Status
Stängd för vidare inlägg.
Så är det kanske, jag har ju haft svårt att se om det är för att hon inte ges tillräckligt med aktivitet (fysiskt/mentalt) eller om hon bara inte kan chilla.
Min jämnåriga leker förvisso en del med de andra två unghundarna, men utöver det får han typ en timme fri rörelse i naturen om dagen, lite trickträning nån gång i veckan, mycket gos och så 10 min hos fåren 1-2 ggr i veckan. De är lite kliiga i hjärnan i den där åldern, men om de är rastlösa så kan jag lägga lite fokus på typ ryggsäcksövning eller liknande.

De kan växla upp och jobba dygnet runt om du erbjuder det.

Jag tycker det är jobbigt nu med en 7 månaders som vill röra sig MYCKET.
Funderar på att om jag ska köpa ett baggenbälte så att hon får hjälpa till att dra mig på joggingtur (kortare sträckor) 1-2 gånger i veckan.
Hon går lös i skogen där vi oftast följer rådjursstigarna eller ingen stig alls i 1-2 h (oftast 1,5 h +) fem dagar i veckan. Mental träning utöver det. Jag har faktiskt ingen lust att lägga mer tid i skogen än så.
Var ju inne på att börja cykla men har ingen cykel i dagsläget och en bättre begagnad cross country/ hybrid cykel kostar en del. Det blir billigare med ett bälte och så får jag får jag träna upp flåset på mig själv samtidigt.
Vill bara nämna att det baggenmidjebälte jag har är ganska otympligt för löpning. Mkt skön för promenader, men för löpning skulle jag rekommendera denna från non-stop. Jag har den till löpning, turåkning, vandring, samt för dom promenader jag vill ha händerna fria. Tycker den är mkt skön och smidig.

https://www.zoo.se/non-stop-canix-belt-medium-60-115-cm.html

@Pilot min sju månaders har legat utslagen hela kvällen efter att mest ha hängt i fårhagen i två timmar och gått ca tio minuter på fåren. Det är typ det han fått göra idag utöver rastningarna.
Jag kör ju en hel del agility foundation annars där han både får springa och tänka, kanske två tre ggr i veckan ca 20 minuter totalt då jag varvar hans träning med de andra hundarnas. Har inte börjat med lydnad än då det kräver lite mer precision och fokus och han fullkomligt exploderar i träningen. Säkert inga problem att tygla in men jag har inte kännt för att göra det ännu.
Jag är absolut för att man ska aktivera sin hund men det kan också bygga på en förväntan om man gör det flera ggr per dag. Vi har i regel som rutin att på dagen tar vi det lugnt (då jag sover) och sen gör vi nåt på em/kväll. Det är inte skrivet i sten men det är liksom det vi gör vanligtvis och hundarna har vant sig vid att efter morgonrundan är det chilla som gäller. Jag cyklar med mina och de får springa lösa vid tillfälle men jag lägger mer krut på träning än att gå långpromenader då det gör dom nöjdare och jag har begränsat med tid på dygnet..

Sen vet jag inte men med den äldre bcn så blir han inte en harmonisk hund om han inte får utlopp för vallningen regelbundet. Han är mycket nöjdare om han får ligga i trädgården och titta på ankorna i en kvart än om jag skulle gå en två timmars promenad. Han är en helt fantastisk hund när han får vara kring djur regelbundet även när han inte aktivt jobbar och han har fått mig att förstå varför så många bc uppfödare endast vill sälja till vallande hem. Spock däremot skulle säkert klara sig utan vallning, det är absolut ett starkt drag hos honom men inte alls på den nivån som hos Tay.

Märks att Harry är i en riktig spökperiod 👻
Oftast är han toppen när vi är ute, bara glad och orädd. Men ibland räcker det att vi kommer utanför porten så reser han ragg och skäller rakt ut i luften på ingenting 😅
Så fortsätter det så hela rundan, det görs utfall, boffas, gruffas och tokskälls på absolut ingenting 😂
Jag kan inte göra annat än skratta åt det. Sen nästa gång är han lika chill som vanligt.
Knasdjur ❤️

Vill bara nämna att det baggenmidjebälte jag har är ganska otympligt för löpning. Mkt skön för promenader, men för löpning skulle jag rekommendera denna från non-stop. Jag har den till löpning, turåkning, vandring, samt för dom promenader jag vill ha händerna fria. Tycker den är mkt skön och smidig.

https://www.zoo.se/non-stop-canix-belt-medium-60-115-cm.html
Det bältet har jag med, efter att få ha testkört @Sleepan s. Tycker det är väldigt bra! Har det alltid till Sparven om vi går mer än nån rastningsrunda :)

Hon har skitsvårt för att ta det lugnt, det som har fungerat bäst är att när vi kommer hem så får hon ligga bakom kompostgaller i hallen. Då gnager hon på ett ben och somnar efter en liten stund. Annars pockar hon konstant på uppmärksamhet och har generellt svårt för att koppla av.
Jag tycker jag har försökt med att ha en rutin när vi ska göra saker för att det ska bli tydligare när det är dags för att det ska hända saker. Men det kanske inte funkar för henne ändå?
Jag tycker det är svårt att köra längre pass för jag tycker att jag dels vill utvärdera efter ett moment och jag vill inte att det ska bli tjatigt eller "hafsigt".

Får fundera hur jag kan ändra upplägget för att det ska bli bättre för oss.
Min belgare har också svårt att koppla av inne. Finns alternativet att göra något annat än att vila så gör hon hellre det. När jag orkar så har jag koppel på henne inomhus och "parkerar" henne, men då måste jag också ha tålamod och tid till att gå och lägga tillbaka henne när hon reser sig vilket mycket väl kan bli upp mot 20 ggr innan hon somnar. När jag inte har tid får hon avgränsat utrymme med hjälp av kompostgaller. Väntar på att hon kanske mognar snart och själv hittar ro, men tills dess är det bara att traggla på för alternativet kan jag inte med 😅
Jag har funderat på om hon får för lite eller mycket aktivering, men nej, hon får en rimlig mängd mental och fysisk stimulans. Idag till exempel har hon fått 30 min morgonpromenad, 40 min lösspring i skogen, två personspår samt koppelträning. Ändå har jag en hund som skäller för att försöka få uppmärksamhet i skrivande stund 😬

Min belgare har också svårt att koppla av inne. Finns alternativet att göra något annat än att vila så gör hon hellre det. När jag orkar så har jag koppel på henne inomhus och "parkerar" henne, men då måste jag också ha tålamod och tid till att gå och lägga tillbaka henne när hon reser sig vilket mycket väl kan bli upp mot 20 ggr innan hon somnar. När jag inte har tid får hon avgränsat utrymme med hjälp av kompostgaller. Väntar på att hon kanske mognar snart och själv hittar ro, men tills dess är det bara att traggla på för alternativet kan jag inte med 😅
Jag har funderat på om hon får för lite eller mycket aktivering, men nej, hon får en rimlig mängd mental och fysisk stimulans. Idag till exempel har hon fått 30 min morgonpromenad, 40 min lösspring i skogen, två personspår samt koppelträning. Ändå har jag en hund som skäller för att försöka få uppmärksamhet i skrivande stund 😬
Jag har koppel på kvällen om hon inte kommer till ro, men det känns lättare för mig. Då ÄR ju dagen slut oavsett vad hon säger.

Upptäckte nu ikväll att hon löper, så det förklarar ju också varför hon har haft mycket myror i kroppen.

@Pilot min sju månaders har legat utslagen hela kvällen efter att mest ha hängt i fårhagen i två timmar och gått ca tio minuter på fåren. Det är typ det han fått göra idag utöver rastningarna.
Jag kör ju en hel del agility foundation annars där han både får springa och tänka, kanske två tre ggr i veckan ca 20 minuter totalt då jag varvar hans träning med de andra hundarnas. Har inte börjat med lydnad än då det kräver lite mer precision och fokus och han fullkomligt exploderar i träningen. Säkert inga problem att tygla in men jag har inte kännt för att göra det ännu.
Jag är absolut för att man ska aktivera sin hund men det kan också bygga på en förväntan om man gör det flera ggr per dag. Vi har i regel som rutin att på dagen tar vi det lugnt (då jag sover) och sen gör vi nåt på em/kväll. Det är inte skrivet i sten men det är liksom det vi gör vanligtvis och hundarna har vant sig vid att efter morgonrundan är det chilla som gäller. Jag cyklar med mina och de får springa lösa vid tillfälle men jag lägger mer krut på träning än att gå långpromenader då det gör dom nöjdare och jag har begränsat med tid på dygnet..

Sen vet jag inte men med den äldre bcn så blir han inte en harmonisk hund om han inte får utlopp för vallningen regelbundet. Han är mycket nöjdare om han får ligga i trädgården och titta på ankorna i en kvart än om jag skulle gå en två timmars promenad. Han är en helt fantastisk hund när han får vara kring djur regelbundet även när han inte aktivt jobbar och han har fått mig att förstå varför så många bc uppfödare endast vill sälja till vallande hem. Spock däremot skulle säkert klara sig utan vallning, det är absolut ett starkt drag hos honom men inte alls på den nivån som hos Tay.
Hade hon fått välja så att hon vallat får 24/7.
Hon är SÅ fascinerad av dem och tar varje chans att smyga/ staketvalla (vilket ju såklart ser tid att hon inte gör).

Sen typ ju det är svårt oena sidan ska hon aktiveras mycket, oandra sidan inte för mycket. :p
Sen köper jag att jag ska begränsa så att jag inte bygger upp en förväntan på henne och får tänka om.

Knut har blivit mer o mer trygg. Igår gick han upp o la sig vid sängen kl 20 och de var ingen annan däruppe. Han gillar lite mer lugn o ro och mörkt när han ska sova så han krånglade ganska länge här nere i vardagsrummet innan han helt sonika gick upp 😁
Är en kung på att åka bil, somnar direkt! Nu har jag köpt ny bur så han kommer vara bak istället för i baksätet men hoppas han tycker de är lika okej.
Inte så mycket för att hälsa på folk ute? Många som vill hälsa o de andra valpköparna(syskonen) säger att de vill hälsa på alla.
3EC2C9E6-B902-4B50-A7A5-7B0BDA9E4B16.webp

Kan inte gå ner för trappen dock 😅

Han är så kul o väcker oss varje morgon vid 07. Men sen är han seg som fan upp 😅
Jag får ju bära honom ner för trappen och han sitter som en degklump i min famn. Sen ligger han ner när jag tar på mig ytterkläder o vägrar gå ut. Så får jag bära han igen (en till trappa) sen sitter han utanför huset o glor o vill inte gå. Biter lite i kopplet, gäspar 😂
Ibland sitter han ner o kissar o kissar på sitt framben

Harry har blivit en sjusovare 😍
Var tydligt redan förra veckan när jag jobbade dag och han hoppade upp i sängen varje morgon för att sova vidare när jag skulle gå.

Nu jobbar jag kväll, sambon går ut med honom vid 21 och sen går jag ut med honom igen när jag kommer hem strax efter midnatt.
Vi ligger fortfarande kvar i sängen och Harry sover gott 😁

Vi sov faktiskt hela natten inatt. Ut sista gången vid 22 sen upp vid 06! Igår blev hon tre månader. 🥰
Projektet att inte ha henne i sängen fortsätter. Har sovit på en hög madrass på golvet en vecka nu, som hon inte kommer upp på men jag har bara haft en arm i bädden vid behov. Ikväll ska jag testa lägga mig i sängen o se vad som händer 😝

Vad föredrar era hundar för bäddar? Har en biabädd med fårskinn i samt nån billig mjukare i tyg med madrass. Har en fårskinnsfilt i soffa som jag upplever att hon gillar mycket att sova i. Kanske vill hon ha något fluffigare och gosigare? Hon sover i båda bäddarna nu och ligger gärna nära den andra hunden.

De gräver upp en lekplats där vi bor. Staket, gubbar i reflexkläder och grävmaskin. Harry trallande glatt fram dit redo att kissa på staketet 😂
Det fick han inte, men så himla skönt att han är totalt orädd för ljud och konstiga grejer. Han rör inte en min när vi går i tunneln under stationen och ett godståg dundrar över huvudet på oss.
Han är känslig, mjuk och reserverad men samtidigt modig, glad och nyfiken. Helt perfekt kombination för oss.

Är även duktig och hjälper matte att äta upp frukosten 😁
IMG_20221108_101426.webp

Hon var SÅ duktig idag, lilla hjärtat. ❤️ Oftast höll hon sig nära mig och "hjälpte till" med svampplockningen, men ibland gick hon iväg på något litet äventyr på egen tass och jag fick tillfälle att testa så inkallningen sitter. Hon kom som ett skott varje gång! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 875
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 517
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 981
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 500
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar