heller, valkontrollanterna tyckte: "Jaha, här är XX! Samt gav mig en komplimang för mina solrosor som står ute vid vägen :rofl: Är en dotter till byns kändis är en inte anonym :D

Nej det är svårt att ens tillfälligt frigöra sig från den helt deprimerande loopen av valet - energipriserna - energipriserna - valet - energipriserna - valet - (matpriserna) - valet - energipriserna - (ny skjutning) - valet - (Ukraina) - energipriserna. Det känns så avlägset när nyhetsnavet kretsade kring de dagliga pressträffarna med FHM och Tegnell, även om jag givetvis inte saknar covidfrågorna i övrigt.

Tjo! Som på beställning fick jag nu ändå en FHM-flashback, även om den har mer med energipriserna än valet att göra (OT-ursäkt):

"Det fjärde förslaget handlar om att länderna ska minska sin elförbrukning under de timmar på dygnet som elförbrukningen är som störst. – Vi måste platta till kurvan. Det är under topparna som gasen spelar mest roll, säger von der Leyen."

:up:

Jag kommer vara ett totalt nervvrak på söndag. Har redan röstat så kan inte ens glömma ångesten i traditionen att gå till min vallokal. Ord som ödesval används för lättvindigt, men det här är ödesval om vilket Sverige vi vill ha i framtiden. Om vi, som är ett av världens rikaste (och högst konsumerande) länder, kan ta hand om de som är i behov av det. I eltråden var det någon som skrev om att ökande priser kan leda till att folk blir sjuka, oroliga, begår självmord när de inte kan betala elräkningen. Hur många mer kommer bli sjuk(are), ångestfyllda och begå självmord när de blir utförsäkrade samtidigt som inflationen rasar? Hur snart kommer stupstocken att återinföras?

Det är elkris och drivsmedelskris mycket pga världens beroende av fossilbränslekällor. Hur ska vi lösa det? Jomen vi sänker fossilbränsleskatterna och tar pengar från klimatbudgeten som ska arbeta för att forska om alternativa energikällor. Och biståndsbudgeten, för naturligtvis spelar det ingen roll om fattigare länder inte har råd till en klimatomställning. Eftersom då kommer Sverige, uppenbarligen, inte att drabbas sagda klimatförändringar.

Jag är på riktigt nyfiken på hur MP tänker lösa de där 150 TWh havsbaserad vindkraft som Bolund talade om igår i Utfrågningen. Jag trodde jag hört fel, så jag kollade på svtplay och runt 15 min 40 sek in så hittade jag det. Det var alltså inte en felhörning från mig :crazy:

Jag tror inte att folk förstår hur mkt elproduktion vi snackar om här. Terrawattimmar är alltså miljarder kilowattimmar. Det låter ju underbart. Saken är den att det motsvarar vår årliga elproduktion i Sverige. Mina frågor är följande: Vill man på allvar ställa denna längs kusten? Det är inte ett så litet ingrepp i miljön, det känns djärvt tom för att komma från ett miljöparti. Risk för oljeutsläpp från verken, naturupplevelserna att kunna vistas till havs, påverkan på fågellivet, ivägflygande partiklar från rotorbladen... Jag vet tex timmerbilsåkerier som vägrar köra i vindkraftparker vintertid pga de flygande isprojektilerna från bladen. De får en jäkla skjuts kan man säga, man vill inte bli träffad, eller få det i rutan.

Kommer befolkningen att acceptera att kusten belamras med dessa jättepropellrar? Tveksamt. Det känns som en tankevurpa hos språkröret...

Det känns ju även aningen svajigt att ersätta planerbar kraft (kärn) med oplanerbar kraft (vind) men där talar Bolund om lagringsenheter som ska kunna lagra de förnybara källornas kraft tills dess att det slutar tex blåsa och det behövs. Intressant. Det känns som ett Halleluja moment, det håller jag med om att det låter helt förträffligt. Då talar vi om kapacitet att lagra 30% av elproduktionen för att kunna stänga av kärnkraften. Ett riktigt jäkla stort batteri med andra ord. Återigen: Halleluja!!!
Så kommer frågorna. Vad ska detta batteri tillverkas av? Är det miljömässigt framställt? Vilka länders gruvor ska bryta råvaran till detta jättebatteri, Sverige? Eller ska vi ta ett annat land, flytta problemet med gruvdriten dit och isåfall - vems närmiljö offras? Rätt så intressanta frågor för MP att reflektera över tycker jag. Men det vore väl bra om man först och främst uppfinner ett sånt system innan man avvecklar det befintliga som man faktiskt kan styra över?
Havsbaserad är väl inte alls samma sak som kustnära. Senaste bråket jag hörde om var havbaserad vindkraft som skulle placeras 5 MIL utanför kusten, men där det var många som ägde segelbåt som tyckte att det skulle bli fult och projektet riskerade därmed att inte bli av. Men kärnkraft vill de ha? För det är ju så fint att se på? Alltså inte för att vara sån men Barsebäck är synligt i hela Öresund, och här bor väldigt många människor som tvingas se de här husen varje gång de är vid kusten. Havbaserad vindkraft ska (enligt vad jag fått höra) dessutom ha en mycket stabilare produktion av energi än landbaserad.

När det gäller energilagring så är jag kanske lite färgad av att jag får mer info från energigasproducenter, men möjligheterna att lagra energi i vätgas eller ammoniak är goda, det går rasande fort på den fronten. Både i infrastruktur som byggs och i storskaliga försök och investeringar. Jag har faktiskt inte hört en enda gång att man skulle lagra stora mängder energi i någon sorts batteri?

Storskalig lagring av energi finns ännu inte och effektiviteten i vätgaslagring är inte så kul (30% verkningsgrad). Mycket bättre med hydrolager, men det kräver geografiska förutsättningar som inte finns på så många ställen i vårt land. Att vi ska gräva upp varenda batterimineral från vår halva av universum och göra extrema mängder med extrema batterier är inte ens teoretiskt möjligt.

Hela den här iden om att vi ska lösa planerbar kraft med vindkraft + lagring är intressant som del-lösning, men långt långt borta. Mycket längre bort än kärnkraft som också är långt bort från start till mål. Det skrämmande är att politiker i vissa partier presenterar icke-existerande lösningar, mot bättre vetande, som den "enda vägen".

Nja 30 % verkningsgrad är i underkant. 50 % är ingen omöjlighet och igår hörde jag någon energiprofessor som sa att man kan få ut närmare 60 %.

Om det är NÅGOT man ska ta med sig av Ukrainakriget och energikrisen så är det ju att man måste sprida sina energikällor och inte ha alla ägg i samma korg. Vi MÅSTE ha mycket vindkraft, men inte BARA. Kärnkraft har jag faktiskt varit en förespråkare av före kriget, nu not som much. Det känns fortfarande extremt osannolikt att det skulle bli krig i Sverige, men det är verkligen obehagligt att det inte krävs en stor bomb för att det ska kunna bli härdsmälta nära oss. Det räcker med att de dummar sig.

Är svårt att inte utsätta mig för det, är valaffischer överallt, folk som delar ut valpropaganda för partier man inte vill ska finnas, kom hem idag och hade KD-propaganda på hallmattan.. Jag orkar inte mer.
Blev till och med irriterad på att jag fått mail av MP idag, och det är ändå mitt parti liksom.

Men iaf skönt att ingen på jobbet pratar om valet eller politik, det är befriande.
Det faktum att man inte ens är fredad i sitt eget hem, från utskicken från partierna som tycker att man inte ska existera, det gör mig illamående.

Jag är livrädd att få mina rättigheter som människa ännu mer begränsade, och är fullt redo att flytta utomlands.

Börjar allvarligt fundera på om jag ska förtidsrösta så man inte hamnar i situationen att något skiter sig och det inte går att rösta på söndag. Jisses räcker ju att hästen slänger till med huvudet så är man knockad.

Jag har också helt ändrat mig i frågan och ska försöka förtidsrösta.

Till skillnad från @parellikusken (förstår helt anledningarna och är glad det är så på din arbetsplats så du får lite ro ❤) så verkar jobbiga jag fått hela mitt skiftlag att vilja prata politik de senaste skiftveckorna. Känner att jag gjort vad jag kan för att bidra till öppenhet och minska tröskeln att prata politik, motivera mitt val av att rösta V/vänster och ge tips på fördjupning inom olika områden som rör beslut och utveckling inom svensk politik (alla i mitt skiftlag har flyttat hit pga problem i hemländerna).

Var lättad efter vår sista natt ihop nu och samtalen då och kände lite att nu kan jag personligen inte göra så mycket mer i min verklighet (jag träffar ingen när jag är ledig, då är jag hos hästen 😅). Sedan blev jag kall och insåg det är ett skift kvar på valdagen och jag vill inte råka säga något klantigt då (i alla sammanhang min stora skräck oavsett om det har noll påverkan på andra eller inte och här har flera uttryckligen uttryckt de har ingen aning om vad de ska rösta på) utan gå dit och känna mig trygg i att ha röstat. Kanske kan jag I någon liten mån lyckas förmedla den tryggheten i ett val som jag annars tror är ganska lågt representerat på min arbetsplats och i Skåne i stort.

Tackar er alla i dessa trådarna som varit (inkl el- och bensindebatten som påverkar många av mina kollegor hårt och rakt av gett mycket anti mot MP/den rödgröna sidan pga de otroligt stora effekterna i privatekonomin) ❤ Jag har så svårt att sätta ord på och formulera mig irl annars så jag brukar bara vara tyst eller i alla fall inte ge mig in i faktiskt riktiga diskussioner utan bara må dåligt över argumenten och åsikterna som står oemotsagda/får medhåll för att de som ev tänker annorlunda är tysta istället.

Jag var faktiskt nästan gråtfärdig när jag förtidsröstade igår. Det här valet känns viktigare än på länge! :heart

Jag behövde inte visa leg heller, valkontrollanterna tyckte: "Jaha, här är XX! Samt gav mig en komplimang för mina solrosor som står ute vid vägen :rofl: Är en dotter till byns kändis är en inte anonym :D
Är rädd för att man liksom kommer se tillbaka på den här ovissheten och nervositeten kommande fyra år, och tänka att "vi inte visste hur bra vi hade det".

Haha, själv så var jag som vanligt ganska virrig och gick före i kön när man skulle lämna ifrån sig rösterna. Det är VERKLIGEN inte min stil, så partner mobbar mig för att jag "klippte kön" eftersom att jag skäms över mitt gränslösa beteende. :o

Det faktum att man inte ens är fredad i sitt eget hem, från utskicken från partierna som tycker att man inte ska existera, det gör mig illamående.

Jag är livrädd att få mina rättigheter som människa ännu mer begränsade, och är fullt redo att flytta utomlands.
Nu överväger jag själv inte att flytta, av diverse orsaker, men var skulle man ens bege sig? Det känns som att det drar högerpopulistiska vindar överallt. :(

Nu överväger jag själv inte att flytta, av diverse orsaker, men var skulle man ens bege sig? Det känns som att det drar högerpopulistiska vindar överallt. :(
Sverige är ett av få "hbtq-vänliga" länder i världen som inte ens tillåter privat vård för transpersoner, så jag har flera grannländer att välja på som både låter min partner bli medborgare och mig att få nödvändig vård... I norge får jag tom tilliten att själv bestämma könstillhörighet!

https://www.expressen.se/nyheter/val-2022/arpi-man-vagar-inte-beratta-att-de-rostar-sd/

Om det är något man i dagens Sverige inte är rädd för är att säga är det att man är SD. I en tidigare valtråd frågades det just varför det är viktigt att kunna rösta anonymt. Arpi verkar anse att det är ett demokratiproblem att de stackars männen inte vågar berätta vad de ska rösta på.

Ivar Arpi hävdar samtidigt att:

”det finns ingen grupp som är mer omhuldad, älskad och upplyft än unga kvinnor.”

:yuck:

Sverige är ett av få "hbtq-vänliga" länder i världen som inte ens tillåter privat vård för transpersoner, så jag har flera grannländer att välja på som både låter min partner bli medborgare och mig att få nödvändig vård... I norge får jag tom tilliten att själv bestämma könstillhörighet!
Jo, vet att det är bättre i andra länder än här (men vi tror nog annorlunda), tänkte mer på hur stabilt läget ser ut i dessa länder? Det känns så illavarslande med TERF-Liz som PM, och att det redan gått svallvågor från ett tidigare beslut i UK liksom...

https://www.expressen.se/nyheter/val-2022/arpi-man-vagar-inte-beratta-att-de-rostar-sd/

Om det är något man i dagens Sverige inte är rädd för är att säga är det att man är SD. I en tidigare valtråd frågades det just varför det är viktigt att kunna rösta anonymt. Arpi verkar anse att det är ett demokratiproblem att de stackars männen inte vågar berätta vad de ska rösta på.

Haha, jag såg det på twitter, så tufft läge för stackarna. :cry:

Aaaw, alla dessa stackars främlingsfientliga och osolidariska MÄN som inte vågar berätta för sina fruar att de röstar på ett kvinnofientligt parti! Buhu!

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 312
Senast: pepp
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 610
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
46 47 48
Svar
956
· Visningar
27 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka