Valtråden 2022 del 2

Havsbaserad är väl inte alls samma sak som kustnära. Senaste bråket jag hörde om var havbaserad vindkraft som skulle placeras 5 MIL utanför kusten, men där det var många som ägde segelbåt som tyckte att det skulle bli fult och projektet riskerade därmed att inte bli av. Men kärnkraft vill de ha? För det är ju så fint att se på? Alltså inte för att vara sån men Barsebäck är synligt i hela Öresund, och här bor väldigt många människor som tvingas se de här husen varje gång de är vid kusten. Havbaserad vindkraft ska (enligt vad jag fått höra) dessutom ha en mycket stabilare produktion av energi än landbaserad.

När det gäller energilagring så är jag kanske lite färgad av att jag får mer info från energigasproducenter, men möjligheterna att lagra energi i vätgas eller ammoniak är goda, det går rasande fort på den fronten. Både i infrastruktur som byggs och i storskaliga försök och investeringar. Jag har faktiskt inte hört en enda gång att man skulle lagra stora mängder energi i någon sorts batteri?

Jag har svårt att tänka tanken att 150 TWh av vindkraftverk inte syns från kusten. Det är antingen jättestora verk eller jättemånga. Men jag har fel, hoppas jag. Men ok, skippa kusten och betänk resten. Olja i hav är svårkontrollerat, plast i hav ingen hit (vi skulle ju inte använda plastpåsar av den anledningen eller?), fåglar finns även längre ut till havs... Fåglar i skog är tydligen så känsliga att det inte bör bedrivas skogsbruk utan att inventera och riskbedöma på individnivå men fågar till havs störs inte av vindkraft..? Jag fattar inte logiken men förklara gärna. Jag är på riktigt intresserad :)

Kärnkraftbyggnader är inte speciellt mkt värre än andra industribyggnader. Stålverk, Gruvanläggningar, Kraftvärmeverk, höghus överlag... Det mesta som är storkaligt byggt är fult enligt många, men jag tror nånstans att vindkraften stör mkt eftersom den placeras i glesbygd och i "natur" på ett annat vis än resten? Jag får känslan av det när man ser till protesterna. Det är ju dock min egen subjektiva bedömning att de är mer fula och störande än tidigare uppräknade... Det finns nog dom som tycker vindkraftverk är vackra. Sjäv gillar jag gamla tågstationer. Smaken är som baken.

Bra om det går i en rasande hastighet. Som sagt, jag är inte emot lösningar. Jag bara tror inte på saken att nedmontera stabilitet innan man ersatt med likvärdig eller bättre stabilitet. Batterierna är det Bolund själv som talat om, senast i Utfrågningen, men det är ju skitbra om jag hört fel eller fattat fel för jag tror inte på idén.

Batterierna är det Bolund själv som talat om, senast i Utfrågningen, men det är ju skitbra om jag hört fel eller fattat fel för jag tror inte på idén.

Jag är verkligen inte speciellt insatt i de fina detaljerna men vanadinbatterierna ska kunna klara att lagra energi länge. En nackdel är storleken på dem, det krävs mycket volym per enhet energi så det är inget en stoppar in i en bil (iaf inte i dagsläget). De är främst till för att lagra el från vind och sol, just för att kunna reglera bättre.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vanadium_redox_battery

Det som gör mig lite vansinnig på skenheligheten hos MP är att de står där och pratar om de här batterierna men gör sitt bästa för att stoppa även vanadinbrytning i Sverige. Det är en av många anledningar till att jag helst sett att de åker ur riksdagen med buller och bång (men givetvis inte om det gör att de bruna vinner). Jag tål inte skenheliga människor, det är en av få saker som får mig att tända på alla cylindrar.

Ett skäl att se fram emot måndag är att hoppas på att få köra bil utan raseriutbrott igen, vilket nu sammanfaller med plötsligt insmugen SD-radioreklam med Jimmies lismande röst och vidrigt populistisk inställsamhet.

Jag kör inte mycket bil alls, och ändå har jag tre gånger bara sedan i lördags vid ratten skrikit högt och rakt ut HÅLL KÄFTEN HÅLL KÄFTEN HÅLL KÄFTEN och kastat mig på radion för att stänga av efter oönskade snuttar som "Tycker du att elpriserna är för låga?" *klick*/vredesmod "Tycker du att utländska stöldligor..."*klick*/ilskevrål och nu "Tycker du att kriminella utlänningar..." *klick* BARA HÅLL KÄFTEN innan fler av dina enfaldiga "frågor" ramlar ut ur den.

Ett skäl att se fram emot måndag är att hoppas på att få köra bil utan raseriutbrott igen, vilket nu sammanfaller med plötsligt insmugen SD-radioreklam med Jimmies lismande röst och vidrigt populistisk inställsamhet.

Jag kör inte mycket bil alls, och ändå har jag tre gånger bara sedan i lördags vid ratten skrikit högt och rakt ut HÅLL KÄFTEN HÅLL KÄFTEN HÅLL KÄFTEN och kastat mig på radion för att stänga av efter oönskade snuttar som "Tycker du att elpriserna är för låga?" *klick*/vredesmod "Tycker du att utländska stöldligor..."*klick*/ilskevrål och nu "Tycker du att kriminella utlänningar..." *klick* BARA HÅLL KÄFTEN innan fler av dina enfaldiga "frågor" ramlar ut ur den.
P1 is da shit

Har en känsla av att det inte blir bättre om höger/sd-blocket vinner och SD är det största av partierna...

Jo, vet att det är bättre i andra länder än här (men vi tror nog annorlunda), tänkte mer på hur stabilt läget ser ut i dessa länder? Det känns så illavarslande med TERF-Liz som PM, och att det redan gått svallvågor från ett tidigare beslut i UK liksom...
Ja, UK är helt uteslutet 😪

Nu säger Farmanbar att klimatet får stå tillbaka för elproduktionen. Vi ska ha el till varje pris. Alla som kan göra el med fosilbränsle ska producera i vintern. Å så vill Mp sitta i regeringen 🙃

Jag tror du kommer få höra på nyheterna ganska lång tid framöver om hur SD förhandlar med M. Så länge samhällsproblemen kvarstår och växer kommer du nog inte undan SD.

Jag tror du kommer få höra på nyheterna ganska lång tid framöver om hur SD förhandlar med M. Så länge samhällsproblemen kvarstår och växer kommer du nog inte undan SD.

Jag räknar tyvärr inte med att komma undan dem i en mer allmän mening, men jag kan eventuellt slippa att få idiotiska frågor intryckta i mina öron utan förvarning när jag bara försöker fly undan eländet ett tag med att lyssna på lite skvalmusik.

Nu säger Farmanbar att klimatet får stå tillbaka för elproduktionen. Vi ska ha el till varje pris. Alla som kan göra el med fosilbränsle ska producera i vintern. Å så vill Mp sitta i regeringen 🙃
Du har inte funderat på att byta forum till Flash back där ditt Sd vurmande och dina fullständigt faktabefriade och meningslösa inlägg kommer bli omfamnade med glädje istället för att sitta här och kräkas ur dig dumheterna?

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 321
Senast: pepp
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 610
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
46 47 48
Svar
956
· Visningar
27 840
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar