Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh vad spännande @Ceta
Hoppas att det blir en bra läsning (verkar tråkigt att eventuellt behöva såga den i mammans sällskap ;) ) för titeln låter helt klart lovande :)

Igår läste jag ut Fredrik Backmans "En man som heter Ove" (något efter resten av Sveriges befolkning ;)) och den var riktigt bra! Jag blev positivt överraskad för den var inte alls som jag hade föreställt mig. Så nu ska jag gå vidare med ytterligare en Backmanbok, möjligt att det blir något bokreafynd emellan...

Jag läste ut Presidentens hustru för någon vecka sedan och största behållningen var nog tyvärr att jag nu frigjort lite plats i bokhyllan ;) Den var helt okej, det var den, men inget jag kommer försöka på någon annan utan nu går den till Erikshjälpen.

Nu läser jag Johanne Hildebrandts Blackout som handlar om kriget på Balkan. Hittade den i bokhyllan i mitt gamla flickrum och kände att jag ville läsa om den nu när jag faktiskt varit i Bosnien (det var iofs några år sen men det var ännu längre sen jag läste boken). Nu läser jag och försöker föreställa mig miljöerna och människorna genom mina egna upplevelser. Språket är riktigt dåligt men boken är ändå lättläst.

Min andra bok om balkankriget, Sista kulan sparar jag åt grannen, har tyvärr försvunnit i samband med en utlåning. Det är synd, jag skulle vilja läsa även den igen.

Jag var på loppis igår och hittade massor av fynd faktiskt, bl.a några Margaret Atwood - och Ensamma hjärtan och hemlösa hundar av Lucy Dillon som jag varit lite sugen på ett tag. Tänkte börja igår kväll men jag var så otroligt trött att det får vänta.

Har precis börjat läsa Steglitsan och det är en bok jag verkligen ser fram emot att få läsa.

Läser även Esternas stora bok om kilot, den är mycket märklig. Mycket mycket märklig...

Börjar även närma mig slutet av Kvinnan som stal mitt liv och jag tycker nog att det är en av Keyes bättre böcker. Men det hindrar mig inte från att avsky huvudpersonen lite ändå. Ibland är det verkligen frustrerande med huvudpersoner som är dumma-i-huvudet.

Börjar även närma mig slutet av Kvinnan som stal mitt liv och jag tycker nog att det är en av Keyes bättre böcker. Men det hindrar mig inte från att avsky huvudpersonen lite ändå. Ibland är det verkligen frustrerande med huvudpersoner som är dumma-i-huvudet.

Åh, den har jag som nästa bok att läsa :) Gillar MK och hoppas även jag kommer tycka att det är en av hennes böttre! Vilka tycker du bäst om annars?

Jag köpte mig Värdshus serien av Nora Roberts på bokrean, det är redan från början skämskudde på det... ;) Men jag gillar dem som lite nedkoppling av hjärnan, de kräver liksom ingen som helst reflektion... Men min hjärna var visst inte med på det utan började reflektera över hur många böcker man kan skriva på exakt samma grundupplägg? Trilogi, starka kvinnor som driver affärsrörelser, syskon/nära vänner så gott som syskon och att träffa den rätta... Sen gärna lite övernaturligt med spöken så går det hela ihop fint... Är det så enkelt att skriva böcker som säljer?

Åh, den har jag som nästa bok att läsa :) Gillar MK och hoppas även jag kommer tycka att det är en av hennes böttre! Vilka tycker du bäst om annars?

Jag tycker nog att de flesta är helt ok, men de på senare år (typ hemligheten på mercy close) och hennes kåserier tycker jag nog är något bättre. Men det kan också bero på att det var typ flera år sedan jag läste hennes första böcker och tyckte de var bra då, men de har varit något av en besvikelse när jag läst om dem.

Jag tycker nog att de flesta är helt ok, men de på senare år (typ hemligheten på mercy close) och hennes kåserier tycker jag nog är något bättre. Men det kan också bero på att det var typ flera år sedan jag läste hennes första böcker och tyckte de var bra då, men de har varit något av en besvikelse när jag läst om dem.
Ah, jag gillade Är det någon där? Men tyckte inte om Star in the sky, eller vad den hette. Har inte blivit att läsa om de gamla, kanske skall fortsätta undvika det då ;)

Nattfilm av Marisha Pessl är utläst. Marisha Pessl är författaren till Fördjupade Studier i Katastroffysik som kom för några år sedan och blev jättestor, jag har dock inte läst den.

Nattfilm var ok, men jag hade väntat mig mer. Den är ju så otroligt populär. Jag tror att jag är lite för gammal; om jag läst den när jag var i de sena tonåren så hade jag nog blivit mer förtjust. Den var alldeles för långrandig, mer än 600 sidor och jag skummade faktiskt de sista 100 med undantag för vissa delar.

Men, nu har jag ingen tid att ligga på latsidan för idag har mina reservationer kommit:

Klas Östergren: Twist
Kristofer Ahlström: Ett liv för lite
Kate Atkinson: Liv efter liv (jag läste hennes Behind the scenes at the museum på en universitetskurs i engelska för 100 år sedan och tyckte jättemycket om den och hennes nya Liv efter Liv har fått bra kritik så det känns spännande)

Har också lånat
Paula Fox: Förtvivlade människor, och
Kristofer Ahlström: Bara någon att straffa.

Nu återstår bara att klura ut hur jag ska hinna jobba, laga mat, duscha och dammsuga och sånt de närmsta veckorna.

Nattfilm av Marisha Pessl är utläst. Marisha Pessl är författaren till Fördjupade Studier i Katastroffysik som kom för några år sedan och blev jättestor, jag har dock inte läst den.

Nattfilm var ok, men jag hade väntat mig mer. Den är ju så otroligt populär. Jag tror att jag är lite för gammal; om jag läst den när jag var i de sena tonåren så hade jag nog blivit mer förtjust. Den var alldeles för långrandig, mer än 600 sidor och jag skummade faktiskt de sista 100 med undantag för vissa delar.

Jag håller med dig angående längden på Nattfilm, men tror att jag gillade den mer överlag :) Dock gillade jag inte alls Fördjupade studier i katastroffysik, har jag för mig, så det verkar vara väldigt blandat vilken målgrupp hon riktar sig till. (?)

knapplån

Linda Skugge har förresten börjat recensera böcker i GP. Hon verkar läsa extremt mycket, 2-3 timmar om dagen har jag läst någonstans. Jag förstår inte riktigt varför jag tycker det är så intressant att följa det hon gör och skriver, för vi har verkligen helt olika boksmak.

Hon totaldissade exempelvis Knausgård, Kristina Sandberg, och nu senast Kate Atkinsons nya. När hon skriver om sina favoritförfattare i sina böcker och krönikor så tycker jag de verkar jättetråkiga! Ofta helt okända för mig.

En av hennes favoriter är någon brittisk typ rockgubbe som jag glömt namnet på. Hon verkar också fundera mycket kring enskilda citat och stycken, sånt kommer jag ens knappt ihåg.

Jag fortsatte på Backman-spåret och har precis läst ut "Saker min son behöver veta om världen" och jag blev inte besviken! Den var både lättsam och rolig, precis som jag hade förväntat mig :)

Jag har lyssnat färdigt på Himmelsdalen av Marie Hermanson, gillade den. Har börjat med Midsommarvals av Viveca Lärn pga stark sommarlängtan och fascination för ö-livet:p Läser fortfarande Messenger of Truth av Jacqueline Winspear i bokform, kommer ingenstans pga lyssnar på andra istället.

Lyssnar på Allt att förlora vilket är, i det stora hela, okej bok. Den började dock så mycket bättre än vad den än såhär i mitten vilket känns lite snopet. Jag hade ju sett fram emot en bra deckare liksom och fick rätt höga förväntningar i början, så det är lite tråkigt att det inte fortsätter i samma anda.

Läser även Steglitsan och jag tror jag gillar den. Mitt problem är nog att jag inte riktigt har haft tiden att läsa längre sjok så jag sugs liksom inte riktigt in i den, som jag tror att jag skulle kunna göra (och som antagligen skulle göra boken bättre om det var lite flyt i läsandet). Men jag ser mycket fram emot att se hur det utvecklar sig i och med alla lovord och bra recensioner av boken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
88 89 90
Svar
1 784
· Visningar
87 280
Senast: Enya
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 261
Senast: pepp
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud