Vad provocerar dig?

Sv: Vad provocerar dig?

Det som verkligen provocerar mig är dubbelmoral.

Och människor som lägger ner enorm energi på att skaffa sig fördelar som snarare skulle komma någon annan till del.
 
Sv: Vad provocerar dig?

Varför provocerar det dig att inte andra väljer att gå på föreläsningar som inte är obligatoriska? Själv sållade/sållar jag friskt med föreläsningar, både under min faktiska studietid och nu på senare år när jag läser spridda ämnen på distans och jag har ändå väldigt bra studieresultat. Det är väl upp till var och en vad den gör med sin tid så länge det bara drabbar den personen?!

Javisst, alla får göra som de vill. Det drabbar inte mig. Men sen kan jag också känna att det beror på vilket ämne du läser. Jag läser bland annat histologi nu, vilket innebär mycket mikroskoperande. Läraren visar preparaten, vad vi ska kolla efter och hur man skiljer på olika vävnader och celltyper. Sedan får vi titta själva. Tentan kommer vara en preparattenta, där vi blir visade en vävnad och ska svara på frågor om vad vi ser. Att då inte ha gått på en enda av dessa föreläsningar/övningar gör det ju bara extremt svårt för en själv. Jag förstår inte logiken med att stanna hemma från skolan då.

Och det är en sak att sålla, gå på de man tycker verkar viktigast osv, men att redan från kursstart bestämma sig för att strunta i allt som inte är obligatoriskt, det provocerar mig. Kanske för att de personer i min omgivning som gör så ger mig känslan av att de helt enkelt bara inte ids åka till skolan på utsatt tid.

Men det är ju inte precis någonting som jag går och muttrar om dagligen ;)
 
Sv: Vad provocerar dig?

Jag förstår dig. Det är inom samma kategori som folk som nästan skryter om att de inte läser kurslitteraturen. Det drabbar ju inte mig (undantaget de helvetiska grupparbetena) men det provocerar mig ändå. Det är så poänglöst slappt bara.
 
Sv: Vad provocerar dig?

Jag är just nu såååå irriterad på folk som aldrig kan vara nöjda.
Modell av inlägg på fb;
Åh nu är det äntligen vintersolstånd, jag hatar hatar hatar mörkret, och det går mot ljusare tider - tills midsommar, då vänder det ju igen, usch.
Åh så underbart nu när solen lyser, igår var det ju mulet och imorgon ska det regna.
Nu är jag frisk och mår toppen. Förra veckan mådde jag piss verkligen. Men jag får säkert influensa snart.
 
Sv: Vad provocerar dig?

kl

Saker som förpackas på sätt som gör det helt j*vla omöjligt att ta sig in i utan minst sax, kniv och sticksåg.
 
Sv: Vad provocerar dig?

kl

Bilister som gasar mot övergångsstället där jag står och väntar på att kunna gå över för att sedan tvärnita och vifta, till synes irriterade över att jag inte gått för länge sedan. Men jag kastar mig inte ut i gatan när någon accelererar rakt emot mig utan vill se någon typ av tecken på att föraren sett mig innan jag går. Smart körning vore att istället släppa på gasen så att jag ser att jag uppmärksammats. Då kan jag skynda mig över och föraren slipper växla ner, men det är tydligen väldigt svårt att köra så? Och tydligen är det svårt att begripa att jag inte vill gå rätt ut i gatan.

Måste nog erkänna att jag provoceras lätt av buffliga bilförare i allmänhet. Känns som att många har en attityd av "Här ska jag fram, flytta på er!". Och så släpper de ut en massa skräp dessutom. Mutter, mutter.

/Bitter fotgängare
 
Senast ändrad:
Sv: Vad provocerar dig?

Kl

Jag blir väldigt irriterad över arbetskamrater på en fika i större grupp som tar ett långt och ljudligt mobilsamtal utan att gå undan medan vi andra försöker prata!
 
Sv: Vad provocerar dig?

Kl

Jag blir väldigt irriterad över arbetskamrater på en fika i större grupp som tar ett långt och ljudligt mobilsamtal utan att gå undan medan vi andra försöker prata!

Något liknande fast omvänt provocerar mig på jobbet. När våra larmtelefoner ringer så fortsätter kollergorna prata privatsaker, ljudligt. Vi är där för att jobba, inte sitta och snacka skit. :(
 
Sv: Vad provocerar dig?

Javisst, alla får göra som de vill. Det drabbar inte mig. Men sen kan jag också känna att det beror på vilket ämne du läser. Jag läser bland annat histologi nu, vilket innebär mycket mikroskoperande. Läraren visar preparaten, vad vi ska kolla efter och hur man skiljer på olika vävnader och celltyper. Sedan får vi titta själva. Tentan kommer vara en preparattenta, där vi blir visade en vävnad och ska svara på frågor om vad vi ser. Att då inte ha gått på en enda av dessa föreläsningar/övningar gör det ju bara extremt svårt för en själv. Jag förstår inte logiken med att stanna hemma från skolan då.

Och det är en sak att sålla, gå på de man tycker verkar viktigast osv, men att redan från kursstart bestämma sig för att strunta i allt som inte är obligatoriskt, det provocerar mig. Kanske för att de personer i min omgivning som gör så ger mig känslan av att de helt enkelt bara inte ids åka till skolan på utsatt tid.

Men det är ju inte precis någonting som jag går och muttrar om dagligen ;)

För mig känns det spontant lite konstigt att gräma sig över att andra själva ser till att de får sämre förutsättningar på tentan, jag tänker att man har nog med sig själv?! Och får man själv sämre betyg än en som valt bort de icke-obligatoriska momenten känns det antagligen rätt surt.
 
Sv: Vad provocerar dig?

Folk som tjavar rätt ut i vägen där det inte är ett övergångsställe!!! Är ett väldigt vanligt fenomen i min lilla stad.

Folk som går i bredd på gatan och inte verkar kunna skingra sig när de möter nån.

Folk som har konferens mitt i gångarna på affären så man inte tar sig förbi och fram!

Jag kan bli tokig när jag möter nån i bil som inte kan blända av! Jag vill liksom gärna se nånting även efter att vi möts...

Mycket provocerad kände jag att jag blev för ett tag sen när en i stallet undrade varför min ena häst inte hade nån saltsten i hagen. Ja, för han har sin saltsten i boxen kanske? Tilläggas bör att typ en vecka efter att detta fördes på tal, så insåg jag att denna persons häst varken har saltsten inne eller ute. Eeh jaha?

Samt att jag blir vansinnig på att strömmen går hos oss så fort det blåser ute mer eller mindre... Grr!
 
Sv: Vad provocerar dig?

*kl*
När folk inte har vett att visa hänsyn genom att ge plats. Som exempel tar jag de äldre männen i affären häromdagen. Jag hade handlat och gick till min plats bakom kassan (vid bandet där mina matvaror kom). Där står två gubbar och pratar och inte har de vett att flytta på sig. Jag fick nästla mig in från sidan och stod alltså på sidan om kassabandet för att packa. När jag sen skulle gå fick jag säga "ursäkta" för att de skulle flytta sig.

På vägen ut kom jag dessutom bakom två stycken (verkade vara ett par) som gick med varsin vagn I BREDD och saaaakta mot utgången. Så STANNAR de också, i bredd. Trots massor av folk i affären. Men nåja, den ena såg sig i alla fall om och sköt sin vagn saaaakta åt sidan.

Samma med dörrar/öppningar. Händer alldeles för ofta att folk står mitt i dörröppningar och pratar och de tycks se att man kommer, men flytta sig... näeee.

Ohyfsade människor som inte hälsar när man hälsar på dem kan också provocera mig.
 
Sv: Vad provocerar dig?

Sedan irriterar jag mig på folk som inte har förstått att timmer från timmerlastbilar kan låssna? Det händer oftare än man tror ändå ligger folk där spm klistrad och kör folk för nära lastbilarna har chaufförerna jätte svårt att se att det ligger en bil bakom dessutom.

Helt orimligt att irritera sig på det då jag verken kör lastbil (men min pappa gör visserligen det) eller skadas av att folk i andra bilar riskerar sitt eget liv genom att köra där dem gör så varför ska man då känna sig som någon liten trafikpolis som helst vill hytta med fingret (oj här vart det ju ett till irritationsmoment -folk som vill leka trafikpolis :p )

Själv har jag naturligtvis aldrig gjort något fel i trafiken(eller annars heller för den delen), är alltid väldigt lugn och sansad och skulle aldrig visa min irritation utåt :p (om någon inte förstå så är det bäst att poängtera min sarkasm här)

:eek: :eek: :eek: :nailbiting:

Mvh har på senare år lugnat mig lite i min fobi för timmerbilar
 
Sv: Vad provocerar dig?

kl

När människor antar saker om andra, trots att inga försök gjorts att ta reda på hur det egentligen ligger till. Det känns provocerande slarvigt - särskilt när det ska föreställa att komma ur välvilja. Vill man någon väl så är det minsta man kan göra att försöka förstå personen, innan man kommer med värdelösa råd och infallsvinklar som bygger på ett felaktigt antagande.

Men människor är ju inte alltid så grundliga när de tänker över saker och ting, och på sätt och vis är det kanske tanken som räknas. Så det känns som en ganska onödig sak att provoceras av, när man lika gärna kunde vara glad över att människan åtminstone försöker sig på att ge råd. Även om det går dåligt så kan det vara en äkta välvilja bakom.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad provocerar dig?

Knapplån

Jag insåg idag att jag provoceras enormt av människor som inte kan gå in på toaletten och snyta sig och därefter tvätta händerna. Hur äcklig är man när man sitter och äter med en hel hoper andra människor som man dessutom bara träffar en eller två gånger om året och helt plötsligt tar fram en näsduk och börjar fräsa i den för att sedan lugnt stoppa ner den, fortsätta äta och sedan gå och hämta mer mat och på det sättet effektivt sprida sin förkylning? Fattar man inte hur äckligt det är eller bryr man sig inte? En person i släkten gör detta varenda gång vi träffas! Varenda gång! När jag var liten så trodde jag att det var ett okej beteende att göra så för han skulle alltid vara så fin av sig och så mycket bättre än alla andra men det insåg jag ju tack och lov ganska snart att så beter man sig inte. Dessutom så hostas det ju antingen rakt fram eller i handen som de sedan hälsar i hand med och tar på överallt. Tänker de inte på att en förkylning kan förstöra så enormt och framför allt för en människa som redan är nedsatt och sjuk sedan innan? Den ena av dessa har jobbat mycket med gamla och borde ju om inte annat då ha lärt sig basala hygienvanor. Eller bryr de sig inte? Är de så egoistiska att de struntar i om andra blir sjuka? Det märkliga är att kvinnan i familjen är extremt noga med att alltid snyta sig på toa och att tvätta händerna men övriga bara snorar och hostar på hur som helst. Så fruktansvärt äckligt!
 
Sv: Vad provocerar dig?

Jag ser aldrig något sådant på FB.

Sidan är ju amerikansk, och fördelen i detta fall är att deras ribba för sexism är rätt låg, framför allt jämfört med dina FB-vänners. Så om du bara anmäler en bild så fort den dyker upp i ditt flöde, så tas den bort så fort nån administratör tittat på den. Och det utan att någon får reda på vem som anmält, och varför.

Nej alltså, de tar inte bort saker bara för att de är sexistiska eller kvinnonedsättande.

De låter ju sidan där snubbar lägger upp bilder på sina ex, (typ nakenbilder och mot tjejernas vilja), ligga kvar trots många anmälningar. Den heter något med hoes.

...däremot åker säkert en bild om det är på en kvinna som ammar sitt barn.
 
Sv: Vad provocerar dig?

Björk;16164858 Ohyfsade människor som inte hälsar när man hälsar på dem kan också provocera mig.[/QUOTE skrev:
Åh herregud ja. Jag blir verkligen oproportionerligt irriterad varje gång. Det hjälper inte att jag arbetar i en reception...
 
Sv: Vad provocerar dig?

För mig känns det spontant lite konstigt att gräma sig över att andra själva ser till att de får sämre förutsättningar på tentan, jag tänker att man har nog med sig själv?! Och får man själv sämre betyg än en som valt bort de icke-obligatoriska momenten känns det antagligen rätt surt.

Jag vet inte vad du vill att jag ska säga? Jag går inte dagligen runt och är sur på grund av detta. Men det provocerar mig likväl, vilket ju var det tråden handlade om. Jag tvivlar på att du tillhör gruppen av människor jag syftar på så jag tycker inte du ska ta åt dig.
 
Sv: Vad provocerar dig?

Jag blir provocerad av vissa typer av ljud. På söndagsförmiddagarna sänds ett program på P3 som har en kvinnlig och en manlig skånsk programledare. Mannen som jag tror heter jesper - hans röst gör mig aggressiv! Jag tål inte att höra fanskapet! Dessutom, så har de under programmets gång ett bakgrundsljud, ett gungande ljud med en slags tuta....det rullar hela tiden och det gör mig GALEN! Jag skulle kunna bita huvudet av någon när jag hör detta program!
"Jamen lyssna inte då!" säger ni, men dels sitter jag nästan alltid i bilen när jag inser att programmet är på, dels har de intressanta inslag som ofta är medicinskt relaterade som jag VILL lyssna på, sen spelar de bra musik. Men HAN och DET DÄR gör mig galen! Jag blir rent ARG av att höra den rösten, det ljudet. :rage:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 013
Senast: Thaliaste
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp