Tips på bra "billiga" fritidsskor som håller

Filura

Trådstartare
Jag är i stort behov av ett par nya skor då mina (som synes) är sönder. Jag har tyvärr en tendens att mina skor går sönder ganska fort. Antingen framtill (som på bilden), spricker upp i sidan där man böjer foten eller så lossnar sulan. Jag avverkar ca 3-4 par skor under barmarksäsongen, då alla jämt går sönder. Jag är så less på det! Jag har provat allt från billiga skitskor" till ganska dyra märken, och ingen håller! Jag går dagligen, flera timmar i skogen, över stock och sten. Mycket offroad helt enkelt. Har någon tips på en bra känga/sko som tål lite väta, har bra grepp och inte är alltför varm och tung? Och framförallt inte kostar mer än 1000:-.
IMG_20250417_162341.webp

Jag har fastnat för Reebok ridgerider. Har visserligen inte utsatt dem lika hårt arbete som du gör med dina, men jag är väldigt nöjd med dem som allroundskor för skogsstigar och grusvägar. Hade första paret i två år och inne på andra säsongen på mitt andra par nu.

Följer. Har samma problem! Hittills mest nöjd med skor/kängor från Salomon. Bekväma, men slits för fort.

Jag är i stort behov av ett par nya skor då mina (som synes) är sönder. Jag har tyvärr en tendens att mina skor går sönder ganska fort. Antingen framtill (som på bilden), spricker upp i sidan där man böjer foten eller så lossnar sulan. Jag avverkar ca 3-4 par skor under barmarksäsongen, då alla jämt går sönder. Jag är så less på det! Jag har provat allt från billiga skitskor" till ganska dyra märken, och ingen håller! Jag går dagligen, flera timmar i skogen, över stock och sten. Mycket offroad helt enkelt. Har någon tips på en bra känga/sko som tål lite väta, har bra grepp och inte är alltför varm och tung? Och framförallt inte kostar mer än 1000:-.Visa bifogad fil 165765
Jag kör lite dyrare skor men å andra sidan älskar fötterna, knäna och höfterna dem.
Screenshot_20250417_181704_Chrome.webp

Men jag såg att engelsons har en billigare kopia också från high Mountain för 695 kr.

Sen är det klurigt med skor, de ska passa också, jag har breda fötter så det är mycket som inte funkar för mig.

Jag är i stort behov av ett par nya skor då mina (som synes) är sönder. Jag har tyvärr en tendens att mina skor går sönder ganska fort. Antingen framtill (som på bilden), spricker upp i sidan där man böjer foten eller så lossnar sulan. Jag avverkar ca 3-4 par skor under barmarksäsongen, då alla jämt går sönder. Jag är så less på det! Jag har provat allt från billiga skitskor" till ganska dyra märken, och ingen håller! Jag går dagligen, flera timmar i skogen, över stock och sten. Mycket offroad helt enkelt. Har någon tips på en bra känga/sko som tål lite väta, har bra grepp och inte är alltför varm och tung? Och framförallt inte kostar mer än 1000:-.Visa bifogad fil 165765
Tycker att de här uppfyller dina krav. Jag är inne på mitt andra par och de håller i flera år för mig :) ! De har bra grepp. Tål absolut lite väta, speciellt om man fettar in dem lite då och då. Inte varma eller tunga heller. Och kostar strax under 1000 kr.
https://borjes.se/kanga-dakar-gritex/

Jag köpte ett par Viking på Stadium Outlet för 599kr, går nog ca milen om dan totalt i dom, på grus, asfalt, skog, gräs. Både på torrt och blött underlag. Har haft dom typ 1 år och fortfarande hela. Sköna att gå i och inga "skoskavsskor". Bra sula under.
Färgen är lite missvisande på bilden, dom är svarta men lite skitiga, man ser att dom är använda 😁

Bifogade filer

• IMG_20250418_024002.webp
    IMG_20250418_024002.webp
    70,9 KB · Visningar: 61
+ 1 på Haglöfs ridge. Köpte på rea på xxl för 999 kr för typ två veckor sedan. Jag lägger på 50 kr för att få dom impregnerade direkt.

När du hittat en modell du gillar- köp ännu ett par så att du kan varva skorna varannan dag, detta ger skorna möjlighet att torka ordentligt mellan användningarna och det kommer att förlänga livstiden väsentligt! Inget bryter ner skor snabbare än daglig användning! Skulle säkert tro att dessa två par i sådana fall skulle få en livstid motsvarande åtminstone tre par!

Liknande trådar

Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
346
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är ganska engagerad i miljöfrågor och tycker att det är oerhört viktigt att värna om miljön. Jag tycker också att det är helt hål i...
Svar
0
· Visningar
473
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag under de senaste åren ridit sönder otaliga shortchaps och är nu lika hjärtligt trött på att köpa nya chaps som att köpa nya skor :p... 2 3
Svar
55
· Visningar
7 394
Senast: Victovie
·
M
Träning Hej, Hjälper till ett par dagar i veckan att motionera en supertrevlig och positiv men framtung häst som går på bogarna. Det är ett...
Svar
2
· Visningar
1 211
Senast: moldie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31