Valtråden 2022 del 2

OM, OM, OM, Brunblåa sörjan vinner, kommer det att bli intressant med budgetförhandlingar. SD har ju lovat extremt stort vad gäller vård, skola, omsorg, poliser, pensioner osv. Som inte på långa vägar kan betalas även om drar ner biståndet och klimat och integrationsinsatserna till noll. Min killgissning? SD kommer lydigt foga sig efter M och kräkas upp deras högerpolitik med skattesänkningar för höginkomsttagare på arbetslösa och sjukskrivnas bekostnad.
Senast idag höll ju SD presskonferens och berättade om alla sina krav de hade för att stötta M, de hade hundra ganska väl definierade krav nu. Som listan C hade efter förra valet, men mycket bättre specifierat. De verkar inte alls vilja släppa igenom M:s politik utan att få något tillbaka. Det är bara V som kör den taktiken. Jag tror det är mer sannolikt att de ställer så höga krav att M inte kommer kunna gå med på det och hela samarbetet fallerar. Jag tror vi kommer få se lika mycket krångel innan vi har en regering den här gången som vid förra valet och det skulle inte förvåna mig om det slutar med S+M.

Tycker såklart att ditt resonerande är vettigt, men med tanke på hur tongångarna var inom partiet efter förra valet, där man ändå verkade "enas" om att det var fel riktning för partiet som man gjorde då, och många lämnade redan då... så är väl de som verkligen vill ha en högerpolitik kvar, snarare än socialliberaler som vill ha mittenpolitik.

Jag tror du har rätt att det kommer vara låst läge...men hoppet är det sista som överger människan 😁

SD är ju mycket tydliga med att (rasistisk) rättspolitik är deras käpphäst. Därför kommer utvisningar och straff, straff, straff gå före allt annat. Med rasistisk rättspolitik menar jag vad följden kommer bli av bl.a. visitationszoner. Givetvis kommer M se det som en lätt eftergift eftersom deras väljare inte bor i tänkta visitationszoner och inte heller behöver bekymra sig över visitationer på oskälig grund.

Moderaterna kommer gladeligen hjälpa till att urholka rättssäkerheten (som Kristersson tydligt visar att han inte förstår innebörden av då han använder begreppet rättssäkerhet när han beskriver rättstrygghet). Allt för att de egna M-väljarna ska få lite mer tyngd i redan tung plånbok.
Ja precis, det känns lite som att Åkesson förbereder sina väljare på att man nog kan vänta sig kompromisser i frågor som inte rör just "säkerhet".

Börjar allvarligt fundera på om jag ska förtidsrösta så man inte hamnar i situationen att något skiter sig och det inte går att rösta på söndag. Jisses räcker ju att hästen slänger till med huvudet så är man knockad.

Jag med. Är skiträdd att få covid, jättemånga som är sjuka just nu 😱

Jag med. Är skiträdd att få covid, jättemånga som är sjuka just nu 😱

Nu har jag haft just covid i närtid så det vore osannolikt att få just det. Men en av anledningarna till att jag förtidsröstar är att då har jag gjort det, och skulle jag ändra mig har jag en chans till. Sparar jag till valdagen har jag inte säkrat upp det alls om det skiter sig... (sen vill jag inte rösta på valdagen helst pga trängseln, men jag Kan om det krävs)

OM, OM, OM, Brunblåa sörjan vinner, kommer det att bli intressant med budgetförhandlingar. SD har ju lovat extremt stort vad gäller vård, skola, omsorg, poliser, pensioner osv. Som inte på långa vägar kan betalas även om drar ner biståndet och klimat och integrationsinsatserna till noll. Min killgissning? SD kommer lydigt foga sig efter M och kräkas upp deras högerpolitik med skattesänkningar för höginkomsttagare på arbetslösa och sjukskrivnas bekostnad.
Vill inte M sänka skatten för låg-och mellaninkomsttagare?

Fast alltså. Dumheter? Jag sitter just nu och lyssnar på den lokala partidebatten och både SD och KD går till val på att vi i Lund inte ska blir som Malmö och Helsingborg. Mer ordningsvakter! Mindre otrygghet!

Så jag googlade senaste trygghetsmätningen, från 2021. Resultatet?

"Lunds samlade trygghetsindex förbättras ytterligare i årets mätning, 1, 38 mot fjolårets 1,56. Det tangerar 2015 års resultat och är därmed den bästa noteringen sedan 2014. Utsattheten för brott har minskat på flera punkter i det samlade resultatet, liksom den konkreta känslan av otrygghet"

Var är otryggheten de pratar om? Varför vill de få folk att tro att människor är otrygga och utsatta för många brott? Är inte det Dumheter i ordets rätta bemärkelse? Inga av de andra partierna försöker skapa samma negativa känsla i samhället. T o m Carl Bildt tycker ju att det har ballat ur ordentligt när man säger att vi har det så dåligt i Sverige.
Nu kom den direkta frågan till SD: De säger att folk har kommit till dem och sagt att de känner sig mer otrygga än genomsnittet. Jo lösningar som inte är baserade på befolkningens upplevelse i stort är ju rimligt?

Det blir intressant att se vad som händer med L kommande år. De har en ny ledare som jag förvisso har positiva förhoppningar om, men de har mkt inre splittringar. Blir intressant att se om han kan ena partiet. Jag tycker att L överlag är ett vettigt parti. Men det är för osäkert kring dem tycker jag, jag glömmer inte heller hoppet till rödgrön sida efter förra valet (detsamma gäller C på den punkten). Jag tror många borgerliga väljare känner så.

Jag röstade på L i ett av de andra valen, till riksdagen är de tyvärr inte ett alternativ i år. Jag vill se mer av hur de utvecklas.

Det var väldigt många både medlemmar och väljare som lämnade partiet efter de aktivt valt den blåbruna sidan, röstetalen halverades nästan ett tag, nu har de samlat på sig väljare som ligger klart längre på den konservativa sidan och klart till höger med rop om högre straff och repression, så att de plötsligt skulle ta en socialliberal vändning är extremt osannolikt inom överskådlig framtid. Det där med "Liberalerna" är inte så beskrivande efter den rejäla omsvängningen, kanske är dags att ändra namn igen.

Jag tycker överlag att L varit ett vettigt parti genom många år, och har varit medlem och väljare i flera år och val. Vettigheten sprang bort bakom ett hörn i mars förra året och nu är det helt otänkbart att rösta på eller vara medlem i. Att man stringent valde bort samarbete med rasister trots en knivig situation efter förra valet hedrade dem stort. Det fanns en oro redan då från många, som tyvärr sedan besannades. Samtidigt kunde inte ett parti på 4% ha de stridigheterna så det var ett slags ödesfråga ändå.

Vi med starka socialliberala värderingar har nu istället hamnat i ett vakuum där inte ett enda parti vill befinna sig. Förmodligen för att vi är för få :(

Det var väldigt många både medlemmar och väljare som lämnade partiet efter de aktivt valt den blåbruna sidan, röstetalen halverades nästan ett tag, nu har de samlat på sig väljare som ligger klart längre på den konservativa sidan och klart till höger med rop om högre straff och repression, så att de plötsligt skulle ta en socialliberal vändning är extremt osannolikt inom överskådlig framtid. Det där med "Liberalerna" är inte så beskrivande efter den rejäla omsvängningen, kanske är dags att ändra namn igen.

Jag tycker överlag att L varit ett vettigt parti genom många år, och har varit medlem och väljare i flera år och flera år. Vettigheten sprang bort bakom ett hörn i mars förra året och nu är det helt otänkbart att rösta på eller vara medlem i. Att man stringent valde bort samarbete med rasister trots en knivig situation efter förra valet hedrade dem stort. Det fanns en oro redan då från många, som tyvärr sedan besannades. Samtidigt kunde inte ett parti på 4% ha de stridigheterna så det var ett slags ödesfråga ändå.

Vi med starka socialliberala värderingar har nu istället hamnat i ett vakuum där inte ett enda parti vill befinna sig. Förmodligen för att vi är för få :(
Marknadsliberalerna kanske vore nåt? Men inte ens det är så förenligt med högre straff etc.

Önskar att partiet fortsatt i led med hur Björklund uttryckte sig efter valet...

Vill L öka väljarbasen får de väl bredda sig från skolfrågorna då, det tror jag är det viktigaste. De har ju snudd på varit ett enfrågeparti i många år nu.

Vill L öka väljarbasen får de väl bredda sig från skolfrågorna då, det tror jag är det viktigaste. De har ju snudd på varit ett enfrågeparti i många år nu.
Det L jag var medlem i var en av de allra starkaste krafterna i massor av kommuner och regioner för funktionshindrades rättigheter och för att utjämna förutsättningar, så att alla skulle få möjlighet att forma sitt liv efter egna tankar. Kriminalpolitiken handlade om att ge förutsättningar för exit från gängen och hitta vägar att minska rekryteringen. Inte om att straffa hårdast och hämnas mest.

Inget av det finns nästan kvar i den politik som drivs på riksplanet efter helomvändningen. På lokala planet gör den det, men det hjälper liksom inte när man tar stöd i det som ligger allra längst ifrån. När medmänniskor inte längre ska betraktas som medmänniskor. När människor inte ska få möjlighet att forma sina liv efter flykt från galenskap annorstädes. När kunskap inte längre ska vara det som är grunden till politiken. När hat, misstro och fientlighet är det som ska drivas.

Det L jag var medlem i var en av de allra starkaste krafterna i massor av kommuner och regioner för funktionshindrades rättigheter och för att utjämna förutsättningar, så att alla skulle få möjlighet att forma sitt liv efter egna tankar. Kriminalpolitiken handlade om att ge förutsättningar för exit från gängen och hitta vägar att minska rekryteringen. Inte om att straffa hårdast och hämnas mest.

Inget av det finns nästan kvar i den politik som drivs på riksplanet efter helomvändningen. På lokala planet gör den det, men det hjälper liksom inte när man tar stöd i det som ligger allra längst ifrån. När medmänniskor inte längre ska betraktas som medmänniskor. När människor inte ska få möjlighet att forma sina liv efter flykt från galenskap annorstädes. När kunskap inte längre ska vara det som är grunden till politiken. När hat, misstro och fientlighet är det som ska drivas.
Funktionsrätt Sverige raknar fortfarande L ganska högt, men... känns inte som att det kommer kunna fortsätta så med politiken som drivs annars. 💔

Jag skulle gärna rösta på Sveriges första valda kvinnliga statsminister, men funderar också på att rösta på Mp eftersom jag är rädd att de åker ur riksdagen...

Menade alltså inte att UK skulle vara ett alternativ för dig, var mer ett uttryck för oro för att sådana som henne skulle råka få inflytande i hittills vettiga länder.
Ja, deras (nu ogiltigförklarade) dom som begränsade vård för transungdomar användes ju som svepskäl för att stoppa vård även här i Sverige. Fruktansvärt, omänskligt, rättsvidrigt och bara början...

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 325
Senast: pepp
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 610
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
46 47 48
Svar
956
· Visningar
27 844
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar