Efter mycket om och men blev det en mittelspitz till. Fann inte så mycket annat som kändes lockande. De raser jag tittade på i övrigt var shetland sheepdog, papillon, lancashire heeler, australisk terrier, miniature american shepherd, welsh springer spaniel, collie (både korthår och långhår), schapendoes, bearded collie, schipperke. Men det blev mittel till slut ändå av olika anledningar.
Vilken som blir min ännu vet jag inte då det finns två tikar att välja mellan om man har i åtanke att uppfödaren funderar på att eventuellt behålla en själv (det är alltså tre tikar i kullen) och man vill ju se hur de utvecklas exteriört, storleksmässigt och mentalt först, inte endast välja efter färg. Men jag är ganska säker på vilken jag vill ha. En djupröd liten sobeltik med svart ansiktsmask och svart skuggning har jag siktet mest inställt på.
Nu låter det i mitt inlägg som att jag väljer mittelspitz "i brist på bättre alternativ", så behöver nog förtydliga att så är det inte. Även om jag såklart är nyfiken på andra raser också, så älskar jag min ras. Och det känns som ett vettigt val för jag vet ungefär vad jag får när jag köper mittel och jag tycker om mittelns egenskaper och lagom storlek.