Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag läst ut "Ett föremåls berättelse om obesvar" av Mikael Berglund. En väldigt speciellt bok. Den utspelar sig på 1600-talet i Norrbotten/västerbottensfjällen. Handlar om en ung kvinna spm lämnar sin by ensam och vandrar ut i ödemarken. Har tydligen fått en hel del positivt kritik och uppmärksamhet :) Tyckte det var mycket intressant att lyssna på författaren när han berättade om processen bakom boken och hur han såg på karaktären. Hade varit kul om någon mer här läste den, så jag fick veta. Vad ni tycker!
Inte säkert att jag läst den (öht!) med så öppet sinne om jag Inter varit vän med författarens mamma dock :p

Jag är ensam hemma utan planer ikväll, och tänker därför sätta tänderna i "I kroppen min" av Kristian Gidlund. Med en hel låda Kleenex på nattduksbordet borde det gå utan att jag drunknar i mina egna tårar, men oj vad berörd jag är redo på att bli!

Först ska jag dock kila in och skapa mig ett Goodreads-konto, jag blev inspirerad!

Först ska jag dock kila in och skapa mig ett Goodreads-konto, jag blev inspirerad!
Amen herregud vilken dålig idé det här var... Nu vill jag ju aldrig mer göra något annat än att köpa böcker, läsa böcker, prata om böcker. Aldrig. Herregud vad många böcker jag hittat som verkligen får det att hoppa till lite i mig för att jag blir så exalterad och sugen på att läsa dem. Åh vad jobbigt det känns! Och härligt. Och jobbigt. Kan man gå i förtidspension vid 23 års ålder tror ni? Jag behöver nämligen lite tid att läsa...

Liv efter liv utläst. Buhu buhu som jag grinade. Jättebra! Jag gillar verkligen Kate Atkinson.

Har påbörjat Donna Tartts "Steglitsan", känns lovande.

Avslutade nyss "Brooklyn" av Colm Tóibín, köpt för 1 kr på second hand, och den hade väl vissa bra delar, vissa dåliga, sammantaget ogillade jag den. Tycker det skiner igenom ett par gånger att det är en man som försöker beskriva en kvinnas liv och det blir inte alltid trovärdigt.

Tillägg: Ju mer jag tänker på "Brooklyn" desto mer ogillar jag den, endimensionell.

Senast ändrad av en moderator:
Så långt har jag inte kommit än!

Får se vad jag tycker då, men jag gillar början som sagt. Men ja, folk har olika smak, det är sant.

Jag gillade inte början heller :( Och det känns jättetråkigt för jag vill förstå den (tänkte jag skulle gjort det tills nu), men jag sitter mest som ett frågetecken inför dess storhet.

Så jag är verkligen jättetacksam om du återkommer med dina åsikternär du är klar med den! Vore så himla roligt att förstå tycker jag :)

Jag gillade inte början heller :( Och det känns jättetråkigt för jag vill förstå den (tänkte jag skulle gjort det tills nu), men jag sitter mest som ett frågetecken inför dess storhet.

Så jag är verkligen jättetacksam om du återkommer med dina åsikternär du är klar med den! Vore så himla roligt att förstå tycker jag :)
Återkommer definitivt med vad jag tycker när jag läst klart!

Kan man be om boktips här också? Jag vill läsa något av Theodor Kallifatides, för jag tycker att han är en sån smart man (särskilt efter att ha lyssnat på hans Sommarprogram). Vilken bok ska jag sikta på? Har tidigare läst en bit i en självbiografisk roman som jag glömt namnet på, och gillade nog det jag läste. Är det en typisk Kallifatidesroman, att han utgår från sig själv?

Jag är annars mest sugen på hans senaste, Med sina läppars svalka, för att omslaget är så fint. :o

Och OnT så läser jag Wild av Cheryl Strayed på bussen och Flickvännen av Karolina Ramqvist hemma. Gillar båda mycket.

Så olika det kan vara :) Jag är typ halvvägs och förstår mig inte på den :(

Men, what's not to like?? Det är ju en sjukt smart, välskriven, överraskande och jäkligt spännande rövarhistoria. Tyckte väldigt mycket om den.

Jag har fimpat Kristofer Ahlströms Bara någon att straffa efter ungefär halva. Den var sååå seeeg. Har lånat en annan av honom som jag hoppas är bättre.

Har just läst Den andra kvinnan av Therese Bohman. Intressant och välskriven, påminde om Du vet väl om att du är värdefull av Stefan Lindqvist som jag läste för ett tag sen..

Ska vi se. Jag har läst Häxhammaren av Jan Mårtenson, Statsrådets klipp, Partiledarn avgår med döden och Statsrådet och den utsträckta handen av Bo Balderson, läst om The Fault in our Stars samt Kerstin och jag av Astrid Lindgren de senaste dagarna. Yes, inne i en insomniaperiod ja.

Nu slöläser jag The Importance of Being a Bachelor av Mike Gayle. Har läst den förut, ett par gånger, men just som sövande läsning passar det bra med omläsning av sådant som inte är alldeles för intressant...

Men, what's not to like?? Det är ju en sjukt smart, välskriven, överraskande och jäkligt spännande rövarhistoria. Tyckte väldigt mycket om den.

Jag vet verkligen inte vad det är som skaver, det är som att jag liksom aldrig riktigt kommer in i boken och förstår den. Så det är alltså inte så att jag ogillar den, jag förstår bara inte storheten med den. Kanske är den helt enkelt för smart för mig, jag vet faktiskt inte.

@Killaloe läser du mest fantasy annars eller?
Nja, det skulle jag väl inte direkt vilja påstå. Jag brukar läsa det mesta ändå tror jag (brukar för det mesta låna hem böcker från biblioteket som står som "lästips" eller i tillbakalämnat-hyllan, just för att få lite inspiration), om än med varierande framgång :)

@Anna Jan Mårtensson är inte han jättedålig?

Nej, det tycker jag inte. Detta är visserligen det första jag har läst av honom, men jag vet att min pappa gillar hans deckare rätt så bra och han är kräsen! Detta var dessutom historiskt intressant, om häxprocesserna i Sverige samt sektbeteenden så att säga.

Nej, det tycker jag inte. Detta är visserligen det första jag har läst av honom, men jag vet att min pappa gillar hans deckare rätt så bra och han är kräsen! Detta var dessutom historiskt intressant, om häxprocesserna i Sverige samt sektbeteenden så att säga.
Okej! Har bara läst en bok av honom och det är nog 20 år sedan.

Kan man be om boktips här också? Jag vill läsa något av Theodor Kallifatides, för jag tycker att han är en sån smart man (särskilt efter att ha lyssnat på hans Sommarprogram). Vilken bok ska jag sikta på? Har tidigare läst en bit i en självbiografisk roman som jag glömt namnet på, och gillade nog det jag läste. Är det en typisk Kallifatidesroman, att han utgår från sig själv?

Jag är annars mest sugen på hans senaste, Med sina läppars svalka, för att omslaget är så fint. :o

Och OnT så läser jag Wild av Cheryl Strayed på bussen och Flickvännen av Karolina Ramqvist hemma. Gillar båda mycket.
Jag har läst "Ett nytt land utanför mitt fönster" och den gillade jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
88 89 90
Svar
1 784
· Visningar
87 402
Senast: Enya
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 261
Senast: pepp
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar