Valtråden 2022 del 2

Varför tror du att det är upp till MP att lösa 150 TWh havsbaserad vindkraft? Han pratar om att sätta ett produktionsmål på 150 TWh för havsbaserad vindkraft. Sedan blir det upp till marknaden, med hjälp av subventioner etc att nå det målet. Alltså göra det först och främst möjligt och lönsamt att investera i havsbaserad vindkraft.

Likväl pratar han inte om ett batteri, som du verkar tro med tanke på vad du skriver. Utan ett sätta att lagra kraften ibland annat batterier eller i form av vätgas och därmed göra kraften planerbar. Den infrastrukturen existerar inte idag, men nu finns tekniken är det rimligt att anta att det sker när det blir lönsamt att investera i den infrastrukturen.

Jag är verkligen ingen anhängare av MP, men att göra en halmgubbe gynnar inte debatten.

Storskalig lagring av energi finns ännu inte och effektiviteten i vätgaslagring är inte så kul (30% verkningsgrad). Mycket bättre med hydrolager, men det kräver geografiska förutsättningar som inte finns på så många ställen i vårt land. Att vi ska gräva upp varenda batterimineral från vår halva av universum och göra extrema mängder med extrema batterier är inte ens teoretiskt möjligt.

Hela den här iden om att vi ska lösa planerbar kraft med vindkraft + lagring är intressant som del-lösning, men långt långt borta. Mycket längre bort än kärnkraft som också är långt bort från start till mål. Det skrämmande är att politiker i vissa partier presenterar icke-existerande lösningar, mot bättre vetande, som den "enda vägen".

Jag tycker att det är synd att det är så låst mellan de olika lägren gällande elproduktionen. Sanningen är ju att varken kärnkraft eller vindkraft är en snabb eller enkel lösning, så att peka finger åt det andra lägret utan att vara ödmjuk inför sina egna utmaningar är inte så förtroendeingivande.

Det känns som att inställningen till kärnkraft har svängt, vilket inte är så konstigt då väldigt mycket har hänt sedan tiden för folkomröstningen. Jag tror resultatet skulle bli annorlunda med en omröstning idag, men jag tycker att det vore bra att faktiskt genomföra en omröstning.

Jag tycker att det är synd att det är så låst mellan de olika lägren gällande elproduktionen. Sanningen är ju att varken kärnkraft eller vindkraft är en snabb eller enkel lösning, så att peka finger åt det andra lägret utan att vara ödmjuk inför sina egna utmaningar är inte så förtroendeingivande.

Det känns som att inställningen till kärnkraft har svängt, vilket inte är så konstigt då väldigt mycket har hänt sedan tiden för folkomröstningen. Jag tror resultatet skulle bli annorlunda med en omröstning idag, men jag tycker att det vore bra att faktiskt genomföra en omröstning.
Vindkraft är inte ens en lösning alls på egna meriter. Även om den vore lätt att expandera fort.

Likväl är det en del av lösningen.

Vindkraft är inte ens en lösning alls på egna meriter. Även om den vore lätt att expandera fort.

Likväl är det en del av lösningen.

Nu var det jag efterfrågade i och för sig en mer nyanserad diskussion av ENS EGNA förslag, och inte ytterligare ett viftande om att de där andras lösning är dålig..

Faktum är ju oxå att folkomröstningen inte innehöll nåt alternativ till fortsatt utveckling och tillsvidaredrift av kärnkraft. Man röstade på olika sätt att avveckla, eller blankt då.... Snacka om styrd omröstning :crazy:

Faktum är ju oxå att folkomröstningen inte innehöll nåt alternativ till fortsatt utveckling och tillsvidaredrift av kärnkraft. Man röstade på olika sätt att avveckla, eller blankt då.... Snacka om styrd omröstning :crazy:

Fast å andra sidan var det mindre än 20% som röstade på det alternativ som var mest kärnkraftsvänligt, dvs att fortsätta driva de verk som är igång och under byggande och avveckla när man känner sig redo. Och bara några få procent som röstade blankt.

Jag tycker inte att så mycket tyder på att det fanns ett stort tryck efter att få rösta på utveckling och nybygge av kärnkraftverk. Jag tänker att ett sådant förslag antagligen hade tagit några av de 18 eller 3 procenten, snarare än från de två andra alternativen.

Fast å andra sidan var det mindre än 20% som röstade på det alternativ som var mest kärnkraftsvänligt, dvs att fortsätta driva de verk som är igång och under byggande och avveckla när man känner sig redo. Och bara några få procent som röstade blankt.

Jag tycker inte att så mycket tyder på att det fanns ett stort tryck efter att få rösta på utveckling och nybygge av kärnkraftverk. Jag tänker att ett sådant förslag antagligen hade tagit några av de 18 eller 3 procenten, snarare än från de två andra alternativen.

Ja, men själva grejen med att ha en omröstning utan det alternativet känns skev i dagens mått mätt. Det hade varit intressant att se vad befolkningen i stort tycker nu. Men jag är lite kluven till om en folkomröstning är vad som behövs, jag tycker inte att det ska vara så mkt mer folkomröstningar än vad vi har - vi har folkvalda vars arbete är att sätta sig in i sakfrågor.

Ja, men själva grejen med att ha en omröstning utan det alternativet känns skev i dagens mått mätt. Det hade varit intressant att se vad befolkningen i stort tycker nu. Men jag är lite kluven till om en folkomröstning är vad som behövs, jag tycker inte att det ska vara så mkt mer folkomröstningar än vad vi har - vi har folkvalda vars arbete är att sätta sig in i sakfrågor.

Spinner vidare. Jag fattar inte ens varför vi hade folkomröstning och direkt efter en olycka dessutom. Vad förväntar man sig för svar då liksom och vilka är egentligen så sakkunniga att göra ett rimligt val för landets framtid för minst (som det ser ut nu iaf) en persons halva livstid framåt?

Och ang din kommentar om brytning i Skåne, jag är inte insatt i det fallet mer än till rubrikerna men för mig som boendes i Skåne ger det helt klart en dålig smak i munnen.

Spinner vidare. Jag fattar inte ens varför vi hade folkomröstning och direkt efter en olycka dessutom. Vad förväntar man sig för svar då liksom och vilka är egentligen så sakkunniga att göra ett rimligt val för landets framtid för minst (som det ser ut nu iaf) en persons halva livstid framåt?

Och ang din kommentar om brytning i Skåne, jag är inte insatt i det fallet mer än till rubrikerna men för mig som boendes i Skåne ger det helt klart en dålig smak i munnen.

Nej precis. Det var märklig tajming alltihop, klart folk är upprörda efter en olycka. Oavsett det är kärnkraft eller annat. Hade en vattenkraftsdamm brustit och dränkt tusentals och lagt samhällen under vatten hade inget velat ha det heller...

Ok. Dålig smak på vilket sätt?

Nej precis. Det var märklig tajming alltihop, klart folk är upprörda efter en olycka. Oavsett det är kärnkraft eller annat. Hade en vattenkraftsdamm brustit och dränkt tusentals och lagt samhällen under vatten hade inget velat ha det heller...

Ok. Dålig smak på vilket sätt?

Hur menar du med dålig smak? Att det ger dålig smak att det inget blev eller att det ger dålig smak att ha en gruva där?

Förlåt för otydlighet. Jag vet inte om det faktiskt fanns speciella omständigheter men det ger dåligt smak eftersom vi behöver mer el i södra Sverige och någonstans "måste" man (om man som jag tror att nyare teknik är en del av framtiden eftersom jag inte tror jordens befolkning skulle acceptera krav på lägre energianvändning även om jag personligen tycker det vore rimligt) ju ha gruvor. Då tycker jag Sverige med de strikta regler vi ändå brukar ha är mycket bättre alternativ än att låtsas som att problemet inte finns genom att lägga gruvor i andra länder där jag tror typ alla villkor är sämre.

Förlåt för otydlighet. Jag vet inte om det faktiskt fanns speciella omständigheter men det ger dåligt smak eftersom vi behöver mer el i södra Sverige och någonstans "måste" man (om man som jag tror att nyare teknik är en del av framtiden eftersom jag inte tror jordens befolkning skulle acceptera krav på lägre energianvändning även om jag personligen tycker det vore rimligt) ju ha gruvor. Då tycker jag Sverige med de strikta regler vi ändå brukar ha är mycket bättre alternativ än att låtsas som att problemet inte finns genom att lägga gruvor i andra länder där jag tror typ alla villkor är sämre.

Ok, då är jag med. Jag delar din uppfattning i den frågan. Men jag förstår ju att det inte är så roligt för den som får gruvan som granne och det är ju oundvikligt med reaktioner. Det är dock en realitet vi norrlänningar levt med ganska länge, att gruvdriften både skapar och flyttar förutsättningar i samhället. Människor och landet överlever det också, antagligen bättre än om gruvdriften inte fick fortsätta.

Ok, då är jag med. Jag delar din uppfattning i den frågan. Men jag förstår ju att det inte är så roligt för den som får gruvan som granne och det är ju oundvikligt med reaktioner. Det är dock en realitet vi norrlänningar levt med ganska länge, att gruvdriften både skapar och flyttar förutsättningar i samhället. Människor och landet överlever det också, antagligen bättre än om gruvdriften inte fick fortsätta.

Jamen precis. Var nog i eltråden jag skrev om detta. Jag är besviken på att politiken inte i min mening vågar gå före och faktiskt staka ut vägen mot ett samhälle bättre för alla. Det ser såklart olika ut beroende på vad man tror är bäst för landet/planeten men oavsett vad så kommer det alltid finnas många som säger nej. Men säger alla nej till allt så blir det inte heller bra. Om vi ska rösta på folk som styr vårt land så vill jag att de ska vara tydliga och våga gå före så man vet vad för önskad framtid man faktiskt lägger sin röst på och att det är något som ska lyckas se över individer för allas totala bästa.

Har nu orkat mig igenom första delen av Utfrågningen av flera partiledare i TV4. Jag gillade konceptet i programmet, äntligen kan partiledare stå i samma studio utan att det blir ett jäkla pajkastande och gap och skrik... nästan. Men som ide är programmet bra tycker jag. Att parterna ska få snacka lite ostört kring sin egen politik och sedan varva med raka svar på samma fråga för alla. Ser fram emot andra delen imorgon.

Mina föräldrar röstade på SD, det är så att man mår illa :turd:

Vi har aldrig talat jättemkt om politik i mitt hem under uppväxten. Det är nu vi gör det ibland, och oftast är det jag som gör det :o Jag kan faktiskt inte säga vad mina föräldrar röstar på, eller min syster. Jag har aningar, men jag vill nog faktiskt inte veta. Den ena föräldern är jag rätt säker på, den andra är jag hellre lyckligt ovetandes. Samma är det med vissa vänner, jag vill bevara en god relation på den nivå den är. Jag har en nära vän som jag däremot vet röstar på V - vi har en ömsesidigt outtalad överenskommelse att vi talar inte om politik :angel:

Vi har aldrig talat jättemkt om politik i mitt hem under uppväxten.

Intressant hur olika de kan vara, de familjemedlemmar (och även vänner!) jag har kontakt med har jag god koll vad det ungefär röstar på. Vi har ständiga debatter om allehanda ämnen när vi ses, eller i vår gruppchatt. Dock har alla samma samma människosyn och ingen skulle rösta på SD eller något stödparti. Jag har ju dock lämnat relationer bakom mig för jag inte tycker deras syn på andra människor är förenlig med min. Speciellt när de inte är släktingar. Tycker politik och ideologi är en väldigt stor del av alla mina relationer, hur ska man annars kunna prata om världen och babbla i timmar tillsammans 😅 Skulle någon va emot mina rättigheter till min kropp eller vem jag älskar känns de som svårt och ha någon meningsfull relation. Sen har jag fullförståelse att det inte alltid är möjligt att välja sina nära, tyvärr…

Kollade på Per Bolund i Utfrågningen igår och jag tyckte han var riktigt bra faktiskt. Bland annat nämnde han att de vill att det inte skall vara en klassfråga att kunna ha elbil och att de vill stötta inhemsk produktion av livsmedel m.m. då det är fördelaktigt för klimatet bland annat. Tyckte också inställningen till energikrisen var rimlig.

Svarade han på hur de med lägre inkomst ska ha råd att köpa elbil då? För den frågan har dom, vad jag hört, aldrig direkt svarat på. Utöver att de tror att priserna ska sjunka och att begagnade ska bli billigare. Vilket ju inte hänt hittills.
I så fall ska jag kolla.

Nu var det jag efterfrågade i och för sig en mer nyanserad diskussion av ENS EGNA förslag, och inte ytterligare ett viftande om att de där andras lösning är dålig..
Nu har jag inget ”eget förslag” men kraftproduktion är både komplext och enkelt på fundamentala vis.

Så jag påstod bara att enbart en stor satsning på vindkraft som två partier anför mot bättre vetande inte är en lösning på effektproblemet som måste lösas. Det spelar inte någon roll hur många TWh man säger att det ska bli. Det räcker inte att lösa problemet när effekttoppar sammanfaller med hård vind, då finns bara bortkoppling kvar som alternativ när det inte blåser. Det är ett fundamentalt förhållande som inte ens har en lösning i teorin.

Därför behövs en mix av produktionsslag med stor andel planerbar kraft, en såndär sak som man trycker på ON och sen producerar den exakt den kraft man bestämmer under många månader tills det är dags för översyn, och under tiden kanske vi hittar allt bättre sätt att lagra energi så att även vindkraft kan ge några procent planerbar energi i reserv.

Just i dag finns ett par olika typer av sådana kraftverk, som drivs på uran, olja, kol, avfall, biobränslen eller gas. Det är bara en av dessa som inte också ger upphov till stora koldioxidutsläpp.

Sedan är vi extremt lyckligt lottade som har en extra variant av kraftverk som är ganska planerbar med hjälp av stora hydrolager (dammar och uppdämda sjöar), men också påverkar naturen ganska mycket, så att bygga ut den mycket mer är inte lätt. Men ger mycket kraft som går att reglera en hel del, även om det inte är samma enkla ON/OFF som de andra.

Lösningen ligger i att använda alla dessa produktionsslag om vi ska nå fossilfri energiproduktion inom en någorlunda horisont. Ihop med energibesparingar, både borttaget slöseri och smarta system som kan anpassa energiuttaget till tillgången.

Lösningen är definitivt inte att välja att strunta i fundamenta.

Svarade han på hur de med lägre inkomst ska ha råd att köpa elbil då? För den frågan har dom, vad jag hört, aldrig direkt svarat på. Utöver att de tror att priserna ska sjunka och att begagnade ska bli billigare. Vilket ju inte hänt hittills.
I så fall ska jag kolla.
Han ville subventionera det statligt så att de med lägre inkomst skulle kunna leasa elbilar förmånligt, om jag minns rätt.

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
881
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
5 267
Senast: Flixon
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 610
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
46 47 48
Svar
946
· Visningar
27 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka