Status
Stängd för vidare inlägg.
Svarar alla ang Cocker och trimning. Jag har noll koll så vet bara hur denna uppfödare gör och har gjort.

Man trimmar nos, öronen, frampå bröstet och klipper runt tassarna. Samt bad och kloklippning såklart.

Känns bra att hon fått en stadig första upplevelse 👍🏻

Jag ska se hur det blir ifall jag låter bli att klippa nosen och morrhåren. Googlade och det verkar vara lite delade meningar.
Det är en normal valptrimning på cocker, många uppfödare gör så.

Om du vill låta bli att klippa morrhåren kan det på en del hundar funka att massera/borsta området med antingen ryktsten eller en liten gummi/silikonborste. Då får man ofta bort en del hår men sparar morrhåren (plus att hunden brukar gilla det).

Själv har jag tur på denna punkt och behöver inte göra något speciellt. Min har kort hår i ansiktet.

Bifogade filer

• 6ED8C92C-E26B-4371-82F9-70589B306E5A.webp
    6ED8C92C-E26B-4371-82F9-70589B306E5A.webp
    190,5 KB · Visningar: 89
Hur länge ska man ge valpfoder?
Knut skiter lika mycket om inte mer än han äter…

Sen vet jag inte om det fodret jag ger min vuxna kastrerade tik direkt är ett bra val heller. Han behöver nog ”mer” än det 🤔

Du kan ju byta till ett annat valpfoder, färskfoder brukar ge mindre mängd avföring.
Många torrfoder täcker grundbehovet även för lite äldre valpar så kolla upp de foder du tycker är intressanta. Är valpen slank så är det i regel bra att hålla sig till valpfoder då det i regel är mer energitätt än fullfoder.

Du kan ju byta till ett annat valpfoder, färskfoder brukar ge mindre mängd avföring.
Många torrfoder täcker grundbehovet även för lite äldre valpar så kolla upp de foder du tycker är intressanta. Är valpen slank så är det i regel bra att hålla sig till valpfoder då det i regel är mer energitätt än fullfoder.

Ja jag har börjat ge nötfärs med lite försiktigt..
Har gett samma sort som uppfödaren då det rekomenderades.. eukanuba är det

Hur länge ska man ge valpfoder?
Knut skiter lika mycket om inte mer än han äter…

Sen vet jag inte om det fodret jag ger min vuxna kastrerade tik direkt är ett bra val heller. Han behöver nog ”mer” än det 🤔
Man brukar säga att de ska ha valpfoder tills de uppnått 89% av vuxenvikt. Så en storvuxen ras får äta längre än en liten ras som vuxit klart tidigare.

Ja jag har börjat ge nötfärs med lite försiktigt..
Har gett samma sort som uppfödaren då det rekomenderades.. eukanuba är det

Om valpen fungerar bra på valpfodret i övrigt så skulle jag inte ha bråttom att byta iallafall innan valpen är helt trygg och fått landa ordentligt efter flytt. Stress + foderbyte riskerar att krascha magen är min erfarenhet, kommer inte ihåg hur länge du haft Knut. Fasa in nytt foder långsamt, jag brukar börja med lite i gamla fodret och blandar i mer och mer nytt foder successivt över tid. Foderbytet brukar ta en vecka eller två tills jag bytt helt.

Man brukar säga att de ska ha valpfoder tills de uppnått 89% av vuxenvikt. Så en storvuxen ras får äta längre än en liten ras som vuxit klart tidigare.
Ja jag läste 11-12 månader 🙂
Men iom att han skiter som en häst vet jag inte om jag kanske skulle byta men de får bli valpfoder igen då

Om valpen fungerar bra på valpfodret i övrigt så skulle jag inte ha bråttom att byta iallafall innan valpen är helt trygg och fått landa ordentligt efter flytt. Stress + foderbyte riskerar att krascha magen är min erfarenhet, kommer inte ihåg hur länge du haft Knut. Fasa in nytt foder långsamt, jag brukar börja med lite i gamla fodret och blandar i mer och mer nytt foder successivt över tid. Foderbytet brukar ta en vecka eller två tills jag bytt helt.

Haft han snart 1 månad 🙂 jamen då får han äta detta ett tag till. Redan lyckats fasa in godis o de har han tålt så vill va försiktig

Haft han snart 1 månad 🙂 jamen då får han äta detta ett tag till. Redan lyckats fasa in godis o de har han tålt så vill va försiktig

Har bytt foder till mina valpar ibland efter några veckor efter att vi hämtat om jag inte gillat uppfödarens foder och det har gått bra. Byter man långsamt och märker att magen inte gillar det nya fodret så är det ju lätt att byta tillbaka innan det blir större besvär. Även om lite is I magen och insikt i att det även kan ha varit nåt annat än nya fodret som ställer till det om man har en valp som stoppar i sig allt möjligt 😅.

Har bytt foder till mina valpar ibland efter några veckor efter att vi hämtat om jag inte gillat uppfödarens foder och det har gått bra. Byter man långsamt och märker att magen inte gillar det nya fodret så är det ju lätt att byta tillbaka innan det blir större besvär. Även om lite is I magen och insikt i att det även kan ha varit nåt annat än nya fodret som ställer till det om man har en valp som stoppar i sig allt möjligt 😅.
Vår är 11veckor och jag bytte nyss till junior pga hon äter inte valpfodret. Hon får den del kött (20% fett) också samt olja och lite energyboost pulver. Smal som bara den, använder all energi man ger henne.

Jag har nog alltid bytt ganska snabbt,men brukar kolla att det är ett foder med lite samma funktion som valp foder helt enkelt.
20221102_181159.jpg

Var ute på förmiddagsrundan och när vi närmade oss hemmet svängde Harry in på en annan gata, inte redo att gå hem riktigt än. Lät honom hållas och välja vart han ville gå. Strosade runt i området i nästan en timme 😄
Trevligt med en upptäcksfärd, blir ju ofta att man går samma rastningsrundor varje gång av gammal vana.
Han är en liten upptäckare som verkligen älskar att vara ute trots regn och rusk 😁

Det är en normal valptrimning på cocker, många uppfödare gör så.

Om du vill låta bli att klippa morrhåren kan det på en del hundar funka att massera/borsta området med antingen ryktsten eller en liten gummi/silikonborste. Då får man ofta bort en del hår men sparar morrhåren (plus att hunden brukar gilla det).

Själv har jag tur på denna punkt och behöver inte göra något speciellt. Min har kort hår i ansiktet.
Men så fint! Ska avvakta nosen och testa dina tips! 😃

Stella min Stella❤️ Hon har varit med hela dagen idag och skött sig så bra😍 en dam frågade om hon var en wachtel 😁
Lärt sig sitt hyfsat, klippt lite päls på tassarna också.
Än så länge har hon inte kissat eller bajsat inne en enda gång 💩 men jag passar henne såklart hela tiden och vi går ut väldigt ofta och hon kissar direkt då 😍
Vi går också ut en gång på natten, hon vaknar vid 01-02 och kliver ur bädden så då tar jag ut henne. Hoppas det ger sig snart. Samt att det var morgon kl 05.30 imorse 😂 men igår sov vi till 7.30 så det kompenserade 🥰

9CC6F223-0856-42FF-9438-B21C82824477.webp

Jamen nu *peppar peppar har han inte ätit mer än fodret, nån valpolja(från uppfödaren) godis (magnussons torrfoder) och tugg.
Har börjat ha han mer kopplad 😂

Jag tycker det är jobbigt nu med en 7 månaders som vill röra sig MYCKET.
Funderar på att om jag ska köpa ett baggenbälte så att hon får hjälpa till att dra mig på joggingtur (kortare sträckor) 1-2 gånger i veckan.
Hon går lös i skogen där vi oftast följer rådjursstigarna eller ingen stig alls i 1-2 h (oftast 1,5 h +) fem dagar i veckan. Mental träning utöver det. Jag har faktiskt ingen lust att lägga mer tid i skogen än så.
Var ju inne på att börja cykla men har ingen cykel i dagsläget och en bättre begagnad cross country/ hybrid cykel kostar en del. Det blir billigare med ett bälte och så får jag får jag träna upp flåset på mig själv samtidigt.

Annars pendlar vi mellan att allt går skitbra och varför i helvete funkar det inte?
Var med och flyttade åt en kompis och hon uppförde sig väldigt bra, charmade alla samtidigt som de var väldigt glada att inte ha en egen bc. Snäll men med energi som kom ut ur öronen.
Jag har varit med på några föreläsningar online om specialsök så vi kör på för fullt nu med det. Har lagt energi på lekutveckling och föremålsintresse och tycker det ger bra utdelning. Det ökar definitivt hennes lust att söka ännu mer.
Sista dagen på spec.kursen nu i helgen och nästa vecka börjar lydnadskursen, så kommer nog skifta fokus ett tag för att plocka upp tråden om en månad igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 890
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 523
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 001
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 520
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar