Valtråden 2022 del 2

Ja och Sverige hade haft helt andra elpriser om vi haft kvar kärnkraften vilket miljöpartiet har varit del av. Vi har ju inga Putinpriser i norra Sverige till exempel.
Innan har vi bland annat importerat palmolja för att blanda i tanken. I ett läge där människor riskerar att svälta så är det direkt skadligt att blanda vegetabiliska oljor i tanken.
Vi hade också haft andra priser om vi inte exporterat så otroligt mycket som vi nu gör.

Vi hade också haft andra priser om vi inte exporterat så otroligt mycket som vi nu gör.
Men å andra sidan hade människor i andra länder haft ännu högre priser och vi alla tillsammans hade haft ett mycket mindre robust elsystem.

Även om jag också ibland kan tänka att tyskarna kunde få lida ännu mer av sina tokigheter på effektområdet sedan 2011. Sedan tänker jag att solidaritet alltid vinner i längden.

(Under vintertid importerar vi oftast ganska mycket el i de kablar vi nu förfasas över )

Fick ett SMS av moderaterna. När jag grävde i det hela visade det sig att de köpt listor med mitt telefonnummer på.

Nu är jag KRÄNGT
Fick jag tidigare idag. Första tanken var vem tusan Ulf var som jag hade i telefonboken .
Andra tanken var personlig videohälsning till mig:love: och säkert några hundra tusen till:meh:

Ser likadant ut här. Visste inte ens att det fanns regler :p undrar om reglerna också säger något om affischer som sätts upp på tex lyktstolpar? Det borde ju vara samma mått där?
Var någon lyktstolpe som mättes i klippet så gissar på att även dom räknas.

Avskyr dessa affischer. Inga partier som tar hand om sina affischer efter valet utan ligger bara och skräpar efter valet i evigheter :rage:

Var någon lyktstolpe som mättes i klippet så gissar på att även dom räknas.

Avskyr dessa affischer. Inga partier som tar hand om sina affischer efter valet utan ligger bara och skräpar efter valet i evigheter :rage:
Haha, här sätter de på i princip samtliga lyktstoplar som är vid vägen...

Inblandningen i diesel och ökade elpriser gör att bönder får lägga ner.
Jag tycker det argumentet faller helt eftersom MP är så pass små att de omöjligt kunnat driva igenom de beslut som lett till dagens situation ensamma. Dessutom är det lägligt nu att sitta och klandra föregående samt sittande regering för att de inte kan se in i framtiden. Dagens situation beror på ett stort antal faktorer ingen kunnat veta något om då man stängde reaktorerna alla tjatar om nu, som Sjöberga påpekade ovan. Det är kris i hela Europa, eftersom i har en delvis delad ekonomi som nu pressas av krig och att flera länder har problem med energiförsörjningen.
Inblandningen av biobränslen tycker jag är en bra åtgärd för att försöka förlänga vår tid på jorden, och hade vi inte hög inflation och elpriser, kombinerat med att oljemagnater tjänar miljarder på marknadens oro, hade bränslepriset i sig inte nödvändigtvis varit ett så stort problem.

Skulle tro att många snarare taktikröstar MP för att de ska klara spärren, vilket ju gjort att V minskat i flera mätningar nu... Jag röstade också V till riksdag, trots allt.

Jag vill rösta på V, som vanligt, men är såå rädd att Miljöpartiet inte kommer in. De behövs, även om jag inte älskar dem. Nervöst.

Jag velade också på att rösta MP för att de inte ska riskera åka ur och för att jag egentligen gillar idén bakom partiet. Men samtidigt ville jag rösta på ett av de mer klassiska partierna så då blev det V ändå.

Såg att det i eftermiddags var lååång kö till lokalen där man kan förtidsrösta. Senare på kvällen mötte jag en granne, hon hade tänkt förtidsrösta men gav upp pga den långa kön. Hon skulle gå igen imorgon vid en mindre populär tid och berättade att hennes pappa, som normalt sett alltid röstar på valdagen hade bestämt att förtidsrösta nu i år.

Så tja, iaf här känns det som att många förtidsröstar. Kanske fler än vanligt. Det tycker jag är intressant.

Jag tycker det argumentet faller helt eftersom MP är så pass små att de omöjligt kunnat driva igenom de beslut som lett till dagens situation ensamma. Dessutom är det lägligt nu att sitta och klandra föregående samt sittande regering för att de inte kan se in i framtiden. Dagens situation beror på ett stort antal faktorer ingen kunnat veta något om då man stängde reaktorerna alla tjatar om nu, som Sjöberga påpekade ovan. Det är kris i hela Europa, eftersom i har en delvis delad ekonomi som nu pressas av krig och att flera länder har problem med energiförsörjningen.
Inblandningen av biobränslen tycker jag är en bra åtgärd för att försöka förlänga vår tid på jorden, och hade vi inte hög inflation och elpriser, kombinerat med att oljemagnater tjänar miljarder på marknadens oro, hade bränslepriset i sig inte nödvändigtvis varit ett så stort problem.

Det fanns flera expertmyndigheter som varnade exakt för detta. Man valde att göra det ändå.
Övriga norden har inte lika höga drivmedlespriser som vi har. Är oljemagnaterna mindre giriga i de länderna?

Det fanns flera expertmyndigheter som varnade exakt för detta. Man valde att göra det ändå.
Övriga norden har inte lika höga drivmedlespriser som vi har. Är oljemagnaterna mindre giriga i de länderna?

Ingen aning. Men Norge tex har många fler aktörer på marknaden än Sverige (som verkar vara på väg mot monopol eller nåt?)

Detta är naturligtvis inte enda anledningen, men en del i varför det är dyrare här än i tex Norge.

Ja men då vi väljer att ha så stor andel förnybart så kan vi inte heller klippa några kablar. Vi är sen ringhals stängde inte självförsörjande året runt, dygnet runt. Skulle vi klippa kablarna så skulle vi kunna bli utan el under längre tid.

Ingen aning. Men Norge tex har många fler aktörer på marknaden än Sverige (som verkar vara på väg mot monopol eller nåt?)

Detta är naturligtvis inte enda anledningen, men en del i varför det är dyrare här än i tex Norge.

Nej det är att biobränslen är dyrare och vi blandar in mycket mer.

Nej det är att biobränslen är dyrare och vi blandar in mycket mer.
Du har ju svarat dig själv här, och enligt mig är det helt rätt att blanda i biobränslen för att minska klimatavtrycket. Vi skulle behöva göra det och mycket, mycket mer.

Såg att det i eftermiddags var lååång kö till lokalen där man kan förtidsrösta. Senare på kvällen mötte jag en granne, hon hade tänkt förtidsrösta men gav upp pga den långa kön. Hon skulle gå igen imorgon vid en mindre populär tid och berättade att hennes pappa, som normalt sett alltid röstar på valdagen hade bestämt att förtidsrösta nu i år.

Så tja, iaf här känns det som att många förtidsröstar. Kanske fler än vanligt. Det tycker jag är intressant.

Tydligen hade de fått göra om lite i rutinerna i min lokal pga mycket folk och långa köer. Man fick ta lappar först, sedan gå och få ett kuvert, sedan gå och lägga i lapparna. Iatället för att få kuvert direkt då folk började lägga i lapparna där de valde lappar osv så det blev stopp då de ställena var färre än de små båsen där man skulle klistra igen kuverten.

Just när jag var där idag var det mindre folk än tidigare dagarna sa de men en strid ström och lite kö hela tiden. Jag bor i en liten kommun med ett enda ställe att förtidsrösta på inne i byn.

Du har ju svarat dig själv här, och enligt mig är det helt rätt att blanda i biobränslen för att minska klimatavtrycket. Vi skulle behöva göra det och mycket, mycket mer.

Jag delar inte din åsikt. På vilket sätt är det bättre att importerad olja i form av soja, palm (precis förbjudet) eller djurfetter hälls i våra tankar? Blir det verkligen mindre utsläpp av sojaplantagen? Eller är det okej att öka avskogning för plantering av soja för att slippa använda olja?

Jag delar inte din åsikt. På vilket sätt är det bättre att importerad olja i form av soja, palm (precis förbjudet) eller djurfetter hälls i våra tankar? Blir det verkligen mindre utsläpp av sojaplantagen? Eller är det okej att öka avskogning för plantering av soja för att slippa använda olja?
Nu tänker inte jag rösta på MP, men de vill jobba för att öka den inhemska produktionen av biobränsle (bland annat nämns cellulosa) samt minska (till slut minimera) vår totala användning av fossila bränslen, vilket i sin tur leder till minskade eller inga importer av det du nämner ovan. En stor minskning av fossila bränslen bör rimligtvis ge lägre utsläpp.

Nu tänker inte jag rösta på MP, men de vill jobba för att öka den inhemska produktionen av biobränsle (bland annat nämns cellulosa) samt minska (till slut minimera) vår totala användning av fossila bränslen, vilket i sin tur leder till minskade eller inga importer av det du nämner ovan. En stor minskning av fossila bränslen bör rimligtvis ge lägre utsläpp.

Men vi får ju bedöma resultaten av politiken och inte enkom deras visioner. Som det är nu så slår vi rekord i år igen med att elda tjockolja i Karlshamn.

Detta är en sak med MP som jag inte får ihop. De vill minska vad de kallar "skövlingen" i skogen, konfiskera mer mark i form av reservat och samtidigt öka inhemsk produktion av biobränsle bla i form av cellulosa. Hur?

Men vi får ju bedöma resultaten av politiken och inte enkom deras visioner. Som det är nu så slår vi rekord i år igen med att elda tjockolja i Karlshamn.
Man kan utvärdera kompetens utifrån rådande situationer såklart, förutsatt att de som jobbar kvar i partierna är samma personer som jobbat under tiden som utvärderas, men det är ju visioner för framtiden vi röstar på, inte för att straffa för dagens tillstånd eller hur? Dagen är som den är, framtiden går att forma. Det är i alla fall med den tanken jag lägger min röst.

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
887
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 331
Senast: pepp
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 615
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
46 47 48
Svar
956
· Visningar
27 851
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2