Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade ett litet träningspass med valpen. Jag har ju klickat in henne, och nu var det upp till bevis om hon faktiskt greppat konceptet.
Said and done, jag la ut en kort spårpinne och så var det game on. I två omgångar om kanske två minuter styck har jag fått henne att plocka upp pinnen! Hon är en klipsk liten räv :love: Bara att fortsätta med detta och sen lägga in omvänt lockande så har vi förhoppningsvis en bra grund för apporteringen!

Varvade även med att låta henne ha paus i bädden medan Tinja körde. Lite passivitetsträning sådär. Gick riktigt bra! Fick visa tillbaka henne två gånger, men en stadig ström av godis i bädden verkade göra susen :D Jag kunde till och med stå upp, göra stegförflyttningar och hela köret utan att hon lämnade bädden. Duktig liten :heart

Ville har haft en spännande morgon, först en promenad med en riktig surtant, även om han tillslut lyckades få henne att åtminstone ta ett skutt åt sidan i något slags lekförsök, men oj vad han fick kämpa. Tillbaka hemma hos surtant så sprang han fram till en av katterna som han nog trodde var en annan hund :rofl: Katterna är vana så de stor bara still och stirra ut honom så sen körde han på total ignore på dem istället. :D Nu hoppas jag att han sover en stund så jag kan få lite plugg gjort. :idea:

Vi åkte till en slottsträdgård idag med valpen för att träna lite miljö och passivitet, samt att kunna vistas bland folk och hundar utan att hälsa. Asni ville gärna hälsa men efter sisdår 5 pers som vi gått förbi började hon fatta vinken att "aha, vi ska inte hälsa idag". Sen låg hon mest och slickade på golvet och möblerna och undrade varför inte hon fick kaffe och morotskaka :cautious::p Allt som allt så gick det jättebra!
40902272_10211580185648294_8085250465563934720_n.jpg

Sånär som på en sak. Vi ska bege oss hemåt, vi går in från orangeriet och jag måste helt plötsligt fatta tag om en svart grand danois som flyger fram vrålandes för att hugga Asni! :nailbiting: Som tur var hade jag snabba reflexer och kunde få tag i nackskinnet på den och slänga tillbaka den mot ägarna (snacka om att jag fick adrenalinpåslag) och fräsa "vad tar ni med en aggressiv hund för?!"
Fick till svar "hon är inte aggressiv". Nähä?? En hund som gör utfall och försöker hugga en valp som går förbi ett par meter bort är för fasen inte material för att hänga på café! :rage:
Förhoppningsvis lämnar de hunden hemma nästa gång :mad:

Asni pep till precis när det hände av chocken, men alltså den här valpen! Några steg med sänkt svans men sen åkte den upp, glatt viftandes och hon är lika nyfiken och glad över omvärlden som förut. Hon är ett litet underverk :love:

Herregud så den lilla saten börjat bitas... Kommer ju inte som någon överraskning, men det gör så förbannat ont så jag tycker synd om mig själv i alla fall. :crazy::laugh:

Han har uppfunnit den jätteroliga nya leken ta-sats-från-20m-och-FLYG-upp-och-greppa-tag-om-något-woohoo! Jag tycker inte den är lika kul. Han fick tag om min hand ute i trädgården ikväll och hängde kvar i den och ruskade hela kroppen - jättefint grepp för en liten 9-veckors parvel, men alltså aj! :arghh:
(Jag har handen kvar men några rejäla sår blev det - tur tänderna är så små i den här åldern.)

Mest förtjust är han dock att hugga i låren (det är ungefär så högt han kommer, han har ingen strålande kroppskontroll än :angel:), har gått ett par byxor åt skogen idag och har några finfina bitmärken där med. Eländes skrälle! :laugh:

På plussidan har han lärt sig början på specialsök (om han inte dödar kursarna i helgen kanske han till och med kan demonstrera lite övningar), targetplattform och -pinne + handtarget, i rörelse och stilla, byta leksak i kampen, och söka upp föremål bort från frestande godis. :up:
Så jag får ju vad jag ville ha helt enkelt, får bita ihop om gnällandet ett tag. :D

Jag som tycker Ice är tung nu att bära lite lägre sträckor - 10 veckor och 3 kg :rofl::rofl::rofl:

:laugh:

Pratade med en kompis igår om att Totoro kanske hinner växa om hennes 12-veckors innan de ses - visade sig att hon väger 7 kg... :o:laugh:

Jag har sovrummet på övervåningen och en livsfarlig trapp (öppen, kan ramla rakt ner från övervåningen), vete fanken hur länge till jag kan bära honom ner.:cautious:

Ebbot har fått börja sova på nedervåning för jag orkar inte kånka på honom längre - han väger 23 kg :D

Jag testade Postafen och han dreglade ytterst lite! :bow: Hoppas att det håller i sig så att bilfärderna kan bli lite mer drägliga för honom.

Hur gammal är han nu? De borde ha liknande viktkurva misstänker jag. :D

Var ute på promenad med hela gänget. Jag råkade ha med mig en spårpinne i fickan, så när vi var på väg ut ut skogen för att bege oss hemåt tänkte jag ”äh, kan väl inte skada att testa?”

Jag binder upp de andra hundarna och tar med Asni till stigen. Pratar peppande, drar pinnen lite fram och tillbaka innan jag tar tag i selen och kastar den kanske en meter. Hon ligger på i selen, jag släpper. Inte nog med att hon springer ut, hon tar den och kommer tillbaka! Jag berömmer massvis med gos och godis. Kör en gång till. Lika fint det! Massa beröm, hon verkar tycka det är helfestligt :D Sista skicket vände jag oss om och kastade ner pinnen bland blåbärsriset. Släpper henne, nosen går igång, hon hittar den och kommer tillbaka med den! :eek::up:

Jag hade inga förväntningar eller krav, men ändå levererar hon med glädje :love:

Ata har snart betat av halva Sverige :o Nya skogar, nya ställen att sova på, bilåkning, saker hit och dit - inget bekommer henne. Idag tog vi en fjälltur med fågelträning för Lyran, Ata hon bara knatade på. Upp och ner, ska undersöka allt, hänga i de andra hundarna, kampa med koppel och byxben, tvingades till att åka i väska under högljudda protester... :D vi tvingar henne till att sova, skulle hon få välja själv så skulle hon hålla igång hela tiden. Men vad hon växer :p herregud alltså! Så nöjda hittills med denna valp :up:
F9AC4408-CD47-4EEC-80B6-DB3993732120.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 091
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
15 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat