Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att det var någon av bokhora-tjejerna som hade läst om den och var så besviken eftersom hon tyckte den var jättedålig, inte alls så bra som hon mindes den.

Själv kommer jag ihåg att det var totalhype kring en bok som hette Mormorsmysteriet när jag gick i mellanstadiet.

Tordyveln eller Bricken?

Okej, nu är det kris, jag behöver er hjälp. På onsdag åker jag på en barnfri semester. Ett av syftena med resan är att äta en massa god mat, ett annat syfte är att läsa extremt många böcker utan att behöva avbryta att för plockaplockaplocka upp små barnkalsonger, duplo, tågbanor och sönderrivet papper från golvet, torka mat från väggarna, jaga nakna barn genom lägenheten och hänga upp en miljon overaller på krokar i hallen.

MEN. VAD SKA JAG LÄSA? Behöver alltså era tips. Hinner inte beställa på bibblan eller på bokus så det får bli pocket på Akademibokhandeln.

Jag gillar inte/känner inte för att läsa just nu:

Fantasy
Böcker av typen Hundraåringen
Jättesvåra/suggestiva böcker typ Wolf Hall, Mästaren och Margarita, Josefin Klougart, Soldaten Svejk
Ren chick-lit
Deckare (om det inte är något alldeles speciellt)

Jag gillar/har läst sista tiden och tyckt var bra:

Välskrivna romaner som de av
Richard Ford
Bengt Ohlsson
Gillian Flynn
Kristina Sandberg
Gertrud Hellbrand (Veterinären)
Julian Barnes
Siri Hustvedt
Bea Uusma/Expeditionen (ingen roman dock)

Har du läst Khaled Hossein? Om inte kan jag rekomendera honom och i synnerhet "Tusen strålande solar" en av de bästa böcker jag läst
annars gillar jag även Torbjörn Flygt som skriver vardag på ett bra sätt men beror lite på vad du är ute efter

Nej, det här är första boken av henne jag läser men är glatt överaskad av den, jag gillar Vera skarpt :cool::D
Shetlandsöarna serie, vad handlar den om, deckare också antar jag?

Ja precis, det är fyra böcker som utspelar sig på Shetlandsöarna och har en manlig polis i huvudrollen. Så inte alls samma personer som i böckerna om Vera.

Har du läst Khaled Hossein? Om inte kan jag rekomendera honom och i synnerhet "Tusen strålande solar" en av de bästa böcker jag läst
annars gillar jag även Torbjörn Flygt som skriver vardag på ett bra sätt men beror lite på vad du är ute efter

Jag har läst en bok av honom för jättelängesen men den var så himla sorglig. Det var nog Tusen Strålande Solar. Om vänskapen mellan en rik pojke (berättarjaget) och en fattig vars pappa arbetade i den rika pojkens familj.

Nej, det här är första boken av henne jag läser men är glatt överaskad av den, jag gillar Vera skarpt :cool::D
Shetlandsöarna serie, vad handlar den om, deckare också antar jag?

Ja precis, det är fyra böcker som utspelar sig på Shetlandsöarna och har en manlig polis i huvudrollen. Så inte alls samma personer som i böckerna om Vera.

Shetlandserien går för övrigt på SVT1 på fredagskvällarna!

Jag har läst en bok av honom för jättelängesen men den var så himla sorglig. Det var nog Tusen Strålande Solar. Om vänskapen mellan en rik pojke (berättarjaget) och en fattig vars pappa arbetade i den rika pojkens familj.
Nej det är nog flyga drake du tänker på tusen strålande solar handlar om två kvinnor som tvingas gifta sig med samma man och deras vänskap. Allt med Kabuls kaos som bakgrund. Kan verkligen rekomendera den, den är otroligt läsvärd.

Nej det är nog flyga drake du tänker på tusen strålande solar handlar om två kvinnor som tvingas gifta sig med samma man och deras vänskap. Allt med Kabuls kaos som bakgrund. Kan verkligen rekomendera den, den är otroligt läsvärd.

Ja, så var det. Tack, ska kolla på Tusen Strålande Solar.

Det tar lite längre tid för mig att läsa numera men jag försöker hålla igång så gott det går :) Jag började läsa om Per Anders Fogelströms böcker om Stockholm i slutet av sommaren. Jag kom igenom Vävarnas barn, Krigens barn och nästan hela Vita bergens barn innan dottern föddes i slutet av september. Efter det har jag avslutat den sistnämnda, läst Nyckeln (sista delen i Engelsforstrilogin) och kommit ca 2/3 genom Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld. Nyckeln gjorde mig besviken eftersom jag inte tycker de knöt ihop säcken så värst bra (väldigt fantasifullt och kreativt men inte på ett bra sätt, typ "allt kan förklaras med magi, vi hittar på nåt bara"). Presidentens hustru vågar jag inte uttala mig om ännu. Jag vet att huvudkaraktären ska bli presidentfru någon gång men där jag är i boken är maken inte politiskt aktiv över huvud taget utan det handlar mest om att han dricker för mycket, tar knark och är otrevlig mot sin fru...

Det tar lite längre tid för mig att läsa numera men jag försöker hålla igång så gott det går :) Jag började läsa om Per Anders Fogelströms böcker om Stockholm i slutet av sommaren. Jag kom igenom Vävarnas barn, Krigens barn och nästan hela Vita bergens barn innan dottern föddes i slutet av september. Efter det har jag avslutat den sistnämnda, läst Nyckeln (sista delen i Engelsforstrilogin) och kommit ca 2/3 genom Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld. Nyckeln gjorde mig besviken eftersom jag inte tycker de knöt ihop säcken så värst bra (väldigt fantasifullt och kreativt men inte på ett bra sätt, typ "allt kan förklaras med magi, vi hittar på nåt bara"). Presidentens hustru vågar jag inte uttala mig om ännu. Jag vet att huvudkaraktären ska bli presidentfru någon gång men där jag är i boken är maken inte politiskt aktiv över huvud taget utan det handlar mest om att han dricker för mycket, tar knark och är otrevlig mot sin fru...
Fogelströms böcker läste jag under gymnasietiden, kanske värt att läsa om?!

Jag visste inte ens att det var en bokserie förrän efter första säsongen (tredje avsnittet) så jag har inte läst böckerna, men jag tycker den är bra! Härlig dialekt, intressanta karaktärer och fina miljöer.

Två böcker/fyra avsnitt har redan visats, men det är nog två böcker kvar.

Fogelströms böcker läste jag under gymnasietiden, kanske värt att läsa om?!

Bra förslag. Har tänkt läsa om dem flera gånger, har alla utom den första hemma i bokhyllan vilket har hindrat mig lite. Men går förbi biblioteket idag och ser om jag hittar den, den borde finnas inne.

Jag är dessutom inflyttad lantis till Stockholm så extra intressant att läsa om Stockholm

Jag håller med angående Nyckeln, det blev inte alls som jag ville ju.

Hoppas att du tycker Presidentens hustru blir bättre, vad jag kommer ihåg var den väldigt bra. Läste Systerland av Sittenfeld för ett litet tag sedan, den var bra tyckte jag trots att den fått rätt dåliga recensioner.

@Diskurs
Jag antar att du läst alla böcker av Gillian Flynn? Annars är det ju en bra början :)

Jag gillade Nattfilm av Marisha Pessl, den är lite i samma stil som Flynns böcker, så kanske kan det vara något?

Ytterligare förslag från mig är någon Den trettonde historien av Diane Setterfield, Fyren mellan haven av L.M Stedman eller Livbåten av Charlotte Rogan (den sistnämnda tillhör inte mina favoritböcker, men den var fascinerande och har krupit in under huden på mig).

Shetland-serien på TV är jättebra! Dock följer den inte böckerna alls, vad jag minns, utan är helt fristående. Gillar både Shetland-böckerna och Cleeves andra serie, den om Vera Stanhope - en verkligt ovanlig poliskommissarie.

Nu har jag läst ut UPA och gillade den! Kan nog nästan påstå att jag tyckte den var bättre än "egenmäktigt förfarande". Gillade hur Esters karaktär blev emot slutet :)

Nu har jag läst ut UPA och gillade den! Kan nog nästan påstå att jag tyckte den var bättre än "egenmäktigt förfarande". Gillade hur Esters karaktär blev emot slutet :)

Fast jag tycker att Ester är så himla korkad raktigenom både Egenmäktigt förfarande och Utan personligt ansvar. Hon är ju uppenbarligen bildad och smart men ändå gör hon så utomordentligt dumma saker?

Fast jag tycker att Ester är så himla korkad raktigenom både Egenmäktigt förfarande och Utan personligt ansvar. Hon är ju uppenbarligen bildad och smart men ändå gör hon så utomordentligt dumma saker?
Jo, visst stör en sig totalt på henne, men ser många tendenser hos henne som jag både kan känna igen hos mig själv i ett tidigare liv, och mycket jag läst här på buke ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
88 89 90
Svar
1 781
· Visningar
86 903
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 241
Senast: pepp
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar