Jag fick bara de vanliga staplarna hos DN så det måste varit någon annanstans du fick det där eller så har de ändrat
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag fick bara de vanliga staplarna hos DN så det måste varit någon annanstans du fick det där eller så har de ändrat
Intressant hur riksdagspartierna placerats. I förhållande till hur de tidigare placerats.
Tror att många inte har någon större uppfattning om ideologier. Flera av riksdagspartierna är ju själva helt vilsna ideologiska, så känns därför osannolikt att väljarna skulle ha en tydligare ideologisk kompass. Det är sakfrågor, hjärtefrågor, missnöje och/eller den egna plånboken som det landar i. Kortsiktigt.Fast att försöka övertala nån om att rösta på ett specifikt parti istället för ett annat tror jag oftast bara landar i nån sorts protest. Det är nog en bättre strategi att tala om ideologier (och så får man acceptera att vissa helt enkelt har en annan ideologi än en själv). Men människor vill ofta ha enkla snabba lösningar på problem som inte är enkla eller snabba att lösa, det är ju så missnöjespartier blir populära och växer. Det ligger nog tyvärr i vår natur som art. Det söks ju quik-fix överallt oavsett det gäller bantning, att få en häst att gå i korrekt form eller bevisligen i politiken...
Jag tänker att det är ganska korrekt uppskattad förflyttning? L,M har flyttat rejält konservativt mot SD:s håll, KD har också tagit några små kliv, S har gått en bra bit rakt högerut och C har gått ett halvsteg konservativt. V och MP är kvar ungefär på samma platser i egen kvadrant.Intressant hur riksdagspartierna placerats. I förhållande till hur de tidigare placerats.
Ungefär såhär presenterades GAL-TAN för några år sedan. Detta är från SVT, januari 2019.
Vad GAL-TAN visar kan alltid diskuteras, men nog är förskjutningen tydlig på flera sätt och inte bara i en graf.
Jag har inte alltid personröstat. Så det tycker jag inte man behöver om man inte vill. Det har dessutom oftast väldigt liten påverkan.Jag känner mig nu, efter mycket funderande och research, nöjd med vilka partier jag ska rösta på i respektive val. Det här med personröstning gör mig dock helt yr i bollen... har försökt läsa på partiernas hemsidor om vilka kandidater de har i de olika valen, men det är ju hur snurrigt som helst. Jag vet att man inte måste personrösta, men är det något man bör sätta sig in i? Förra gången det var val var jag blott 20 år och ännu relativt dum i huvudet, så jag gick mest på feeling då
Jag är ingen akademiker, jag är en vanlig arbetare. Jag är inte politiskt skolad på något sätt, säger Daniel Cedergren.
Det var dåliga skämt, dålig humor. Jag är spårsvetsare i grunden och har jobbat som flyttkarl hela mitt liv. Jag är inte van att springa runt i kontorslandskap och bete mig. Jag är kantig och grovhuggen. Men det är definitivt inte mina åsikter! Det var bara dålig humor och dålig tajming.
Tycker det är lite tråkigt att det bara blir mer och mer extremer, iaf om man ska tro att diagrammen visar korrekt position.Jag tänker att det är ganska korrekt uppskattad förflyttning? L,M har flyttat rejält konservativt mot SD:s håll, KD har också tagit några små kliv, S har gått en bra bit rakt högerut och C har gått ett halvsteg konservativt. V och MP är kvar ungefär på samma platser i egen kvadrant.
Tyvärr står jag helt ensam kvar utan parti att rösta på, men det finns definitivt de som är närmare än andra.
Jag vet inte om min argumentation gått fram då helt och hållet.
Jag argumenterar för att vindkraft inte är en komplett lösning, oavsett hur stora investeringar vi gör. Det hjälper inte att Per Bolund vill skapa en maximal effekt på 150TWh genom att sätta snurror längs stora delar av kusten, det löser ändå inte problemet. Det är mot bättre vetande att påstå att det är en komplett lösning.
Det är en katastrof (inte minst för klimatet som nyss var viktigt för fler) att flera europeiska länder inklusive Sverige valt bort planerbar fossilfri produktion till förmån för satsningar på icke planerbar produktion. Nu startar olje-, gas- och kolkraftverk varje dag i panik med extrema utsläpp som följd.
För mig är kärnkraften viktig här och nu med den produktion som ger oss 30% av energin varevigaste dag i denna kris, den är viktig på kort sikt framöver att den hålls rullande på så hög nivå som möjligt med de effektförstärkningar som går att göra som förhoppningsvis ska tillståndsprövas kvickt, det är viktigt att vi planerar för nya reaktorer som kan vara igång om 10-15 år och det är viktigt att vi är med och tar fram nya typer av reaktorer som kan ta hand om gammalt kärnbränsle och börja försörja oss om 30-50 år. Och i den planen ingår att fixa både närproducerat uran och omhändertagande av kärnbränsle, som förhoppningsvis kan vara mycket mindre problematiskt efter produktion i nästa generations reaktorer. Det finns väldigt många svåra frågor att lösa för att minimera problemen som det skapar, men det blir en "komplett" lösning - inte bara en dröm.
Så kärnkraften skulle kunna vara en komplett lösning, men hela iden med att kasta alla ägg i samma golv riskerar att skapa enorma kriser när inte saker faller på plats i tid. Styrkan är själva mixen, där den stora majoriteten av produktionen måste vara planerbar. Då kan både vindkraft och solkraft vara bra komplement, kanske även ihop med energilager som gör en liten del av den produktionen tillgänglig som planerbar på korta tider.
(Jag argumenterar alltså INTE för att helt nya reaktorer är en snabb lösning utan problem, men däremot en helt nödvändig del av lösningen)
borde gå att googla det var rejält hallå om det i dagstidningarna när det begav sig
Vindkraft är såpass destruktiv för miljön, inklusive biologisk mångfald, att sådan inte borde få byggas överhuvudtaget.
Det är inte utsikten som är störande, det är att förstöra naturen, öka på klimatförändringarna (genom att man höjer temperaturen nära markytan), att kompositplasten inte kan återvinnas, att våtmarker dikas ut storskalgt, och att de aldrig blir CO2 neutrala som är problemet.
Om någon forskare skulle göra en analys av miljö- och klimateffekterna och jämföra "watt för watt" mellan nybyggnad av vattenkraft i mindre vattendrag (med fiskpassager och mindre grad av dämning) och vindkraft, så misstänker jag att vattenkraften skulle anses ha betydligt mindre påverkan än vindkraften.
Hur ska vi få igång uranbrytningen? Och varför har man inte redan förberett genom att ändra minerallagen så att utländska företag inte kan komma hit till min mark och få ensamrätt på att bryta det de hittar, och själv får jag typ 1 promille och förstörd mark om de "bara" provborrar.
Fast jag har svarat på de frågorna också. Nu har jag möjligtvis större kunskap än de flesta i ämnet och arbetar även delvis med frågan - vilket kanske biaserar mina resonemang en del. Men vågen och insikten om kärnkraftens varande och blivande nödvändighet har funnits med mig och många sedan 25 år(?) tillbaka, så det är inte nån våg i den bemärkelsen.Ok, förstår jag dig rätt att det enda du vill säga är att vindkraft inte ensamt kan tillgodose vårt elbehov? I så fall är meddelandet mottaget, men personligen går jag inte igång jättemycket på det eftersom väldigt få av dem jag pratar med har inställningen att vindkraft ensamt kan lösa hela elkrisen. Jag är inte ens säker att Per Bolund är så övertygad om att vindkraft ensamt ska lösa elkrisen som du anser att han är.
Och du får naturligtvis skriva vad du vill, men det jag efterfrågar av elproduktionsdiskussionen i stort, och i synnerhet den om kärnkraft eftersom det är så många som vill ha det, är att diskutera hur det skulle kunna lösas på bästa, snabbaste och säkraste sättet med tanke på de utmaningar som trots allt finns.
Jag känner bara att det är en våg av "VINDKRAFT FUNKAR EJ VI MÅSTE HA KÄRNKRAFT" och jag känner lite...jaha, jag hör ditt budskap. Men sen då?
Om "rätt" politiker vinner valet och beslutar den 12:e september att det blir tillåtet att bygga nya kärnkraftverk var man vill, vad händer sen? Hur ska processen skyndas på, eller kommer folk att protestera mindre mot kärnkraftverk i sin närhet än mot vindkraftverk? Hur ska man lösa avfallshanteringen när den planerade anläggningen visat sig inte rymma mer än för befintliga kärnkraftverk? Hur ska vi få igång uranbrytningen? Och varför har man inte redan förberett genom att ändra minerallagen så att utländska företag inte kan komma hit till min mark och få ensamrätt på att bryta det de hittar, och själv får jag typ 1 promille och förstörd mark om de "bara" provborrar. Hur ska vi säkerställa att det blir en säkrare hantering kring dessa gruvor än tidigare exempel där soptippar brinner och marker lämnas fulla av gifter när företagens verksamhet upphört? Och ska man satsa på befintlig teknik med traditionella verk, som kan börja projekteras snabbt, eller SMR som verkar hoppfullt i framtiden men som vi faktiskt inte vet när de produceras i större skala?
Så många saker som skulle kunna diskuteras och allt (nästan) jag hör från kärnkraftsivrare är "VI SKA INTE TRO PÅ VINDKRAFTEN!".
Detta var inte baserar på eller riktat till just dig, men du svarade på mitt ursprungliga inlägg och även dina svar är just det jag är lite less på. Jag fattar att du och fler tycker att andra har för stor tilltro till vindkraft, men istället för att bara prata ner andra alternativ (hey, JAG är inte Per Bolund, JAG tror att även många vindkraftsivrare har lite väl optimistiskt förhoppningar)...kan vi/ni inte också prata lite mer om hur vägen till ny kärnkraft faktiskt ser ut, för att det ska bli så bra som möjligt.
Det är trots allt inte bara en knapptryckning, vilket det många gånger låter som.
Jag håller med dig om att det är en rätt så korrekt bild av förflyttningar som skett. Ville dock ändå lägga en brasklapp, då alla skattningar har sina svagheter.Jag tänker att det är ganska korrekt uppskattad förflyttning? L,M har flyttat rejält konservativt mot SD:s håll, KD har också tagit några små kliv, S har gått en bra bit rakt högerut och C har gått ett halvsteg konservativt. V och MP är kvar ungefär på samma platser i egen kvadrant.
Tyvärr står jag helt ensam kvar utan parti att rösta på, men det finns definitivt de som är närmare än andra.
Jag personröstar sällan, gjort det någon gång bara. Känner inte att jag har tillräckligt bra koll för att göra det. Litar på partiet.Jag känner mig nu, efter mycket funderande och research, nöjd med vilka partier jag ska rösta på i respektive val. Det här med personröstning gör mig dock helt yr i bollen... har försökt läsa på partiernas hemsidor om vilka kandidater de har i de olika valen, men det är ju hur snurrigt som helst. Jag vet att man inte måste personrösta, men är det något man bör sätta sig in i? Förra gången det var val var jag blott 20 år och ännu relativt dum i huvudet, så jag gick mest på feeling då
Jag har bara personröstat en gång, och då på en kommunpolitiker. Likadant blir det troligtvis i år. Första gången jag röstade så personröstade jag inte. Enda anledningen till att jag personröstar på kommunnivå är för att jag här går runt och pratar med politikerna och får en känsla av att vissa är riktigt bra. Jag skulle inte personrösta om det inte var någon som verkligen stack ut för mig i ett parti.Jag känner mig nu, efter mycket funderande och research, nöjd med vilka partier jag ska rösta på i respektive val. Det här med personröstning gör mig dock helt yr i bollen... har försökt läsa på partiernas hemsidor om vilka kandidater de har i de olika valen, men det är ju hur snurrigt som helst. Jag vet att man inte måste personrösta, men är det något man bör sätta sig in i? Förra gången det var val var jag blott 20 år och ännu relativt dum i huvudet, så jag gick mest på feeling då
I en fb-grupp sitter nu den politikern och säger bland annat:https://expo.se/2022/09/lokal-sd-topp-skickade-bilder-om-att-hanga-svarta
https://www.expressen.se/nyheter/sd-politiker-skickade-bild-om-att-hanga-svarta-/
Tyvärr låst artikel men det här citatet är helt bisarrt.
Om man är en kommunpolitiker på hög nivå, så är väl det minsta man ska kunna kräva är att personen är 'politiskt skolad' och inte skyller sin grova rasism på att han inte är akademiker utan arbetare. Jag blir matt.
Jag personröstar sällan, gjort det någon gång bara. Känner inte att jag har tillräckligt bra koll för att göra det. Litar på partiet.