Valtråden 2022 del 2

Han ville subventionera det statligt så att de med lägre inkomst skulle kunna leasa elbilar förmånligt, om jag minns rätt.

Tack! Ja, det är nog enda sättet. Som man gör nu, dels höjer bränslepriserna (nu menar jag inte Rysslandshöjningarna, utan skatter och reduktionsplikten) för att folk ska åka mindre och dels gör att andrahandspriserna på fossildrivna bilar riskerar sjunka drastiskt, så ser man ju till att vi inte får några som helst pengar över till att köpa.

Igår gjorde jag valkompassen från SVT och resultatet blev ganska precis vad jag hade tänkt; S i riksdag, V i kommun, V i region med bubblaren Fi på samma procent. Bläddrade igenom vallistorna lite igår kväll för att se vem jag ska personrösta på. Riksdagen är jag ganska säker på, nu måste jag bara välja resten!

Nu har jag inget ”eget förslag” men kraftproduktion är både komplext och enkelt på fundamentala vis.

Så jag påstod bara att enbart en stor satsning på vindkraft som två partier anför mot bättre vetande inte är en lösning på effektproblemet som måste lösas. Det spelar inte någon roll hur många TWh man säger att det ska bli. Det räcker inte att lösa problemet när effekttoppar sammanfaller med hård vind, då finns bara bortkoppling kvar som alternativ när det inte blåser. Det är ett fundamentalt förhållande som inte ens har en lösning i teorin.

Därför behövs en mix av produktionsslag med stor andel planerbar kraft, en såndär sak som man trycker på ON och sen producerar den exakt den kraft man bestämmer under många månader tills det är dags för översyn, och under tiden kanske vi hittar allt bättre sätt att lagra energi så att även vindkraft kan ge några procent planerbar energi i reserv.

Just i dag finns ett par olika typer av sådana kraftverk, som drivs på uran, olja, kol, avfall, biobränslen eller gas. Det är bara en av dessa som inte också ger upphov till stora koldioxidutsläpp.

Sedan är vi extremt lyckligt lottade som har en extra variant av kraftverk som är ganska planerbar med hjälp av stora hydrolager (dammar och uppdämda sjöar), men också påverkar naturen ganska mycket, så att bygga ut den mycket mer är inte lätt. Men ger mycket kraft som går att reglera en hel del, även om det inte är samma enkla ON/OFF som de andra.

Lösningen ligger i att använda alla dessa produktionsslag om vi ska nå fossilfri energiproduktion inom en någorlunda horisont. Ihop med energibesparingar, både borttaget slöseri och smarta system som kan anpassa energiuttaget till tillgången.

Lösningen är definitivt inte att välja att strunta i fundamenta.

Det du förespråkat väldigt mycket i denna tråd är kärnkraft, så det var främst det jag avsåg. Det låter på dig som att det vara är att trycka på en knapp, men det är ju långt ifrån det.

Du argumententerar väldigt mycket om varför andras förslag inte är en snabb och komplett lösning, men det är ju inte kärnkraften heller. Det kan vara det minst dåliga alternativet vi har på medellång sikt (kan starta om 10+ år och sedan leva resten av seklet) men det är ju verkligen inte snabbt och enkelt, men det verkar du inte lika villig att resonera om som alla svårigheter med vindkraft. Inget av dem är ju perfekt.

(Sen håller jag inte riktigt med om att bränning av biobränslen och kol/gas/olja kan klumpas ihop. Men hoppar den diskussionen för nu, det var främst kärnkraften jag var intresserad av.)

Tack! Ja, det är nog enda sättet. Som man gör nu, dels höjer bränslepriserna (nu menar jag inte Rysslandshöjningarna, utan skatter och reduktionsplikten) för att folk ska åka mindre och dels gör att andrahandspriserna på fossildrivna bilar riskerar sjunka drastiskt, så ser man ju till att vi inte får några som helst pengar över till att köpa.
Ja jag kan säga att jag skulle nappa på det.

Det du förespråkat väldigt mycket i denna tråd är kärnkraft, så det var främst det jag avsåg. Det låter på dig som att det vara är att trycka på en knapp, men det är ju långt ifrån det.

Du argumententerar väldigt mycket om varför andras förslag inte är en snabb och komplett lösning, men det är ju inte kärnkraften heller. Det kan vara det minst dåliga alternativet vi har på medellång sikt (kan starta om 10+ år och sedan leva resten av seklet) men det är ju verkligen inte snabbt och enkelt, men det verkar du inte lika villig att resonera om som alla svårigheter med vindkraft. Inget av dem är ju perfekt.

(Sen håller jag inte riktigt med om att bränning av biobränslen och kol/gas/olja kan klumpas ihop. Men hoppar den diskussionen för nu, det var främst kärnkraften jag var intresserad av.)

Jag vet inte om min argumentation gått fram då helt och hållet.

Jag argumenterar för att vindkraft inte är en komplett lösning, oavsett hur stora investeringar vi gör. Det hjälper inte att Per Bolund vill skapa en maximal effekt på 150TWh genom att sätta snurror längs stora delar av kusten, det löser ändå inte problemet. Det är mot bättre vetande att påstå att det är en komplett lösning.

Det är en katastrof (inte minst för klimatet som nyss var viktigt för fler) att flera europeiska länder inklusive Sverige valt bort planerbar fossilfri produktion till förmån för satsningar på icke planerbar produktion. Nu startar olje-, gas- och kolkraftverk varje dag i panik med extrema utsläpp som följd.

För mig är kärnkraften viktig här och nu med den produktion som ger oss 30% av energin varevigaste dag i denna kris, den är viktig på kort sikt framöver att den hålls rullande på så hög nivå som möjligt med de effektförstärkningar som går att göra som förhoppningsvis ska tillståndsprövas kvickt, det är viktigt att vi planerar för nya reaktorer som kan vara igång om 10-15 år och det är viktigt att vi är med och tar fram nya typer av reaktorer som kan ta hand om gammalt kärnbränsle och börja försörja oss om 30-50 år. Och i den planen ingår att fixa både närproducerat uran och omhändertagande av kärnbränsle, som förhoppningsvis kan vara mycket mindre problematiskt efter produktion i nästa generations reaktorer. Det finns väldigt många svåra frågor att lösa för att minimera problemen som det skapar, men det blir en "komplett" lösning - inte bara en dröm.

Så kärnkraften skulle kunna vara en komplett lösning, men hela iden med att kasta alla ägg i samma golv riskerar att skapa enorma kriser när inte saker faller på plats i tid. Styrkan är själva mixen, där den stora majoriteten av produktionen måste vara planerbar. Då kan både vindkraft och solkraft vara bra komplement, kanske även ihop med energilager som gör en liten del av den produktionen tillgänglig som planerbar på korta tider.

(Jag argumenterar alltså INTE för att helt nya reaktorer är en snabb lösning utan problem, men däremot en helt nödvändig del av lösningen)

Senast ändrad:
Intressant hur olika de kan vara, de familjemedlemmar (och även vänner!) jag har kontakt med har jag god koll vad det ungefär röstar på. Vi har ständiga debatter om allehanda ämnen när vi ses, eller i vår gruppchatt. Dock har alla samma samma människosyn och ingen skulle rösta på SD eller något stödparti. Jag har ju dock lämnat relationer bakom mig för jag inte tycker deras syn på andra människor är förenlig med min. Speciellt när de inte är släktingar. Tycker politik och ideologi är en väldigt stor del av alla mina relationer, hur ska man annars kunna prata om världen och babbla i timmar tillsammans 😅 Skulle någon va emot mina rättigheter till min kropp eller vem jag älskar känns de som svårt och ha någon meningsfull relation. Sen har jag fullförståelse att det inte alltid är möjligt att välja sina nära, tyvärr…

Ja, alltså man märker ju ganska tydligt hur ens närmare umgängeskrets ställer sig i de olika blocken. Men vilka partier de röstar på vet jag inte om det inte kommer upp specifikt. Jag har nog bara två vänner som jag vet exakt vad de röstar på, men ganska många där jag bara vet vilken blocksida de tillhör. Det räcker för mig. Jag tycker dessutom att det är väldigt givande att utbyta tankar och erfarenheter med alla olika politiska ställningstaganden, det blir sällan speciellt utvecklande att bara diskutera med de som har samma åsikt som en själv. Jag utesluter inga vänner heller beroende på vad de röstar, om man växer ifrån varandra åsiktsmässigt så brukar det ju lösa sig självt på vägen att umgänget rinner ut i sanden...

Vad gäller min familj så tror jag främst att det handlar om att mina föräldrar inte velat påverka oss barn i nån riktning. Självklart är ju värderingar och sådant inget man håller inne med, men att just hänvisa det till specifika partier har inte hänt i min uppväxt.

Svarade han på hur de med lägre inkomst ska ha råd att köpa elbil då? För den frågan har dom, vad jag hört, aldrig direkt svarat på. Utöver att de tror att priserna ska sjunka och att begagnade ska bli billigare. Vilket ju inte hänt hittills.
I så fall ska jag kolla.

Det gäller fö inte bara de med lägre inkomst. Jag har en inkomst strax över medel och inte har jag utrymme (eller faktiskt lust) att lägga alla mina besparingar på något så värdesjunkande som en bil. Jag är av den gamla omoderna skolan att man sparar först och köper sedan (har bara lån på studier och bostad), så jag köper inte saker på avbetalning eller leasingavtal. Det blir en ganska kännbar klumpsumma att dra iväg med för att köpa en elbil, dessutom behöver jag en bil som kan dra minst 2 ton och inte bara nån liten pendlarbil.

Fast fossilbilarna kommer inte sjunka i pris, de har redan ökat och kommer fortsätta ligga högt under många år framöver. De kommer bli eftertraktade för export till andra delar av Europa där de inte har råd med elbilar och där bensinen fortfarande är relativt billig.

Intressant hur olika de kan vara, de familjemedlemmar (och även vänner!) jag har kontakt med har jag god koll vad det ungefär röstar på. Vi har ständiga debatter om allehanda ämnen när vi ses, eller i vår gruppchatt. Dock har alla samma samma människosyn och ingen skulle rösta på SD eller något stödparti. Jag har ju dock lämnat relationer bakom mig för jag inte tycker deras syn på andra människor är förenlig med min. Speciellt när de inte är släktingar. Tycker politik och ideologi är en väldigt stor del av alla mina relationer, hur ska man annars kunna prata om världen och babbla i timmar tillsammans 😅 Skulle någon va emot mina rättigheter till min kropp eller vem jag älskar känns de som svårt och ha någon meningsfull relation. Sen har jag fullförståelse att det inte alltid är möjligt att välja sina nära, tyvärr…
Samma här, jag vet vad alla mina vänner och min familj röstar på eftersom vi pratar om det jämt 😅.

Har gjort några fler valkompasser, läst hur de olika partierna svarar på de olika frågorna och känner mig mer och mer förvirrad när det gäller just riksdagsvalet... Ska idag ta mig till valstugor för att fråga lite saker som min mor vill ha svar på (hon kan inte ta sig dit själv) och ska nog passa på att fråga lite för egen räkning där när det gäller just riksdagsvalet. Förhoppningsvis har kommunpolitikerna koll på vad deras partier vill i riksdagen :p

Jag har också någon släkting här och var som röstar SD (samma personer hejade också på Trump). Rasismen i deras uttalanden så fort man pratar något om politik är tydlig.
Går tillbaka till den här kommentaren, för minns ett samtal jag ganska nyss hade med en släktning om valet. Denne hade fått SD högt placerat på valbarometrar och verkade inte helt bekväm med det (kanske lite extra när hen pratade med mig som släktingen vet är extremt anti-SD). Personen identifierar sig inte som rasist, men i svåra tider så blir det minst sagt tydligt att det är lätt att bli främlingsfientlig. Jag spann vidare om hur uppriktigt rädd jag var inför valet, försökte övertala att iaf rösta på C (men som många andra har personen ett horn i sidan till Annie Lööf). Sen kom det, de höga matpriserna nu beror tydligen på invandringsströmmen 2015, och kanske beror de höga elpriserna på det också....

Går tillbaka till den här kommentaren, för minns ett samtal jag ganska nyss hade med en släktning om valet. Denne hade fått SD högt placerat på valbarometrar och verkade inte helt bekväm med det (kanske lite extra när hen pratade med mig som släktingen vet är extremt anti-SD). Personen identifierar sig inte som rasist, men i svåra tider så blir det minst sagt tydligt att det är lätt att bli främlingsfientlig. Jag spann vidare om hur uppriktigt rädd jag var inför valet, försökte övertala att iaf rösta på C (men som många andra har personen ett horn i sidan till Annie Lööf). Sen kom det, de höga matpriserna nu beror tydligen på invandringsströmmen 2015, och kanske beror de höga elpriserna på det också....
Men HUR är logiken bakom det?

Upptäcker genast en stor brist i aftonbladets valkompass.

På ett parti håller jag med om flera frågor, men där vi inte svarat precis lika så svarar vi istället rakt emot varandra. Det partiet ses dock som det mest passande för mig.

På det parti som blir "tredje bäst" för mig så tycker vi precis lika på något färre frågor, men på resterande frågor tycker vi mer lika (där kan det vara att jag lutar åt att hålla med och de tycker att det är skitbra i en fråga där första partiet tycker att det är ett uselt förslag).

När man då läser de faktiska svaren på frågorna så framstår tredje partiet som det som passar mig absolut bäst. Trots att vi "bara" tycker lika till 69%.

Fast att försöka övertala nån om att rösta på ett specifikt parti istället för ett annat tror jag oftast bara landar i nån sorts protest. Det är nog en bättre strategi att tala om ideologier (och så får man acceptera att vissa helt enkelt har en annan ideologi än en själv). Men människor vill ofta ha enkla snabba lösningar på problem som inte är enkla eller snabba att lösa, det är ju så missnöjespartier blir populära och växer. Det ligger nog tyvärr i vår natur som art. Det söks ju quik-fix överallt oavsett det gäller bantning, att få en häst att gå i korrekt form eller bevisligen i politiken...

Svarar mig själv för att spinna vidare. Har försökt få flera släktingar som är åt höger att rösta på C, men inser nu i efterhand att jag gjort helt fel och att jag borde gått ut hårt och satsat på S för de flesta gillar MA och om man hade kunnat peka på saker S svängt åt höger gällande... så hade det nog varit mer lyckat.

Fast att försöka övertala nån om att rösta på ett specifikt parti istället för ett annat tror jag oftast hamnar i nån sorts protest. Det är nog en bättre strategi att tala om ideologier. Men människor vill ofta ha enkla snabba lösningar på problem som inte är enkla eller snabba att lösa, det är ju så missnöjespartier blir populära och växer. Det ligger nog tyvärr i vår natur som art. Det söks ju quik-fix överallt oavsett det gäller bantning, att få en häst att gå i korrekt form eller bevisligen i politiken...
Haha, just den personen jag nämnde där har liksom inte en jättestark politisk identitet. Så just det hade kanske inte varit lika dödsdömt, om det inte vore för avskyn mot Lööf. :D

Jag fick också SD på tredje plats i någon av kompasserna. Trots att jag kan garantera att inget av mina svar var det minsta främlingsfientligt, utan tvärtom. Som diskuterats tidigare; ideologi får inte riktigt något större utrymme i den typen sakfrågor.

Någon av valkompasserna presenterade en GAL-TAN graf och den tyckte jag var lite mer talande än procenttalen så nåt lyckades den ändå fånga. Och då förstod man inte procentrankingen alls för den delen......

Jag fick också SD på tredje plats i någon av kompasserna. Trots att jag kan garantera att inget av mina svar var det minsta främlingsfientligt, utan tvärtom. Som diskuterats tidigare; ideologi får inte riktigt något större utrymme i den typen sakfrågor.
Kanske för att SD är som S, fast invandringskritiskt...

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
881
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
5 267
Senast: Flixon
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 610
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
46 47 48
Svar
946
· Visningar
27 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka