Valtråden 2022 del 2

Kollade på Per Bolund i Utfrågningen igår och jag tyckte han var riktigt bra faktiskt. Bland annat nämnde han att de vill att det inte skall vara en klassfråga att kunna ha elbil och att de vill stötta inhemsk produktion av livsmedel m.m. då det är fördelaktigt för klimatet bland annat. Tyckte också inställningen till energikrisen var rimlig.

Håller med! Brukar inte vara så imponerad av honom vid intervjuer och debatter, tycker mer han känns som en intern ledare eller tjänsteman. Väldigt kunnig och säkert smart, men inte så mycket en ledare som fångar dem som inte redan är följare.

Men han var riktigt bra igår faktiskt! Svarade bra även på de "tuffa frågorna" om tillgång till bil, deras företrädare som inte ville ta kvinnor i hand, tidigare motstånd not EU m.m.

Det jag kan fundera över är om han har hela sitt parti med sig. Jag har alltid uppfattat honom som en rätt konstruktiv person, men jag vet också att det finns en stor skara hard core idealister i partiet. Inte alltid så lätt att hålla ihop de olika falangerna. (Det vet ju även andra partier...)

Det är väl i första hand ovanstående inlägg jag syftar på, samt en mängd andra inlägg i trådar där vissa åsikter anses bero på bristande kunskap eller förståelse.
Om Skyttedal vill ha andra begränsningar av rösträtten är det lika dåligt.

Du tror inte väljare röstar M för att det funnits missnöje med åren före 2018? Regioner har problem, oavsett styre uppenbarligen. Så här ser och har det sett ut i regioner

https://skr.se/skr/demokratiledning...tyren/styreiregionereftervalet2018.26792.html

Det går att tolka din text ovan som att det är okunskap att rösta borgerligt i regionval( om det ens finns något sådant som borgligt i dagsläget).
Well, då missuppfattar ni mig. Jag är HELT för att folk får rösta på både M och SD, och alla andra partier som finns om de så vill. Meeen jag reagerar ganska starkt när folk då tex säger att det är katastrof att fler och fler vårdplatser försvinner, samtidigt som de går och röstar på just de partier som är starkast bidragande till att sådant skett. Det sker. Det finns massor att läsa om det på seriösa sidor för den som är intresserad. Det finns länkar till det här i tråden också.

Att folk sedan VILL dra ner på tex antalet vårdplatser, att folk VILL ha "visitationszoner" i utsatta områden, att folk VILL göra det svårare för folk utan fint CV att få jobb... Det är som det är. Det säger jag inget om mer än att jag själv inte håller med och självfallet får de då rösta på partier som delar deras värderingar.

, att folk VILL göra det svårare för folk utan fint CV att få jobb..
Jag bemöter inte det övriga du skriver då det inte var sakfrågor i valet som jag reagerade på elier för den delen behöver information om.

Men ditt påstående ovan, jag blir riktigt nyfiken. Vad har det med valet att göra och vilket/vilka partier sympatiserar dessa "Folk" med? Eller vilka partier har detta i sitt program?

Jag bemöter inte det övriga du skriver då det inte var sakfrågor i valet som jag reagerade på elier för den delen behöver information om.

Men ditt påstående ovan, jag blir riktigt nyfiken. Vad har det med valet att göra och vilket/vilka partier sympatiserar dessa "Folk" med? Eller vilka partier har detta i sitt program?
Det är nog inget parti som allmänt skriver det så, men det blir ju ofta resultatet med ökade klassklyftor, skolor som får välja enkla elever, mindre satsningar på folk med funktionsnedsättningar osv. Den allmänna "skyll dig själv om du inte lyckas" resulterar sällan i att folk som haft en tuff start i livet får det lättare att hitta jobb och förbättra sin livssituation. Jag uttryckte mig nog lite klumpigt också, egentligen skulle det väl stå mer "att folk vill göra det svårare för många att få ett ordentligt CV/bra jobb". (i det räknar jag in bra betyg m.m.).

Att SD-väljare blir kallade rasister är förståligt tycker jag.

Jag förstår det inte riktigt, även om det är korrekt i väldigt många fall. Ofta räcker det med några få uttalanden om politik så kommer rasismen fram. Jag tycker det är synd om man kallar någon rasist innan man får belägg för det på annat sätt än att de berättar vilket parti de tänker rösta på/har röstat på. Partiprogrammet innehåller rasism, men en väljare behöver inte hålla med om allt i ett partiprogram - även om en väljare definitivt får ta ansvar för att man röstar på ett parti som vill driva det programmet. I SDs fall innebär det att man inte måste vara rasist, men man får finna sig i att ta ansvar för att man accepterar den rasism som finns i deras program och i praktiskt presenterad politik.

(Jag tänker att det kan vara gynnsamt att ge människor "benefit of a doubt" och låta dem själva visa vad de tycker och hur de resonerar innan man kategoriserar hårt.)

Senast ändrad:
Angående att kalla folk rasister så försöker jag alltid undvika det, om de inte är extremt tydliga i att deras ideologi i sig grundar sig på rasbiologi. Vi gör ju alla rasistiska saker ibland, utan att för den delen vara rasister. Det är ju oundvikligt i ett samhälle som fortfarande är fullt av strukturell rasism och rasistiska kulturella arv. Frågan är mer; försöker du bättra dig eller inte?

Det enda länderna där högre straff innebär mindre brottslighet är väl när du bestraffas för att du är regimkritisk, demonstrerar och kräver demokratiska val. Ett oberoende rättssystem. Då hamnar du i fängelse och andra skräms till tystnad och vågar inte begå fler 'brott'

Alltså vet inte om jag blivit helt snurrig nu men vart sjuttom hittar jag "valkompasser" för personval. Dvs att matcha sig mot kandidater? Vet att jag gjort detta men hittar inte nu trots googlande. Måste bestämma mig för vem jag ska kryssa. MVH Boomer

1662388489093.webp

Liknande trådar

Samhälle Ja, varför har vi så svårt att faktiskt hantera att något inte är enbart bra, eller enbart dåligt? På vissa punkter har jag absolut...
Svar
9
· Visningar
880
Senast: skiesabove
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
260
· Visningar
5 224
Senast: pepp
·
Samhälle Richard Jomshof kommer att delges misstanke om hets mot folkgrupp nästa vecka, för att ha delat islamkritiska karikatyrbilder, och har...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 610
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
46 47 48
Svar
946
· Visningar
27 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka