Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läser Americanah och börjar känna mig lite orolig över att den snart är slut, den borde vara längre! Vid något tillfälle i mitten av boken la jag den ifrån mig och tog inte upp den på ett tag, så jag har inte sträckläst den riktigt hela vägen, men nu sen jag började läsa den igen är jag fast.
Jag hade svårt att komma in i den. Det gick så trögt, men sedan ville jag inte lägga ifrån mig den. Jag avslutade den nyligen och det känns tomt. Jag kommer att läsa om den, inte på en gång men senare. Vill läsa noggrannare hur hon skildrar rasismen. Så skarpt. Tänkte på likheterna med sexism.

Senast ändrad:
Nu har jag läst klart En riktig människa och den var helt klart intressant! Jag uppskattar att Gunilla har skrivit boken själv och inte fått den omskriven av en "riktig" författare eftersom det skapar en mycket bättre bild av henne (och det är ju trots allt hennes utveckling som det handlar om). Sen vet jag inte om boken nödvändigtvis är så bra, men som sagt, den är intressant.

Bara hundra sidor kvar av The Stand nu! :D Läser även Huset Longbourn som är Stolthet och fördom berättat ut tjänstefolkets perspektiv. Har tittat på den några gånger men inte kommit mig för att läsa men den är riktigt bra tycker jag.

Muminböckerna tycker jag är riktigt fina. Läste novellerna Granen och Det osynliga barnet med mina elever innan jul och de flesta förstod dem inte riktigt, de är helt klart vuxenböcker. Men samtidigt perfekta till att prova på svårare texter med eftersom man kan plocka ut någon novell här och där och inte behöver bli skrämd av en tjock svår bok.

Har senaste veckan läst följande:

Kvinnan i svart av Susan Hill. En spökhistoria som skrevs för 30 år sedan men som nyligen blivit film med Daniel Radcliffe i huvudrollen och som nyligen också översatts till svenska. Inte så läskig, mest sorglig, men fantastiskt välskriven. Författaren är en mästare på att beskriva miljöer och stämningar.

Jag ska egentligen inte jobba här av Sara Beischer. En fin skildring av Moa som flyttar till stockholm från Halland med skådespelarambitioner och börjar jobba på ett äldreboende i väntan på att komma in på scenskolan. Egentligen inte min typ av bok men den var överraskande bra.

Sen håller jag på att läsa om Främlingens barn av Alan Hollinghurst. För mig krävde den nästan en omläsning eftersom jag läser väldigt snabbt vilket gör att jag ibland kan missa samband och detaljer vilket det finns en massa av i den här boken.

Vad ska jag säga, den är så otroligt bra. Tillhör det absolut bästa jag läst nånsin.

Kvinnan i svart av Susan Hill. En spökhistoria som skrevs för 30 år sedan men som nyligen blivit film med Daniel Radcliffe i huvudrollen och som nyligen också översatts till svenska. Inte så läskig, mest sorglig, men fantastiskt välskriven. Författaren är en mästare på att beskriva miljöer och stämningar.

Den filmen är riktigt bra faktiskt, antagligen mer läslig än boken (om boken är mer sorglig). Fast det var några år sedan den filmatiserades så nu är ju uppföljaren aktuell. Om första filmen bygger på boken så undrar jag vad uppföljaren bygger på? :)

Läste ut Tusen och ett liv på akuten (och ja, jag är lite seg med att förstå titelns hänvisning till Tusen och en natt) och tyckte faktiskt mycket om den. Mycket filosoferande kring både livet och döden och en del dråpliga situationer, men framför allt många fina formuleringar. Hade jag inte lånat den som e-bok hade jag antagligen vikt hundöron i den och det gör jag aldrig.

Läser nu Som om jag vore fantastisk, del tre i Sofia Nordins ungdomsdystopi där hela mänskligheten (nästan) dött i en mystisk feber. Ganska befriande att slippa zombies, ensamheten är skrämmande nog. Och liken såklart. :p Riktigt bra skildrat med alla förvirrade känslor man har under de förpubertala åren och det ska bli intressant med den här bokens huvudperson, hon har inte precis varit en så sympatisk karaktär i de båda tidigare böckerna.

Den filmen är riktigt bra faktiskt, antagligen mer läslig än boken (om boken är mer sorglig). Fast det var några år sedan den filmatiserades så nu är ju uppföljaren aktuell. Om första filmen bygger på boken så undrar jag vad uppföljaren bygger på? :)
Hm, har inte hört något om någon uppföljare. Och boken kändes ganska färdig i slutet och öppnade inte direkt för någon fortsättning. Men jag får kolla upp det.

Har nyligen lyssnat färdigt på Lena Dunhams Not that kind of girl och nu har jag börjat lyssna på Agnes-Cecilia som jag fick lust att läsa för att någon här i tråden hade gjort det, lite nostalgiskt:)

Nyss klar med Muminpappans memoarer och det är verkligen helt fantastiska böcker :love: Dock är inte det här en av mina favoriter, jag har lite svårt för Muminpappans pompösa och självgoda sätt till och från. Men trots detta är det ju en otroligt fin bok.

Läser även Hotellet och har några få sidor kvar. Hittills har jag inte fattat någonting av boken och jag tvivlar på att det kommer klarna på de sista sidorna. Mycket märklig bok måste jag nog säga.

Härnäst som ljudbok blir det Rör inte mitt mord. Jag har inte riktigt någon kol på den, men med bra uppläsare och en lovande bokbeskrivning så är den förhoppningsvis inte urusel :)

Efter att ha läst ut Hotellet i förmiddags (jag fattar fortfarande ingenting! :confused: ) så påbörjade jag Miss Peregrines hem för besynnerliga barn. Och jag är helt fast i den! Har läst mer än hälften och hade svårt för att inte tänka "bara ett kapitel till..." Så ja, det är verkligen en bok i min smak!

(Har du läst den @yodadog annars känns det som en bok för dig i och med vissa likheter med Agnes-Cecilia)

Har börjat läsa Kristian Gidlunds I kroppen min: resan mot livets slut och alltings början och jag måste bara säga att den slog mig som en knytnäve i hjärtat. Jag har aldrig i hela mitt liv blivit så berörd av en bok (eller ja, av någonting egentligen).

Har läst kanske 60 sidor och jag grät mig igenom allihop. Inte någon "rinner en tår nerför min kind"-gråt heller utan "hulka-snora-kaninteandas"-gråt. Tänkte att fan, jag klarar inte av att läsa ut hela, det är för jobbigt. Men samtidigt vill jag, det är så fint och bra och stort skrivet att ja, jag vet inte vad jag ska säga.

Har precis läst ut "En välbevarad hemlighet" av Kate Morton. Tog mig ett tag att komma in i den, men tror det berodde mer på mitt humör än på boken, och såhär i slutet gillade jag den skarpt :) Rekomenderas till alla som gillar romaner med lite historia och twist.

Äntligen klar med The Stand! En fruktansvärt bra bok. Att det tagit så lång tid att läsa skyller jag helt på att det är så många sidor att den blir tung och besvärlig att hålla i :D Har även läst ut Huset Longbourn som var riktigt bra den också. Kanske måste ta mig igenom Stolthet och fördom någon dag och inte bara se den på DVD :p

För att bryta av lite så har jag börjat läsa Slash, läste The Dirt och The Heroin Diaries förra året så det är lite på samma tema :D

Nu är Miss Peregrine utläst och jag gillade den verkligen jättemycket! Visst känns en del igen från andra böcker, men den var ändå väldigt egen och ihop med alla fotografier blev det väldigt bra. Jag ser fram emot att läsa fortsättningen även om det nog kommer dröja ett tag i och med den dåliga tillgången på just de här böckerna på mitt bibliotek.

Nu är Miss Peregrine utläst och jag gillade den verkligen jättemycket! Visst känns en del igen från andra böcker, men den var ändå väldigt egen och ihop med alla fotografier blev det väldigt bra. Jag ser fram emot att läsa fortsättningen även om det nog kommer dröja ett tag i och med den dåliga tillgången på just de här böckerna på mitt bibliotek.

Jag är också lite sugen på att läsa den. Den kommer även som film nästa år, regisserad av Tim Burton.

Just ja, jag är halvvägs igenom Rör inte mitt mord och den är inte rolig någonstans.
Åh en äldre man med stort ego som vägrar ta in andras synpunkter - vad ovanligt.
Är han bitter också? Nämen vad tossigt.
Har han taskig kvinnosyn och är allmänt grisig? Jag skrattar mig helt fördärvad....

Med andra ord, det här kunde lika gärna varit en dåligt skriven verklighetsskildring och jag har verkligen svårt att se det komiska.

:eek: hur sjutton kan jag ha missat det?! Jag ÄLSKAR Tim Burton :love: Så tack för tipset, det känns som att det kan bli hur bra som helst... :bow:

Jag har inte upplevt att det har börjat pratas om den än så inte så konstigt om du har missat den. Tror också det kan bli hur bra som helst och då har jag inte ens läst boken :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
120
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
88 89 90
Svar
1 781
· Visningar
87 072
Senast: Bilburen
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 253
Senast: pepp
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar