Fast som sagt, de flesta lägger väl skulden på både och så att säga.Men man ska veta att lägga skulden där den hör hemma. Och det r inte hos de som drabbas hårdast av inskränkningar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast som sagt, de flesta lägger väl skulden på både och så att säga.Men man ska veta att lägga skulden där den hör hemma. Och det r inte hos de som drabbas hårdast av inskränkningar.
Fast som sagt, de flesta lägger väl skulden på både och så att säga.
Så lösningen är att stoppa huvudet i sanden och köra rakt mot avgrunden? Har inte sett något annat än "det här funkar inte" från dig. Ja, det kanske hade fungerat med andra lösningar om vi tagit fram dem när folk började varna för den analkande katastrofen, men nu har vi inte tid att försöka försvara ekonomin, som ändå bara bygger på ett kortsiktigt och ohållbart tänk att vi kan bygga ett nytt jordklot när det nuvarande har gott sönder.Trams.
Vilka är dina källor till ditt påstående, förutom då tyckande folk? Kan du kanske uttrycka vilka mekanismer vi talar om, utan floskler?
Givetvis läcker ett nytt hygge CO2, men när den nya ungskogen kommer igång, så kommer upptaget av CO2 under en lång rad av år vara mycket högt, och kompensera för den korta tid som "marken varit bar".
Om de träs som fälls används som byggnadsmaterial, så fungerar byggnadsmaterialet som en lagringsplats för CO2.
Gammal skog har mycket låg tillväxttakt, och nylagrar väldigt lite CO2.
Att då bygga hus i trä är ett väldigt bra sätt att lagra CO2.
Jaha, så du gillar inte monokulturer av gran då, som skulle bli resultat av MP:s och V:s skogspolitik?
Kalhyggen är ca 150 år gamla. Äldsta tallen i Sverige ca 10000 år. Jag tror nog de klarar sig ska du seBullshit.
Hur vill du att tallskogar ska finnas, om du inte kan acceptera deras sätt att fungera?
Jag har i tidigare diskussioner med dig länkat till forskning som visar två saker.Trams.
Vilka är dina källor till ditt påstående, förutom då tyckande folk? Kan du kanske uttrycka vilka mekanismer vi talar om, utan floskler?
Givetvis läcker ett nytt hygge CO2, men när den nya ungskogen kommer igång, så kommer upptaget av CO2 under en lång rad av år vara mycket högt, och kompensera för den korta tid som "marken varit bar".
Om de träs som fälls används som byggnadsmaterial, så fungerar byggnadsmaterialet som en lagringsplats för CO2.
Gammal skog har mycket låg tillväxttakt, och nylagrar väldigt lite CO2.
Att då bygga hus i trä är ett väldigt bra sätt att lagra CO2.
Jaha, så du gillar inte monokulturer av gran då, som skulle bli resultat av MP:s och V:s skogspolitik?
Kalhyggen är ca 150 år gamla. Äldsta tallen i Sverige ca 10000 år. Jag tror nog de klarar sig ska du se
Vadå?Så lösningen är att stoppa huvudet i sanden och köra rakt mot avgrunden? Har inte sett något annat än "det här funkar inte" från dig. Ja, det kanske hade fungerat med andra lösningar om vi tagit fram dem när folk började varna för den analkande katastrofen, men nu har vi inte tid att försöka försvara ekonomin, som ändå bara bygger på ett kortsiktigt och ohållbart tänk att vi kan bygga ett nytt jordklot när det nuvarande har gott sönder.
Ehm, helt tvärtom. Men jag är för trött för att orka formulera mig. Nahar har varit bättre på att komma med synpunkter.Vadå?
Det står inget i ditt inlägg som har substans. Försök igen.
Att vägra förstå ekologiska samband är ju precis det som för oss mot avgrunden...
Viss skillnad Jag var tvungen att kolla upp det där. Det bor ca 84 000 pers i min kommun.Vi är typ 2000 personer här, om ens det
Jag tänker inte säga emot det mesta, men ett kalhygge liknar knappast en skogsbrand eller en storm, det är så vitt skilda skeenden och lämnar marken i så annorlunda skick att jämförelsen knappast kan vara värdefull för diskussionen.Men det är ju stolligt att ha så svårt att begripa, som MP och V tycks ha, att alla trädslag inte kan hanteras likadant.
Tall fungerar bäst med kalhyggen, liksom en del andra arter, t.ex. Björk, Asp eller Al som tillhör gruppen pionjärträd. Det man gör när man avverkar helt på en större yta, är att man efterliknar en skogsbrand eller massiv storm.
Pionjärträden vill ha mycket ljus och det finns inte bottenskiktet på en skiktad skog.
Sekundärträd, som t.ex. Gran och många ädellövträd, kommer som en andra eller tredje generation på skuggad mark, och skog som huvudsakligen består av sekundärträd kan hanteras skiktat med kontinuitetsskogsbruk.
Men visst vill vi minska mängden Tall i Sverige radikalt, och ersätta den skogen med granskog och bokskog i södra Sverige, så kan det vara någon vits att "förbjuda kalhyggen".
Tar vi bort huvuddelen av förekomsten av Tall, Björk, Asp m.fl. trädslag genom ovetenskapligt tyckande, så skadar vi ekosystemet enormt, och orsakar en massutrotning av alla andra arter som hör samman med skog som domineras av pionjärträd.
Det här är egentligen en av de saker som gör att MP är ett omöjligt parti för mig. Man gillar inte kalhyggen för de är fula, men har nollkoll på skogens ekologi, har nollkoll på olika arter och är allmänt ovetenskaplig i sitt angreppssätt till miljöproblem.
Det räcker liksom inte för mig att tycka att miljön är viktig, det kan vara bra att vara ordentligt utbildad/påläst också.,
Nu är du ute och cyklar.Kalhyggen är ca 150 år gamla. Äldsta tallen i Sverige ca 10000 år. Jag tror nog de klarar sig ska du se
Men det jag säger är understött av forskare vid till exempel SLU. Martin Jentzen är duktig till exempel. Även EUs rapport om klimatanpassat skogsbruk går rakt emot vad du skriver.
Är det t.o.m. för svårt att förstå skillnaden för en planta att tåla att vara skuggad eller ej?Jag tänker inte säga emot det mesta, men ett kalhygge liknar knappast en skogsbrand eller en storm, det är så vitt skilda skeenden och lämnar marken i så annorlunda skick att jämförelsen knappast kan vara värdefull för diskussionen.
Om det handlar om fem år, så tror jag att ett kollektivt självmord är den enda lösningen.Jag har i tidigare diskussioner med dig länkat till forskning som visar två saker.
1, inget kalhygge hinner ta upp co2 igen så snabbt som krävs för att inte bidra till klimatkrisen (inom 5 år max).
2, äldre skogar lagrar mer co2 än yngre.
För övrigt säger ingen att vi inte ska använda trä till hus. Bara att vi måste omforma skogsbruket.
Och vad i V och MP s politik kommer att ge monokulturer av gran?
Har du någon bra grund för uttalandet, som vilar på vetenskap?Jag tänker inte säga emot det mesta, men ett kalhygge liknar knappast en skogsbrand eller en storm, det är så vitt skilda skeenden och lämnar marken i så annorlunda skick att jämförelsen knappast kan vara värdefull för diskussionen.
Så gör flera av dem jag pratar med. Men vi pratar också om att vi vill ha en så stark socialdemokrati som möjligt. Fast att mp inte hamnar under spärren är ju väldigt viktigt. Även om jag önskar att det inte vore vänsterröster som gick dit. Fast vilka andra röster skulle det vara?Skulle tro att många snarare taktikröstar MP för att de ska klara spärren, vilket ju gjort att V minskat i flera mätningar nu... Jag röstade också V till riksdag, trots allt.
Sossarna borde stödrösta mest! Men håller såklart med om vikten gällande att MP inte hamnar under spärren, och att det även är viktigt för vänsterpartister.Så gör flera av dem jag pratar med. Men vi pratar också om att vi vill ha en så stark socialdemokrati som möjligt. Fast att mp inte hamnar under spärren är ju väldigt viktigt. Även om jag önskar att det inte vore vänsterröster som gick dit. Fast vilka andra röster skulle det vara?
Ändringar i riktlinjerna för skogsbruket, om sådana nu skall göras, kommer såklart gälla staten likväl som enskilda skogsägare. Jag förstår inte motsättningen där.Ja så mkt har jag förstått. De vill inte använda trakthyggesbruk. Men de vill samtidigt öka produktionen? Däri ligger även min fråga... I Sverige har vi inte samma bonitet som i tex Lübeck i Tyskland där man har rönt framgångar med hyggesfri metod. Det går inte att kopiera detta på svenska förhållanden och ffa inte i Norrland där vi har våra största skogar. Det pågår försök i Sverige att hitta lönsamhet och tillväxttryggning med hyggesfria metoder, vilket är bra, men det är fortfarande inte möjligt att både ha kakan och äta den samtidigt. Dvs hålla en hög(re) produktion och inte ta ut samma mängd virke.
Och vad gäller ersättning till markägare för konfiskerade områden @Valerianovna så handlar det inte bara om pengar. För det första - det är svårt att få rätt ersättning ekonomiskt (jag har personlig erfarenhet, det tog nära ett decennium av juristarbete för en privat skogsägare att bestrida det "erbjudande" om ekonomisk ersättning som endast var 40% av marknadsvärdet för den skog man ville konfiskera dvs man måste som ägare vara både påläst om skogens rätta värde för att kunna genomskåda det myndigheterna vill få att låta som ett skäligt erbjudande samt ha ork att driva en rättsprocess i nära nog tio år. Tio år.)
För det andra - alla vill inte ha pengar. De vill ha marken de brukat i och för kommande generationer, där de bor och verkar och ser resultatet av sina förfäders verk när de går ut i sin skog varje gång. De vill inte ha en skogsplätt 40 mil bort som av geografiska skäl blir svår att överskåda, göra återkommande besök i samt småinsatser i en eftermiddag efter jobbet.
Och när det kommer till stora kalhyggen är statliga Sveaskog en hyfsat stor kålsupare. Staten självt. Det är inte de privata skogsägare som man nu tex vill köpa ut för att skapa skyddsområden i fjällnära skog. Det är staten självt som staten ska få pli på genom sina åtstramningar i regelverket. Det borde vara ganska enkelt att efterleva sina egna ideal inom staten, utan att inskränka privata skogsägares möjligheter till deltidsskogsbruk.
Ah, så var det här också. Jag minns inte hur rutinerna såg ut förra valet
Ändringar i riktlinjerna för skogsbruket, om sådana nu skall göras, kommer såklart gälla staten likväl som enskilda skogsägare. Jag förstår inte motsättningen där.
Nej inte det minsta svårt, men för det blir inte påståendet att ett kalhygge liknar en skogsbrand eller storm sant. Liväl består inte en skog enbart av träd, hyggena har allt annan än fördelaktig inverkan på övriga natur.Är det t.o.m. för svårt att förstå skillnaden för en planta att tåla att vara skuggad eller ej?
Det är nämligen den viktigaste faktorn för pionjärträden, att de måste ha fullt ljus för att kunna växa, medan sekundärträden kan växa i skugga.