Valtråden 2022 del 2

Ja, deras (nu ogiltigförklarade) dom som begränsade vård för transungdomar användes ju som svepskäl för att stoppa vård även här i Sverige. Fruktansvärt, omänskligt, rättsvidrigt och bara början...
Precis, menade att det redan används här (och väl säkert på fler ställen, vill verkligen inte se en ökad spridning). Det här är fan en av de viktigaste frågorna för mig när det kommer till politik, om inte annat som måttstock på hur det är ställt med mänskliga rättigheter överlag... för det verkar ju börja ungefär här innan andra saker tummas på numera.

Ja precis, det känns lite som att Åkesson förbereder sina väljare på att man nog kan vänta sig kompromisser i frågor som inte rör just "säkerhet".
Ja, de åtta rättspolitiska krav som Åkesson presenterade idag var tydliga och enformiga.

”Ett viktig förslag som SD driver är att anslagen till rättsväsendet ska höjas med minst 20 miljarder till 2026.

”Inga åtgärder (på rättsområdet) ska få stå tillbaka på grund av budgetprioriteringar”, säger SD-ledaren.”

https://www.di.se/nyheter/sd-preciserar-krav-for-ny-regering/

Pensionärer, arbetslösa och sjukskriva ska verkligen inte hoppas på för mycket med tanke på vilka SD då kommer förhandla med.

Tittade lite kort på tv när Magdalena Andersson och Ulf Kristersson fick frågor om lite allt möjligt. Jag orkade bara titta på en fråga + svar, sedan stängde jag av gick runt och svor högt här i lägenheten :angel:

Jag missade lite själva frågan, någon här såg det säkert. Men det var iaf om BUP och lååånga köer dit och vad man ska göra åt det.

Magdalena Andersson gav svar med flera olika åtgärder, vad som skulle kunna bli resultatet av det och hur de olika åtgärderna tillsammans ska förbättra läget. Sakligt, välformulerat och det kändes som om hon verkligen brydde sig och var närvarande.

Ulf Kristersson... Det tog tre sekunder innan han började skylla på Socialdemokraterna, sedan pratade han om att han BRINNER för de här frågorna, ja jösses vad han brinner för det, jättemycket faktiskt! Därför vill han införa vårdgaranti så att man får hjälp inom 30 dagar. Hur man skulle få till det i praktiken nämndes inte ens en gång, men det gör ju inget för han BRINNER ju för det här!

Jag vet ju helt klart vem av de två som jag helst ser som statsminister framöver...

Tittade lite kort på tv när Magdalena Andersson och Ulf Kristersson fick frågor om lite allt möjligt. Jag orkade bara titta på en fråga + svar, sedan stängde jag av gick runt och svor högt här i lägenheten :angel:

Jag missade lite själva frågan, någon här såg det säkert. Men det var iaf om BUP och lååånga köer dit och vad man ska göra åt det.

Magdalena Andersson gav svar med flera olika åtgärder, vad som skulle kunna bli resultatet av det och hur de olika åtgärderna tillsammans ska förbättra läget. Sakligt, välformulerat och det kändes som om hon verkligen brydde sig och var närvarande.

Ulf Kristersson... Det tog tre sekunder innan han började skylla på Socialdemokraterna, sedan pratade han om att han BRINNER för de här frågorna, ja jösses vad han brinner för det, jättemycket faktiskt! Därför vill han införa vårdgaranti så att man får hjälp inom 30 dagar. Hur man skulle få till det i praktiken nämndes inte ens en gång, men det gör ju inget för han BRINNER ju för det här!

Jag vet ju helt klart vem av de två som jag helst ser som statsminister framöver...
De tog upp en del av debatten i ekot vid kl 21, den del där Kristersson började skylla energipriset på sossarna. Han fick rätt rejält på moppo där. Andersson var lysande i den duellen.

Håller fullständigt med dig i analysen av MP.

På ämnet så lyssnade för en tid sedan på en podd som heter Det Nya Norrland och behandlar den industriella revolutionen norröver. Jag är hoppfull över utvecklingen men känner samtidigt en aningen sur smak, eftersom det är riskkapitalism som ligger i grunden för detta. Snarare pengar än miljöintresse driver denna boom och jag ser väldigt få som ifrågasätter detta på en högre nivå än lokalbefolkning som drabbas direkt av exploateringen. Är det verkligen så Halleluja över detta så att ingen tänker kritiskt och steget längre? Jättebra om det går att framställa grönt stål ex vis, men hur ser resten av tillverkningskedjan ut? Är den grön, eller är den rentav lika dålig som nuvarande produktion men man bara flyttar problemet? Finns det försörjning? Finns det en plan för befolkningsökningen på orterna som i dagsläget är knappt dimensionerad för befintlig befolkning vad gäller vård, skola, arbete för medflyttande, barnomsorg, bostäder etc? Finns det underlag för kompetensen som krävs öht dvs vilka människor ska jobba med detta och vart finns dessa idag och vill de bosätta sig i norr/aktuella kommuner eller ska det blir som i Malmfälten - veckopendlare som belastar kommunerna men inte betalar skatt där? Finns energin eller bygger även dessa projekt på visioner om ej befintliga lösningar? Finns konsekvensanalys? Som sagt, jättebra om det blir bra. Men min rädsla är oåterkalleliga ingrepp i natur och miljö för stora projekt som sedan bara visar sig vara en Halleluja-vision som inte höll hela vägen. Det är inte läge för gambling. Var är miljörörelsen i detta?
Jag var på presentation av kommunernas tankar kring detta i våras (var ett seminarium under en konferens i Luleå). Vad jag förstod så har de fullt upp med att planera för befolkningstillväxten och många av de som kommer lär vara från andra länder. Ungefär så långt lyssnade jag innan jag zoonade ut så vet inte om de tog upp övriga aspekter tyvärr. Det kändes inte jätteintressant för mig som skåning 🙈

Tycker såklart att ditt resonerande är vettigt, men med tanke på hur tongångarna var inom partiet efter förra valet, där man ändå verkade "enas" om att det var fel riktning för partiet som man gjorde då, och många lämnade redan då... så är väl de som verkligen vill ha en högerpolitik kvar, snarare än socialliberaler som vill ha mittenpolitik.
Precis, vi socialliberaler har blivit centerpartister istället 🤷‍♀️

Min mor berättade precis att det går att personrösta på en av hennes vänner i valet, lite oklart om det gällde riksdag eller region.

Om det är riksdag så blir det plötsligt lätt för mig, för han sitter i ett av de partier jag funderat på där. Vännen har jag träffat flera gånger och han är otroligt(!) trevlig, beter sig respektfullt mot alla, lyssnar gärna på alla han möter när de pratar och är verkligen engagerad i typ.. allt. Jag visste inte ens att han var politiker, men det förvånar mig verkligen inte, inte heller vilket parti han sitter i.

OM, OM, OM, Brunblåa sörjan vinner, kommer det att bli intressant med budgetförhandlingar. SD har ju lovat extremt stort vad gäller vård, skola, omsorg, poliser, pensioner osv. Som inte på långa vägar kan betalas även om drar ner biståndet och klimat och integrationsinsatserna till noll. Min killgissning? SD kommer lydigt foga sig efter M och kräkas upp deras högerpolitik med skattesänkningar för höginkomsttagare på arbetslösa och sjukskrivnas bekostnad.
SDs "välfärd" är inte heller detsamma som "välfärd" i ordets vanliga betydelse. SD har länge argumenterat för en form av välfärdschauvinism, och i ett sådant samhälle kommer färre människor tillåtas ta del av välfärden. Samtidigt som man pratar om att tillföra mer resurser kan alltså fler nekas vård och hjälp från staten.

Utöver det är SD främst värdekonservativa, alltså till höger om högern, och utgår egentligen från det och inte från den fördelningspolitik som partierna på den vanliga vänster-högerskalan gör. SD vill inte direkt placera sig på den skalan eftersom de vill locka väljare från alla läger, men när de började prata om "socialkonservatism" i början av 10-talet blev det tydligt att de var mer åt det borgerliga hållet. Även om de lägger egna värderingar i begreppet så har den ursprungliga socialkonservatismen heller aldrig förespråkat en välfärdsstat. I grunden finns det alltså troligtvis ingen ideologisk motsättning alls i att de "kompromissar" med M i sådana frågor, de bryr sig inte så mycket om välfärden i den traditionella bemärkelsen och eventuella ökade klyftor kan kanske till och med vara en fördel för dem när det kommer till deras hjärtefrågor.

SD har också i den här valrörelsen tydligt öppnat för samarbete med det borgerliga blocket, ett steg de sannolikt tagit väl medvetna om att de väljare som avskräcks från att rösta på dem i och med det inte heller är den främsta målgruppen för deras politik.

Nu har jag förtidsröstat! Blev MP till riksdagen, vill inte att de åker ur + klimatet är min främsta fråga och där är de odiskutabelt bäst. Ironiskt nog tror jag att MPs klimatpolitik är den enda politik som på längre sikt faktiskt kommer ge färre flyktingar till Sverige...

Nu är inte invandringsfrågan ens på min topp 10, så det var egentligen oviktigt. Men svårt val i år!

Lite intressant läsning om miljöpolitik och vad som är effektivt i verkligheten...

Till skillnad från vad Miljöpartiet och andra partier till vänster hävdar, visar resultaten på förhållandevis små skillnader mellan hur mycket partiernas politik sänker utsläppen. Fördelen ligger dock hos flera borgerliga partier.

https://timbro.se/miljo/effektiv-klimatpolitik-en-granskning-av-partiernas-klimatpolitik-2022/
Timbro är ju en moderat tankesmedja, vette sjutton om jag litar på dem mer än på ledande forskare. :p

Lite intressant läsning om miljöpolitik och vad som är effektivt i verkligheten...

Till skillnad från vad Miljöpartiet och andra partier till vänster hävdar, visar resultaten på förhållandevis små skillnader mellan hur mycket partiernas politik sänker utsläppen. Fördelen ligger dock hos flera borgerliga partier.

https://timbro.se/miljo/effektiv-klimatpolitik-en-granskning-av-partiernas-klimatpolitik-2022/
Jag har alltid varit skeptisk mot Timbro, kanske mer av ideologiska skäl men det är berättigat av andra skäl också: https://www.tv4.se/artikel/1xhcq02PfWfOnKpJtJ5vNb/l-s-metoder-foer-att-ta-emot-hemliga-pengar

Svend Dahl= chefredaktör Timbros Smedjan

Timbro är ju en moderat tankesmedja, vette sjutton om jag litar på dem mer än på ledande forskare. :p

Jag har alltid varit skeptisk mot Timbro, kanske mer av ideologiska skäl men det är berättigat av andra skäl också: https://www.tv4.se/artikel/1xhcq02PfWfOnKpJtJ5vNb/l-s-metoder-foer-att-ta-emot-hemliga-pengar

Svend Dahl= chefredaktör Timbros Smedjan

Det är WSP som gjort detta på uppdrag av Timbro. Men det är klart, Naturvårdsverket och Trafikverket är säkert inte heller tillförlitliga uppdragsgivare...

"WSP är ett av världens ledande teknikkonsultbolag och tar bland annat fram underlag åt myndigheter som Naturvårdsverket och Trafikverket."

Det är WSP som gjort detta på uppdrag av Timbro. Men det är klart, Naturvårdsverket och Trafikverket är säkert inte heller tillförlitliga uppdragsgivare...

"WSP är ett av världens ledande teknikkonsultbolag och tar bland annat fram underlag åt myndigheter som Naturvårdsverket och Trafikverket."

WSP har gjort beräkningarna och Tmbro har sedan gjort tolkningen. Hur val av input till beräkningarna har gjorts har jag inte kollat, men vanligtvis har beställaren något att säga till om i det (och hur siffrorna tagits fram brukar redovisas av varje seriös rapportmakare, jag har bara inte läst rapporten).

Fast en konsult köps in för att göra ett uppdrag. Det diskuteras ju stundtals om forskning att oberoendet kan bli lidande beroende på vem som betalar för den. Här är det ännu tydligare vem som betalar och man har mer att säga till om när man köper ett konsultuppdrag.
Jag har sett rapporter från riktigt seriösa konsultfirmor som är rejält vinklade till beställarens fördel.

Fast en konsult köps in för att göra ett uppdrag. Det diskuteras ju stundtals om forskning att oberoendet kan bli lidande beroende på vem som betalar för den. Här är det ännu tydligare vem som betalar och man har mer att säga till om när man köper ett konsultuppdrag.
Jag har sett rapporter från riktigt seriösa konsultfirmor som är rejält vinklade till beställarens fördel.

Japp. Så är det. Därför är det bra att läsa från flera håll. Även i den här tråden.

Jag tänker att Timbro eller Arena eller vilken politisk tankesmedja som helst inte bedriver forskning.

Frågeställningen som sparkar igång arbetet är inte "Nu ska vi undersöka vilken politisk inriktnings förslag som gynnar klimatet bäst" utan mer av "Hur ska vi hitta en faktabaserad vinkel som framställer högersidans klimatpolitik som den allra mest effektiva?". Sedan sätter man av människor som arbetar med att hitta dessa fakta och se till att de går att använda på rätt sätt.

Det betyder inte att siffrorna som tagits fram inte stämmer, men de är ofta noga utvalda för att stödja den tes man ville ha stöd för och andra siffror som skulle tala emot eller ingjuta tveksamhet väljs gärna bort. Det är likadant på alla tankesmedjor. Så bedriver man inte forskning. Det är emot all typ av etik för en forskare, men så påstår de inte heller att de är forskare. De försöker heller inte luras; utan i dessa kontexter finns oftast ett grundmurat förtroende för att den politik man vill lyfta fram är den som är bäst.

Det gör rapporterna lite mindre intressanta, men inte ointressanta. Bara man tar med sig informationen om hur arbetet görs, så finns det ofta intressanta saker att ta del av - allra helst om man försöker filtrera lite i vinklandet, men det är ganska svårt.

Jag tänker att Timbro eller Arena eller vilken politisk tankesmedja som helst inte bedriver forskning.

Frågeställningen som sparkar igång arbetet är inte "Nu ska vi undersöka vilken politisk inriktnings förslag som gynnar klimatet bäst" utan mer av "Hur ska vi hitta en faktabaserad vinkel som framställer högersidans klimatpolitik som den allra mest effektiva?". Sedan sätter man av människor som arbetar med att hitta dessa fakta och se till att de går att använda på rätt sätt.

Det betyder inte att siffrorna som tagits fram inte stämmer, men de är ofta noga utvalda för att stödja den tes man ville ha stöd för och andra siffror som skulle tala emot eller ingjuta tveksamhet väljs gärna bort. Det är likadant på alla tankesmedjor. Så bedriver man inte forskning. Det är emot all typ av etik för en forskare, men så påstår de inte heller att de är forskare. De försöker heller inte luras; utan i dessa kontexter finns oftast ett grundmurat förtroende för att den politik man vill lyfta fram är den som är bäst.

Det gör rapporterna lite mindre intressanta, men inte ointressanta. Bara man tar med sig informationen om hur arbetet görs, så finns det ofta intressanta saker att ta del av - allra helst om man försöker filtrera lite i vinklandet, men det är ganska svårt.
Klart det inte är forskning utan jag använde forskningen som exempel på ett mer oberoende område där diskussionen förs. Det var alltså för att förtydliga att en konsultrapport aldrig kan ses som oberoende utan att man alltid måste se till beställarens agenda. Trodde den innebörden var uppenbar men text är svårt, mea culpa

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
884
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 325
Senast: pepp
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 610
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
46 47 48
Svar
956
· Visningar
27 844
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar