Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
JA absolut har ca halva kvar och den har varit gsk ruskig hittills men bra skriven !Läste och älskade hans American Rust men Sonen har jag inte vågat mig på. Verkar ruskig! Du kan väl återkomma om vad du tyckte?
Och så blev det Sju jävligt långa dagar av Jonathan Tropper, som jag höll på att både skratta och gråta ihjäl mig åt. Mycket bra, jag ser fram emot att läsa mer av Tropper.
Det är helt klart intressant, jag hade bara förväntat mig en berättelse och nu får jag fakta istället om än lite omskrivet. Jag har inte kommit så långt än, men det ska bli intressant, jag läser den på engelska och ska även göra en analys av den så småningom till skolan, jag har bara lite svårt att hitta en infallsvinkel som jag vill skriva om.Jag har läst Bill Bryson och är lite frälst (Jag uppfattar dock hans idéer om alkoholförbudet är delvis mer politiska än vetenskapliga, vilket är synd för det är en fråga som behöver en mer gedigen behandling, inte minst i ljuset av debatten om legalisering av cannabis). Spegligen av flygets barndom är intressant - hur många av pionjärerna förolyckades inte och man förstod att alla dessa säkerhetsregler behövdes annars skulle ingen vilja flyga. Tankeväckande att läsa om Amerika före massbilismen. Och som amatörgeolog tyckte jag att det var givande att läsa om översvämningarna - i USA finns en mängd stora fördämningsprojekt som blir lättare att förklara med mer bakgrund. Och låt mig bara säga att det är inbokat ett besök hos Vickers Vimyn i London.
Men Bryson är splittrad. One summer America var min t-banebok under ett par veckor och som sådan var den perfekt.
Jag tror att min engelska version av A short history of nearly everthing (?) är uppdaterad. Jag köpte den på svenska åt en vän och det var lite en besvikelse. Brysons språk är också svårt att överföra till svenska. Det blir tyngre och hackigare.
Om du inte har koll på den så är Plan B hans absolut bästa bok i mitt tycke. Otroligt underhållande
@Anna Cirkeln-trilogin har jag också läst och håller med om att de är jättebra!
Alltså jösses. Jag ska precis börja på andra (för andra gången) och sedan tredje förstås, som jag inte har läst tidigare. Jag känner en sorts längtande värk mellan skulderbladen, är SÅ glad för den långa ledigheten som kommer nu, jag tänker lämna stan och läsa i fem dagar. Ja, inte bara Cirkeln-böckerna då, men jag fick tag på en hel hög Ruth Rendell i lördags och lite annat intressant krafs, typ Tant Agatha och ett par Åke Edwardson samt en av Alice Munros novellsamlingar, så jag hoppas på antingen jättefint väder = läsa utomhus eller jättedåligt väder = licens att sitta inomhus
Hur långt i serien har du läst? Jag gillade de först tre-fyra men tappade intresset sedan.Ahh, omläsning, härligt! Jag ägnar mig inte så mycket åt det nuförtiden, men en serie som jag läst om flera gånger är Katharine Kerrs fantasyserie om Deverry. SÅ bra!
Allihop utom de två sista.Hur långt i serien har du läst? Jag gillade de först tre-fyra men tappade intresset sedan.
Hur långt i serien har du läst? Jag gillade de först tre-fyra men tappade intresset sedan.
Jag har nog inte tålamod till fantasy (just nu längtar jag efter någon som bara kan komma förbi och berätta hur det gick för alla i Wheel of times, så jag får veta utan att behöva läsa)Jag tyckte nästan att de blev bättre - för efter några böcker började iaf jag komma ihåg vad det var för figurer med egentligen
@Snurrfian Kan du skriva om tidsandan? Göra en jämförelse med nutiden. Kanske med fokus på brottsfallen (betyder brottslingens utseende lika mycket nu som då?), rasismen (syns tydligast i delarna om översvämningen i Sydstaterna), kändiskulten (jmf t.ex. hur Babe Ruth eller Lindbergh hanteras med Kardashians et al) eller om framtidstron (den framväxande flygindustrin, samhällsförändringarna)Det är helt klart intressant, jag hade bara förväntat mig en berättelse och nu får jag fakta istället om än lite omskrivet. Jag har inte kommit så långt än, men det ska bli intressant, jag läser den på engelska och ska även göra en analys av den så småningom till skolan, jag har bara lite svårt att hitta en infallsvinkel som jag vill skriva om.
Åh tack! Det gav skjuts på tankarna åt rätt håll! Boken börjar bli allt mer intressant nu när jag har lyckats släppa att det inte kommer att bli en sammanhängande historia som jag hade förväntat mig. Jag ska läsa lite till och sedan klura ut åt vilket håll jag kommer att gå, jag är lite inne och funderar på var kvinnorna är, visserligen finns det några men de framställs inte så trevligt direkt, det kanske blir bättre längre fram...@Snurrfian Kan du skriva om tidsandan? Göra en jämförelse med nutiden. Kanske med fokus på brottsfallen (betyder brottslingens utseende lika mycket nu som då?), rasismen (syns tydligast i delarna om översvämningen i Sydstaterna), kändiskulten (jmf t.ex. hur Babe Ruth eller Lindbergh hanteras med Kardashians et al) eller om framtidstron (den framväxande flygindustrin, samhällsförändringarna)
Rövardotter av Jackie Ferm, men det går lite trögt att läsa faktiskt!
Ge den lite tid. Jag tyckte att en bit sådär mellan början och tidiga mitten var rätt seg, men i stort tyckte jag att boken var väldig läsvärd. Nu när jag har funderat lite på den och reflekterat lite mer samt gjort lite egen research är den mycket intressant.