De vill ändra skogsbruket från kalhyggesprincipen, inte sluta bruka skogen enligt sitt valmanifest. Sen ja, de vill skydda vissa miljöer (framförallt fjällskogen vad jag förstått men såklart finns det annan skog som hyser känsliga arter och miljöer) mot att markägaren skall kompenseras på en nivå så det faktiskt kan räknas som kompensation. Min reflektion på den visionen är att något sådant skulle endast kunna förverkligas om det finns en stark välfärd, annars saknas de pengarna.
Men det är ju stolligt att ha så svårt att begripa, som MP och V tycks ha, att alla trädslag inte kan hanteras likadant.
Tall fungerar bäst med kalhyggen, liksom en del andra arter, t.ex. Björk, Asp eller Al som tillhör gruppen pionjärträd. Det man gör när man avverkar helt på en större yta, är att man efterliknar en skogsbrand eller massiv storm.
Pionjärträden vill ha mycket ljus och det finns inte bottenskiktet på en skiktad skog.
Sekundärträd, som t.ex. Gran och många ädellövträd, kommer som en andra eller tredje generation på skuggad mark, och skog som huvudsakligen består av sekundärträd kan hanteras skiktat med kontinuitetsskogsbruk.
Men visst vill vi minska mängden Tall i Sverige radikalt, och ersätta den skogen med granskog och bokskog i södra Sverige, så kan det vara någon vits att "förbjuda kalhyggen".
Tar vi bort huvuddelen av förekomsten av Tall, Björk, Asp m.fl. trädslag genom ovetenskapligt tyckande, så skadar vi ekosystemet enormt, och orsakar en massutrotning av alla andra arter som hör samman med skog som domineras av pionjärträd.
Det här är egentligen en av de saker som gör att MP är ett omöjligt parti för mig. Man gillar inte kalhyggen för de är fula, men har nollkoll på skogens ekologi, har nollkoll på olika arter och är allmänt ovetenskaplig i sitt angreppssätt till miljöproblem.
Det räcker liksom inte för mig att tycka att miljön är viktig, det kan vara bra att vara ordentligt utbildad/påläst också.,