Vad har ni gjort första veckan/veckorna när valpen flyttat in? Känner lite dåligt samvete för att vi kanske varit lite för mkt i farten... känslan är att jag hade velat ta det lite lugnare för att valp ska hinna landa, men samtidigt har jag ju mitt övriga liv att driva runt som ingen hjälper mig med. Tex hästeriet.
Såhär har veckan sett ut:
*Måndag em kom vi hem, så den kvällen var vi ju bara hemma, gick nån sväng ut och bekantade oss med omgivningen men inte mer.
*Tisdag var jag i stallet ett par timmar, packade lite hö och satt ute på en filt och tittade på hästarna lite på avstånd. Men allt vardagsgöra med hästen lät jag vara. Var tvungen ge henne medicin dock så en av stalltjejerna fick hålla i valpen medan jag gjorde det, tog 1 minut. Valp var lessen över att bli lämnad med en annan men samtidigt var hon smårädd för hästarna så ville inte utsätta henne för påtvingat umgänge om hon skulle bli rädd, moment 22.
Natten till onsdag var jag tvungen jobba för en som är sjuk. Valp var med hela tiden och sov mestadels.
*Ons var vi hemma bortsett från stallet 2 timmar samt ett obligatoriskt möte på jobbet, valp var med på jobbet och sov i mitt knä. Var även tvungen panikhandla lite oförutsedda grejer så hon fick sitta med en kollega utanför affären i 5 min medan jag skyndade mig in. Lessen när jag gick men det hade gått bra, dock var hon orolig. Jag fick dåligt samvete igen över att vara tvungen att lämna henne men jag var ju tvungen köpa lite mediciner och kunde inte be min kollega att göra det åt mig istället...
*Tors (idag) var jag tvungen att åka med hästen till kliniken för återbesök. Så medan jag lastade var jag ju tvungen att lämna valp till en i stallet som fick hålla henne, gick bra och inte lika lessen men har ju stenkoll på vart jag är. Under tiden jag var på kliniken kunde hon tackolov vara hos sin uppfödare, så det var ju mer som att komma hem. Efteråt var jag tvungen lämna henne till en i stallet för passning medan jag gjorde klart med hästen. Det gick bra men jag får så jäkla dåligt samvete...
Imorgon ska vi bara göra stallet lite snabbt då hästen har fortsatt ordinerad vila... Och så ska vi åka och hälsa på en som ev kommer bli daghusse framöver. Men hon får ju iaf vara med mig hela dagen.
Tycker hon blir säkrare för varje dag som går, inte lika ynklig och skeptisk mot folk hon inte känner. Sprallig och framåt när hon är vaken, förutom när hon är uppenbart valptrött. Så jag tolkar det iaf som att det är okej. Men jag kan inte låta bli att tänka på att det är lite för rörigt. Men vad ska man göra? Kan ju inte upphöra med allting annat, tex sköta min häst eller ta den till veterinären. Eller jobba när jag blir inkallad, jag har ju hunden med mig i allt utom då enstaka stunder enligt ovan...