Jag är på riktigt nyfiken på hur MP tänker lösa de där 150 TWh havsbaserad vindkraft som Bolund talade om igår i Utfrågningen. Jag trodde jag hört fel, så jag kollade på svtplay och runt 15 min 40 sek in så hittade jag det. Det var alltså inte en felhörning från mig
Jag tror inte att folk förstår hur mkt elproduktion vi snackar om här. Terrawattimmar är alltså
miljarder kilowattimmar. Det låter ju underbart.
Saken är den att det motsvarar vår årliga elproduktion i Sverige. Mina frågor är följande: Vill man på allvar ställa denna längs kusten? Det är inte ett så litet ingrepp i miljön, det känns djärvt tom för att komma från ett miljöparti. Risk för oljeutsläpp från verken, naturupplevelserna att kunna vistas till havs, påverkan på fågellivet, ivägflygande partiklar från rotorbladen... Jag vet tex timmerbilsåkerier som vägrar köra i vindkraftparker vintertid pga de flygande isprojektilerna från bladen. De får en jäkla skjuts kan man säga, man vill inte bli träffad, eller få det i rutan.
Kommer befolkningen att acceptera att kusten belamras med dessa jättepropellrar? Tveksamt. Det känns som en tankevurpa hos språkröret...
Det känns ju även aningen svajigt att ersätta planerbar kraft (kärn) med oplanerbar kraft (vind) men där talar Bolund om lagringsenheter som ska kunna lagra de förnybara källornas kraft tills dess att det slutar tex blåsa och det behövs. Intressant. Det känns som ett Halleluja moment, det håller jag med om att det låter helt förträffligt. Då talar vi om kapacitet att lagra 30% av elproduktionen för att kunna stänga av kärnkraften. Ett riktigt jäkla stort batteri med andra ord. Återigen: Halleluja!!!
Så kommer frågorna. Vad ska detta batteri tillverkas av? Är det miljömässigt framställt? Vilka länders gruvor ska bryta råvaran till detta jättebatteri, Sverige? Eller ska vi ta ett annat land, flytta problemet med gruvdriten dit och isåfall - vems närmiljö offras? Rätt så intressanta frågor för MP att reflektera över tycker jag. Men det vore väl bra om man först och främst uppfinner ett sånt system innan man avvecklar det befintliga som man faktiskt kan styra över?