Status
Stängd för vidare inlägg.
Lyran och Floyd borde bo ihop, så kan Finn och Ata terrorisera varandra och låta veklingarna vara :D

Goa lilla Ata :love:
Jag höjer med en Ville. Taxtanten går och gömmer sig under sin husses stol och svägerskans tant är livrädd för honom. Jag fick gå emellan dem för att tanten skulle våga kissa. Jag tror att jag måste presentera honom för någon hund som vågar stå på sig lite mer. :cautious: Mörker är numera hur kul som helst eftersom matte får lite panik i rösten när man lägger sig och trycker i en buske innan man anfaller fötterna.
Bilåka är väl inte världens roligaste men det går fint att sova där.
Överlag flyter livet på, godis och mat är gott, skogen är härlig och gosa är mysigt!

Lyran och Floyd borde bo ihop, så kan Finn och Ata terrorisera varandra och låta veklingarna vara :D

Goa lilla Ata :love:
Ja men precis :laugh:

Go är bara förnamnet :love:
3993BDB7-7265-4675-9C6B-D76F2F578E7B.webp

Jag höjer med en Ville. Taxtanten går och gömmer sig under sin husses stol och svägerskans tant är livrädd för honom. Jag fick gå emellan dem för att tanten skulle våga kissa. Jag tror att jag måste presentera honom för någon hund som vågar stå på sig lite mer. :cautious: Mörker är numera hur kul som helst eftersom matte får lite panik i rösten när man lägger sig och trycker i en buske innan man anfaller fötterna.
Bilåka är väl inte världens roligaste men det går fint att sova där.
Överlag flyter livet på, godis och mat är gott, skogen är härlig och gosa är mysigt!
Har en kompis med en riktig sur schäfertant, ska försöka få till ett möte så Ata inser att livet inte bara är heybaberiba :angel:

Vi har ju en nåldyna i tant Humla som godmodigt släpar runt en valp som håller sig fast i huvudet på henne. Första veckorna var hennes haka konstant blodig. Hon sa ju ifrån i andra situationer men att bli biten av en krokodil var tydligen helt ok. Nuförtiden så är det Humlas halsskinn som är bäst att hålla sig i när man bli lite trött hälsar Qaxi. Humla hanterar det genom att stå helt still. Valpen lessnar fortare än hon. Humla har varit en perfekt mentor. Valpen kan gå ganska långt i sina trakasserier men har också fått lära sig att man ska inte tro att man får göra precis vad man vill.
Och att ibland kan en Humla bli förbannad bara för att man går förbi. Humla är väääldigt kär i sina ben. Det har lärt valp att hålla lite distans och läsa av innan man klampar på.

Har en kompis med en riktig sur schäfertant, ska försöka få till ett möte så Ata inser att livet inte bara är heybaberiba :angel:
Tant tax brukar vara sån, men hon har nog börjat bli gammal. :( Tyvärr är det mest andra valpar och unghundar i bekantskapskretsen just nu så han kan nog få för sig att han kan göra vad han vill.:cautious:

Tant tax brukar vara sån, men hon har nog börjat bli gammal. :( Tyvärr är det mest andra valpar och unghundar i bekantskapskretsen just nu så han kan nog få för sig att han kan göra vad han vill.:cautious:
Ibland tänker jag att Humla skulle vara perfekt att hyra ut till valpfostring (det tycker inte hon dock - en räcker säger hon).
Supercool och glad, ställer upp på det mesta, kan bli urförbannad men skulle aldrig bita även om hon markerar stenhårt, man hoppar tre meter när hon vrålar till och snappar i luften mot valpskrället, hon tar till kroppen om det behövs markeras mer och håller ner övervidrig valp med öppen käft.
Är super i möten med andra hundar. Fattar vem man kan gå fram till, vem man kan leka med och håller sig undan ilskna typer. Hon var tant redan när hon var två.
Det är precis det jag vill att hon ska föra över till valpen.

Ibland tänker jag att Humla skulle vara perfekt att hyra ut till valpfostring (det tycker inte hon dock - en räcker säger hon).
Supercool och glad, ställer upp på det mesta, kan bli urförbannad men skulle aldrig bita även om hon markerar stenhårt, man hoppar tre meter när hon vrålar till och snappar i luften mot valpskrället, hon tar till kroppen om det behövs markeras mer och håller ner övervidrig valp med öppen käft.
Är super i möten med andra hundar. Fattar vem man kan gå fram till, vem man kan leka med och håller sig undan ilskna typer. Hon var tant redan när hon var två.
Det är precis det jag vill att hon ska föra över till valpen.
Precis sån är kompisens schäfer, perfekt att prägla valpen på :up:

Totoro har varit med på sitt första riktiga kurstillfälle, heldagskurs i Malmö (gick en promenad genom totalt kaos på lunchen :crazy:). Det gick klart över förväntan! :up:

Tittade på kursdeltagarna (hundar och människor) när de kom och gick i lokalen, men höll sig i mitt knä. Röjde runt med den andra instruktörens hund som man fick leka med (om hon inte hade ett ben, då får man inte titta!), sov både hos mig och i valphage medan jag höll kurs, pinkade bara på golvet en gång (:o) och var fortfarande käck och glad på vägen hem. För jäkla trevlig liten valpparvel alltså!

(Om jag inte räknar bitandet. Han får gärna växa ifrån bitandet. Snabbt! :cautious::banghead::laugh:)

Vi har haft kräftskiva för firman här hemma idag, Ville var övertygad om att alla kom för att hälsa på honom. :rofl: Han menade att vi var hemskt orättvisa som inte lät honom vara med i stora rummet (vi har ett rum på nedervåningen som är hundfritt och så övervåningen med två sovrum, enbart) Men Ville bondade fullständigt med jaktledaren, även om det uppstod visst blodvite på jaktledaren :angel: Han är en duktig jaktledare och extremt duktig jägare, men hundmänniska är han inte, även om han älskar hundar. Han försökte tala om för mig att det märks att det kommer att bli en bra jakthund. :rofl: Nog för att jag tror det också, men jag grundar mina antagande mer på Villes släkt och ras än hans lek med ett gosedjur i form av ett vildsvin. ;)

Iver har kursat idag, uppletande. Han skötte sig galant! Så himla rolig denna valpen är alltså. Han fattade på direkten och gjorde tre klockrena sök. Och en massa passivitetsträning däremellan. Var dessutom två Fd riesen ägare där som båda tyckte att han var både snygg och trevlig, sånt är alltid kul. Smicker om sin valp sitter aldrig fel 😁

Bifogade filer

• DSC_2489-2752x1548.webp
    DSC_2489-2752x1548.webp
    437,1 KB · Visningar: 62
Iver har kursat idag, uppletande. Han skötte sig galant! Så himla rolig denna valpen är alltså. Han fattade på direkten och gjorde tre klockrena sök. Och en massa passivitetsträning däremellan. Var dessutom två Fd riesen ägare där som båda tyckte att han var både snygg och trevlig, sånt är alltid kul. Smicker om sin valp sitter aldrig fel 😁
Men, men, han är väl mycket större och långbentare nu än på fotot? Hur gammal är han?

Men, men, han är väl mycket större och långbentare nu än på fotot? Hur gammal är han?
Fotot är taget igår, men jag är rätt lång och det är därför taget uppifrån så han är absolut större och mer långbent ut än vad han ser ut att vara på bilden. Han är 4,5 månader nu :)

När jag läser sånt här blir jag så väldigt tacksam att Watson inte når upp över bordskanten! :laugh:
Detta är första gången jag behöver hantera en valp som äter annat än vad som får ätas och tuggas på och jag vet inte riktigt om jag hade överlevt om han var större. :crazy:

Totoro når överallt. Inte nödvändigtvis för att han är högbent (det är han inte den lilla räkan! :laugh:) eller smidig (det är han sannerligen inte heller :cautious:), utan för att han biter på det han når tills det som finns högre upp kommer ner till honom. :meh:

Dålig bild, men han hänger alltså i min ena arm här. 10 veckor nu. Jag är glad när han käkar tangenter vid det här laget...

Namnlös.webp

Vad roligt! :love: Vad blir det för liten?

Efter mycket om och men blev det en mittelspitz till. :) Fann inte så mycket annat som kändes lockande. De raser jag tittade på i övrigt var shetland sheepdog, papillon, lancashire heeler, australisk terrier, miniature american shepherd, welsh springer spaniel, collie (både korthår och långhår), schapendoes, bearded collie, schipperke. Men det blev mittel till slut ändå av olika anledningar. :)

Vilken som blir min ännu vet jag inte då det finns två tikar att välja mellan om man har i åtanke att uppfödaren funderar på att eventuellt behålla en själv (det är alltså tre tikar i kullen) och man vill ju se hur de utvecklas exteriört, storleksmässigt och mentalt först, inte endast välja efter färg. Men jag är ganska säker på vilken jag vill ha. En djupröd liten sobeltik med svart ansiktsmask och svart skuggning har jag siktet mest inställt på. :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 091
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
15 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat