Status
Stängd för vidare inlägg.
Min lilla skit har tappat flera framtänder! :heart

...men är fortfarande inte rumsren. :(
Tycker att det är ganska jobbigt. Sherlock blev rumsren riktigt snabbt så jag hade ju hoppats att Watson skulle bli det med. Nu har jag lite ångest över att det kan bli som med Professorn. Han blev aldrig rumsren och det var jättejobbigt att hela tiden behöva förekomma honom och hålla koll.

Watson har inga som helst problem med att kissa ute, kissar inte inne när vi kommer in eller sådana saker, utan han säger bara inte till när han behöver gå ut. Är det bara att sitta och vänta och hoppas att han lär sig eller finns det nåt man kan göra?
Våran förra dröjde nog till året innan jag kallade honom rumsren på riktigt, så tillvida att han sa till när han ville gå ut. Innan dess var det bara att hålla koll på att det kanske var dags att gå ut, mot slutet blev det tydligare att han sökte sig bort från oss inomhus när han behövde göra ifrån sig, så då blev det lättare att lägga till frågan "ska du gå ut?" och när han hade kommit så långt så gick det snabbt att förstå att det var mot dörren man skulle gå och söka ögonkontakt.
Jag skulle verkligen inte ge upp hoppet än om en rumsren hund! ;)

@Elementary Det kommer, två olyckor på en vecka är ju ändå inte mycket och i situationen du beskriver ovan där sambon kissar innan han tar ut valpen så förstår jag att olyckor sker.
Nä det är ju egentligen säkert varken någon fara eller ovanligt, och jag hade nog inte tyckt det var jobbigt om jag inte tidigare haft en hund som vid ett och ett halvt års ålder fortfarande inte var ens i närheten av rumsren.
I situationen häromdagen hade Watson alltså kissat två timmar innan så det var ganska oväntat att det skulle vara så akut. Oftast om han kliver upp så så är det för att byta sovplats.

Våran förra dröjde nog till året innan jag kallade honom rumsren på riktigt, så tillvida att han sa till när han ville gå ut. Innan dess var det bara att hålla koll på att det kanske var dags att gå ut, mot slutet blev det tydligare att han sökte sig bort från oss inomhus när han behövde göra ifrån sig, så då blev det lättare att lägga till frågan "ska du gå ut?" och när han hade kommit så långt så gick det snabbt att förstå att det var mot dörren man skulle gå och söka ögonkontakt.
Jag skulle verkligen inte ge upp hoppet än om en rumsren hund! ;)
Nä jag är bara överdrivet nojjig, och jag vet ju det egentligen. Det är dock skönt att få ventilera lite av de här jobbiga tankarna och få höra att jag inte behöver tänka så.
...men jag hoppas att det inte tar åtta månader till :D

Nu brukar det ju ytterst sällan vara så att Sherlock behöver säga till. Jag tycker inte om att han ska behöva vänta på att gå gå ut till dess han tycker att det är brådis. Det är mest de gånger han druckit lite extra eller så. Watson ska ju alltså inte heller behöva säga till speciellt ofta. Jag skulle dock tycka att det vore trevligt att kunna gå på toa när han ser ut att sova gott utan att råka kliva i en kisspöl när jag kommer tillbaka för att han smög upp och kissade. :p

Nä det är ju egentligen säkert varken någon fara eller ovanligt, och jag hade nog inte tyckt det var jobbigt om jag inte tidigare haft en hund som vid ett och ett halvt års ålder fortfarande inte var ens i närheten av rumsren.
I situationen häromdagen hade Watson alltså kissat två timmar innan så det var ganska oväntat att det skulle vara så akut. Oftast om han kliver upp så så är det för att byta sovplats.

Nä jag är bara överdrivet nojjig, och jag vet ju det egentligen. Det är dock skönt att få ventilera lite av de här jobbiga tankarna och få höra att jag inte behöver tänka så.
...men jag hoppas att det inte tar åtta månader till :D

Nu brukar det ju ytterst sällan vara så att Sherlock behöver säga till. Jag tycker inte om att han ska behöva vänta på att gå gå ut till dess han tycker att det är brådis. Det är mest de gånger han druckit lite extra eller så. Watson ska ju alltså inte heller behöva säga till speciellt ofta. Jag skulle dock tycka att det vore trevligt att kunna gå på toa när han ser ut att sova gott utan att råka kliva i en kisspöl när jag kommer tillbaka för att han smög upp och kissade. :p
Visst är det så, jag ligger ibland och överväger med mig själv när jag vaknar kissnödig på natten, "hinner Ville vakna till så pass att han kissar inne om jag springer och kissar före eller ska jag slänga ut honom först, men om han sover är det jättedumt att väcka honom för att jag är kissnödig" Hittills har han kommit upp på benen lagom när jag kommer tillbaka från toaletten så det har funkat men jag har även varit ute, superkissnödig själv och han bara spankulerar runt, sträcker lite på sig och ser allmänt nöjd ut. :rofl:

Min vuxna hund visar fortfarande inte att hon behöver gå ut genom att gå till dörren, brukar alla hundar göra det?

Hon brukar söka uppmärksamhet genom att komma med en leksak eller sticka in nosen under handen. På natten har hon någongpng väckt mig genom att stå och gnälla nedanför sängen.

Min vuxna hund visar fortfarande inte att hon behöver gå ut genom att gå till dörren, brukar alla hundar göra det?

Hon brukar söka uppmärksamhet genom att komma med en leksak eller sticka in nosen under handen. På natten har hon någongpng väckt mig genom att stå och gnälla nedanför sängen.
Inte alla hundar gör så. Har en som ställer sig vid en dörröppning inne och stirrar på mig. Frågar jag då om hon vill ut så rusar hon till ytterdörren. En annan sätter sig vid ytterdörren direkt och gnyr. Haft flera som just bara stittat på mig tills jag frågar om dom vill ut, så det är ändå lätt för mig känna igen :)

Ja det gör vi ju förstås. Det är ju inte som att han kissar inne ofta. Tror det är två gånger på en dryg vecka han kissat inne, och det har varit precis innan det var tänkt ta ut honom men då vi inte trott att det varit så väldigt brådskande. Igår var det att Watson klev upp efter en tvåtimmarsvila och svassade efter sambon som gick iväg på toa, och sambon trodde att det var okej att han kissade klart själv först. Men Watson gick in i badrummet, bet några gånger i en handduk och satte sig sedan och kissade mitt på golvet.
Han går målmedvetet till gräset och kissar direkt när han kommer utanför porten, så han har ju fattat den biten. Men han går ju alltså runt och håller sig i tysthet, går inte till hallen, tar inte kontakt osv. Om han "säger" nåt så missar vi båda de signalerna.
Han är lite drygt fyra månader nu.

Exakt så där var det med min valp, som nu är 7 månader och som jag betraktar som rumsren sen ett tag tillbaka. Min förra hund var rumsren vid 4,5 månader och jag var så nöjd och trodde det skulle bli samma med denna. Jag vet inte varför det gick långsammare, han var nog 6 månader och nån vecka typ. Men plötsligt. Det var inte det att han inte visste eller ville ut.

Hoppar in i den här tråden då jag hämtar min lilla heelervalp på måndag :love: Lider verkligen med er som väntat i år och månader och levt i ovisshet i väntan på valp, speciellt er som i slutändan väntat förgäves... Jag känner mig bortskämd på den fronten. För mig tog det 4 dagar mellan första valptitt tills valpen var tingad och nu är det 2 långa dagar kvar innan jag kan hämta... mao en dryg vecka allt som allt :o

Hälsade på uppfödaren förra helgen, skulle eg bara titta på de vuxna hundarna för att träffa rasen ordentligt. Har träffat rasen tidigare men ville vara helt säker innan jag besvärar uppfödare med att ställa mig i kö osv. Så visade det sig att 2 tikar var otingade, och det är en tik jag vill ha. 9v, livsfarlig ålder :crazy:

Började vela lite om jag verkligen kunde ha en valp såhär års osv med mitt skiftjobb... men åkte tillbaka till uppfödaren i onsdags för att träffa valparna igen. Och en av valparna sålde in sig helt, dessutom den jag funderade mest på och eg var mest kär i från början. Funderade några varv till på den eftersom uppfödaren inte riktigt trodde på den som utställningshund, och jag har ett stort intresse för utställningar. Menmen... jag klickade fullkomligt med denna hund. Utställningshund eller ej. För mig kommer hon vara den finaste av alla :heart

Skyndade mig att boka in oss på valpkurs eftersom jag råkade hitta en som passade rätt bra ihop med mitt skiftschema. Börjar redan en vecka efter att valpen är hämtad (valpen är 12v vid kursstart), men jag börjar hellre snabbt än som med min förra hund där den hann bli 6-7 månader innan vi fick plats...

Hoppar in i den här tråden då jag hämtar min lilla heelervalp på måndag :love: Lider verkligen med er som väntat i år och månader och levt i ovisshet i väntan på valp, speciellt er som i slutändan väntat förgäves... Jag känner mig bortskämd på den fronten. För mig tog det 4 dagar mellan första valptitt tills valpen var tingad och nu är det 2 långa dagar kvar innan jag kan hämta... mao en dryg vecka allt som allt :o

Hälsade på uppfödaren förra helgen, skulle eg bara titta på de vuxna hundarna för att träffa rasen ordentligt. Har träffat rasen tidigare men ville vara helt säker innan jag besvärar uppfödare med att ställa mig i kö osv. Så visade det sig att 2 tikar var otingade, och det är en tik jag vill ha. 9v, livsfarlig ålder :crazy:

Började vela lite om jag verkligen kunde ha en valp såhär års osv med mitt skiftjobb... men åkte tillbaka till uppfödaren i onsdags för att träffa valparna igen. Och en av valparna sålde in sig helt, dessutom den jag funderade mest på och eg var mest kär i från början. Funderade några varv till på den eftersom uppfödaren inte riktigt trodde på den som utställningshund, och jag har ett stort intresse för utställningar. Menmen... jag klickade fullkomligt med denna hund. Utställningshund eller ej. För mig kommer hon vara den finaste av alla :heart

Skyndade mig att boka in oss på valpkurs eftersom jag råkade hitta en som passade rätt bra ihop med mitt skiftschema. Börjar redan en vecka efter att valpen är hämtad (valpen är 12v vid kursstart), men jag börjar hellre snabbt än som med min förra hund där den hann bli 6-7 månader innan vi fick plats...
Min ras kan väntetiden på valp variera mellan 1-2 år i Svergie men från att jag tog beslutet att köpa valp gick det bra några veckor innan jag hittade Ebbot i Prag. :D Komiskt hur det kan bli!
Lycka till med valpen!

Jag kan nästan ångra att jag inte importerade två valpar när jag ändå genomgick processen - kostnaden för själva importen hade ju blivit det detsamma. :angel:
Ebbot är uppvuxen på en stor kennel där det fanns tolv andra hundar och mellan åt känns han lite nere. Han blir super glad när han får leka med grannens hund och det gör lite ont i mamma hjärtat. Han har verkligen kommit in i familjen och han tyr sig till oss men ibland känns det som han saknar sällskapet av en annan hund.
Någon som upplever samma med sin valp?

Promenader går bättre efter ha införskaffat ett midjebälte som är ergonomisk för min kropp och en sele på Ebbot - ej antidrag. :up:

Jag kan nästan ångra att jag inte importerade två valpar när jag ändå genomgick processen - kostnaden för själva importen hade ju blivit det detsamma. :angel:
Ebbot är uppvuxen på en stor kennel där det fanns tolv andra hundar och mellan åt känns han lite nere. Han blir super glad när han får leka med grannens hund och det gör lite ont i mamma hjärtat. Han har verkligen kommit in i familjen och han tyr sig till oss men ibland känns det som han saknar sällskapet av en annan hund.

Promenader går bättre efter ha införskaffat ett midjebälte som är ergonomisk för min kropp och en sele på Ebbot - ej antidrag. :up:
Jag upplever att hundarna har enormt utbyte av sin flock, och har svårt att tro att jag kommer ha en valp i taget i framtiden.

Bästa sovstället ever, saccosäcken är superskön! :love:
20180916_155417.webp

Jag ångrar också att jag bara köpte en. Tror också att det gör dem gott med en jämngammal gangster.

Idag har jag varit på kennelträff med nästan hela Asnis kull, bara en syster som saknades. Kan konstatera att de är ett gäng starka personligheter :laugh: De hade jättekul ihop och det var supertrevligt att prata med de andra ägarna.

Men kolla in finaste gänget :love:
Asni kommer först, ena syrran längst ner, de i mitten är hanar.
41846266_10211642514326472_3822923241681321984_n.jpg

41831313_10211642517326547_2808362253089243136_n.jpg

41878328_10211642518326572_5059257138640060416_n.jpg

41903745_10211642519166593_1076530975762022400_n.jpg
41826415_10211642519846610_8694657576987525120_n.jpg

41822480_10211642520206619_5950989290996498432_n.jpg

Älskar hur de tre bruna har samma trekant med brunt i kragen, på samma sida, fast det ser ut som att den växer från hund till hund :rofl:

Jag upplever inte att valpen behöver sällskap av just andra valpar, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha valp utan en flock. De har så mycket utbyte av att umgås med andra hundar i varierande åldrar och med olika temperament hela tiden.
Fast det kräver ju att man har möjlighet att ha en flock.
Och det gör iaf mig lite lat på att miljöträna med MASSOR av andra hundar, det behövs ju inte. Så mina är inte speciellt vana vid stora hundar tex. De vi träffar naturligt är mest små.
Och det kan kräva en del av dig som ägare att vara mer värd än flocken när det vankas träning, både specifik och i vardagen, beroende på vilken hundtyp du har.
Så det finns för- och nackdelar. Med min ras överväger fördelarna, iaf än så länge.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 082
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
15 032

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka