Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är så stolt över Harry 😍🥺
Ikväll har vi varit på puben, han uppförde sig som han är där varje kväll. Åka pendeltåg, gå från stationen upp genom stan och sen några timmar på puben. Helt chill med allt, bara glad och nyfiken. Travade längs gator och över torg, kryssade fram bland folk som om han vore en rutinerad stadshund. Vi ser kanske två personer per dag annars, ibland 10 om vi går till centrum 😁
Satt i soffan och tittade på folk, charmade grannarna och serveringspersonalen. Avslutade med att sova en bit från mig i soffan.
Så himla tuff och härlig 😍

IMG-20221105-WA0023.webp

Jag tycker det är jobbigt nu med en 7 månaders som vill röra sig MYCKET.
Funderar på att om jag ska köpa ett baggenbälte så att hon får hjälpa till att dra mig på joggingtur (kortare sträckor) 1-2 gånger i veckan.
Hon går lös i skogen där vi oftast följer rådjursstigarna eller ingen stig alls i 1-2 h (oftast 1,5 h +) fem dagar i veckan. Mental träning utöver det. Jag har faktiskt ingen lust att lägga mer tid i skogen än så.
Var ju inne på att börja cykla men har ingen cykel i dagsläget och en bättre begagnad cross country/ hybrid cykel kostar en del. Det blir billigare med ett bälte och så får jag får jag träna upp flåset på mig själv samtidigt.
Jag hade inte låtit en så ung hund dra (utifrån de råd jag fick när jag hade liknande tankar med Sparven), men springa med den låter som en om idé :)

Funderar på att om jag ska köpa ett baggenbälte så att hon får hjälpa till att dra mig på joggingtur (kortare sträckor) 1-2 gånger i veckan.
Hon går lös i skogen där vi oftast följer rådjursstigarna eller ingen stig alls i 1-2 h (oftast 1,5 h +) fem dagar i veckan. Mental träning utöver det. Jag har faktiskt ingen lust att lägga mer tid i skogen än så.
Var ju inne på att börja cykla men har ingen cykel i dagsläget och en bättre begagnad cross country/ hybrid cykel kostar en del. Det blir billigare med ett bälte och så får jag får jag träna upp flåset på mig själv samtidigt.
Hur mycket mental träning kör ni och vad för något? För den där beskrivningen låter som ungefär vad jag gör med mina salukis och jag kan inte tänka mig att en ung bc skulle ha samma behov som dem.

Stella min Stella❤️ Hon har varit med hela dagen idag och skött sig så bra😍 en dam frågade om hon var en wachtel 😁
Lärt sig sitt hyfsat, klippt lite päls på tassarna också.
Än så länge har hon inte kissat eller bajsat inne en enda gång 💩 men jag passar henne såklart hela tiden och vi går ut väldigt ofta och hon kissar direkt då 😍
Vi går också ut en gång på natten, hon vaknar vid 01-02 och kliver ur bädden så då tar jag ut henne. Hoppas det ger sig snart. Samt att det var morgon kl 05.30 imorse 😂 men igår sov vi till 7.30 så det kompenserade 🥰

Visa bifogad fil 104716
Är hon en cocker eller springer? Sjukt söt :love:

Är du säker på att det är behov av rörelse och inte aktivering?

Våra skogspromenader är mest ’mysig lugn stund tillsammans’ skulle nog få promenera genom halva Sverige innan hunden är trött 😅. Så att få hunden trött och nöjd sker på andra sätt som inte huvudsakligen är fysiska.

Draghunden (förlåt,
men som varken hade eller använde många hjärnceller) blev TRÖTT efter att ha fått blåsa ut sig rejält med cykel eller skidor bakom men har som inte varit samma sak till colliesarna.

Hur mycket mental träning kör ni och vad för något? För den där beskrivningen låter som ungefär vad jag gör med mina salukis och jag kan inte tänka mig att en ung bc skulle ha samma behov som dem.

Är du säker på att det är behov av rörelse och inte aktivering?

Våra skogspromenader är mest ’mysig lugn stund tillsammans’ skulle nog få promenera genom halva Sverige innan hunden är trött 😅. Så att få hunden trött och nöjd sker på andra sätt som inte huvudsakligen är fysiska.

Draghunden (förlåt,
men som varken hade eller använde många hjärnceller) blev TRÖTT efter att ha fått blåsa ut sig rejält med cykel eller skidor bakom men har som inte varit samma sak till colliesarna.
Kanske? Min första bc så jag vet ju inte riktigt vad jag ska lägga ribban iheller.

Vi kör lydnad och spår/uppletande på promenaderna, sällan att vi bara promenerar. Vi brukar gå (beroende på hur mycket tid/väder) men tjugo minuter så att hon får blåsa ur sig det värsta, sen kör vi 5-10 minuters träning och sen går vi lika länge, tränar igen, det brukar bli tre sådana pass.
Jag försöker successivt öka tiden för fokus i lydnad/ eller söktid.

Lägger jag ett rent spår så lägger jag det på vägen dit (jag stannar på lämpligt ställe) och så går vi det när vi är på väg hem (så liggtiden blir ju inte jättelänge).

Hemma är vi just nu fokuserad på specialsök, så vi kör oftast ett pass markeringsträning (vi har inte kommit långt, hon behöver få upp ännu mer sug) och ett eller två pass sök. Det blir cirka 45 minuter - 60 minuter om dagen.
Jag märker ju att hon blir trött av det, men hon har ju inbyggd snabbladdare.

Har vi gått två timmar med mer krävande träning under tiden så gör vi lite mindre hemma, helt enkelt för att jag tycker att om jag gör som vanligt så är kvalitén sämre på söket tex.

När djuren blir installade i december så kommer det bli mer jobb på gården.

Behöver jag träna mer mentalt så gör jag gärna det, det är ju det roligaste! Tar gärna emot tips på hur eller om jag behöver öka aktiveringen.
Jag hade hoppats att vi skulle komma igång med vallningen på riktigt nu nångång, men det har ärligt varit skitsvårt att hitta en instruktör som tar emot två nybörjare.
Jag fick tips om en instruktör till som jag tänkte höra av mig till i veckan.

Nästa vecka drar en lydnadskurs igång så jag räknar med att jag får input till hur jag ska lägga upp träningen där. Sen drar specialsöks kurs två igång i slutet av månaden.
Då kommer det bli ännu mer struktur på träningen.
Sen har vi öppen träningen på klubben en dag i veckan som jag fortfarande inte kommit iväg till för jag har haft saker för mig, men behöver kanske prioritera det ett tag.

Jag hade inte låtit en så ung hund dra (utifrån de råd jag fick när jag hade liknande tankar med Sparven), men springa med den låter som en om idé :)

Nej du har rätt och det vet jag också. Jag satte mig i hennes tassar och där är det springa + med matte = kuuuuuul! :D

Vad är absurt med pälsvård? Eller tänker du att det är bra för valparna att gå med död eller lättovad päls -beroende på om det är klipp/trimras-?
Självklart tycker jag alla hundar förtjänar pälsvård om de behövs. Tyvärr tycker jag tom att många fler hundar skulle behövas klippas ner, eftersom de går med mattor men att de inte anses rätt för de inte är trim/klippraser.

Så de konstiga för mig var väll mer att de finns behov att klippa valpar så tidigt. Visste faktiskt inte ens att trimraser trimmades så tidigt. Men ja, att spaniels som ursprungligen har en sån funktionell päls har avlats så pass mycket att man ser det som normalt att behöva klippa de som valpar var väll lite förvånade för mig. För i min värld är de inte ens en klippras.

Måste tipsa om billiga cyklar på bikster. Köpte en helt ny för 2500:- 24växlar

Kan hon ligga och vila inne eller om du ’parkerar’ henne ute?
Tänker att det är helt normalt, för en unghund särskilt, att bli lite uppskruvad när den väl aktiveras oavsett hur välaktiverade de är men att de ska kunna ta det lugnt däremellan 🤔

Kan inget om sök och markering och hur ansträngande det är men låter som att ni är igång endel ändå 🤔
Vi kör eg bara två pass per dag med regelrätt aktivering, Antingen vallning eller lydnad/trickträning sen är det vila/aktiv vila däremellan dvs allt från att ligga och vila inomhus till att följa med runt på gården eller promenera i skogen. Försöker att inte ’småträna’ hela tiden för att hunden ska ha en distinkt skillnad mellan avkoppling och arbete men visst leker vi ex på gården eller promenaden men försöker ’avgränsa’ och tänka på energinivå. Blir eg hög energi under aktiv träning som kopplas till koncentration, ’lagom’ under aktiv vila och noll när det är ordentlig vila, ungefär 🤪 Vet inte om det är rätt men tänker att jag inte vill att hunden ska ha en förväntan hela tiden på att något ska/kan hända 🤷‍♀️

Kanske? Min första bc så jag vet ju inte riktigt vad jag ska lägga ribban iheller.

Vi kör lydnad och spår/uppletande på promenaderna, sällan att vi bara promenerar. Vi brukar gå (beroende på hur mycket tid/väder) men tjugo minuter så att hon får blåsa ur sig det värsta, sen kör vi 5-10 minuters träning och sen går vi lika länge, tränar igen, det brukar bli tre sådana pass.
Jag försöker successivt öka tiden för fokus i lydnad/ eller söktid.

Lägger jag ett rent spår så lägger jag det på vägen dit (jag stannar på lämpligt ställe) och så går vi det när vi är på väg hem (så liggtiden blir ju inte jättelänge).

Hemma är vi just nu fokuserad på specialsök, så vi kör oftast ett pass markeringsträning (vi har inte kommit långt, hon behöver få upp ännu mer sug) och ett eller två pass sök. Det blir cirka 45 minuter - 60 minuter om dagen.
Jag märker ju att hon blir trött av det, men hon har ju inbyggd snabbladdare.

Har vi gått två timmar med mer krävande träning under tiden så gör vi lite mindre hemma, helt enkelt för att jag tycker att om jag gör som vanligt så är kvalitén sämre på söket tex.

När djuren blir installade i december så kommer det bli mer jobb på gården.

Behöver jag träna mer mentalt så gör jag gärna det, det är ju det roligaste! Tar gärna emot tips på hur eller om jag behöver öka aktiveringen.
Jag hade hoppats att vi skulle komma igång med vallningen på riktigt nu nångång, men det har ärligt varit skitsvårt att hitta en instruktör som tar emot två nybörjare.
Jag fick tips om en instruktör till som jag tänkte höra av mig till i veckan.

Nästa vecka drar en lydnadskurs igång så jag räknar med att jag får input till hur jag ska lägga upp träningen där. Sen drar specialsöks kurs två igång i slutet av månaden.
Då kommer det bli ännu mer struktur på träningen.
Sen har vi öppen träningen på klubben en dag i veckan som jag fortfarande inte kommit iväg till för jag har haft saker för mig, men behöver kanske prioritera det ett tag.

Nej du har rätt och det vet jag också. Jag satte mig i hennes tassar och där är det springa + med matte = kuuuuuul! :D

Låter som en bra idé, dom kan jobba på mer än man tror. När min bc var i samma ålder knöt jag fast honom i min äldre hunds halsband och lät honom springa med när vi körde drag på veterinärs inrådan. 😄

Kan hon ligga och vila inne eller om du ’parkerar’ henne ute?
Tänker att det är helt normalt, för en unghund särskilt, att bli lite uppskruvad när den väl aktiveras oavsett hur välaktiverade de är men att de ska kunna ta det lugnt däremellan 🤔

Kan inget om sök och markering och hur ansträngande det är men låter som att ni är igång endel ändå 🤔
Vi kör eg bara två pass per dag med regelrätt aktivering, Antingen vallning eller lydnad/trickträning sen är det vila/aktiv vila däremellan dvs allt från att ligga och vila inomhus till att följa med runt på gården eller promenera i skogen. Försöker att inte ’småträna’ hela tiden för att hunden ska ha en distinkt skillnad mellan avkoppling och arbete men visst leker vi ex på gården eller promenaden men försöker ’avgränsa’ och tänka på energinivå. Blir eg hög energi under aktiv träning som kopplas till koncentration, ’lagom’ under aktiv vila och noll när det är ordentlig vila, ungefär 🤪 Vet inte om det är rätt men tänker att jag inte vill att hunden ska ha en förväntan hela tiden på att något ska/kan hända 🤷‍♀️
Hon har skitsvårt för att ta det lugnt, det som har fungerat bäst är att när vi kommer hem så får hon ligga bakom kompostgaller i hallen. Då gnager hon på ett ben och somnar efter en liten stund. Annars pockar hon konstant på uppmärksamhet och har generellt svårt för att koppla av.
Jag tycker jag har försökt med att ha en rutin när vi ska göra saker för att det ska bli tydligare när det är dags för att det ska hända saker. Men det kanske inte funkar för henne ändå?
Jag tycker det är svårt att köra längre pass för jag tycker att jag dels vill utvärdera efter ett moment och jag vill inte att det ska bli tjatigt eller "hafsigt".

Får fundera hur jag kan ändra upplägget för att det ska bli bättre för oss.

Jag har funderat lite, som ett första utkast.
Morgonkiss för hundar, utsläpp av hästar och fodring, in och få frukost.
Morgonkaffe för mig, och sen tränar vi och går en runda, upp emot en timme. In, ligga och gnaga på ett ben, sen får hon följa med ut en stund mitt på dagen ge lunch osv och annat småfix.
Lunch för mig, sen sticka till skogen och köra på som vanligt.
Hem, vila i hallen ett tag, köra ett kortare pass till senare? Chilla, med ut och natta djuren.

Då blir det mer sammanhängande träning på förmiddagen och efter middagen, med ett kortare pass på kvällen. Låter det tillräckligt?

Är det bra väder och så kan hon ju få hänga i trädgården, hon gillar att gräva upp och ner sina ben och leksaker. :p

Jag har funderat lite, som ett första utkast.
Morgonkiss för hundar, utsläpp av hästar och fodring, in och få frukost.
Morgonkaffe för mig, och sen tränar vi och går en runda, upp emot en timme. In, ligga och gnaga på ett ben, sen får hon följa med ut en stund mitt på dagen ge lunch osv och annat småfix.
Lunch för mig, sen sticka till skogen och köra på som vanligt.
Hem, vila i hallen ett tag, köra ett kortare pass till senare? Chilla, med ut och natta djuren.

Då blir det mer sammanhängande träning på förmiddagen och efter middagen, med ett kortare pass på kvällen. Låter det tillräckligt?

Är det bra väder och så kan hon ju få hänga i trädgården, hon gillar att gräva upp och ner sina ben och leksaker. :p
Jag hade varit rädd att så många träningstillfällen om dagen skulle skapa ännu mer aktivitet i hunden om hon redan har svårt att slappna av. Dessutom har jag svårt att se att den behöver mer än 1h om dagen.
Jag hade inte aktiverat mer utan isf utmanat hunden mer mentalt istället och sen övat passivitet hemma. Typ "gå och lägg dig" eller liknande för att lära den att det händer inte saker hela tiden.
Det är ju lika viktigt att kunna chilla som att kunna arbeta.

Jag hade varit rädd att så många träningstillfällen om dagen skulle skapa ännu mer aktivitet i hunden om hon redan har svårt att slappna av. Dessutom har jag svårt att se att den behöver mer än 1h om dagen.
Jag hade inte aktiverat mer utan isf utmanat hunden mer mentalt istället och sen övat passivitet hemma. Typ "gå och lägg dig" eller liknande för att lära den att det händer inte saker hela tiden.
Det är ju lika viktigt att kunna chilla som att kunna arbeta.
Så är det kanske, jag har ju haft svårt att se om det är för att hon inte ges tillräckligt med aktivitet (fysiskt/mentalt) eller om hon bara inte kan chilla.

Så är det kanske, jag har ju haft svårt att se om det är för att hon inte ges tillräckligt med aktivitet (fysiskt/mentalt) eller om hon bara inte kan chilla.
Jag tänker att en BC kan jobba hur mycket som helst (precis som en brukshund) och har de då lite dålig avknapp så är det ju betydligt viktigare att satsa på den än att öka aktiviteten.
Rent krasst är det ju så att man kan köra slut på en hund på 15-30 min rent mentalt, om man tränar kvalitativt istället för kvantitivt (men det är en fälla jag med gärna hamnar i med).

Det är såklart superviktigt att stimulera hunden, men i längden kommer den ju inte orka arbeta ordentligt om den bara vilar när den är slutkörd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 890
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 523
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 001
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 520
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar