Status
Stängd för vidare inlägg.
Finn (och brorsan!) var på valpkurs igår :D De är verkligen olika i typ :laugh: Brorsan som var med är mycket mer lik @Snurrfian och @attheedge s hundar i modellen - lätt i kroppen, myror i benen, otålig. Finn är stor och rejäl, och är mer filosofiskt lagd (som den fjärde hanen och en av tikarna), funderar lite innan han gör saker och chillar mer än gärna på rygg. När Finn vilade på rygg så hade ägaren till brorsan fullt upp med att få sin att hålla sig lugn i famnen. Intressant hur det kan bli så olika :D

Vägde Finn igår också, och han väger 9,6kg nu. Brorsan som var med igår väger 6,9.

Finn (och brorsan!) var på valpkurs igår :D De är verkligen olika i typ :laugh: Brorsan som var med är mycket mer lik @Snurrfian och @attheedge s hundar i modellen - lätt i kroppen, myror i benen, otålig. Finn är stor och rejäl, och är mer filosofiskt lagd (som den fjärde hanen och en av tikarna), funderar lite innan han gör saker och chillar mer än gärna på rygg. När Finn vilade på rygg så hade ägaren till brorsan fullt upp med att få sin att hålla sig lugn i famnen. Intressant hur det kan bli så olika :D

Vägde Finn igår också, och han väger 9,6kg nu. Brorsan som var med igår väger 6,9.
Lite så på vår valpträff också. Det var demonstration av några valpövningar uppfödaren kör inför framtida tävlingsträning. Asni och två av brorsorna var tysta, uppmärksamma, blev de uppspelta gick det att distrahera med lite godis... Medan de andra två brorsorna höll på att krypa ur skinnet och skällde i kör för allt var ju så spännande och roligt :rofl:

Hämtade min valp igår :love: Hon är heeelt bedårande, snäll, lite småfeg och vääääldigt trött :heart Hon blir 11v idag.

Igårkväll hade jag garderat mig för nattliga utflykter, pinkrundor, lek och stoj. Men det var bara jag som var beredd, valp sov som en klubbad medan jag låg vaken och svettades i min pyjamas (var påklädd för att ta mig ut snabbt vid behov, och vill inte kuta ut i nattlinnet här stan bland folk :angel:)
Sov 22-04, sen lite pink och bajs ute i valphagen som jag gjort på en gräsplätt utanför min lgh, och sedan in och sova igen till kl 7... Gav henne mat vid 7 och tänkte att nujäklar är det bråttom ut... försöker verkligen skynda mig ut varje gng vi sovit, ätit, lekt... men valp ser ganska oförstående ut och vill mest upp i knät. Hon pinkade lite efter 7 efter mkt om och men. Nu sover vi igen...

Det lilla vett Watson hade verkar ha rakats bort tillsammans med pälsen. Alltså han är ju aldrig stilla, skäller högt och gärna, studsar upp och ned ur soffan som en dåre (så vi fick lägga tillbaka finmattan så att han inte halkar på golvet) och har till och med lyckats hoppa upp i kontinentalsängen! :nailbiting:

Det märks att tänderna börjar störa rejält nu också. Han ser ut som att han vill sparka ut sina egna tänder ibland med sitt kliande. Hårda tuggleksaker är inte längre intressanta utan det är mjuka prylar som gäller nu. Lilla gubben. :heart

Vi var ute i skogen idag! Ebbot sprang lös med en lina släpandes. SÅ DUKTIG! :D Kom på inkallning och höll sig i närheten. Vi gömde oss ett par gånger och han letade snabbt upp oss! Han hade såklart stenkoll på människo-valparna :love:
B5EA8889-C2DA-44AA-8C07-57C609682B3E.webp

Helt plötsligt inser man att de små liven faktiskt växer, reflexvästen jag köpte är nu för liten O_o och när jag lyfte honom igår och bar en liten bit så insåg jag helt plötsligt att det var mycket mer hund än när vi hämtade honom. Det är lite intressant hur man missar sånt i vardagen och sen helt plötsligt blir det så uppenbart. :D

Helt plötsligt inser man att de små liven faktiskt växer, reflexvästen jag köpte är nu för liten O_o och när jag lyfte honom igår och bar en liten bit så insåg jag helt plötsligt att det var mycket mer hund än när vi hämtade honom. Det är lite intressant hur man missar sånt i vardagen och sen helt plötsligt blir det så uppenbart. :D

Finn vägde in på stabila 10kg igår :angel:

Gölle :D Brorsan som är med på kursen är nog i storlek med Ville typ :) Finn kommer bli stor tror jag, hans tassar är mer än en storlek större än brorsans..
Du inser att du kommer att bli tvungen att ha kullträffar regelbundet? 😁 jag bokar gästrummet 😇
Det känns som om Ville är en grövre typ än vår förra huligan, men han blir nog inte som de grövsta.

Just nu är jag lite nojig, han matvägra i morse men jag tänkte inte så mycket på det. Han fick frukost tidigare än normalt och vi skulle iväg. Sen var vi på stan en halvtimme och sen till veterinären och vaccinera. Där åt han gladeligen deras godis men sen har han spytt flera gånger. :( nu har jag kokat ris och han får en matsked ris och en tesked färskfoder en gång i halvtimmen.
Han är pigg i övrigt så det känns lite overkill att åka tillbaka till veterinären än.

Du inser att du kommer att bli tvungen att ha kullträffar regelbundet? 😁 jag bokar gästrummet 😇
Det känns som om Ville är en grövre typ än vår förra huligan, men han blir nog inte som de grövsta.

Just nu är jag lite nojig, han matvägra i morse men jag tänkte inte så mycket på det. Han fick frukost tidigare än normalt och vi skulle iväg. Sen var vi på stan en halvtimme och sen till veterinären och vaccinera. Där åt han gladeligen deras godis men sen har han spytt flera gånger. :( nu har jag kokat ris och han får en matsked ris och en tesked färskfoder en gång i halvtimmen.
Han är pigg i övrigt så det känns lite overkill att åka tillbaka till veterinären än.

Haha, ja! Jag tänkte boka in en kulldejt när säsongen är slut :)

Stackars Ville :( Det är säkert ingenting att oroa sig för, men visst blir man orolig! Håller tummarna för att han får behålla det han äter nu :heart:

Vad har ni gjort första veckan/veckorna när valpen flyttat in? Känner lite dåligt samvete för att vi kanske varit lite för mkt i farten... känslan är att jag hade velat ta det lite lugnare för att valp ska hinna landa, men samtidigt har jag ju mitt övriga liv att driva runt som ingen hjälper mig med. Tex hästeriet.
Såhär har veckan sett ut:
*Måndag em kom vi hem, så den kvällen var vi ju bara hemma, gick nån sväng ut och bekantade oss med omgivningen men inte mer.
*Tisdag var jag i stallet ett par timmar, packade lite hö och satt ute på en filt och tittade på hästarna lite på avstånd. Men allt vardagsgöra med hästen lät jag vara. Var tvungen ge henne medicin dock så en av stalltjejerna fick hålla i valpen medan jag gjorde det, tog 1 minut. Valp var lessen över att bli lämnad med en annan men samtidigt var hon smårädd för hästarna så ville inte utsätta henne för påtvingat umgänge om hon skulle bli rädd, moment 22.
Natten till onsdag var jag tvungen jobba för en som är sjuk. Valp var med hela tiden och sov mestadels.
*Ons var vi hemma bortsett från stallet 2 timmar samt ett obligatoriskt möte på jobbet, valp var med på jobbet och sov i mitt knä. Var även tvungen panikhandla lite oförutsedda grejer så hon fick sitta med en kollega utanför affären i 5 min medan jag skyndade mig in. Lessen när jag gick men det hade gått bra, dock var hon orolig. Jag fick dåligt samvete igen över att vara tvungen att lämna henne men jag var ju tvungen köpa lite mediciner och kunde inte be min kollega att göra det åt mig istället...
*Tors (idag) var jag tvungen att åka med hästen till kliniken för återbesök. Så medan jag lastade var jag ju tvungen att lämna valp till en i stallet som fick hålla henne, gick bra och inte lika lessen men har ju stenkoll på vart jag är. Under tiden jag var på kliniken kunde hon tackolov vara hos sin uppfödare, så det var ju mer som att komma hem. Efteråt var jag tvungen lämna henne till en i stallet för passning medan jag gjorde klart med hästen. Det gick bra men jag får så jäkla dåligt samvete...

Imorgon ska vi bara göra stallet lite snabbt då hästen har fortsatt ordinerad vila... Och så ska vi åka och hälsa på en som ev kommer bli daghusse framöver. Men hon får ju iaf vara med mig hela dagen.

Tycker hon blir säkrare för varje dag som går, inte lika ynklig och skeptisk mot folk hon inte känner. Sprallig och framåt när hon är vaken, förutom när hon är uppenbart valptrött. Så jag tolkar det iaf som att det är okej. Men jag kan inte låta bli att tänka på att det är lite för rörigt. Men vad ska man göra? Kan ju inte upphöra med allting annat, tex sköta min häst eller ta den till veterinären. Eller jobba när jag blir inkallad, jag har ju hunden med mig i allt utom då enstaka stunder enligt ovan... :crazy:

Ett par bilder från senaste tiden! Hon blev 8 månader förra veckan och hon utvecklas väldigt mycket just nu. Börjar verkligen förstå detta med att gå in i "träning" och stänga ute annat :) Vi längtar så mycket till kursen som börjar om en vecka!
86.png
87.png
50.png
75.png

Alltså så galet fin! Den första sheltie som fått mig lite sugen på att byta ner mig i storlek på hund!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 082
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
15 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka