Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
:)

Jag minns att han skrev något om fenomenet emigration/främlingskap.
Att om man känner sig främmande i sitt hemland, så kan man flytta. Man känner sig inte mindre främmande i det nya landet, men känslan blir relevant, eftersom det är normalt att vara främmande i ett främmande land.
Nåt sånt...

Jag håller fortfarande på för fullt med Steglitsan men hinner iaf med att lyssna en del på andra böcker under tiden.

Avslutade outtalat igår, en helt okej om än inte fantastisk ungdomsbok. Det var dock ett skönt avbrott i lite allvarligare böcker och en kaosartad verklighet. Eftersom den var helt okej och en del av en trilogi kommer jag säkert att läsa de andra två delarna också :)

Idag lyssnade jag på Dr Jekyll och Mr Hyde, mycket intressant bok som jag egentligen borde läst för längesedan. Hur som så är det verkligen ett intressant ämne och boken är förvånansvärt enkel att ta till sig tycker jag.

Nu har jag även börjat på Uppdrag sweet tooth som hittills känns intressant och bra. Ser fram emot att se hur den artar sig.

Jag håller fortfarande på för fullt med Steglitsan men hinner iaf med att lyssna en del på andra böcker under tiden.

Avslutade outtalat igår, en helt okej om än inte fantastisk ungdomsbok. Det var dock ett skönt avbrott i lite allvarligare böcker och en kaosartad verklighet. Eftersom den var helt okej och en del av en trilogi kommer jag säkert att läsa de andra två delarna också :)

Idag lyssnade jag på Dr Jekyll och Mr Hyde, mycket intressant bok som jag egentligen borde läst för längesedan. Hur som så är det verkligen ett intressant ämne och boken är förvånansvärt enkel att ta till sig tycker jag.

Nu har jag även börjat på Uppdrag sweet tooth som hittills känns intressant och bra. Ser fram emot att se hur den artar sig.

Svarade inte dig om Steglitsan förut men jag har svårt att tro att den skulle vara för smart för dig. Den är ju inte smart på det sättet att man får anstränga sig för att förstå vad som händer och varför. Kanske gillar du helt enkelt inte bara berättartekniken eller den typen av bok.

Min sambo gillade exempelvis inte Främlingens barn som jag älskade. Han tyckte den var tråkig och inget hände medan jag inte fattar hur han kan ta sig igenom Lars Norés dagbok på 1000 sidor eller Thomas Manns Bergtagen. :eek:

Hur som helst hoppas jag att du fortsätter, för det är en händelserik bok även om man kanske inte kan tro det först.

Sweet tooth har jag läst, den var bra.

Har kommit rätt långt i Steglitsan och gillar den fortfarande.

När jag tycker om en bok brukar det ta emot att plocka upp den när jag upptäcker att det inte är så mycket kvar, för jag vill att den inte ska ta slut så snabbt, samtidigt är det svårt att låta bli att läsa vidare. Jag har nått det ambivalenta stadiet nu.

Om det inte händer något drastiskt i den sista biten av boken kommer det nog bli en positiv recension, men ska inte ropa hej, återkommer när jag läst klart.

Äntligen läst ut Kristina Sandbergs "Att föda ett barn" och förstod nog inte varför den hyllats så mycket. Tyckte knappt det hände mycket i den alls. Läste 2/3 i januari nån gång och plockade upp den igen i veckan. Upplevde det som lite lättare att komma vidare i den nu.
Det finns många böcker som står före på att läsa -listan, men samtidigt blev jag ändå lite nyfiken på uppföljande böcker :p

Hej @Foinix och @Killaloe ! Jag läser också Steglitsan sen en tid, men på engelska.

Ärligt talat hade jag inte en susning om vad det var för typ av bok innan jag satte tänderna i den och att den rosats så gjorde mig, som alltid med hyllade böcker, lite rädd för att börja läsa och eventuellt bli besviken.

Jag uppskattar definitivt att läsa den och jag längtar en smula efter att krypa ner i sängen med den just nu, men sådär fantastiskt, otroligt, det-bästa-jag-läst-bra tycker jag inte den är.

Hej @Foinix och @Killaloe ! Jag läser också Steglitsan sen en tid, men på engelska.

Ärligt talat hade jag inte en susning om vad det var för typ av bok innan jag satte tänderna i den och att den rosats så gjorde mig, som alltid med hyllade böcker, lite rädd för att börja läsa och eventuellt bli besviken.

Jag uppskattar definitivt att läsa den och jag längtar en smula efter att krypa ner i sängen med den just nu, men sådär fantastiskt, otroligt, det-bästa-jag-läst-bra tycker jag inte den är.

Vi skulle kunna starta en klubb för alla oss bukefalister som läser eller har läst Steglitsan :D

Och jag förstår verkligen vad du menar med att det är svårt med så rosade böcker just för att det är lätt att bli besviken.

Det är en bra idé att läsa den på engelska, jag läser den svenska översättningen och har stört mig på ordval en handfull gånger.

Har inte läst ut den än, men snart! Inom ett dygn tror jag.

Och jag kämpar fortfarande på med Steglitsan. Har säkert 200 sidor kvar och det här tar en evighet (jag är van vid att iaf läsa ut sådana här böcker på 1-2 veckor snarare än månader).

Däremot går lyssningen på Uppdrag sweet tooth framåt och jag gillar boken mycket! Väldigt intressant!

Äntligen läst ut Kristina Sandbergs "Att föda ett barn" och förstod nog inte varför den hyllats så mycket. Tyckte knappt det hände mycket i den alls. Läste 2/3 i januari nån gång och plockade upp den igen i veckan. Upplevde det som lite lättare att komma vidare i den nu.
Det finns många böcker som står före på att läsa -listan, men samtidigt blev jag ändå lite nyfiken på uppföljande böcker :p
Tror att Sandbergs avsikt är att det inte ska hända så mycket, boken ska skildra en vanlig kvinnas liv. Många feministiska skildringar berättar om kvinnor som var starka och bröt sig loss och skapade sitt eget liv och blev förebilder för andra, Sandberg vill skildra en kvinna som blev kvar.

Dumm
Tror att Sandbergs avsikt är att det inte ska hända så mycket, boken ska skildra en vanlig kvinnas liv. Många feministiska skildringar berättar om kvinnor som var starka och bröt sig loss och skapade sitt eget liv och blev förebilder för andra, Sandberg vill skildra en kvinna som blev kvar.
Dumma iPhone.

Sandberg skriver någonstans Man måste inte älska dig, Maj, men du måste få finnas.

Dumm

Dumma iPhone.

Sandberg skriver någonstans Man måste inte älska dig, Maj, men du måste få finnas.

Kan absolut tänka mig det. Och det är verkligen ett fantastiskt personporträtt. Men samtidigt tröttnar iaf jag efter halva boken på att lyssna på Majs tankar när hon för tusende gången oroar sig för svettlukt. Men visst är det realistiskt ;)

Jag påbörjade "Gatukatten Bob" häromdagen. Lättläst må jag säga!

Den läste jag ut inom en dag (när jag vaknade upp dagen efter hade ena katten gnagt på den, tydligen får jag inte läsa böcker om katter). Trevlig bok, lättläst definitivt.

Kan slå ett slag för Three men in a boat av Jerome K. Jerome om man tycker om Brittisk humor (ska nog läsas på Engelska), eller Candide av Voltaire (massa humor den med. Inte heller svårläst).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
88 89 90
Svar
1 784
· Visningar
87 339
Senast: Enya
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 261
Senast: pepp
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud