Valtråden 2022 del 2

Det betyder inte att siffrorna som tagits fram inte stämmer, men de är ofta noga utvalda för att stödja den tes man ville ha stöd för och andra siffror som skulle tala emot eller ingjuta tveksamhet väljs gärna bort. Det är likadant på alla tankesmedjor. Så bedriver man inte forskning. Det är emot all typ av etik för en forskare, men så påstår de inte heller att de är forskare. De försöker heller inte luras; utan i dessa kontexter finns oftast ett grundmurat förtroende för att den politik man vill lyfta fram är den som är bäst.

Det gör rapporterna lite mindre intressanta, men inte ointressanta. Bara man tar med sig informationen om hur arbetet görs, så finns det ofta intressanta saker att ta del av - allra helst om man försöker filtrera lite i vinklandet, men det är ganska svårt.
Den kritik jag läst mot Timbros rapport av just forskare har varit just att de har "cherry-pickat" en hel del data och inte tagit med alla parametrar. Orimligt stor tilltro sätts till framtida teknikutveckling när vi vet att det både blir dyrare och svårare - och kanske omöjligt, om tekniken inte uppfinns i den takt som Timbro anser att den borde uppfinnas - att åtgärda detta problem i framtiden än vad det skulle bli att göra allt vi kan för att åtgärda problemet här och nu.

Dvs det är inte fel på siffrorna som redovisas, men alla siffror redovisas inte. Vilket ungefär är vad både du och @Shaggy redan sagt, så jag vet inte varför jag upprepar det egentligen...

Japp. Så är det. Därför är det bra att läsa från flera håll. Även i den här tråden.

Jag tänker att Timbro eller Arena eller vilken politisk tankesmedja som helst inte bedriver forskning.

Frågeställningen som sparkar igång arbetet är inte "Nu ska vi undersöka vilken politisk inriktnings förslag som gynnar klimatet bäst" utan mer av "Hur ska vi hitta en faktabaserad vinkel som framställer högersidans klimatpolitik som den allra mest effektiva?". Sedan sätter man av människor som arbetar med att hitta dessa fakta och se till att de går att använda på rätt sätt.

Det betyder inte att siffrorna som tagits fram inte stämmer, men de är ofta noga utvalda för att stödja den tes man ville ha stöd för och andra siffror som skulle tala emot eller ingjuta tveksamhet väljs gärna bort. Det är likadant på alla tankesmedjor. Så bedriver man inte forskning. Det är emot all typ av etik för en forskare, men så påstår de inte heller att de är forskare. De försöker heller inte luras; utan i dessa kontexter finns oftast ett grundmurat förtroende för att den politik man vill lyfta fram är den som är bäst.

Det gör rapporterna lite mindre intressanta, men inte ointressanta. Bara man tar med sig informationen om hur arbetet görs, så finns det ofta intressanta saker att ta del av - allra helst om man försöker filtrera lite i vinklandet, men det är ganska svårt.

Ja, jag tycker också att det är bra att det postas åsikter från olika sidor i tråden. Jag reagerade bara på att det argumenterades för att detta skulle vara mindre vinklat, med hänvisning till att ett företag som också utför uppdrag åt myndigheter varit inblandat. Det håller jag inte med om. Men som partsinlaga håller jag med om att rapporten platsar i tråden.

Är det någon som läst och som vet vart Miljöpartiet tog vägen? Jag noterade bara att det endast var 7 partier i den rangordnade listan men har inte hunnit läsa rapporten, så jag undrar varför inte Mp var med?

Är det någon som läst och som vet vart Miljöpartiet tog vägen? Jag noterade bara att det endast var 7 partier i den rangordnade listan men har inte hunnit läsa rapporten, så jag undrar varför inte Mp var med?

"När budgetpropositionen för i år lades fram hösten 2021 ingick både Socialdemokraterna och Miljöpartiet i regeringen. Analysen över utsläppsminskningar per parti är därför beräknad för Socialdemokraterna och Miljöpartiet tillsammans. För alla andra partier redovisas separata resultat."

Nu har jag varit och röstat och noterat att de har valsedlarna bakom en skärm numera, och en valförrättare som kollar att bara en person åt gången är där bak. Vad jag inte förstår är hur det kan ta så lång tid att plocka på sig valsedlar? När den första personen tog över fem minuter på sig tänkte jag det var något speciellt med den, men sedan tog det lika lång tid för nästa. Det tog ju bara 20 sekunder för mig att plocka mina tre valsedlar så vad höll de egentligen på med? Skall det ta lika lång tid på valdagen kommer köerna bli enorma.

Nu har jag varit och röstat och noterat att de har valsedlarna bakom en skärm numera, och en valförrättare som kollar att bara en person åt gången är där bak. Vad jag inte förstår är hur det kan ta så lång tid att plocka på sig valsedlar? När den första personen tog över fem minuter på sig tänkte jag det var något speciellt med den, men sedan tog det lika lång tid för nästa. Det tog ju bara 20 sekunder för mig att plocka mina tre valsedlar så vad höll de egentligen på med? Skall det ta lika lång tid på valdagen kommer köerna bli enorma.
Jag märkte också att det tog en väldig tid för vissa. Det kanske inte förstår att det går bra att plocka på sig flera och bestämma sig bakom skärmen?

Ptja... ser dåligt? Läser dåligt? Vill ta många olika för att inte avslöja sig? När jag var iväg fanns det både personavlsblanketter och utan personval. Kanske letar man nåt sånt?

Jag märkte också att det tog en väldig tid för vissa. Det kanske inte förstår att det går bra att plocka på sig flera och bestämma sig bakom skärmen?

Är det inte lite sent eller rentav lite konstigt att bestämma vilket parti man ska rösta på genom att bedöma utformningen av valsedlarna, bakom valskärm numero ett? Eller beror det mer på ovana med den nya ordningen kanske?

Är det inte lite sent eller rentav lite konstigt att bestämma vilket parti man ska rösta på genom att bedöma utformningen av valsedlarna, bakom valskärm numero ett? Eller beror det mer på ovana med den nya ordningen kanske?
Tror inte det handlar om bedömning av utformningen på valsedlarna:laugh: Jag velade mellan två partier så tog var sin och sen bestämde jag bakom skärmen. Tror inte det är så ovanligt att göra så.

1662636468335.webp

1 dags försenad omsortering i väljarstödet. Det bådar inte alls gott i den tekniska analysen, hade hoppats på en viss höjning i vågens frekvens. Tur att det inte är den här undersökningen som gäller som valresultat.

Jag tyckte det var svårt att hitta rätt valsedlar. Det ihop med nervositeten och sedan stressen över att folk står och väntar på en gjorde att det tog tid för mig..
Samma här. Jag har preciiiis kommit hem från vallokalen. Nu skulle jag plocka på mig dubbla uppsättningar då jag även hjälpte min mor, men det var förvånansvärt rörigt bland valsedlarna och kändes svårt att hitta rätt. Och då är jag ändå sådan som har utmärkt syn och normalt sett läser väldigt(!) snabbt.

Men, nu är det iaf avklarat och såväl jag som min mor har röstat för att i möjligaste mån stoppa rasism osv. Jag förvånade mig själv med att personrösta i alla tre val. Men väl på plats blev det självklart vad jag skulle rösta på.

Nu har jag röstat. Och det är långa köer, verkar som valdeltagandet här iaf kommer bli högt.
Det var lång kö här med. Jag och min mor råkade komma precis mellan två långa köer, så det gick stundtals snabbt för de som röstade i alla fall, men det kändes som om det blir ett stort valdeltagande här. Å andra sidan ligger valdeltagandet konstant på lite över 80% här i kommunen. Jag hoppas att det i år närmar sig 90.

Även jag tyckte det var lite svårt att hitta bland valsedlarna.
Och tycker även det är lite konstigt/skrämmande om man inte bestämt sig för vad man skall rösta på innan man kommer till vallokalen.
Yngsta barnet gjorde i o f s en valkompass precis innan vi åkte, men tror hon bestämde sig då och inte i vallokalen.

Och justja. Det var lite kul. På vägen till lokalen så gick vi förbi några valstugor. Jag fick syn på en politiker som jag pratat med innan och gick fram för att prata lite igen då jag hade funderingar kring några saker hon sagt. Vi pratade så länge och intensivt att min mor blev trött av att stå där :angel: Politikern å andra sidan, hon började prata om att hon ville ha in mig i partiet och sa att jag säkert skulle kunna påverka i mycket positiv riktning för dem och ge de nuvarande politikerna många nya, kloka infallsvinklar i frågor där vi tycker olika.

Eftersom min syn är kass så hade jag lite panik att jag skulle plocka på mig fel valsedlar. Fick böja mig framåt och kontrollera några extra gånger att det var korrekt parti. Ändå kommenterade en av valförättarna att det gick väldigt snabbt för mig att plocka åt mig rätt. Kryssade till riksdagen men inte kommun eller region.

Nu har jag röstat. V i alla tre. Jag har velat lite och funderat på sossarna till riksdagen, men bestämde mig till slut för att jag vill visa vad jag tycker och inte försöka mig på någon slags taktik.
Jag blev lite skakig bakom skärmen. Slogs av högtidligheten och skräcken över hur valresultatet ska bli.

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
887
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 328
Senast: pepp
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 615
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
46 47 48
Svar
956
· Visningar
27 845
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar