Vad läser du just nu? Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läser just nu Blonde av Joyce Carol Oates. Vill bokcirkla, men saknar bokcirkelkamrater, så jag tänkte lyssna på Lundströms bokcirkel i poddformat vartefter jag kommer framåt. Hoppas att det blir ett trevligt sätt att glida igenom den här tegelstenen. Vet ingenting om Marilyn Monroe sen innan och är bara i barndomen än, men aj vad den känns i hjärtat.

Innan dess läste Kristin Emilssons båda böcker, Äta kakan och ha den kvar samt Den som väntar. Trevlig underhållningslitteratur, tyckte debuten var riktigt bra för att vara en debut. Gillade inte uppföljaren lika mycket.
Joyce Carol Oates är en favorit. Men har inte läst Blonde..

Läste ut sista Bricken-boken tidigt imorse, känns jättesorgligt! Åh, vad jag tyckte om dem.

Så läste jag Tordyveln flyger i skymningen igår. Lika bra nu som förr.

Jag gick väldigt mycket på omslagen som barn och har därför aldrig läst Maria Gripe, trots bokslukare av stora mått. :o Nu när ni lovordar på det här viset blir jag lite sugen, Tordyveln håller alltså som förstagångsläsning även som vuxen?

I övrigt så är Blonde lite tung att hålla när man ammar (...) så jag sticker emellan med Tusen och ett liv på akuten. Bygger på en prisad blogg och är korta anekdoter från en AT-läkares tjänat på en akutmottagning. Passar kanske bättre i bloggformat, men får väl se hur helheten vävs ihop. Den gör mig lite varm och glad i mörkret i alla fall.

Jag läser Bridget Jones: Mad about the boy på telefonen och lyssnar på Mörka platser.

Den första är perfekt läsning på bussen/tunnelbanan, och just att läsa på mobilen gillar speciellt mkt efter gårdagens kaos pga röda linjen.
Mörka platser skulle jag nog gärna läst själv för att kunna göra det i mitt eget tempo, men har så mkt annat att läsa så det blir inte av och perfekt att lyssna på jobbet nu eftersom min rumskompis är sjuk.

Jag gick väldigt mycket på omslagen som barn och har därför aldrig läst Maria Gripe, trots bokslukare av stora mått. :o Nu när ni lovordar på det här viset blir jag lite sugen, Tordyveln håller alltså som förstagångsläsning även som vuxen?

Jag tycker att den gör det, fast det är ju egentligen svårt att svara på i och med att jag brukar läsa den typ 1 gång/år. :D Däremot lyssnade jag på Agnes-Cecilia förra året, för första gången, och jag gillade den så jag tänker att det borde gå att applicera även på Tordyveln :)

Själv är jag i slutet av Plan B och jag gillar den jättemycket, den är liksom helt bisarr.

Det är ju samma författare som till Sju jävligt långa dagar och jag tycker att den här är snäppet bättre. Igenkänningen är tidvis ganska hög (jag menar, jag vet inte hur många gånger jag fastnat framför Baywatch på nätterna :D)

Åh den var jag sugen på ett tag, men jag blev så besviken på hennes I det förflutna att jag Kate Morton-tjurat lite sedan dess... Kanske är dags att begrava stridsyxan (ja, jag känner faktiskt nästan som att hon har svikit mig personligen genom att först skriva en så fantastisk bok - trädgården - för att sedan skriva en så fantastiskt dålig bok) och ge henne en ny chans?

Her Fearful Symmetry av Audrey Niffenegger är för övrigt en annan bok i samma stuk som jag tyckte mycket om, så om du inte redan läst den är det ett hett tips!
Aha, i det förflutna har jag inte läst, men då låter jag bli den! En välbevarad hemlighet verkar fortsatt bra, kanske inte i klass med trädgården, men bra ändå :)

Tack för tipset! Gillade tidsresenärens hustru av henne, så kan absolut tänka mig att läsa mer där :)

Lyssnar på Utan personligt ansvar, på paddan, och tycker den är fascinerande! Har läst EMF två gånger, och första gången var det en del igenkänningsfaktor och andra gången mer fnysningar åt Ester. Fnyser en hel del åt henne även här, men på nått sätt vill en ju veta hur det går. Tycker det är intressant hur det går att göra en bok där hon som sagt "inte lärt sig någonting" vilket står redan i beskrivningen på boken, med en man som behandlar henne nästan lika som Hugo Rask, men att det ändå känns nytt och ganska intressant!

Läste ut sista Bricken-boken tidigt imorse, känns jättesorgligt! Åh, vad jag tyckte om dem.

Läser ju en bricken bok men den ligger på is, den "sög" aldrig tag i mig, men ska ge den en chans men inte just nu..:cool:

Eftersom biblioteket tydligen vill ha tillbaka sina böcker (konstigt det där?!) så har jag pausat lite i Djävulsbibeln och fokuserat på Sista brevet från din älskade. Det var nog den bästa Moyes-boken jag läst hittills tror jag och den var verkligen lätt att försvinna in i.

Dock förstår jag mig fortfarande inte på alla översättare som envisas med att skriva Ponnyhästar! Vem använder det ordet?!

Böckerna om Bricken är jättefina tycker jag, måste ta tag i sista delen. Jag håller fortfarande på med The Stand (bara drygt 200 sidor kvar nu) och den är bra men jobbig att hålla i långa stunder :p De utvalda är tung så jag var tvungen att sticka emellan med en fantasy-romance eller vad nu genren kan kallas, Warprize hette den i alla fall. Faktiskt överraskande bra. Tyvärr gick lånetiden för De utvalda ut under tiden så nu måste jag låna om den. Funderar dock på att försöka få tag i den i vanligt fysiskt format istället för e-bok den här gången.

Vad tycker du om den? Förutom att den passar för tunnelbanan? :)

Det var jättelänge sen jag läste någon Bridget-bok och ganska länge sen jag läste någon annan liknande bok (lätt chiclit), så jag tycker den är rätt ok. Men det är ju precis samma upplägg som alla andra böcker (om än lite andra kringproblem) med vikthets och kärleksproblem och tror jag skulle tröttnat rätt fort annars. Dessutom läste jag Utan personligt ansvar innan och kände att det är skönt att variera språket lite.

Okej, nu är det kris, jag behöver er hjälp. På onsdag åker jag på en barnfri semester. Ett av syftena med resan är att äta en massa god mat, ett annat syfte är att läsa extremt många böcker utan att behöva avbryta att för plockaplockaplocka upp små barnkalsonger, duplo, tågbanor och sönderrivet papper från golvet, torka mat från väggarna, jaga nakna barn genom lägenheten och hänga upp en miljon overaller på krokar i hallen.

MEN. VAD SKA JAG LÄSA? Behöver alltså era tips. Hinner inte beställa på bibblan eller på bokus så det får bli pocket på Akademibokhandeln.

Jag gillar inte/känner inte för att läsa just nu:

Fantasy
Böcker av typen Hundraåringen
Jättesvåra/suggestiva böcker typ Wolf Hall, Mästaren och Margarita, Josefin Klougart, Soldaten Svejk
Ren chick-lit
Deckare (om det inte är något alldeles speciellt)

Jag gillar/har läst sista tiden och tyckt var bra:

Välskrivna romaner som de av
Richard Ford
Bengt Ohlsson
Gillian Flynn
Kristina Sandberg
Gertrud Hellbrand (Veterinären)
Julian Barnes
Siri Hustvedt
Bea Uusma/Expeditionen (ingen roman dock)

Jag tror att det var någon av bokhora-tjejerna som hade läst om den och var så besviken eftersom hon tyckte den var jättedålig, inte alls så bra som hon mindes den.

Själv kommer jag ihåg att det var totalhype kring en bok som hette Mormorsmysteriet när jag gick i mellanstadiet.

Just nu läser jag flera böcker, Glasverandan av Ann Cleeves vilket är bra lite av en pusseldeckare i Agatha Christie stil med en barsk polis som huvudkaraktär, Tempelriddaren av Jan Guiloou, Brännmärkt av Karin Aspenström och Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson

Jag gillar Ann Cleeves jättemycket! Har du läst hennes Shetlandsöarna-serie?

Eftersom biblioteket tydligen vill ha tillbaka sina böcker (konstigt det där?!) så har jag pausat lite i Djävulsbibeln och fokuserat på Sista brevet från din älskade. Det var nog den bästa Moyes-boken jag läst hittills tror jag och den var verkligen lätt att försvinna in i.

Dock förstår jag mig fortfarande inte på alla översättare som envisas med att skriva Ponnyhästar! Vem använder det ordet?!
Hmmm jag har otroligt svårt att lämna in böcker i tid, min man har förbjudit mig att låna böcker på bibblan haha:p

Ponnyhästar... ja antingen säger man ponny eller häst liksom:cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
118
Senast: Badger
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
88 89 90
Svar
1 781
· Visningar
86 903
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 241
Senast: pepp
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 060
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar