@Pilot min sju månaders har legat utslagen hela kvällen efter att mest ha hängt i fårhagen i två timmar och gått ca tio minuter på fåren. Det är typ det han fått göra idag utöver rastningarna.
Jag kör ju en hel del agility foundation annars där han både får springa och tänka, kanske två tre ggr i veckan ca 20 minuter totalt då jag varvar hans träning med de andra hundarnas. Har inte börjat med lydnad än då det kräver lite mer precision och fokus och han fullkomligt exploderar i träningen. Säkert inga problem att tygla in men jag har inte kännt för att göra det ännu.
Jag är absolut för att man ska aktivera sin hund men det kan också bygga på en förväntan om man gör det flera ggr per dag. Vi har i regel som rutin att på dagen tar vi det lugnt (då jag sover) och sen gör vi nåt på em/kväll. Det är inte skrivet i sten men det är liksom det vi gör vanligtvis och hundarna har vant sig vid att efter morgonrundan är det chilla som gäller. Jag cyklar med mina och de får springa lösa vid tillfälle men jag lägger mer krut på träning än att gå långpromenader då det gör dom nöjdare och jag har begränsat med tid på dygnet..
Sen vet jag inte men med den äldre bcn så blir han inte en harmonisk hund om han inte får utlopp för vallningen regelbundet. Han är mycket nöjdare om han får ligga i trädgården och titta på ankorna i en kvart än om jag skulle gå en två timmars promenad. Han är en helt fantastisk hund när han får vara kring djur regelbundet även när han inte aktivt jobbar och han har fått mig att förstå varför så många bc uppfödare endast vill sälja till vallande hem. Spock däremot skulle säkert klara sig utan vallning, det är absolut ett starkt drag hos honom men inte alls på den nivån som hos Tay.